Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstailun sietämätön keveys ja muut kliseeotsikot

Vierailija
01.10.2021 |

HIrveen moni käyttää mihin tahansa asiaan tuota Olemisen sietämätön keveys-fraasia. Monet eivät edes tiedä mistä se on peräisin, suuri osa arvelisi että se on joku meemi, osa arvaa leffa ja osa arvaa että kirja.

Sitäkin harvemmalle tuo alkuperäinen teos on tuttu, ja tuskin kukaan tietää kenen tekemä se on.

Mutta hieno nimi on, sopii melkein mihin vaan.
Tunnusta vaan, ettei alkuteos ole sinullekaan tuttu!

Entäs sitten "Tanssii susien kanssa". Useimmat nähneet, mutta nimi on ihan ryöstöviljelty.

Mitä tällaisia muita ryöstöviljeltyjä taideteoksia on, joiden nimen kaikki tietää, ja joita sitten hoetaan ja väärinkäytetään banaaliuteen asti?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko MIlan Kunderan kirja ollut ja sijoittuiko -68 kansannousun aikoihin? tosiaan iskevä nimi. En ole lukenut, leffa tais tästä olla.

Superryöstöviljelty on brittien armeijan sodanaikainen iskulause keep calm and carry on. Se putkahti vasta muutama vuosi sitten eri muunnelmina markkinoille.

Joskus 80-luvulla naurettiin jonkun sukelluskerhon iskulauseelle "divers do it deeper". Siitä näki toinen toistaan vaivaannuttavia väännöksiä, barbers do it on a barber's stool ja riders do it on horseback...ja kaikkein latteimpana oli upseerien "officers do it better". Se oli aika pohjakosketus.

2/3 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kliseisin kirjan nimi on nähdäkseni muotoa X:n lyhyt historia ja Brief History of X. Itselläni on varmaan ainakin neljä kirjaa, joiden nimi on tuonkaltainen. Keskustelupalstoilla tuon tyylisiä otsikoita ei kyllä näe, että siinä mielessä ei ole ryöstöviljelty.

Myös ilmaisusta Great X tunnutaan pitävän (amerikkalaisessa) taloustieteessä ja sosiologiassa hieman liikaakin. On the Great Depression, Great Recession, Great Inflation, Great Stagflation, Great Society, Great Migration ja tietenkin the Great War. Tosi kliseistä, mutta ei toisaalta taaskaan taideteos.

Myös Kiinassa on kaikenlaista Greattia, kuten the Great Wall, Great Firewall, Great Famine ja Great Leap Forward. Kiinan muurin ehkä jopa voisi taideteokseksikin laskea, ja suuren harppauksen klisettä käytetään Suomessakin. Esim. minulla on Heikki Luostarisen ihan hyvä kirja, jonka hieman kivulias nimi on Kiinan median suuri harppaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tunnusta vaan, ettei alkuteos ole sinullekaan tuttu!"

En tunnusta. Tiesin että tuolla viitataan Milan Kunderan romaaniin. Ja elokuvassa oli Daniel Day Lewis ja Lena Olin. En ole lukenut kirjaa enkä nähnyt elokuvaa mutta olen viisikymppinen ja noista molemmista, sekä kirjasta että elokuvasta, puhuttiin paljon kun olin teini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi