Alkuraskauden ultra
Olen tälä hetkellä rv 10+4 ja odottelen ensimmäistä kutsuani ultraan. Minua jännittää kovasta koska olen lukenut että se tehtäisiin alakautta 2-3 cm paksuisella kylmällä puikolla joka tuitataan sisälle ja käännellään väännellään siellä. Kuulostaa hyvin epämiellyttävältä varsinkin kun kammoisena tiedän etten osaa siinä pöydällä haarat levällään ainakaan rentoutua joten todennäköisesti jännitän lihaksia koko toimenpiteen ajan.
Haluaisin kuulla vertaistukena kokemuksianne alakautta ultraamisestä sekä vastan päältä. Osa netin palstojen kirjoittajista väitti että mahan päältä sattuisi enemmän kuin alakautta. Kuulostaa hassulta.
Onko mitään toivoa että se otettaisiin mahan päältä ja onko oikeus kieltäytyä alakautta otetattavasta? Olen vakaasti sitä mieltä etten halua alakautta ultrausta.
Toivoisin asiallisia kommentteja joissa olisi oikeita faktoja eikä vittuilua. Kiitos :)
Kommentit (51)
Hoikille tehdään nt-ultra vatsan päältä. Mutta ei se sisäkautta tehtäväkään mitenkään paha rasti ole. Puikko on ohut, pienempi kuin 3 cm halkaisijaltaan. Lisäksi käytetään reilusti liukkaria eikä sitä työnnetä paljon emättimen suuta syvemmälle. Jos lapsesi on saanut alkunsa luonnollisella tavalla, olet kokenut "pahempaa".
Paksuus on 1-2cm useimmissa antureista, vaginaalisesti saadaan alkuraskaudessa paljon parempi näkyvyys, joten kyllä siihen kannattaa yrittää rohkaistua :)
Sano reippaasti ultraajalle, että jännittää eikä aiemmin ole sisätutkimuksia tehty!
Uskon, että jännitys helpottaa kun näet ruudulta pienen vauvasi! :)
(Joskus viikon 12-14 jälkeen näkyvyys on hyvä myös vatsan päältä, joten jos pelottaa liikaa voit pyytää katsomaan jo silloin H10+ siten..mutta en suosittele sitä. Rohkeasti vain kohti uusia kokemuksia!)
No, minulla se viikon 12 ultra tehtiin vatsan päältä (Jorvissa), hyvin näkyi vauva, saatiin mitat yms. Lääkäri sanoi että kokeillaan ensin vatsan päältä ja sitten jos ei onnistu, niin otetaan alakautta. Olen kylläkin hoikka ja muutenkin aika pienikokoinen, niin tämä käsittääkseni vaikuttaa asiaan. Samoin varmaan laitteet mitä kätilöllä/lääkärillä on käytössään.
Varhaisultra (viikolla 8) tehtiin yksityisellä sisäkautta sillä puikolla, eikä siinäkään ollut mitään inhottavaa. Kuin liukas ohut dildo, eikä siihen kiinnittänyt huomiota enää mitään sitten kun se pieni sydän siedä ruudulla näkyi sykkimässä :) Turhaan jännität!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:08"]
Ultraa ei tehdä kylmillä puikoilla vaan sellaisella juurikin dildon mallisella putkella jonka laittaminen ei satu. :) näitä metallisia puikkoja yms käytetään sitten näytteiden ottamiseen ja muihin emättimen tutkimuksiin liittyviin asioihin. Nekään eivät varsinaisesti satu. Itselläni lääkärin mukaan on hieman vinon mallinen emätin ja näytteen ottaminen oli todella vaikeaa ja siinä vaiheessa hieman sattui mutta ei mitenkään sietämättömästi. Ymmärrän kyllä pelkosi ja varmasti jokainen kuvittelee tilanteet erilaisena mutta itse ultrata ei kyllä satu kun siinä on kumihanskan sormiosa ja muistaakseni vähän liukuvoidetta päällä. Lapsenkin näkee paremmin kun tutkitaan sisältä. En itsekään pysty täysin rentoutumaan vaan on oikeastaan aika kauhea olla ilman housuja siinä.. - tyttö rv 13
[/quote]
Kiitos ensimmäisestä asiallisesta ja oikeasti faktoja sisältävästä kommentissa. Onnea odotukseesi!
