Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä miten korona-aikana on säästynyt ihmisiltä rahaa

Vierailija
01.10.2021 |

Itsellä ei ainakaan ole yhtään jäänyt säästöön. Olen ihmetellyt tosi paljon sitä, miten paljon rahaa muilla ihmisillä ylipäätään on ollut käytössä ennen koronaa, kun matkusteluun laitetut rahat ovat kuulemma jääneet säästöön. Itsellä on ollut korona-aikaan ja sitä ennenkin ison työn takana säästää lomalle tarvittavat rahat ja ei ole todellakaan jäänyt penniäkään säästöön, päinvastoin jotkut kulut ovat vain nousseet kun on tullut kotona vietettyä enemmän aikaa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin kulutus pieneni huomattavasti. Pois jäivät työmatkakulut, lounaat, brekut, lasilliset, vaateostokset, matkat, kaikki se pikkusälä, mikä kuluu, kun liikkuu kaupungilla. Yhteiset nettotulot ovat n.6000€ ja joka kuukausi jäi säästöön ylimääräistä n.2000€.

Onneksi saa jatkaa etätyöskentelyä - silkkaa säästöä.

Vierailija
2/14 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on jäänyt rahaa paljon säästöön nimenomaan tuon takia kun eivät ole matkustelleet ja tehneet muita maksullisia juttuja kuten normaalisti. Sinä joka olet joutunut kauan säästämään esim matkaa varten niin ei tietenkään ole korona-aikana jäänyt rahaa säästöön koska sitä ei ole ollut.

Kaverini on perheensä kanssa käynyt ennen koronaa normaalisti vuodessa useamman ulkomaanreissun, useamman laivareissun ja paljon leffassa, uimahallissa tms. Joten tietenkin nyt kahden korona-vuoden aikana on varmasti kivasti rahaa säästössä kun eivät ole tehneet yhtään mitään maksullista. Sinulla kuten minulla ei ole ollut ennen koronaa taloudellisesti mahdollista elää tuolla tavalla joten tietenkään siitä ei säästy rahaa korona-aikana. Itse pystyin tekemään 7v aikana 2 ulkomaanmatkaa ennen koronaa, joten korona ei vaikuta omaan rahatilanteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan ole jäänyt säästöön, tosin tuloni ovat pudonneet reilusti työstä poisjäännin vuoksi. Mutta puolet tästä korona-ajasta olin vielä töissä. Ihan normaalisti sain kaikki kulutettua sitä myöten. :D Vakavasti puhuen, olisi ollut kyllä fiksua säästää vähän enemmän. 

Vierailija
4/14 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt missään ainoastaan töissä ja työmatkat kuljin vanhoilla jo parhaat päivät nähneillä vaatteilla.

Lomautettuna olin aika paljon.. Kotona neljän seinän sisällä olo ei paljoa rahaa vaadi. Ruoat tein kaikki itse ja hyvinkin halvoista raaka-aineista. Toki myös söin vähemmän.

Alkoholia meni paljon vähemmän kuin normaalisti. (Eipä paljoa tullut after workeilla käytyä noilla aukioloajoilla)

Irtisanoin myös kaikki suoratoistopavelut etten olisi kaikkia päiviä vaan maannut sohvalla tekemättä mitään.

Vierailija
5/14 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin kulutus pieneni huomattavasti. Pois jäivät työmatkakulut, lounaat, brekut, lasilliset, vaateostokset, matkat, kaikki se pikkusälä, mikä kuluu, kun liikkuu kaupungilla. Yhteiset nettotulot ovat n.6000€ ja joka kuukausi jäi säästöön ylimääräistä n.2000€.

Onneksi saa jatkaa etätyöskentelyä - silkkaa säästöä.

