Mitä tapahtuu jos narsistille sanoo aidosti, että tuntuu todella pahalta
Siis että hänelle näyttää vakavasti, että hänen käyttäytyminen sattuu. Onnistuuko hän siitä? Vai voiko saada hänessä jonkun reaktion aikaiseksi?
Kommentit (46)
Narsisti saattaa muuttaa käyttäytymistään mekaanisesti ja ottaa toisen siltä osin huomioon.
Psykopaatti ei muuta käyttäytymistään, eikä edes oikein ymmärrä mitä toinen siltä osin sanoo.
Narsisti voi esim. sanoa:
Arvaa, miten minua sattui, kun sinä käyttäydyit/sanoit silloin ...
Eli hänestä sinä et ole kokenut pahempaa kuin hän.
No tuohan on tyhmintä, mitä voi tehdä. Sehän on onnistumisen kokemus narsistille. Tämähän toimii! Arvaapa, mitä kävi kollegoille, jotka menivät narskupomolle kertomaan, että on rankkaa? No tyyppihän laittoi vaan lisää pökköä pesään savustamishommissaan. Älä koskaan näytä narsistille heikkoutta. Hän ei reagoi siihen myötätunnolla todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te jäätte tappelemaan narsistien kanssa, jos pääsette siitä tilanteestanne ulos?
Voi käydä niin, että toinen osapuoli kokee aiheetonta syyllisyyttä.
Narsisti tietää silloin, että on kontrollissa ja voiton tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on, että kääntää ne päinvastaisiksi. Siis tulkitsee sen viestin mitä yrität tunteiden kertomisella välittää, päin vastoin.
Joitain kertoja olen yrittänyt kertoa mm.seuraavin reaktioin: 1)itkua ja itsesääliä, hänellä on ollut niin paha olla, 2) sitten sellainen todella outo reaktio että tuli lohduttamaan minua ja sanomaan että ”älä huoli, et menetä minua, en minä koskaan voisi jättää sinua pois elämästäni” (olin yrittänyt siis kertoa että hänen käytöksensä tuntuu niin pahalta että hänellä ei kohta ole enää läheisiä jäljellä) 3) sitten yhdellä kerralla ihan vastaus oli että on niin kova sääli, kun minä olen niin traumatisoitunut ja mielenvikainen, ettei minua voi edes auttaa nykyhoitomuodoin.
Sama henkilö on toisen läheisen avautumiseen reagoinut käytännössä ignooraamalla ja sanomalla ylpeästi että niin, hän kyllä tietää olevansa narsisti. Siis läheinen yritti katkaista välit ja kuka tahansa normaali ihminen olisi ymmärtänyt että kyse on välien katkaisemisesta mutta narsku vain sivuutti asian.
Tämmösiä tapauksia.
Itse olen katkaissut välit vain katoamalla henkilön elämästä ilman mitään selityksiä kun ymmärsin, ettei narsistia voi saada koskaan ymmärtämään toisten näkemystä.
Monella ydinongelma on välien katkaisu. Narsisti on saattanut onnistua luomaan sidoksia niin että irti pääseminen on vaikeaa. Hän on myös voinut eristää sinut muista tutuistasi.
Tähän ei tultu hetkessä ja narsisti on jo saattanut heikentää uhria henkisesti ja fyysisestikin, on velkaa ym.
Tärkeää on tunnistaa oma kiintymyssuhdehäiriö joka on ehkä kehittynyt jo lapsena: se jonka piti huolehtia, tekikin myös pahaa ja jäät odottamaan että tilanne korjautuu. Traumasidos seurustelukumppaniin johtuu, kun odottaa jotain normaalia, mutta sitä ei vaan koskaan tule.
On aivan tyypillistä että eron hetkellä narsisti esittää haavoittunutta pientä eläintä, joka tavallaan onkin.
