Puolessa vuodessa yli +25kg ja mikään ei enää jaksa kiinnostaa
Tekis mieli vaan jäädä kotiin. Hävettää nähdä tuttuja. Liikkuminen koskee.
Ravitsemusterapeutilla ja psykologilla olen käynyt jo 2 vuotta, mutta niin vaan onnistuin silti ahmimaan itseni vaikeaan ylipainoon asti. Mitat 160cm/94kg, Toukokuussa painoin 67kg.
Näin nopean painon nousun takia liikkuminen on tosi raskasta ja tukalaa. Aina vaivanneet vatsavaivat on pahentuneet entisestään ja ei lääkäri ole muuta keksinyt kun somac tabletit närästykseen ja sitten ummetuslääke. Somac ei enää auta, joten juon ruokasooda vettä jos närästää. VÄlillä ummetusta ja tänään taas ripuli ja mahaa vihloo niin etten ole voinut tehdä mitään koti hommia pariin tuntiin.
Itse olen tähän tilanteeseen itseni saanut.. mutta miten tästä eteen päin. Kaikki tuntuu niin toivottomalta ja joka päivä maha jollain lailla sekasin.
Ahmimatta olen sentään onnistunut olemaan viikon. Ajatukset ei säännöllisen ahminnan loputtua ole enää niin sumuisia niin masentaa vaan entisestään kun tajuan kunnolla tilanteeni vakavuuden. Haluaisin vaan 6kk pitää lomaa ja laihtua takas alle 70kiloon, kai se onnistuu jos noin nopeeta se paino tulikin.
Kommentit (53)
Miksi sinulla oli noin raju ahmimisputki?
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:11"]
Onko sulta tutkittu kilpirauhasarvot. Jos on vajaatoimintaa paino nousee ja liikkuminen käy vaikeaksi, lihaksia ja niveliä särkee.
[/quote]
Kilpirauhas arvot tutkittu monesti, ei mitään häikkää niissä.
AP
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:12"]
Miksi sinulla oli noin raju ahmimisputki?
[/quote]
Sitä mietin itsekin. Elämässä kaikki muuten mennyt hyvin. Jospa kaipasin jännitystä. Aiemmin mulla ollu riitaisia parisuhteita ja kaikkea paskaa tapahtunut jatkuvaan. Nyt kun elämässä kerrankin menee hyvin, on löytynyt kiva mies ja sain just sen opiskelupaikan jonka halusin. En ymmärrä miksi rupesin ahmimaan niin paljon.
AP
Aiemmin sain painon pysymään joten kuten hallinnassa rajuilla laihdutuskuureilla, söin kaverilta ostettuja kilpirauhaslääkkeitä, söin alle 500kcal pv ja lenkkeilin 10km. Silleen sai nopeesti n 10kg pois, ja sitten palasin normaaliin ruokavalioon joka muuttui aina ahmintaputkeksi ja lihoin takas. Ravitsemusterapeutti kehoitti lopettamaan kaikki laihdutuskuurit ja minä lupasin yrittää. Ja hyvinhän se onnistui en ole ollut viimeisen puolen vuoden aikana paria viikkoo enempää dieetillä. Ainoastaan yrittänyt syödä normaalisti. Yleensä viimestään lounas aikaan lähtee homma lapasesta, joka päivä.
AP
Nyt olet ollut viikon ahmimatta, hienoa!
Onko sulla jotain mielenkiintoista liikuntaharrastusta tai jotain muuta ajanvietettä? Itse meinaan tarvitsen iltaisin liikuntaa tai muuten makaan senkin ajan sohvalla ahmien jotain.
Voisit myös yrittää nyt pienentää annoksia ja lisätä salaattia, vihanneksia ja hedelmiä ruokavalioon. Niin ja vettä pitäisi juoda vähintään 1 1/2 päivässä.
Oletko muuten väsynyt? Mulla laskee hemppa tietyin aikavälein ja kun syön rautakuurin, niin piristyn ja haluan tehdä jotain muutakin kuin syödä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:58"]
Aiemmin sain painon pysymään joten kuten hallinnassa rajuilla laihdutuskuureilla, söin kaverilta ostettuja kilpirauhaslääkkeitä, söin alle 500kcal pv ja lenkkeilin 10km.
[/quote]Ootko nyt ihan tosissasi? Söit lääkkeitä (tyroksiinia?) ilman tarvetta? Ei kannata leikkiä vakavilla asioilla, sotkea elimistön toimintaa ja vaarantaa terveytensä.
