Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkuraskauden ultra

Vierailija
23.11.2014 |

Olen tälä hetkellä rv 10+4 ja odottelen ensimmäistä kutsuani ultraan. Minua jännittää kovasta koska olen lukenut että se tehtäisiin alakautta 2-3 cm paksuisella kylmällä puikolla joka tuitataan sisälle ja käännellään väännellään siellä. Kuulostaa hyvin epämiellyttävältä varsinkin kun kammoisena tiedän etten osaa siinä pöydällä haarat levällään ainakaan rentoutua joten todennäköisesti jännitän lihaksia koko toimenpiteen ajan. 

Haluaisin kuulla vertaistukena kokemuksianne alakautta ultraamisestä sekä vastan päältä. Osa netin palstojen kirjoittajista väitti että mahan päältä sattuisi enemmän kuin alakautta. Kuulostaa hassulta. 

Onko mitään toivoa että se otettaisiin mahan päältä ja onko oikeus kieltäytyä alakautta otetattavasta? Olen vakaasti sitä mieltä etten halua alakautta ultrausta. 

Toivoisin asiallisia kommentteja joissa olisi oikeita faktoja eikä vittuilua. Kiitos :) 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
42/51 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin varhaisultrassa yksityisellä rv8 ja silloin tutkimus tehtiin alakautta. Jännitän tosi paljon itse tämmöisiä juttuja ja kyllähän se oli epämukavaa kun se laitettiin sisään, mutta sitten kun oli siellä niin ei tuntunut enää ihan niin pahalta. Minulle ei myöskään oltu aiemmin tehty gynekologisia tutkimuksia ja kerroin sen ultraajalle. Enempi sattui kun hän sormillakin tunnusteli.
Se rv12 ultra johon saadaan neuvolan kautta lähete sairaalaan tehtiin ainakin minulle vatsan päältä ja ei sattunut yhtään. Olin silloin normaali/hoikahko, en tiedä onko sillä vaikutusta sitten.
Eniten sattuu lääkärin tekemät sisätutkimukset joita tehtiin 2 raskauden aikana lääkärikäynneillä ja sitten synnytystilanteessa niitä tehdään koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktahan on ettei mikään raskaudenajan lääkärikäynneistä ole mukavia. Kaikki on epämukavia ja kaikkiin liittyy tutkimuksia jotka sattuvat ainakin herkemmillä. Niihin täytyy tottua. Haluat varmaan lapsesi parasta. Sen eteen joutuu kärsimään. 

Vierailija
44/51 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tehtiin eka ultra vatsan päältä Kätilöopistolla. Hieno, uskomaton ja todella mukava kokemus, ei mitenkään stressaava tilanne ja kätilö oli todella ystävällinen. Oli mahtavaa nähdä lapsi ensimmäistä kertaa!! Todella tunteellinen tilanne sekä itselleni että puolisolleni. Sama kokemus naistenklinikalla rakenneultrassa, jossa vieläkin ystävällisempi kätilö vastassa. Kummassakaan ei ole tarvinnut riisua, pelkkä vatsan paljastaminen on riittänyt ja fokus on ollut aina vauvassa. Vaikka tehtäisiin sisäkautta, uskon ettei sitä enää mieti kun lapsi näkyy ruudulla. Todella asiallisesti kaikki hoidettu aina, eli älä ole huolissasi. Kutsun mukana tulleessa ohjeessa luki että joko vatsan päältä tai sisäisesti tehdään, olen hoikka, joten en tiedä vaikuttiko se tuohon päätökseen tehdä vatsan päältä mutta ymmärsin, että yleensä nämä tehdään vatsan päältä. Ainoa kerta jolloin minua on tutkittu sisältä, on ollut neuvolalääkärin vastaanotolla ja tuolloinkin kohdunsuun tilanteen tarkastaminen kesti oikeasti alle minuutin ja nopeasti lääkäri tarkasti tilanteen muutamalla sormella. Ei ronkkinut tai tärkkinyt mitään eikä sattunut lainkaan. Muuten ei ole alapäätä vielä "sorkittu" raskauden aikana ja nyt on alkamassa jo 30. viikko. Minulle on joskus useita vuosia sitten tehty kohdun ultraus sisäkautta ja se puikko on pieni, muutaman sentin ja ei missään nimessä satu. Älä ole huolissasi. Isolla todennäköisyydellä tehdään vatsan päältä ja huolesi on ihan turha. Luottavaisin mielin vaan vastaanotolle katsomaan tulevaa vauvaa.        

