Miten tuossa Aamulypsyssä Jaajolta hyväksytään ihan jatkuvaa epäkorrektia läppää homoudesta?
Olen muutaman kuukauden kuunnellut töissä Radio Suomipopin Aamulypsyä. Tykkään ohjelmasta ja juontajien meiningistä muuten, mutta olen kiinnittänyt huomiota että ihan jatkuvasti, melkein päivittäin heitetään joko homofobista tai "piiloseksististä" hauskaa "läppää". Erityisesti Jaajo tuntuu jääneen ihan jonnekin 12-vuotiaan tasolle, kun miesten välinen seksi ja homous tuntuu olevan maailman hauskin asia. Olen itse heteronainen mutta miettinyt että tuota ohjelmaa ei varmaan vähemmistöjen edustajat jaksaisi yhtäkään lähetystä kuunnella. Ihmettelen miten tällainen menee vielä 2021 mukisematta läpi, kun on kuitenkin kyse Suomen suosituimmasta radiokanavasta?
Esim. vähän joka toinen vitsi yritetään kääntää homouteen edes jotenkin, Jaajolla on oma halventava tunnusmusiikki miesten homostelulle (!!!), Tukea kiusataan jatkuvasti "homoudesta" (vaikka on lukemattomia kertoja kertonut että on hetero ja ilmaissut kyllästyneensä tuohon kiusoitteluun) ja ylipäätään aiheesta puhutaan ihan jatkuvasti, nimenomaan ilkkuvaan ja humoristiseen sävyyn toksisia stereotypioita vahvistaen. Homomiehistä käytetään yleistäviä termejä kuten "sisustussuunnittelija" jne. Eilisessä lähetyksessä Jaajo heitti taas Tukelle laatuvitsin "Tuke tiiätkö mikä on sun homo-nimi?" Vastaus: Tuken oma nimi. Ehhehhee kun on hauskaa...
Miettikää mikä kohu syntyisi, jos Jaajo heittäisi Jannille yhtä usein seksuaalista häirintää sisältäviä "vitsejä" kuin leikillään vihjaa Tukea homoksi. Tai miten ra sist ista olisi, jos juontajan arsenaalissa olisi ulkomaalaisille oma ra si sti nen "taustamusiikki" joka lähtisi soimaan aina tietyn maalaisista puhuttaessa. Miksei Jaajo mielummin sano Tukelle suoraan, että "Hei Tuke sä et oo musta tarpeeks miehekäs mies ja siks kiusaan sua, kun oon kato tämmönen keski-ikäinen juntti setä ja sua ylempänä" kun sitähän sillä homottelulla haetaan. Jättäisi sen homoseksuaalisuuden suosiolla pois koko leikistä, sillä nyt tuo on vaan tosi epäkorrektia ja vanhanaikaista p skaa.
Janni the cool girl ja Tuke eivät itse tuota homoläppää, mutta nauravat tietysti mielistellen kaikelle Jaajon asiattomuuksille mukana. Tukelle myös tarttunut näitä seksistisiä ilmaisuja kuten "kävi vetää hameen päälle" = urheilija epäonnistui/perääntyi/ei uskaltanutkaan tehdä jotakin jne. Tämä ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys ketään juontajaa kohtaan koska pidän kyllä heistä kaikista ihmisinä, mutta miten ihmeessä Radio Suomipop haluaa edustaa noin vanhentuneita arvoja? Tämä mitä yleisesti hyväksytään, mille on yleisesti hyväksyttyä nauraa jne. yleiset asenteet kuitenkin vaikuttavat meidän koko kulttuuriin ja siten myös koko tasa-arvoon. Transvih aa, läsk ivihaa tai les b ovihaa ei ohjelmassa onneksi kuule, mutta tämä tietty kestoaihe on ihan yksi ylitse muiden.