Ei oo ihme jos on huono olo ja paino mitä sattuu. Mene lääkäriin, ei nettiamatöörit tuollaiseen järjettömyyteen enää mitään voi sanoa.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:06"]
Nyt olet ollut viikon ahmimatta, hienoa! Onko sulla jotain mielenkiintoista liikuntaharrastusta tai jotain muuta ajanvietettä? Itse meinaan tarvitsen iltaisin liikuntaa tai muuten makaan senkin ajan sohvalla ahmien jotain. Voisit myös yrittää nyt pienentää annoksia ja lisätä salaattia, vihanneksia ja hedelmiä ruokavalioon. Niin ja vettä pitäisi juoda vähintään 1 1/2 päivässä. Oletko muuten väsynyt? Mulla laskee hemppa tietyin aikavälein ja kun syön rautakuurin, niin piristyn ja haluan tehdä jotain muutakin kuin syödä.
[/quote]
Minulle oikeastaan kotona olo on helpointa aikaa välttää ahmiminen. Heti kun on jotain pakollista menoa jonnekkin niin pääsee kätevästi matkan varrella mäkkäriin tai sitten kaupasta ostaa herkkuja että jaksaa stressaavat tilanteet. Nytkin kaapissa suklaata, keksejä ja jäätelöö. Oon syöny herkkujakin kohtuudella. Lasken kalorilaskurilla kalorit ja vajetta oon pitänyt n 500kcal.
Hemoglobiini on tosi korkea ollut mulla aina. Viimeksi kesällä mitattu. Väsymystä jonkin verran mutta helpottui vähän kun aloitin voxra lääkkeen syönnin 2kk sitten.
Olo on koko ajan vaan niin turvonnut, kömpelö ja läski ettei oikein mikään harrastus tai kavereiden näkeminen tunnu järkevältä.
AP
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:58"]
Aiemmin sain painon pysymään joten kuten hallinnassa rajuilla laihdutuskuureilla, söin kaverilta ostettuja kilpirauhaslääkkeitä, söin alle 500kcal pv ja lenkkeilin 10km.
[/quote]Ootko nyt ihan tosissasi? Söit lääkkeitä (tyroksiinia?) ilman tarvetta? Ei kannata leikkiä vakavilla asioilla, sotkea elimistön toimintaa ja vaarantaa terveytensä.
Ei oo ihme jos on huono olo ja paino mitä sattuu. Mene lääkäriin, ei nettiamatöörit tuollaiseen järjettömyyteen enää mitään voi sanoa.
[/quote]
Olen käynyt lääkärissä ja terapiassa säännöllisesti. Ja lihavuus ongelmaa ollut 13vuotiaasta lähtien, jolloin en syönyt ku ehkä buranaa niin en usko että tyroksiinin käyttö nyt kauheesti on vaikuttanut asiaan :D
AP
Sulla on syömishäiriö.
Mulla on samankaltainen, välillä olen monta kuukautta syömättä mitään ja liikun hulluna ja laihdun ja välillä sit taas syön mitä vaan ja lihon. En kyllä ylipainoiseksi asti ole ikinä lihonut ja en yleensä sinänsä ahmi. Mutta kuten sulla, en osaa syödä tavallisesti - se on joko kaikki tai ei mitään.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:30"]
Sulla on syömishäiriö. Mulla on samankaltainen, välillä olen monta kuukautta syömättä mitään ja liikun hulluna ja laihdun ja välillä sit taas syön mitä vaan ja lihon. En kyllä ylipainoiseksi asti ole ikinä lihonut ja en yleensä sinänsä ahmi. Mutta kuten sulla, en osaa syödä tavallisesti - se on joko kaikki tai ei mitään.
[/quote]
Syömishäiriö tämä on. Normaali syöminen ei oo normaalia mulle. Mä joko ahmin tai oon tiukalla dieetillä. Nyt koittanut pitää 500kcal vajetta viikon, mutta meinaan koko ajan karsia enemmän ja enemmän ruokia pois ja kasvattaa vajetta. Pitäs vaan pysyä kohtuudessa. Tänään pitäisi vielä syödä 900kcal, mut ei huvittaisi. Tyhmäännyn hitaalla laihdutustahdilla ja alan helposti ahmia kun aattelen että ei se haittaa ku ei tässä muutenkaan paino juuri putoa.
AP
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:30"]
Sulla on syömishäiriö. Mulla on samankaltainen, välillä olen monta kuukautta syömättä mitään ja liikun hulluna ja laihdun ja välillä sit taas syön mitä vaan ja lihon. En kyllä ylipainoiseksi asti ole ikinä lihonut ja en yleensä sinänsä ahmi. Mutta kuten sulla, en osaa syödä tavallisesti - se on joko kaikki tai ei mitään.
[/quote]
Syömishäiriö tämä on. Normaali syöminen ei oo normaalia mulle. Mä joko ahmin tai oon tiukalla dieetillä. Nyt koittanut pitää 500kcal vajetta viikon, mutta meinaan koko ajan karsia enemmän ja enemmän ruokia pois ja kasvattaa vajetta. Pitäs vaan pysyä kohtuudessa. Tänään pitäisi vielä syödä 900kcal, mut ei huvittaisi. Tyhmäännyn hitaalla laihdutustahdilla ja alan helposti ahmia kun aattelen että ei se haittaa ku ei tässä muutenkaan paino juuri putoa.
