Uloslähdöt lapsen kanssa sietämättömiä, vaadinko liikaa?
3,5-vuotiaani osaa kyllä pukea itse kaiken paitsi ulkokengät. Hänellä on mieluisat vaatteet ja haluaa itse lähteä ulos. Silti kun pitäisi pukea niin hän makaa ja kierii lattialla, ei edes yritä pukea, heittelee vaatteita, riehuu kaikkea muuta. Annan yleensä vaate kerrallaan puettavaksi jotta olisi helpompi. Vaikka miten neuvon, kehun ja kannustan tai jätän rauhassa pukemaan niin ei kunnolla edes yritä, riehuu vain. Uloslähtö sujuu vain jos puen kaiken mutta sitä en halua koska lapsi osaa kyllä pukea. Vaadinko liikaa?
Kommentit (54)
Pukisin lapsen, miksi turhaa vääntää? Ei se lapsi ikuisesti halua että äiti pukee.
Ei osaa, vaikka luulet niin. Piirrä seinälle kuva vaatteista siinä järjestyksessä kuin ne puetaan. Väritä kuvat samanvärisiksi kuin lapsen omat vaatteet ovat. Simsalabim.
Kannattaa aloittaa valmistautuminen lapsen kanssa aikaisemmin jo ennen lähtöä.
Samoin kannattaa tehdä useampi lähtö niin, että oikeasti aika on varattu nimenomaan siihen pukemiseen rauhalliseen tahtiin eikä ole kiirettä mihinkään.
Tähän päälle sitten kikka kutonen: "Kumpi on nopeampi laittamaan takin" ja alussa tietenkin sitä tulee hävittyä lapselle...
Meillä on päästy siihen pisteeseen, että 5-vuotias laittaa aamusella kaikki vaatteet + ulkovaatteet 10 minuuttia(!)
Niin tai käänteispsykologiaa: et varmaan osaa itse laittaa sukkia jalkaan kun olet vielä niin pieni.
Mulla toinen lapsi puki hyvin pienestä asti itse. Toinen taas piti välillä tunkea haalariin vielä lähes kuusivuotiaana. Molemmat olivat kouluun mennessä jo ihan itsestään, vaatteistaan ja omista tavaroistaan huolehtivia tyyppejä, ja nyt kolmekymppisinä niillä on jo akateemisia tutkintoja, omat ammatit ja talot...
Eli ei tee lapsesta erityislasta se, että se ei kolmevuotiaana aina pue jäsentyneesti ja reippaasti vaan käyttää kiukutteluun aikaa. Kolmevuotiaat nyt kiukuttelee milloin mistäkin. Kaipaisiko huomiota? Harjoittelee tahtomista? (viimemainitussa tapauksessa voi antaa lapsen tahtoa tasan sen laittaako punaset vai siniset rukkaset mutta kaiken muun laittaa justiin niin kuin aikuinen käskee.)
Omasta puolestani pukisin kyllä mutta päiväkodista ovat neuvoneet että ei saisi pukea vaan lapsen pitää jo osata itse. Ap
Ja siis meidän lähdöt ei ole kiireessä ja saisi vaikka puoli tuntia rauhassa pukea. Ap
Vierailija kirjoitti:
Omasta puolestani pukisin kyllä mutta päiväkodista ovat neuvoneet että ei saisi pukea vaan lapsen pitää jo osata itse. Ap
ei ne ole jumalia
a) jos jokin on noin työlästä, turha kiusata itseään
b) yleensä se liika aika ei ole hyvästä, vaan kannattaa pitää ripeä tempo päällä, kuin juna kulkisi
c) minua ei kiinnostanut mitä päiväkoti sanoo tai ei sano
d) mun esikoisen kanssa pukemistilanteet oli välillä ihan hirveitä, mutta siellä vaan sekin nyt paahtaa huippuyliopistossa ja ihan ihminen siitä tuli
Vierailija kirjoitti:
Kai hän osaa itse? Kuvittelin, että hän ei aina tahdo itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ne ole jumalia
Mutta helpottaa kyllä lapsen elämää, kun on selkeä rutiini eikä joudu päiväkodissa vääntämään aikuisen kanssa siitä pukisiko aikuinen hänet.
Ei siellä kuitenkaan kukaan ehdi tuon ikäisiä enää pukemaan ( toki silloin autetaan, tai puetaankin jos ei osaa, mutta tässä tapauksessahan niin ei ole)
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi sinun vai päiväkodin? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai hän osaa itse? Kuvittelin, että hän ei aina tahdo itse?
On todistetusti itse monta kertaa saanut jokaisen vaatekappaleen päälleen kyllä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ne ole jumalia
Mutta helpottaa kyllä lapsen elämää, kun on selkeä rutiini eikä joudu päiväkodissa vääntämään aikuisen kanssa siitä pukisiko aikuinen hänet.
Ei siellä kuitenkaan kukaan ehdi tuon ikäisiä enää pukemaan ( toki silloin autetaan, tai puetaankin jos ei osaa, mutta tässä tapauksessahan niin ei ole)
Lapseni on ryhmän nuorin ja pukevat hänet mutta valittavat minulle että lapsen pitää jo ruveta pukemaan itse. Ap
Kuuluu tuohon ikään. Puet vaan jos on pakollinen meno niin pääset helpommalla. Jos ei pakollinen meno, voit käyttää aikaa "temppuiluun". Ihan vaikka "Heihei, äiti lähtee nyt ulos, tule sitten perässä, kun olet pukenut". Liikettä kohti ovea niin johan menee vaatteet päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ne ole jumalia
Ei lapsi mene siitä sekaisin, että kotona ja päiväkodissa on eri systeemi. Vertaistuella pukee yleensä suit sait joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu tuohon ikään. Puet vaan jos on pakollinen meno niin pääset helpommalla. Jos ei pakollinen meno, voit käyttää aikaa "temppuiluun". Ihan vaikka "Heihei, äiti lähtee nyt ulos, tule sitten perässä, kun olet pukenut". Liikettä kohti ovea niin johan menee vaatteet päälle.
Ei tepsi. Ei pue vaikka itse pukisin ja menisin ovelle että heihei äiti on jo valmis ja lähtee. Lapsi heittää silloin kaikki vaatteet pois ja kierii lattialla. Olen pari kertaa sanonut uloslähdön ehdoksi että pukee itse (ja että neuvon kyllä jos haluaa), tällöin ei päästy ulos ollenkaan vaikka oltiin menossa vain leikkipaikalle jonne siis halusi. Ap
Mä tein muutaman kerran tommoselle lapselleni niin, että kerroin milloin lähdetään. Muistutin säännöllison välein asiasta ja kun lähdön hetki tuli ja vaatteet eivät olleet päällä jäi lapsi kotiin ja lähdin yksin. Lapsi ei tietenkään jäänyt yksin vaan toisen vanhemman kanssa kotiin. Muutama puistoreissu kun jäi välistä ja kerran vein päiväkotiin pyjamassa niin alkoi pukeminen yllättäen sujua ihan hienosti.
Erityislapsi.