Opetellaan tunnistamaan nämä temput ja muistakaa että apua on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te jäätte tappelemaan narsistien kanssa, jos pääsette siitä tilanteestanne ulos?
Kun tapaa oikean narskun, aluksi ei tajua asiaa ollenkaan. Ei voi sisäistää, että joku voi olla niin jumalaattoman kylmä, manipuloiva ja karsea toiselle. Sitä ei edes tajua paeta kun hämmentyy niin pahasti. Siinä vaiheessa narsku jo kovaa vauhtia saa sinut uskomaan, että ylireagoid, kuvittelet ja olet itse loukkaava henkilö.
Vasta myöhemmin tajuaa totuuden. Ja sitten voi olla jo hengenvaarallista lähteä.
Kietokaa sen narsisti pikkusormen ympärillenne. Konstit ovat nämä:
Kehu häntä joka käänteessä.
Kysele ja ole kiinnostunut hänen saavutuksista.
Ole osoittavinasi että palvot häntä, ja vain häntä, ylitse kaiken.
...Sitten alat ohjaamaan hienovaraisella provosoinnilla häntä selvästi mitattavilla osa-alueilla yhä parempiin saavutuksiin. Esimerkiksi urheileminen on hyvä. Tai näkyvä varallisuus. Pian uppouduttuaan yhä ihailtavammaksi tulemisessaan valitsemaansa asiaan hän tulee riitaantumaan moneen suuntaan ulkopuolisten tahojen kanssa. Ennen pitkää kaikki hänen energiansa kuluu niissä asioissa oikeuden saamiseen itselleen muiden väärinkäytösten "lisääntyessä". Siinä kohtaa et ole hänen huomion keskipisteessä, et huomiossa ollenkaan ja voi irtaantua.
Minun kokemuksia:
- Kyllä mä sen ymmärrän että sulla on paha olo, mutta en koe että minun kannattaa pyytää anteeksi, koska toimin sen mukaisesti mitä itse koin oikeaksi. (Teko ei vaan ollut kyllä mikään tulkinnanvarainen, se tuskin olisi ollut kenenkään mielestä oikein). Tämä oli vastaus siihen, kun sanoin, että haluaisin vaan että myönnät että minulle tuli todella paljon taakkaa asiasta ja sinä aiheutti sen. (Olin nuori ja tyhmä kun kerjäsin myötätuntoa sieltä missä sitä ei ole).
- No, olen pahoillani siltä että susta tuntuu siltä. Mutta...
- Pahoittelen kovasti sitten JOS niin on käynyt niinkuin sanot. Eikö ole kuitenkin hyvä, että olen nyt mukana asiassa...
- Tää on ehkä absurdein asia mitä MULLE on koskaan tapahtunut. (Ym.jne. säälin keräys siitä että hän on niin rikki siitä mitä on tehnyt. Varmasti keräsi innoissaan sitä sääliä aivan kaikilta mahdollisilta jotka jaksoi kuunnella ja tilanteen aiheuttama draama toi vähän vaihtelua elämään ja hänelle mainetta sympaattisena ihmisenä, mahdollisesti myös sääliseksiä).
Nämä kaikki eri ihmisiltä! Olen tuntenut monta aika hirveää tyyppiä tietysti sen takia mihin kotona olen tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Narsistisia suhteita on monenlaisia, mutta tyypillisesti jos nainen yrittää jättää miehen, tällä on enemmän fyysistä voimaa. Suomessa miehet tappaa naisia vuosittain 15-20 juuri tämänkaltaisissa tilanteissa. Nuo on selviä tapauksia.
Narsisti tykkää kiusata myös epäselvästi, väkivallan uhka kun on jotenkin abstraktimpaa. Kun en vastannut puhelimeen, ex saattoi tulla pitkien aikojen jälkeen kyttäämään milloin kuljen kotiovestani. Voimalla tempaisi oveni auki, joskus vain näyttääkseen minulle että voi tehdä niin.