Alastomuus tekee kyllä muutenkin inhottavasta tutkimuksesta vieläkin kiusallisemman. Odotan kyllä lapsen näkemistä enemmän kuin moni uskoisi, mutta pelkoni saattavat estää minua pääsemästä koko sairaalan lähettyville silloin kuin se olisi ajankohtainen. En koe muutenkaan saaneeni tarpeeksi tukea neuvolalta laajan sairaala kammoni takia. Päinvastoin, ihmetellään vain miten voi aikuinen olla noin peloissaan normaaleista toimenpiteistä. Kyllä voi. Ikää on yli 20 reippaasti, mutta ennen raskautta edellisin lääkäri käyntini on sijoittunut peruskoulu aikoihin. Joten pelko saa ihmeitä aikaan. Eikä tämä odotus edes tunnu kovin onnelliselta aina kun joku lääkäriaika koputtaa ovea. :S
Osaatteko sanoa kuinka paksu se puikko on?
AP
Ei sitä syvälle tungeta, ei satu. Mun mielestä häpäiset ittes jos sanot vastaanotolla ettet suostu.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:11"]
Hoikille tehdään nt-ultra vatsan päältä. Mutta ei se sisäkautta tehtäväkään mitenkään paha rasti ole. Puikko on ohut, pienempi kuin 3 cm halkaisijaltaan. Lisäksi käytetään reilusti liukkaria eikä sitä työnnetä paljon emättimen suuta syvemmälle. Jos lapsesi on saanut alkunsa luonnollisella tavalla, olet kokenut "pahempaa".
[/quote]
Ahaa, jos on puikko työnnetty sisään, voi todeta olevansa lihava. Kiva tietää :D
No, haluan kuitenkin rauhoitella ap:ta. Mut ultrattiin kaksi kertaa, alkuraskaudessa niskapoimu-ultra ja sitten rakenneultra puolivälissä, eka kerta sisäkautta ja toisella kerralla vatsan päältä. Kummallakin kerralla ultraaja oli tosi ystävällinen, huoneessa hiljaista ja hämärää ja kaikki meni hienosti. Ei tarvinnut jännittää. Vauvan näkeminen laitteelta oli hieno hetki. En itkenyt, mutta poislähtiessä ultraaja puhui niin kauniisti raskaudesta ja tulevasta synnytyksestä, että siinä vaiheessa alkoi itkettää ihan liikutuksesta. Mua kohdeltiin todella kauniisti. Tämä Jorvissa, Espoossa joitakin vuosia sitten.
Riippuu kai paikkakunnasta, täällä np-ultra tehtiin mulla vatsan päältä rv13 mutta olen kuullut että jossain tehdään alakautta. Näkyvyys ei noilla viikoilla ole välttämättä niin hyvä vatsan päältä, itselläni näkyi kyllä hyvin vaikka ylimääräistäkin on. Eikä se todellakaan satu :D Eikä myöskään alakautta ultraaminen. Ei kannata pelätä ei se ultraaja sitä alapäätä tuijottele vaan sikiön mittoja yms. :)
Muista alapään tutkimuksista en tiedä, mutta itselleni sanoi lääkäri nyt puolivälin kieppeillä ettei ole syytä tehdä tutkimuksia ja sorkkia kohdunsuuta turhaan kun kaikki on hyvin ei supistuksia tms. että kai niitä ei sitten tehdä koko loppuaikana.
Ensinnäki sun alapäätä tullaa ronkkii monet kerrat sun raskauden aikana, tuskin niistä kukaa erityisemmin nauttii mut äkkiä ne tilanteet on ohi. Onhan se ekalla kerralla ehkä outoa ja inhottavaa mut oikeesti ihan mielenkiintostaki nähä miltä se pien näyttää siinä ruudulla vaikka se ekas ultras ei oo minkää näköne. Pelkkä pien möykky. Älä tee itelles liian isoo numeroo tosta . Hyvin se menee.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:12"]
Paksuus on 1-2cm useimmissa antureista, vaginaalisesti saadaan alkuraskaudessa paljon parempi näkyvyys, joten kyllä siihen kannattaa yrittää rohkaistua :) Sano reippaasti ultraajalle, että jännittää eikä aiemmin ole sisätutkimuksia tehty! Uskon, että jännitys helpottaa kun näet ruudulta pienen vauvasi! :) (Joskus viikon 12-14 jälkeen näkyvyys on hyvä myös vatsan päältä, joten jos pelottaa liikaa voit pyytää katsomaan jo silloin H10+ siten..mutta en suosittele sitä. Rohkeasti vain kohti uusia kokemuksia!)
[/quote]
Kiitos kommentista :) Ehkä minä menen paikalle ja pyydän nähdä anturin etukäteen jos vatsan päältä ei onnistu.
Ennen raskaaksi tuloa kuvittelin että kaikesta selviää kun on pakko, mutta eihän tämä jatkuva stressikään ole hyväksi tuolle sisällä olevalle elämän alulle.
AP
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:14"]
Ei sitä syvälle tungeta, ei satu. Mun mielestä häpäiset ittes jos sanot vastaanotolla ettet suostu.
[/quote]
Eli on häpeä kieltäytyä koska on pelkää? Tuskin. Huh huh mikä väite.