Kommentit (166)
Mä kuuntelin aikoinaan Aamulypsyä työmatkoilla ja töissä, ja alkuun nauratti. Kunnes huomasin että Jaajo toisti säännöllisin väliajoin vanhoja seksistisiä juttujaan hiukan muunneltuna, Perälän jutut kävivät koko ajan asiattomammiksi, esim. alaikäisiin sekaantuminen oli Perälän jatkuva teema. Hautala vaan hihitti. Alkoi käydä niin paljon hermoon etten ole vuosiin kestänyt nähdä tai kuulla tätä porukkaa enkä käsitä miksi näille annetaan aikaa mediassa.
Kaikki jotka kuuntelette ja kuulette jotain loukkaavaa, laittakaa viestiä radiokanavalle. Jaajo varsinkin neljän pienen lapsen isänä voisi keksiä älykkäämpiä huumoria.
Jaajo on muutenkin turhake, joka nousi julkisuuteen kertomalla keksittyä ”läppää” elämästään radiossa. En ole yllättynyt homofoobisuudesta. Hänen juttunsa ovat olleet aina suoraan ylä-asteen tupakkipaikalta.
Täytyy aina ihmetellä minkälaisia ihmisiä kansa fanittaa.
Vierailija kirjoitti:
Läppä on läppää, hyvä aina tietää ero. Maailma olisi aika tylsä paikka jos kaikki huumori olisi poliittisesti korrektia.
Sanoo etuoikeutettu heteromies joka on saanut koko elämänsä heittää "vitsiä" muista, ilman että on joutunut itse vastaavan alistamisen kohteeksi (vieläpä sellaisista asioista joihin ei voi itse vaikuttaa). Homofobia, r a s ismi, ableismi, naisviha ym. vihapuhe ovat yhtä väärin vaikka ne kuinka yrittäisi verhoilla huumorin huntuun. Maailman väsyneintä manipulointia on sanoa jotain loukkaavaa ja todeta perään "mut tää oli vaan läppää joten et voi loukkaantua". Oikeasti laadukas huumori ei tarvitse kohteekseen aina jotakin heikkommassa asemassa olevaa.
Vierailija kirjoitti:
Läppä on läppää, hyvä aina tietää ero. Maailma olisi aika tylsä paikka jos kaikki huumori olisi poliittisesti korrektia.
Onko äitisi taas kieltäytynyt aamuseksistä vaippojen vaihdon yhteydessä vaikka suoli oli selvästi tyhjentynyt yön aikana? Onko?
Roy sai tyttäreltään klamydian! Tirsk!
Mikäs Jaajon heteronimi sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki asiat pitäisi tehdä vähemmistön tunteiden ehdoilla ja heitä varten?
Tunnetko sä yhtään homomiehiä? Mä tunnen monta ja heistä kaikki ovat kohdanneet vihaa, päälle sylkemistä ja jopa tappouhkauksia nimenomaan ihan tuntemattomilta keski-ikäisiltä miehiltä kaupungilla keskellä päivää. Ymmärrätkö sä että tämä maailma ei ole kaikille yhtä turvallinen ja mukava paikka kuin sulle ilmeisesti on? Jaajon kaltaiset paljon valtaa omaavat valkoiset heteromiehet vahvistavat huumorillaan ja kiusaamisellaan tätä rakenteellista arvojärjestystä ja näitä asenteita siitä, että homot ovat jotenkin vähempiarvoisia, naurunalaisia ihmisiä eivätkä "oikeita miehiä", vaikka hänestä se naureskelu tuntuukin varmasti harmittomalta. Mä en usko, että Jaajo on koskaan itse joutunut kuuntelemaan tuollaista s o n taa omasta identiteetistään, rodustaan, sukupuolestaan tai suuntautumisestaan. On myös ihan tutkittu että valta vähentää empatiaa aivoissa ja mm. tämän takia me eletään näin hullussa maailmassa kun valta on näillä epäempaattisilla valkoisilla miehillä, jotka eivät välitä muista. Miksi mitään pitäisi tehdä tai ajatella ketään tai mitään muita kuin itseään varten? Mitä väliä kellään muulla kuin itsellä?