Vierailija
45/51 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:34"]

Minulla tehtiin eka ultra vatsan päältä Kätilöopistolla. Hieno, uskomaton ja todella mukava kokemus, ei mitenkään stressaava tilanne ja kätilö oli todella ystävällinen. Oli mahtavaa nähdä lapsi ensimmäistä kertaa!! Todella tunteellinen tilanne sekä itselleni että puolisolleni. Sama kokemus naistenklinikalla rakenneultrassa, jossa vieläkin ystävällisempi kätilö vastassa. Kummassakaan ei ole tarvinnut riisua, pelkkä vatsan paljastaminen on riittänyt ja fokus on ollut aina vauvassa. Vaikka tehtäisiin sisäkautta, uskon ettei sitä enää mieti kun lapsi näkyy ruudulla. Todella asiallisesti kaikki hoidettu aina, eli älä ole huolissasi. Kutsun mukana tulleessa ohjeessa luki että joko vatsan päältä tai sisäisesti tehdään, olen hoikka, joten en tiedä vaikuttiko se tuohon päätökseen tehdä vatsan päältä mutta ymmärsin, että yleensä nämä tehdään vatsan päältä. Ainoa kerta jolloin minua on tutkittu sisältä, on ollut neuvolalääkärin vastaanotolla ja tuolloinkin kohdunsuun tilanteen tarkastaminen kesti oikeasti alle minuutin ja nopeasti lääkäri tarkasti tilanteen muutamalla sormella. Ei ronkkinut tai tärkkinyt mitään eikä sattunut lainkaan. Muuten ei ole alapäätä vielä "sorkittu" raskauden aikana ja nyt on alkamassa jo 30. viikko. Minulle on joskus useita vuosia sitten tehty kohdun ultraus sisäkautta ja se puikko on pieni, muutaman sentin ja ei missään nimessä satu. Älä ole huolissasi. Isolla todennäköisyydellä tehdään vatsan päältä ja huolesi on ihan turha. Luottavaisin mielin vaan vastaanotolle katsomaan tulevaa vauvaa.        

[/quote]

Kiitos, lohduttavasti kirjoitettu. Toivottavasti menisi noin :) 
AP

Vierailija
46/51 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
47/51 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa vaginaaaliultra..ja ei, ei satu.

Vierailija
48/51 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/51 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:02"]

Oletko tullut neitseellisesti raskaaksi vai mikä tässä on mielestäsi se pelottava osa? Minäkään en omista dildoa, mutta koin alkuraskauden ultrauksen täysin asialliseksi ja kivuttomaksi toimenpiteeksi. Sauvaan laitetaan kondomi ja liukkaria, eipä sen sisään työntäminen kovin kummoiselta tunnu. 

Jos ei ole mitään ihmeellistä raskauden kulussa, tämä on ainoa kerta kun se sauva tungetaan sisääsi. Tokassa ultrassa ultrataan mahan päältä ja seuraavan kerran sinua kaivellaan loppuraskaudessa neuvolassa, jos lääkäri haluaa tarkistaa vauvan asentoa ja muuta (se muuten sattuu, mutta synnytys on tulossa, joten ei se vielä siihen lopu). Sitten onkin vuorossa synnytys. 

