Lapsi ei suostu opettelemaan kertotaulua! Kokeisiin lukeminen...
... muutenkin ihan mahdotonta. Aivan helevetinmoinen tappelu aina. Englanninsanat opetellaan itkun kanssa ja nuo kertotaulut... Ei niin millään. Älyttömän vihainen kun pitäisi jotain ihan opetella. Kaikki on ollut liian helppoa tähän asti. Lukemaan oppi jo ennen eskaria, kaikki läksyt eka- ja tokaluokalla "liian helppoja", lapsen omin sanoin. Mutta nyt kun kertotaulut ja enkun sanat pitää kolmosella ihan opetella niin ottaa luonnon päälle. Ei menekään enää ihan itsekseen. Vaikka kuinka yritän nätisti selittää ja kertoa, että kaikkien meidän pitää nämä ihan opettelemalla opetella, niin ei millään. Yritän ottaa kertotaulu kerrallaan. 1-5, 9 ja 10 tietysti helppoja. Mutta 6, 7 ja 8. Mököttää ja ärisee vain kun sanon, että nyt opettelet ne. Ensin kuuden kertotaulu ja sitten kuulustelen. Mököttää, "lukee" vähän aikaa ja kun kysellään niin ei osaa mitään. Sanon, että opettele uudelleen ja kysellään taas. Rähisee vaan ja "lukee" ja ei taas osaa mitään. On nämä opeteltu syksyllä aiemminkin ja saman tappelun kanssa, mutta eivät näy pysyvän päässä millään. Joten opetellaan taas.
Tänään mulla paloi hihat ihan totaalisesti tuon temppuilun kanssa ja tulos on nyt se, että ei lopulta opeteltu mitään ja lapsi menetti karkkipäivät kuukaudelta ja puhelimella vain soitetaan meille vanhemmille jos on asiaa. Räpläisi vaan puhelintaan koko ajan eikä läksyt kiinnosta. Saa nyt nähdä miten huomisessa kokeessa menee. Tiedän, että tämä on itseltänikin lapsellista, mutta miten saan pakotettua lapsen harjoittelemaan? Edellisen kerran kun opeteltiin seiskan kertotaulu, niin siihen meni kaksi tuntia. Suurin osa ajasta meni lapsen temppuiluun. Kyselen, ei osaa mitään, ärinän kanssa alkaa taas opetella, vänisee, vinkuu, lukee, kyselen, ei osaa mitään, taas jatketaan...
Apua!?! Mulla on ihan avuton olo ja tunnen itseni tosi tyhmäksi ja huonoksi äidiksi :( Vaikka kuinka yritän nätisti ja vähemmän nätisti selittää lapselle, että jokainen meistä joutuu kokeisiin lukemaan, kukaan meistä ei osaa heti, niin siitä ei ole mitään hyötyä :(
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:35"]
Opeta lapselle jaottelusäännöt, vai mitä hittoja ne on. Esim. 6 x 4 = (2 x 3) x 4. Tuohon tyyliin kun oppii palastelemaan niitä kertolaskuja, niin saa laskettua ne nopeammin. Se ulkoa oppiminen tulee kyllä sitten ajan ja toiston kanssa.
Englannin sanojenkin opetteluun voisi ottaa vähän toiminnallisemman lähestymistavan. Ei niitä yksittäisiä sanoja ole kiva kenenkään tankata. Miettikää vaikka kokonaisia lauseita, missä se sana esiintyy ja opetelkaa sitä kautta. Eihän aikuisetkaan opettele sanalistoja, vaan se sanavarasto karttuu sitä kautta kun lukee kirjoja ja se sama sana tulee vastaan eri yhteyksissä. Pikku hiljaa alkaa hahmottaa sen merkityksen tarkemmin ja tarkemmin, vaikkei osaisikaan sanoa mikä se on suomeksi.
[/quote]Tuota "jaottelua" hän ilmeisesti tekeekin kun miettii niin kauan laskuja. Pitää kysyä kunhan tässä itsekin rauhoitun... Jos ei tee noin, niin mietitään niitä sitten yhdessä. Josko se helpottaisi häntä. Annetaan nyt kuitenkin tehdä huominen matikankoe ensin. Kiinnostaa nähdä, että osaako kertotaulut kuitenkin kokeessa. Jos vaan jostain syystä minun kanssani ei yhteistyö onnistu...
