No näinhän siinä taas kävi, ettei kukaan tiedä tarkalleen mitä uudet maskisuositukset käytännössä tarkoittavat!
Toki sinä tiedät. Ja minä tiedän. Mutta meidänkään käsityksemme eivät ole samanlaiset.
Kommentit (73)
Kävin eilen isommassa kaupassa. Puolella oli maski ja puolella ei näin karkeasti jaoteltuna. Enemmän näki maskittomia.
Itsellä oli maski. En muistanut tätä uutta suositusta vasta kun kaupan pihassa maskia kaivaessa mutta pistin maskin kun en ollut naamaani jaksanut laittaa. Tuota tulen kaipaamaan maskittomuudessa. Sitä siis että voi lähteä kauppaan vaikka suoraan sängystä. Toki voi muutenkin lähteä mutta tällaiselle joka tottunut vähän meikkaamaan on ollut helpompi pistää se maski.
Eikä minulla ole vasta kuin yksi rokotekaan eli oliko suositus niin että rokottamattomat ja yhden rokotteen saaneet pitäisi maskeja?
Otin rokotteen tosi myöhään vähän painostettuna eli nyt olen senkin korren kekoon kantanut omasta puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat ei voi yhtäkkiä purkaa maskisuosituskylttejään, pleksejään, henkilökunnan pakkomaskitusta ym. Minulla taas ei ole mitään pakkoa jatkaa maskipelleilyä enää päivääkään.
Eilenkin kaupassa vaelsi metrien päässä toisistaan varmasti rokotettuja ihan yksikseen suu kiinni ja kirurginen turhakemaski päässä. Ihan totaalisen tyhmää! Laittakoot ffp-maskin, jos asia vielä kiinnostaa jotakuta.
Kauppojen kannattaa pitää pleksit ikuisesti . Ovat hyviä muutenkin kuin koronaa vastaan.
Aika älytöntä olisikin nyt kiireellä poistaa pleksit ja käsidesit ja turvavälit, koska virus kiertää yhä eivätkä kaikki halukkaatkaan ole vielä saaneet molempia rokotteita. Tilanne voi oikeasti huonontua nopeasti, ja nytkin päivittäiset tartunnat ilmoitetaan sadoissa.
Vaikka olisin 12x rokotettu, niin pidän maskia kaupassa, julkisissa ja muissa paikoissa, missä liikkuu paljon ihmisiä. Jos sillä vältän taudin kantamisen muille ja itsellenikin, niin olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisin 12x rokotettu, niin pidän maskia kaupassa, julkisissa ja muissa paikoissa, missä liikkuu paljon ihmisiä. Jos sillä vältän taudin kantamisen muille ja itsellenikin, niin olen tyytyväinen.
Hyvä noin. Itse olen aina koko epidemian ajan pitänyt hengityssuojainta kaupassa.
Maanantais alkaen toimistolla ei tarvitse maskia käyttää, joten en käytä. Eilen ruokakaupassa oli vielä kyltti, jossa toivottiin maskin käyttöä, joten käytin. Mikäli menisin metrolla, niin siellä käyttäisin. Treeneihin mennessä en enää käytä ja jatkossa museoidessa en käytä.
En kehtaa mennä kauppaan enää maskin kanssa tai ilman, mitä teen?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksei voi vain suoraan sanoa, että maskisuositus on purettu, kyllä halukkaat niitä käyttäisivät silti. Tuollainen "oman harkinnan mukaan" vihjaa vahvasti, että hyvä olisi käyttää, mutta vierittää vastuun kansalaisille. Sit voidaan kivasti myöhemmin syyttää maskittomia, jos tartunnat lähtee nousuun.
Arvostukseni THL:ää kohtaan koronan aikana on laskenut, kuin lehmän häntä
Kenelläköhän se vastuu sitten tähän asti on ollut? Onko joku ulkopuolinen pukenut maskin ja pessyt kätesi käsidesillä?
Vierailija kirjoitti:
En kehtaa mennä kauppaan enää maskin kanssa tai ilman, mitä teen?
