Mitä salaatteja ristiäisiin tarjolle?
Ruokana ristiäisissä on palapaisti, perunat ja kastike sekä lisäksi laatikkoina aura-punajuurivuoka ja kasvisgratiini. Mutta, mitkä kaksi näistä vaihtoehdoista salaateiksi? Vaihtoehdot ovat siis punajuuri-, italian-, tonnikala-, kreikkalainen-, broileri-,
juusto-, vihreä-, waldorfin salaatti, rosolli ja coleslaw.
Kommentit (34)
Joskus aikanaan oli ohje, että ei samoista raaka-aineista olevia salaatteja ja pääruokia (tyyliin punajuurilaatikkoa ja punajuurisalaattia).
On niin tuhti pääruoka että ei tarvita mitään kana-tai tonnikalasalaattia. Eli pelkkiä kasviksia, korkeintaan juustosalaatti. Itse valitsisin vihreän ja waldorfin.
Pääruokana taitaa sittenkin olla porsaan filettä palapaistin sijaan, mutta nuo salaatit on iso kysymysmerkki...
Vierailija kirjoitti:
On niin tuhti pääruoka että ei tarvita mitään kana-tai tonnikalasalaattia. Eli pelkkiä kasviksia, korkeintaan juustosalaatti. Itse valitsisin vihreän ja waldorfin.
Hyvä pointti! Ja sopisiko edes mitkään kana- tai tonnikalasalaatit samaan kattaukseen porsaan fileen tai palapaistin kanssa...?
Ap
Ei ruokasalaatteja, kevyemmät noiden kanssa. Vihreä ja joku muu, ei majoneesia.
Itse tykkäsin koulussa lihakastikkeen kanssa punajuurisalaatista. Ei ollut sitä Forssan majoneesisörsseliä, vaan ilman majoneesia keitetyistä punajuurista tehty salaatti.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkäsin koulussa lihakastikkeen kanssa punajuurisalaatista. Ei ollut sitä Forssan majoneesisörsseliä, vaan ilman majoneesia keitetyistä punajuurista tehty salaatti.
Tossahan on lämpimän ruoan lisukkeena mm. punajuurivuokaa. Kylmä salaatti ei tietenkään kuulu samalle lautaselle lämpimän ruoan kanssa.
Pääruuat huomioiden majoneesipohjaiset salaatit voi välittömästi unohtaa. Samoin ruokaisat salaatit. Kevyt vihersalaatti riittää. Rosolli sopii liharuuan kanssa, mutta kasvissyöjille tulee punajuuren yliannostus, jos vain sitä on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossahan on lämpimän ruoan lisukkeena mm. punajuurivuokaa. Kylmä salaatti ei tietenkään kuulu samalle lautaselle lämpimän ruoan kanssa.
Eiköhän se punajuurivuoka ole kasvisvaihtoehto pääruuaksi.
Vaikea ajatella, että liharuuan kanssa söisi tonnikala tai broileri salaattia ainakaan.
Ensin varmaan varmistetaan allergiat ja lähdetään siitä tekemään salaatit. Joku voi olla ettei siedä aurajuustoa ja joku ei tonnikalaa. Siksi suosittelisin erikseen. Saa ottaa, muttei oo pakko.
Itse pilkkoisin salaattiainekset (kurkku, tomaatti jne.) omiin kulhoihinsa ja jokainen voisi sitten ottaa mitä halua/pystyy syömään. Etenkin jos on allergisia mukana, erilliset kulhot parempi vaihtoehto. Sitä kun jää koko salaatti syömättä, jos siellä on vaikka allergisoiva tomaatti jo valmiiksi joukossa.
Pääruoka on sen verran tuhtia, ettei salaatteja välttämättä tarvita.
Minitomaatteja ja pieniä suolakurkkuja lisukkeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vain kaikki eri einekset eri kuppeihin ja jokainen saa rakentaa haluamansa salaatin.
Tämä olisi sinänsä varmaan kaikille sopiva, mutta vie paljon tilaa ja vääristää menekkiä. Valmiin salaatin saa tehtyä niin, että kaikille riittää sitä, mutta erikseen laitettuna esim. fetakulho on äkkiä tyhjä, kun taas halvempia aineksia ei mene juuri yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Pääruoka on sen verran tuhtia, ettei salaatteja välttämättä tarvita.
Minitomaatteja ja pieniä suolakurkkuja lisukkeiksi.
Tuhti pääruoka nimenomaantarvitsee jotain kevyttä ja raikasta kaverikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se punajuurivuoka ole kasvisvaihtoehto pääruuaksi.
No mikä sitten on lämmin kasvislisäke? Itse en syö perunaa niin pitäisikö lihakastike popsia pelkiltään?
Aurajuusto muuten ei ole kasvis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei vain kaikki eri einekset eri kuppeihin ja jokainen saa rakentaa haluamansa salaatin.
Tämä olisi sinänsä varmaan kaikille sopiva, mutta vie paljon tilaa ja vääristää menekkiä. Valmiin salaatin saa tehtyä niin, että kaikille riittää sitä, mutta erikseen laitettuna esim. fetakulho on äkkiä tyhjä, kun taas halvempia aineksia ei mene juuri yhtään.
Jos juhlat tehdään laitoskeittiöbudjetilla, joka kaatuu fetan suurempaan menekkiin, on parempi tarjota ruuan sijaan vain kahvia ja pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos juhlat tehdään laitoskeittiöbudjetilla, joka kaatuu fetan suurempaan menekkiin, on parempi tarjota ruuan sijaan vain kahvia ja pullaa.
Arvasin, että heti joku tulee länkyttämään, kuinka ei kannata mitään järjestää, jos minä en saa tarjoiluja haluamallani tavalla :) Vinkki, ei kannata mennä tarjoulupöytään, jos on niin nirso, ettei voi valmiista sekoituksesta ottaa.