Sama juttu mulla. Työpaikkalounaat ja työmatkat tekee jo aika ison summan. Siihen päälle se, ettei muutenkaan ole käynyt ravintoloissa, baareissa tai kahviloissa eikä paikoissa, joissa olisi jokin sisäänpääsymaksu. Ja kun ei käy kaupoissa vaan tilaa ostokset kotiin, ei tule tehtyä heräteostoksiakaan. Ei poikettua kauppaan nähtyään näyteikkunassa jotain kivaa. Vaikka syökin päivän kaikki ateriat kotona, ruokamenot eivät silti ole nousseet. Hyvin riittää eiliseltä jotain jämiä tämän päivä lounaaksi. Etätöissä ei ole väliä, millaiset vaatteet on päällä. Uusia vaatteita ei siis ole tarvinnut ostaa lainkaan. Ei tarvitse myöskään meikata eikä käydä kampaajalla. Ja tähän sitten vielä lisäksi se, ttei ole matkustellut eikä kukaan järjestänyt juhlia, joihin pitäisi ostaa lahjoja. 

Vierailija
6/14 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö laskea myös tulot, jos tulotkin on pienentynyt, rahaa on vähemmän.

Muuten on matkakassaan kertynyt.

Vierailija
7/14 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten on mennyt entiseen tapaan rahaa mutta matkustamisesta on säästynyt n 10 000e. Tosin käytimme ne sitten pihan asfaltointiin ja kivetykseen sekä kasvihuoneeseen. Osa odottamassa tulevia reissuja

Vierailija
8/14 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöiden myötä en tarvitse enää autoa ja en ole matkustanut nyt 1,5 vuoteen. 

Vierailija
9/14 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 hengen talous, jossa työt jatkuneet normaalisti korona-aikana muuten mutta etätöihin on siirrytty kumpikin. Työmatkoihin ei mene bensaa tai bussimaksuja, työpaikkalounaisiin meni minulla pelkästään n. 50e viikossa. Teatterit, elokuvat, museot ja muut on jääneet väliin. Kaupoissa kiertely ja sitä kautta tuleva turha shoppailu ja heräteostokset jääneet väliin etätöiden takia. Kaupassa on käyty lähinnä läheisessä S-marketissa, missä ei houkutuksia ole samalla tavalla kuin isossa Prismassa. Ennen tuli käytettyä taksia 5-10 krt/vuosi joko baari/ravintolareissuilla tai matkalle lähtiessä. Nyt on nekin matkat jääneet ajamatta.

Vierailija
10/14 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirryin HSL:n käytöstä fillarointiin, niin teki myös puolisoni. 120€/kk säästöä pelkästään tästä. Puolessatoista vuodessa tekee jo aika ison summan.

Vierailija
11/14 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen koronaa kävin baarissa pari kertaa kuukaudessa ja aina meni 50-100€ baari-illassa. Nyt juon kotona muutaman lonkeron viikonloppuisin. Ei tule myöskään käytyä ostareilla tekemässä heräteostoksia vaan vanhat farkut tai takki kelpaa edelleen.

Vierailija
12/14 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen osaa tuhlata mutta harva osaa säästää

Vierailija
13/14 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin työhuonevähennykset, ei matkakuluja, kasvatin hiuksiani 1,5 vuotta eli ei mennyt kampaamoon rahaa, kokattiin kaikki ruoka itse, ei lounaskuluja, kun työmatkat jäi pois, ehti tehdä ostokset harkiten, teinit ei käyneet missään, koiratkin trimmasin itse.

Lisäksi myin kaapeista ja varastoista yli 4 000 eurolla tavaraa kun oltiin koko ajan kotona luovuttamassa niitä.

Vierailija
14/14 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mekin on parin työkaverin kanssa mietitty. Sitten tultiin siihen tulokseen, että toimittajat on keskiluokkaisia ja kirjoittavat siitä perspektiivistä. Totta kai jos on sen verran hyvätuloinen, että voi matkustaa kaksi-kolme kertaa vuodessa ja nyt ei ole voinut, niin ne rahat on jääneet säästöön. Tämä kokemus sitten jaetaan mediassa ja me, joiden elämään ei matkustelu kuulu ihmettelevät.