Mikäli kaikki menee hyvin, ei muita sisätutkimuksia tarvita. Synnytys onkin sitten oma lukunsa. Sun kannattaisi nyt totutella ajatukseen, että sisälläsi kasvaa uusi elämä, jonka hyvinvointia seurataan. Jos ja kun se seuranta vaatii sitä että levität välillä haarasi kätilön tai lääkärin edessä, sitten teet niin. Eihän ne tutkimukset niin kauheen kivoja ole, mutta kai haluat, että sikiö voi hyvin ja raskautesi etenee parhaalla mahdollisella tavalla aina lapsen syntymään saakka. 

[/quote]

Kiitos "asiallisesta" ei vittuilevasta kommentistasi. Oletteko kuulleet yhdyntäkivuista? Minä kärsin niistä vaikka olenkin täysin rentona aviomieheni kanssa. Joten ajatus puikosta joka tuikataan ilman esileikkiä sisälle niin, että jännitän lihaksia. Tottakai ajatus sattuu, koska monesti yhdyntä pitkän esileikinkin kanssa sattuu ennen kuin pippeli on mahtunut kokonaan sisälläni. 

Tuntuu olevan täysin epäluonnollista pelätä tälläisiä asioita. Anteeksi etten ole mikään super nainen joka on tottunut olemaan pöydällä alapää ronkittavana. En tiedä kuinka usein teillä on sitä tapana harrastaa, mutta itsellä tämä on aika harvinainen toimenpide. 
AP

[/quote]

Heippa! Eihän se alapään näyttäminen ja tutkituttaminen kenellekään mitään juhlaa ole. Selviät siitä kuitenkin varmasti. Ajattele asia niin, että alakautta ultraaminen on varmempi ja parempi keino saada tietoa teidän kummankin terveydestä - että sinulla on OIKEUS saada ultraäänitutkimus mahdollisimman hyvin tehtynä. Minua on ultrattu alakautta lukemattomia kertoja (muista syistä kuin raskaudesta johtuen), eikä se ole yhtään kamalaa. Muitakin tutkimuksia ja operaatioita on tehty, eivätkä nekään ole sattuneet yhtään. Jos asia ahdistaa, kannattaa mainita suoraan ultraajalle asiasta ja pyytää olemaan erityisen varovainen. Tietenkään mikään pakko sinun ei ole mennä mihinkään tutkimuksiin. Jos tuntuu täysin mahdottomalta alakautta ultraus, voit varmaan saada sen myös mahan päältä tehtynä - jos siis vaihtoehtona on, ett jätät kokonaan menemättä.

Vierailija
50/51 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
51/51 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisia vastauksia naiselle, joka on herkässä mielentilassa ja luulisi kaikkien joskus raskaana olleiden tajuavan! En viitsinyt kaikkia viestejä edes lukea, mutta haluan rohkaista ap sinua, että jos tutkimus tehdäänkin alakautta niin kuva ainakin palkitsee sitten satakertaisesti. Itse olen 2 tytön äiti ja hoikkanen ollu aina joten ultrauksetkin on tehty vatsan päältä yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Ja ei se sauvan työntäminen sisään kyllä mukavalta tuntunut mutta unohdin sen kun keskityin esikoiseeni ruudulla. Suomi säästää terveyspalveluissa, niin myös neuvolalääkärissä joten monellakaan paikkakunnalla alatietutkimusta ei ole kuin kerran odotusaikana. Ja niin. Synnytys on täysin eri asia kuin nämä tutkimukset. En minäkään tykkää levitellä alapäätäni, synnytysten jäljiltä räjähtänyttä sellaista, kenenkään silmien edessä kirkkaassa valossa mutta asennoidun aina niin että tutkimus on vain minun parhaaksi ja lääkäri tekee sitä työkseen. Aina on kuitenkin suuri helpotuksen tunne kun tutkimus on ohi ja saan lähteä ja tiedän ettei tarvitse pitkään aikaan kokea samaa. Toiset vain on herkempiä kuin toiset. Toiset tuntee kipua, toiset ei mitään. Me ollaan kaikki yksilöllisiä. Eikö ole ihmeellistä. Onnea ap loppuraskauteen!!♡

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi