Miten tuossa Aamulypsyssä Jaajolta hyväksytään ihan jatkuvaa epäkorrektia läppää homoudesta?
Olen muutaman kuukauden kuunnellut töissä Radio Suomipopin Aamulypsyä. Tykkään ohjelmasta ja juontajien meiningistä muuten, mutta olen kiinnittänyt huomiota että ihan jatkuvasti, melkein päivittäin heitetään joko homofobista tai "piiloseksististä" hauskaa "läppää". Erityisesti Jaajo tuntuu jääneen ihan jonnekin 12-vuotiaan tasolle, kun miesten välinen seksi ja homous tuntuu olevan maailman hauskin asia. Olen itse heteronainen mutta miettinyt että tuota ohjelmaa ei varmaan vähemmistöjen edustajat jaksaisi yhtäkään lähetystä kuunnella. Ihmettelen miten tällainen menee vielä 2021 mukisematta läpi, kun on kuitenkin kyse Suomen suosituimmasta radiokanavasta?
Esim. vähän joka toinen vitsi yritetään kääntää homouteen edes jotenkin, Jaajolla on oma halventava tunnusmusiikki miesten homostelulle (!!!), Tukea kiusataan jatkuvasti "homoudesta" (vaikka on lukemattomia kertoja kertonut että on hetero ja ilmaissut kyllästyneensä tuohon kiusoitteluun) ja ylipäätään aiheesta puhutaan ihan jatkuvasti, nimenomaan ilkkuvaan ja humoristiseen sävyyn toksisia stereotypioita vahvistaen. Homomiehistä käytetään yleistäviä termejä kuten "sisustussuunnittelija" jne. Eilisessä lähetyksessä Jaajo heitti taas Tukelle laatuvitsin "Tuke tiiätkö mikä on sun homo-nimi?" Vastaus: Tuken oma nimi. Ehhehhee kun on hauskaa...
Miettikää mikä kohu syntyisi, jos Jaajo heittäisi Jannille yhtä usein seksuaalista häirintää sisältäviä "vitsejä" kuin leikillään vihjaa Tukea homoksi. Tai miten ra sist ista olisi, jos juontajan arsenaalissa olisi ulkomaalaisille oma ra si sti nen "taustamusiikki" joka lähtisi soimaan aina tietyn maalaisista puhuttaessa. Miksei Jaajo mielummin sano Tukelle suoraan, että "Hei Tuke sä et oo musta tarpeeks miehekäs mies ja siks kiusaan sua, kun oon kato tämmönen keski-ikäinen juntti setä ja sua ylempänä" kun sitähän sillä homottelulla haetaan. Jättäisi sen homoseksuaalisuuden suosiolla pois koko leikistä, sillä nyt tuo on vaan tosi epäkorrektia ja vanhanaikaista p skaa.
Janni the cool girl ja Tuke eivät itse tuota homoläppää, mutta nauravat tietysti mielistellen kaikelle Jaajon asiattomuuksille mukana. Tukelle myös tarttunut näitä seksistisiä ilmaisuja kuten "kävi vetää hameen päälle" = urheilija epäonnistui/perääntyi/ei uskaltanutkaan tehdä jotakin jne. Tämä ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys ketään juontajaa kohtaan koska pidän kyllä heistä kaikista ihmisinä, mutta miten ihmeessä Radio Suomipop haluaa edustaa noin vanhentuneita arvoja? Tämä mitä yleisesti hyväksytään, mille on yleisesti hyväksyttyä nauraa jne. yleiset asenteet kuitenkin vaikuttavat meidän koko kulttuuriin ja siten myös koko tasa-arvoon. Transvih aa, läsk ivihaa tai les b ovihaa ei ohjelmassa onneksi kuule, mutta tämä tietty kestoaihe on ihan yksi ylitse muiden.
Kommentit (166)
Miksi Palefacelle on ok pitää rasistinen taiteilijanimi?
Miksi kaikki asiat pitäisi tehdä vähemmistön tunteiden ehdoilla ja heitä varten?
En ole kuunnellut ohjelmaa enkä koko kanavaa, mutta kuulostaa kyllä ihan uskomattoman paksulta tuollainen. Jos ei äijällä ole muunlaista huumoria repertuaarissaan niin sitten kannattaisi vaihtaa ammattia. Heteronainen olen itsekin, mutta en heterona tajua mitä huvittavaa homoudessa on,
Mkriittiset jutut/läpät loppuneet aikaa sitten. Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt.
Miksi aloitus poistuisi, onko tuo kanava samaa firmaa kuin av?
Tuohan se on vanhastaan ollut millä voi pahinten dissata: homo!
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki asiat pitäisi tehdä vähemmistön tunteiden ehdoilla ja heitä varten?
Miski vähemmistön tunteilla ei olisi enemmistölle mitään merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Mieti joku pieni vähemmistö, esimerkiksi neliraajahalvaantuneet. Kuuntelisitko mielelläsi ohjelmaa, jossa näitä pilkataan vain siksi, että ovat vähemmistö ja kuuntelijoista suurin osa edustaa enemmistöä?
Heteromiestähän ei homous sinänsä haittaa tai kiinnosta, kun ei se itseä koske. Eli Jaajoa ahdistaa omat homoseksuaaliset tunteet muita miehiä kohtaan, ja hän sitten pilkkaa niitä miehiä, joihin kokee vääräksi kokemaansa, häpeän tunteita aiheuttavaa kiinnostusta.
Nelonen Media on Sanoma-konsernin tytäryhtiö Sanoma Media Finland Oy:n liiketoimintayksikkö. Nelonen Media on viihdetalo, jonka mediaportfolio pitää sisällään niin video-, ääni-, kuin myös tapahtumatuotantoja. Nelonen Mediaan kuuluu neljä televisiokanavaa: Nelonen, Liv, Jim ja Hero, sekä suoratoistopalvelu Ruutu.
Naisena en ymmärrä mitä kukaan näkee ällössä Jaajossa.
Vaikea sanoa, kun en ole kuunnellut ko. ohjelmaa.
No, kyllä kyseisessä ohjelmassa Perälän läpät lapsista kiihottumisesta olivat paljon pahempia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Palefacelle on ok pitää rasistinen taiteilijanimi?
Hups, nyt on tainnut tulla väärään ketjuun kommentti, kun ei liity aloitukseen mitenkään.
Kyllä homoseksuaalien ja muiden vähemmistöjen pilkkaaminen tai seksistinen kasku piristää kummasti päivää. Sitä tulee niin hyvälle tuulelle kun kuulee radiossa jonkun kertovan pikkutuhman jutun.
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko sä yhtään homomiehiä? Mä tunnen monta ja heistä kaikki ovat kohdanneet vihaa, päälle sylkemistä ja jopa tappouhkauksia nimenomaan ihan tuntemattomilta keski-ikäisiltä miehiltä kaupungilla keskellä päivää. Ymmärrätkö sä että tämä maailma ei ole kaikille yhtä turvallinen ja mukava paikka kuin sulle ilmeisesti on? Jaajon kaltaiset paljon valtaa omaavat valkoiset heteromiehet vahvistavat huumorillaan ja kiusaamisellaan tätä rakenteellista arvojärjestystä ja näitä asenteita siitä, että homot ovat jotenkin vähempiarvoisia, naurunalaisia ihmisiä eivätkä "oikeita miehiä", vaikka hänestä se naureskelu tuntuukin varmasti harmittomalta. Mä en usko, että Jaajo on koskaan itse joutunut kuuntelemaan tuollaista s o n taa omasta identiteetistään, rodustaan, sukupuolestaan tai suuntautumisestaan. On myös ihan tutkittu että valta vähentää empatiaa aivoissa ja mm. tämän takia me eletään näin hullussa maailmassa kun valta on näillä epäempaattisilla valkoisilla miehillä, jotka eivät välitä muista. Miksi mitään pitäisi tehdä tai ajatella ketään tai mitään muita kuin itseään varten? Mitä väliä kellään muulla kuin itsellä?
Vierailija kirjoitti:
Naisena en ymmärrä mitä kukaan näkee ällössä Jaajossa.
Homoseksuaalina miehenä en ymmärrä minäkään.
Homovitsit on ihan yhtä väsyneitä kuin Possen jutut, ihmetyttää muutenkin tuollaiset radio-ohjelmat jossa useampi toimittaja hihittää studiossa samaan aikaan. Onko Jaajo uskaltanut ottaa kantaa sateenkaarivouhotukseen vai tietääkö että saattaa työsopimus loppua jos sitä kritisoi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitus poistuisi, onko tuo kanava samaa firmaa kuin av?
On.
Eikö viihdettä tosiaan voi tehdä ilman harmitonta pikku homofobiaa ja seksismiä? Siihenkö suomalaisten huumori todella perustuu? Kuuntelijat ilmeisesti ovat myös suurin osa keski-ikäisiä juntteja ainakin kuuntelijoiden ääniviestipalautteista päätellen. Jaajon kommentti tällaiseen kritiikkiin todennäköisesti on vaan "Ei tarvii kuunnella jos ei tykkää" mutta eihän tuollainen menisi naisvihan tai ras isminkaan kohdalla tänä päivänä läpi.
Jaajolla on kuitenkin iso vastuu Suomen suosituimpana radiojuontajana. Mitä jos hänen oma lapsensa tulee kaapista 5-10 vuoden sisällä, joutuisi setä varmaan vihdoin katsomaan peiliin. Ei olis kiva olla Jaajon lapsi tuossa tilanteessa ja miettiä, että isin duuni on nauraa homoudelle joka aamu radiossa. Vai tulevatkohan hänen lapsensa pian kasvettuaan valistamaan isäänsä, että hei et sä voi heittää tuollaista läppää jatkuvasti kaikelle kansalle? Hänen jutuistaan tulee sellainen fiilis, että taitaa itse tuntea vain hyvin samanlaisia etuoikeutettuja ihmisiä kuin itse on. Ihan älytöntä on myös, että tämäkin aloitus poistuu täältä todennäköisesti ennen kuin tähän ehtii moni edes vastata. AP