Se synnyttäminen on koko prosessin vaikein juttu tai siis ne supistukset ne on niin hirveitä kipeitä et toi ultraus alhaalta ei oo mtn siihe verrattuna
Vaikka ne runnois sulle 15 cm halkaisijaltaan puikkoa ilman liukkaria, niin voin luvata että synnytys sattuu paaaaljon enemmän. Ei sillä 10 cm avautumisella siitä saa luonnollisen tuntuista
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:11"]
[/quote]
Ahaa, jos on puikko työnnetty sisään, voi todeta olevansa lihava. Kiva tietää :D
No, haluan kuitenkin rauhoitella ap:ta. Mut ultrattiin kaksi kertaa, alkuraskaudessa niskapoimu-ultra ja sitten rakenneultra puolivälissä, eka kerta sisäkautta ja toisella kerralla vatsan päältä. Kummallakin kerralla ultraaja oli tosi ystävällinen, huoneessa hiljaista ja hämärää ja kaikki meni hienosti. Ei tarvinnut jännittää. Vauvan näkeminen laitteelta oli hieno hetki. En itkenyt, mutta poislähtiessä ultraaja puhui niin kauniisti raskaudesta ja tulevasta synnytyksestä, että siinä vaiheessa alkoi itkettää ihan liikutuksesta. Mua kohdeltiin todella kauniisti. Tämä Jorvissa, Espoossa joitakin vuosia sitten.
[/quote]
Kiitos. Olen kuullut paljon hyvää Jorvista. Pitäisiköhän vaihtaa siihen. Kauniisti sanottu ja uskon että vauvan näkeminen on lopulta sen arvoinen asia, kunhan ensin pääsee edes paikanpäälle saati siihen makoilemaan :D
AP
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:19"]
Vaikka ne runnois sulle 15 cm halkaisijaltaan puikkoa ilman liukkaria, niin voin luvata että synnytys sattuu paaaaljon enemmän. Ei sillä 10 cm avautumisella siitä saa luonnollisen tuntuista
[/quote]
Sehän on täysin eritilanne! Vittu ihmiset on tyhmiä!
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 14:12"]
Paksuus on 1-2cm useimmissa antureista, vaginaalisesti saadaan alkuraskaudessa paljon parempi näkyvyys, joten kyllä siihen kannattaa yrittää rohkaistua :) Sano reippaasti ultraajalle, että jännittää eikä aiemmin ole sisätutkimuksia tehty! Uskon, että jännitys helpottaa kun näet ruudulta pienen vauvasi! :) (Joskus viikon 12-14 jälkeen näkyvyys on hyvä myös vatsan päältä, joten jos pelottaa liikaa voit pyytää katsomaan jo silloin H10+ siten..mutta en suosittele sitä. Rohkeasti vain kohti uusia kokemuksia!)
[/quote]
Kiitos kommentista :) Ehkä minä menen paikalle ja pyydän nähdä anturin etukäteen jos vatsan päältä ei onnistu.
Ennen raskaaksi tuloa kuvittelin että kaikesta selviää kun on pakko, mutta eihän tämä jatkuva stressikään ole hyväksi tuolle sisällä olevalle elämän alulle.
AP
[/quote]
Sanot ultraajalle että jännität ja että haluat nähdä laitteen etukäteen. Et taatusti ole ainoa jännittäjä. Tietty monet jännittävät lähinnä vauvan näkemistä ruudulta, mutta taatusti monet muutkin jännittävät itse toimenpidettä. Mä olen aina sanonut etukäteen vastaanotolla jos mua jännittää. Olin sitten gynellä tai hammaslääkärissä tai vaikka labrassa verikokeessa. Jos ei kerro pelostaan, henkilökunta ei voi sitä varmasti tietää ja kohtelevat sinua samalla tavalla kuin ketä tahansa, joka ei pelkää. En tarkoita, että huonosti, mutta rutiininomaisemmin ja ehkä vauhdikkaammin kertomatta eri vaiheita etukäteen. Siksi kannattaa avata suunsa.
Olin juuri ultrassa ja pelkäsin samaa asiaa. Yrittivät ensin mahan päältä, mutta eihän siitä mitään näkynyt. Yllättäen mahan päältä painelu sattui kauheasti! Ei se mitään kivutonta ole, kun sitä laitetta painetaan täysillä vatsaa vasten. Sen jälkeen sitten laittivat puikon alakautta ja yllättäen se ei tuntunutkaan missään. Joten minä suosittelen alakautta tutkimusta. Ei ollut lainkaan paha.
Ei satu alakautta ultraaminen, sen sijaan mulle tehtiin synnytystapa-arvio ja se sattui! Mutta ei se kaikilla satu. Synnytyksessäkin voi joku mennä vikaan nää nyt on vaan faktoja.