Pitää kokeilla englantia noin, kiitos :)
ap
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:45"]
En tiedä onko tästä apua mutta kerron miten meillä.
Samoja ongelmia ollut aina ja lapsi nyt jop viidennellä luokalla. Tänä vuonna otettiin käyttöön erilainen systeemi. Lapsi oppii selkeästi kuuntelemalla. Eli minä luen lapselle oli aine mikä hyvänsä.
Kahdesta viime kokeesta saanut tällä tavalla ysin.
Joten jos sulla jaksamista riittää niin kokeile.
[/quote]No kyllä jaksaisin, mutta on eri asia riittääkö aika... Mutta katsellaan miten lähtee kulkemaan :)
ap
En usko, että rankaisu toimii oppimista edistävästi. Mieluummin palkitse, kun jaksaa edes vähän harjoitella. Olen kasvatuksessa enemmän porkkanan kuin kepin kannattaja. Rankaisu vaan lisää negatiivista asennoitumista kouluun ja oppimiseen.
Tee paperikortit kertotauluihin. Toiselle puolelle lasku ja toiselle tulos. Toiseen pinoon ne, mitkä osaa ja toiseen ne, mitä pitää kerrata. Käykää läpi päivittäin kuukauden ajan ja sen jälkeen kerran viikossa. Näin me ne opeteltiinlapsen kanssa, joka halusi vain laskea laskut ja nopeuskokeen vuoksi laskemalla ei pärjää kuten tiedät.
Kerro lapselle, että 7-9 kertotauluissa ei ole juuri mitään opeteltavaa, koska osaa jo koko alkupään sillä 2x9 on ihan sama kuin 9x2. Tämä helpottaa lasta, kun tajuaa, ettei ysin kertotaulussa ole kuin yksi uusi, kasinkertotaulussa kaksi, seiskan kertotaulussa kolme...
Enkku oli meillä saman pakottamisen takana kolmannella, mutta nyt lukee itse. Luojalle siitä kiitos!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:35"]
Opeta lapselle jaottelusäännöt, vai mitä hittoja ne on. Esim. 6 x 4 = (2 x 3) x 4. Tuohon tyyliin kun oppii palastelemaan niitä kertolaskuja, niin saa laskettua ne nopeammin. Se ulkoa oppiminen tulee kyllä sitten ajan ja toiston kanssa.
Englannin sanojenkin opetteluun voisi ottaa vähän toiminnallisemman lähestymistavan. Ei niitä yksittäisiä sanoja ole kiva kenenkään tankata. Miettikää vaikka kokonaisia lauseita, missä se sana esiintyy ja opetelkaa sitä kautta. Eihän aikuisetkaan opettele sanalistoja, vaan se sanavarasto karttuu sitä kautta kun lukee kirjoja ja se sama sana tulee vastaan eri yhteyksissä. Pikku hiljaa alkaa hahmottaa sen merkityksen tarkemmin ja tarkemmin, vaikkei osaisikaan sanoa mikä se on suomeksi.
[/quote]
Miten niin aikuiset ei opettele sanalistoja? Ihan varmasti on pakko opetella, jos alkeista alkaa jotakin kieltä opiskella. Milläs luet kirjoja, jollet osaa sanoja ennestään?
Koita laittaa poika opiskelemaan pieni määrä kerrallaan. Ensin kolme sanaa/kertotaulun kohtaa, sitten siihen lisätään kolme, taas siihen kolme lisää jne. Lopulta pitää sitten osata koko rimpsu. Käske toistaa ääneen, niin jää paremmin mieleen.
Kertotaulu myös vessan seinään, ruokapöytään kiinni ja sängyn viereen seinälle.
Itselläni on lukivaikeus, joka haittaa kertotaulujen ym. ulkoa opettelua. Itselleni parhaita tapoja ovat olleet asian kirjoittaminen 5 kertaa peräkkäin (ensin kertotaulu kertaalleen, sitten toiseen kertaan...) ja ääneen lukeminen. Eli armotonta puurtamista.
Kertotaulu kuuluu niihin asioihin, jotka on vain opeteltava!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:34"]Mitä väliä, jos tekee tai laskee hitaasti? Onko pakko saada kymppi?