AP
[/quote]
Kuulostaa tutulta. Mullakin on nyt "laihiskausi" meneillään ja syön 400-500 kcal päivässä ja välillä paastoan. Ei tunnu edes nälkää ollenkaan. En osaa syödä esim. 1200-1500 kcal, en vain pysty. Mulle tulee paljon enemmän mielitekoja ja makeanhimoa jos syön tuon verran joten parempi olla syömättä mitään..
Tosi terveellistä. Mäkin käyn kyllä psykologilla.
Voi vittu. Syön itseni ihan varmasti vielä hengiltä. Tämä on ihan kauheeta miten huonoon kuntoon oon itseni saanut. Mahaa vihloo koko ajan, turvottaa, närästää, maha sekasin tai ummetusta.. Ja silti en pysty lopettamaan kun hetkeksi. Toimivaa apua en ole saanut mistään, tänään taas soitin lääkäriin niin lupasivat alkaa tosissaan miettiä mistä saisin apua..
En ole 2 viikkoon syönyt ähkyä, mutta kuitenkin ihan liikaa. Olo on kauhea ja pienikin liikunta hengästyttää. Lattialle kumartelu on lähes mahdotonta mahakivun ja iskiaskivun takia. Äsken siivosin kevyesti ja ihan rauhassa. Silti huusin pari kertaa kivusta ja kauhea hiki tuli vaikka kaikki ikkunat selällään.. En ymmärrä enää itseäni. miks vaan syön.
Kyllä olen alkanut vakavasti harkita itsemurhaa. Tämä elämä on kamalaa. Mikään ei onnistu ja kaikki sattuu. Burana ei auta mihinkään, ei edes vaikka ottaisi 1200mg kerralla. Taidan ottaa kohta koko purkin ruokasoodaa kun en kestä tätä vatsakipua. Kohta on vielä yks pakollinen meno, sitten vaan lakanoiden laitto ja loppupäivän saan vaan olla. Siivouksesta vaan 80% tekemättä. En vaan pysty enää.
AP
Köyhyys on ollut hyvä laihdutuskuuri mulle, ei ole varaa ostaa niin paljon ruokaa, että pääsisin lihomaan. Olen kateellinen.
Älä vaan Buranaa ota mahakipuihin!
Hei! Arvaa mikä auttaa eniten; oikea elämä ja ajan käyttäminen mielekkäisiin asioihin! Älä keskity ruokaan ja sen välttelyyn tai pakkomielteiseen liikuntaan, vaan kaikkeen muuhun mitä elämässä on tarjota. Kirjoita vaikka ylös mindmappiin mitä kaikkea voisit tehdä kuluttaaksesi aikaa. Sos. elämä, uusia harrastuksia, kodin siivous, dataus, tv, kirjat ja lehdet, museot, liikunta (sis. +1000 vaihtoehtoa), musiikin kuuntelu, tanssiminen jne jne. Itsellä on myös ollut joskus kova sh-putki takana, jonka sain edellä mainitulla keinolla katkaistua. Jos mä pystyin, pystyt myös sinäkin;) Tsemppiä!
Täyspaasto ei välttämättä edes ole huono idea noin rajun lihomisen jälkeen, sillä keholla on sitä ylimääräistä energiaa mitä ottaa. Nälän tunnekin on vain alkupäivinä, loppuaika on suorastaan euforista ja vireystaso nousee. Kaliumia, natriumia ja vitamiinipillereitä joskus sekä nestettä järkevissä määrin, niin hengissä pysyy.
Täälläkin yks ahmija ilmottautuu. Puolessa vuodessa +21kg. Olen ollut vakavasti masentunut. Ainoa mistä on tullut hetkellisesti hyvä olo niin herkuista.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 13:35"]
Täyspaasto ei välttämättä edes ole huono idea noin rajun lihomisen jälkeen, sillä keholla on sitä ylimääräistä energiaa mitä ottaa. Nälän tunnekin on vain alkupäivinä, loppuaika on suorastaan euforista ja vireystaso nousee. Kaliumia, natriumia ja vitamiinipillereitä joskus sekä nestettä järkevissä määrin, niin hengissä pysyy.
[/quote]
Paasto alkaa maanantaina. Helpompi kokonaan syömättä kun yrittää syödä järkevästi. Olen aiemminkin ollut paastoilla ja sen aloitus on yllättävän helppoa. 2-3 päivässä häviää nälkä. Normi dieetillä nälkä ei häviä koskaan.
AP
Onko sulta tutkittu kilpirauhasarvot. Jos on vajaatoimintaa paino nousee ja liikkuminen käy vaikeaksi, lihaksia ja niveliä särkee.