Tilaat ruoat kotiin.
Hohhoijaa..missä on yksilön vastuu, eikö enää ihmiset osaa huolehtia itsestään, vaan käskyt pitäisi tulla suoraan hallitukselta, kuin Pohjois-Koreassa.
Suomi on pitkä maa ja itse en käytä maskia kyläkaupassa, kun siellä saattaa olla minun lisäksi yksi asiakas, mutta jos matkustan Helsingissä joukkoliikenteessä, laittaisin maskin.
Oman järjen käyttökin on tässä maassa sallittua.
On vain uusi ÄO testi.
Jotkut ymmärtää suojata, toiset ei. Virus tartuu entiseen tapaan, yhtälailla rokotetuissa kuin myös rokottamattomissa. Teholla tavataan.
Moni suomalainen näyttää rakastavan ohjeita, miten elämää eletään. Lisää vissiin turvallisuudentunnetta vähän kuin pienillä lapsilla.
Eilen uutisoitiin, maskia pitäisi käyttäå oman harkintans mukaan ja sitä suositellaan edelleen jos on rokottamaton tai saanut 1. rokotteen ja kun liikutaan ihmismassoissa.
Eli rokotetun ei tarvi käyttää maskia. Vihdoinkin
Olen käyttänyt omaa harkintaani tähänkin asti enkä ole käyttänyt maskia
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisin 12x rokotettu, niin pidän maskia kaupassa, julkisissa ja muissa paikoissa, missä liikkuu paljon ihmisiä
Millä edellytyksillä sitten aiot joskus luopua maskista? Arvostatko afganistanilaistyylistä kasvojen peittämisen kulttuuria?
Päivittäistavarakaupat eivät uskalla luopua maskisuosituksesta, että asiakkaat eivät katoa.
Sama ilmiö oli täysin päinvastainen kun maskisuositus alkoi. Viivyteltiin maskisuosituksen antamista, kun pelättiin että asiakkaat menevät toiseen kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupat ei voi yhtäkkiä purkaa maskisuosituskylttejään, pleksejään, henkilökunnan pakkomaskitusta ym. Minulla taas ei ole mitään pakkoa jatkaa maskipelleilyä enää päivääkään.
Eilenkin kaupassa vaelsi metrien päässä toisistaan varmasti rokotettuja ihan yksikseen suu kiinni ja kirurginen turhakemaski päässä. Ihan totaalisen tyhmää! Laittakoot ffp-maskin, jos asia vielä kiinnostaa jotakuta.
Kauppojen kannattaa pitää pleksit ikuisesti . Ovat hyviä muutenkin kuin koronaa vastaan.
Aika älytöntä olisikin nyt kiireellä poistaa pleksit ja käsidesit ja turvavälit, koska virus kiertää yhä eivätkä kaikki halukkaatkaan ole vielä saaneet molempia rokotteita. Tilanne voi oikeasti huonontua nopeasti, ja nytkin päivittäiset tartunnat ilmoitetaan sadoissa.
Nuo pleksit, käsidesit ja turvavälit suojaavat myös influenssalta ja muilta ilmavälitteisiltä tartunnoilta ja kosketustartunnoilta. EI niitä kannata jättää pois.
Aivan kuten on ollut aiemminkin, niin ihminen saa itse päättää käyttääkö maskia vai ei. Missään vaiheessa ei ole ollut maskipakkoa vaan koko ajan on ollut suositus, joka nyt muuttuu oman harkinnan mukaiseksi.
Ehkä joidenkin työntekijöiden työnantaja yhä edellyttää maskin käyttöä, mutta siinä tapauksessa otetaan yrityksen/työpaikan tilanne huomioon ja työnantajalla on oikeus edellyttää tarpeellisten suojavarusteiden käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Jo tänään näkyi ja näkyy joissakin kaupoissa suosituksen muutoksen seuraukset. Myyjiä ilman maskeja.
Montaks kauppaa oot kerennyt kiertää?
Jo tänään näkyi ja näkyy joissakin kaupoissa suosituksen muutoksen seuraukset. Myyjiä ilman maskeja.