[/quote]
On. Kuka nyt haluaisi huonomman numeron?
Opiskelussa tarvitaan ns. hitaita taitoja, keskittymiskykyä, pitkäjänteisyyttä ja kykyä käsitellä turhautumisen tunnetta silloin opiskeltava asia tuntuu vaikealta. Näitä taitoja voi yrittää vahvistaa harjoittelemalla ja palkitsemalla, tavoitteena tulisi olla että lapsi saa oppimisesta ja opiskelusta positiivisia kokemuksia ja innostuu. "Räpläisi vaan puhelintaa koko ajan eikä läksyt kiinnosta" saattaisi viitata kännykkäriippuvuuteen, josta olisi tietenkin päästävä ensin eroon ettei se kännykän räpläys ole koko ajan mielessä läksyjä tehdessä. Jos läksyjä tehdessä ensimmäisen vaikealta tuntuvan ja turhauttavan asian tullessa lapsella on mahdollisuus napata kännykkä ja saada positiivinen palkinto kännykän näpläyksestä, lapsella ei mene kauan aikaa sen huomaamiseen, kumpi tuntuu mukavammalta ja palkitsevammalta touhulta. Kännykkä takavarikkoon kunnes läksyt on tehty, tai kenties tietty rajattu aika illasta, jolloin kännykkää saa ylipäänsä käyttää?
On todella tärkeää, että jaksat "pakottaa" häntä opiskeluun. Lapsesi on päässyt turhan helpolla pari ekaa vuotta eikä ole oppinut työskentelytapoja. Myös helppoja aineita kannattaa opiskella eli tee sellainen sääntö, että kokeisiin - oli asia sitten kuinka helppo tahansa - luetaan aina ja että hyvän lukemisen/kertaamisen/opiskelun päätteeksi odottaa jokin kiva juttu/palkkio. Se voi olla vaikka ulosmeno tai peli tai vaikkapa uimahallireissu. Jos osaa asian, pääsee nopeasti sen kivan jutun pariin ja jos ei osaa, niin sitten vain tankataan. Kun tästä tulee lapselle rutiini, pääset itse helpommalla myöhemmin.
Ymmärrän aloittajaa hyvin - meillä on sama ongelma! Kolmasluokkalainen poika pistää hantiin kaikkeen, mihin liittyy ulkoa opettelu. Tai oikeammin voisi sanoa että melkein kaikkeen kouluun liittyvään. Vain liikunta ja puutyö maistuvat.
Hankalinta on juurikin siis kertotaulut ja enkun sanat. Meillä on koulu ostanut oikeudet käyttää Sanoman (kirjana on Sanoman Yippee kirja) verkkotehtäviä liittyen enkun kappaleisiin. Siellä tulee kerrattua sanoja ja fraaseja ja tämä on minusta kyllä hyvä, poika viihtyy huomattavasti paremmin verkkotehtävien parissa kuin kirja nenän alla. Kysäise enkun opelta, onko verkossa jotain täsmätehtäviä kirjan kappaleisiin ja sanastoon, vaikka niinkin että itse kustantaa.
Samoin kertotaulut, netissä on niihinkin erilaisia tehtäviä, missä niitä voi harjoitella.
Mä käytän niin paljon verkossa olevaa oppimateriaalia kuin suinkin. Olen täysin väsynyt jatkuvaan painimiseen pojan kanssa siitä että läksyt on tehtävä. Tuntuu että nykyään lapsia vaivaa laiskuus, ei jakseta eikä viitsitä, vaan ollaan juurikin kännykkä kourassa koko ajan. Koulukaan ei minusta tarpeeksi pontevasti osoita oppilaille sitä että kyse on heidän osaamisen kartuttamisesta ja tulevaisuudesta. Eivätkä opettajatkaan "vaadi" oppilailta riittävästi.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 21:37"]
Kokeile quizlet joka on ilmainen nettiohjelmisto sanojen harjoitteluun. Siinä esim muistipeli.
[/quote]
osoite on siis http://quizlet.com/
Tuolla voi olla valmiina sanastoja tai niitä voi luoda itse. Itse teen sanastot tietokoneella ja lapsi sitten käyttää niitä tabletilla. Vaihtoehtoinen tapa opetella sanoja. Tuossa on se hyvä puoli että siinä on myös lausunnat mukana.