Laitappa tähän vaikka muutaman maan lista, joissa homoilla on paremmat oltavat kuin maissa, joita johtavat valkoihoiset miehet.
Huumori ei ole koskaan sopinut huumorintajuttomille.
Tämän takia en ole ikinä jaksanut kuunnella tuota aamushowta. Miten noin tyhmillä jutuilla voi olla Suomen suosituin?
Vierailija kirjoitti:
Kolmelle henkilölle maksetaan palkkaa tuollaisesta lässyttämisestä, kuinka tyhmiä oikein tuon ohjelman kuuntelijat ovat?
Mä tiedän, että nyt tulee alapeukkua ja rankasti, mutta huumori on kyllä nykyään kuollut ja mitään ei saa missään sanoa, ettei joku loukkaannu. Jaajo nyt vääntää vitsiä ihan kaikesta ja nauraa myös itselleen. Jos tulee paha mieli, vaihtakaa kanavaa. Ja en ole mikään kultalusikka suussa kasvanut onnetar vaan päinvastoin ja Aamulypsyn kuuntelu auttaa edes hetkeksi unohtamaan murheet ja saa nauramaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisena en ymmärrä mitä kukaan näkee ällössä Jaajossa.
Sanos muuta! On aina ollut limaisen oloinen.
Siis apua mitä mä just luin? En ole koskaan kunnellut, mutta mitä vuotta siellä oikein eletään? Potkut tuollaisesta saisi monessakin paikassa. Jaajaalle voitaisiin laittaa homo juontopariksi, niin tuliskohan pissat housuun pelosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki asiat pitäisi tehdä vähemmistön tunteiden ehdoilla ja heitä varten?
Tunnetko sä yhtään homomiehiä? Mä tunnen monta ja heistä kaikki ovat kohdanneet vihaa, päälle sylkemistä ja jopa tappouhkauksia nimenomaan ihan tuntemattomilta keski-ikäisiltä miehiltä kaupungilla keskellä päivää. Ymmärrätkö sä että tämä maailma ei ole kaikille yhtä turvallinen ja mukava paikka kuin sulle ilmeisesti on? Jaajon kaltaiset paljon valtaa omaavat valkoiset heteromiehet vahvistavat huumorillaan ja kiusaamisellaan tätä rakenteellista arvojärjestystä ja näitä asenteita siitä, että homot ovat jotenkin vähempiarvoisia, naurunalaisia ihmisiä eivätkä "oikeita miehiä", vaikka hänestä se naureskelu tuntuukin varmasti harmittomalta. Mä en usko, että Jaajo on koskaan itse joutunut kuuntelemaan tuollaista s o n taa omasta identiteetistään, rodustaan, sukupuolestaan tai suuntautumisestaan. On myös ihan tutkittu että valta vähentää empatiaa aivoissa ja mm. tämän takia me eletään näin hullussa maailmassa kun valta on näillä epäempaattisilla valkoisilla miehillä, jotka eivät välitä muista. Miksi mitään pitäisi tehdä tai ajatella ketään tai mitään muita kuin itseään varten? Mitä väliä kellään muulla kuin itsellä?
Mitäpä jos lakkaisi loukkaantumasta puolesta. Jos jotakuta loukkaa niin hän varmasti osaa itse asiasta kertoa. Ainahan siellä puhutaan viehättävistä daameista jonka joku toinen voi kokea seksistiseksi, itse tosin en.
Kuuntelen noi kokoshitit aina lenkkeillessä. Tiedän, mitä keskustelua tuo aloittajan parjausviesti koski, itse nauroin jutulle vedet silmissä. Homokavereita mullakin on.
T. Hetronainen 28