Lapsi kertoi että tuota käytetään myös matikan tukkarissa. Eli kertolasku kysymykseksi ja vastaus tulokseksi.
"Tuntuu että nykyään lapsia vaivaa laiskuus, ei jakseta eikä viitsitä, vaan ollaan juurikin kännykkä kourassa koko ajan. Koulukaan ei minusta tarpeeksi pontevasti osoita oppilaille sitä että kyse on heidän osaamisen kartuttamisesta ja tulevaisuudesta."
Rohkenen olla sitä mieltä, että koulussa on menty ainakin osittain liian pitkälle lasten (ja joidenkin vanhempienkin) miellyttämisessä ja unohdettu se, että yleisesti ottaen oppiminen on aika kovaa työtä ja myöhäisempi oppiminen rakentuu aikaisemmin opitun päälle, joten aukkoja ei saisi jäädä.
Netti ja kännykät vievät varmasti paljon aikaa, mutta se ei ole ainoa selitys. Kännykät pitäisi voida kouluissa kieltää pl. erityistapaukset. Normaalilla oppilaalla ei ole mitään tarvetta olla tavoitettavissa kaiken aikaa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:14"]Mä en osallistu meillä lasten opetteluihin. Opettelee jos opettelee, minkäs teet jos tulee nelonen. Kertotauluja kyllä ne koulussa hioo kunnes ne osataan vaikka unissaan, ei siihen vanhempia tarvitse. Jätä vastuu lapselle.
[/quote]
Eipä niitä määränsä enempää hiota.
T: 40v eikä vieläkään osaa kertotaulua, eikä kiinnostakaan eikä tarviikaan
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:14"]Mä en osallistu meillä lasten opetteluihin. Opettelee jos opettelee, minkäs teet jos tulee nelonen. Kertotauluja kyllä ne koulussa hioo kunnes ne osataan vaikka unissaan, ei siihen vanhempia tarvitse. Jätä vastuu lapselle.
[/quote]
Voi vittu mitä vanhemmuutta. Tätä mä jaksan aina ihmetellä ettei muka lapsen koulu kiinnosta/kuulu aikuiselle!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:34"]Jatkona vielä, 10 täällä siis. Minun mielestä paras tapa motivoida lastasi olisi uhkailla luokalla jäämisillä ja nolaamisilla. "Jos et opi näitä nyt, jäät luokallesi ja kaverisi nauravat sinulle lopun ikääsi". Eiköhän sen jälkeen löydy ns. innostusta.
[/quote]
Ei saatana!
Meillä kakkosluokkalaisella on alkanu kertolaskut. Kyselen pieniltä lapuilta laskuja, jos tietää esim 2x5, laitan sen toiseen kasaan ja jos 2x7 tuottaa vaikeuksia laitan sen toiseen kasaan. Kun kaikki tuosta 2 kertotaulusta on käyty läpi, palaan noihin vaikeisiin laskuihin ja niin ne pikku hiljaa jää mieleen.
Meidän 5luokkalaisella on samanlaisia vaikeuksia enkun sanakokeiden lukemisen kans. Tähän asti menny ihan hyvin mut nyt motivaatio on ihan hukassa.
Entiedä mikä siihen auttaa.
Aloittaja, kuulostat ihan äidiltäni. Hän oli yhtä epätoivoinen aikanaan mm. kertotaulukokeiden takia. En ole ikinä oppinut väkisin ulkoa mitään, ei vain hermot kestäneet väkisin pänttäystä. Koulusta kuitenkin selvisi myös järkeilemällä ja laskemalla hitaasti kertotaulutkin. Nykyään opetan matemaattisia aineita, eli vika ei ollut ymmärryksessä vaan ulkoaopettelun vastenmielisyydessä. Palkitseminen opettelusta voisi toimia.
En tiedä onko tästä apua mutta kerron miten meillä.
Samoja ongelmia ollut aina ja lapsi nyt jop viidennellä luokalla. Tänä vuonna otettiin käyttöön erilainen systeemi. Lapsi oppii selkeästi kuuntelemalla. Eli minä luen lapselle oli aine mikä hyvänsä.
Kahdesta viime kokeesta saanut tällä tavalla ysin.
Joten jos sulla jaksamista riittää niin kokeile.