Aika paljon piti tapahtua että sai sen loppumaan. Jos kuulisin hänen kuolleen se olisi helpotus.
Itse sain nyrkistä naamaan ja heiton hiuksista seinälle. Hetken päästä kun tokenin niin hän sai pahemmin minulta korvilleen, polvella nenään, nyrkillä silmään, lisäksi potkaisin munille ja huikkasin hyvästit ovelta. Sen koommin en ole kyseistä "herrasmiestä" nähnyt. Hän ei tiennyt että olen nuorena harrastanut kamppailulajeja.
N27
Kertoo sinulle miten pahalta HÄNESTÄ tuntuu. Jos ei tänään, niin huomenna. Ja syyttää sinua siitä.
Narsisti kääntää se sinun viaksesi, sinussa se vika on kun tunnet niin kuin tunnet. Hänen mielestään sinun kannattaisi tarkistaa asenteitasi.
Narsisti ei pyydä anteeksi. Ikinä. Ei edes epäaidosti.
Hän ei kykene sanomaan sitä sanaa.
Ja jos suurin ponnistuksin jotenkin saisi sen sanotuksikin, hän kostaa välittömästi tavalla tai toisella sen, että sanoi niin. Kenties nauraa ivallisesti ja kysyy, että "uskoitko oikeasti?"
Joka ikinen sanasi kääntyy itseäsi vastaan.
Narsistilla ei ole empatian tunteita. Toki hän voi näytellä sellaista, jos se jollain lailla hyödyttää häntä itseään. Silloinkin sen näkee selvästi, että se on näyttelemistä, ei kannata kuvitella mitään. Narsistin näytteleminen on ylinäyttelemistä.
Jos yrität häntä jotenkin herätellä empatiaan, hän voi kyllä hetken kuunnella tyhjä ilme silmissään. Sitten hän vain kohauttaa olkapäitään ja toteaa, että vai niin, että sellaista sitten tänä päivänä.
Niin turhaa, niin turhauttavaa. Viheliäistä.
POIS siitä suhteesta. POIS POIS POIS !!!!!
Narsistit eivät välitä muista. He välittävät vain itsestään. He satuttavat naisia hirveästi ja jopa vievät heidän kotinsa. Narsistit ovat pahoja ja sairaita ihmisiä.
On tragedia, kun nainen todella rakastaa narsistista miestä, jota hän ei tiennyt.
Narsku voi pyytää anteeksi, että asia olisi käsitelty. Ei hän aidosti tarkoita tätä, eihän hän pysty ymmärtämään sanan merkitystä. Ulkoaopeteltuja sanoja. Jos pyytää että keskusteltaisiin uudelleen, hän saa valtavan raivokohtauksen. Jos pyytää yksityiskohtaisia tuntemuksia, narsku menee lukkoon eikä pysty vastaamaan. Empatiaa ei tunne, vain kateutta ja vihaa. Ylimielisyyttä. Vahingoniloinen. Mutta hänessä ei ole koskaan mitään vikaa.
Miksi kaikki naiset ovat ottaneet miehekseen narsistin🤔? Itsekseni vain mietin, anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain nyrkistä naamaan ja heiton hiuksista seinälle. Hetken päästä kun tokenin niin hän sai pahemmin minulta korvilleen, polvella nenään, nyrkillä silmään, lisäksi potkaisin munille ja huikkasin hyvästit ovelta. Sen koommin en ole kyseistä "herrasmiestä" nähnyt. Hän ei tiennyt että olen nuorena harrastanut kamppailulajeja.
N27
Toi on helppoa, jos tapahtuu miehen kämpässä, sieltä kun voi lähteä pois.
Exällä oli tapana tulla kotiini josta en osannut lähteä. Hän myös kaiveli kaappejani ja pölli tavaroita.
Jäi inhottava olo, että oma koti ei tunnu mukavalta. Sen epämukavuuden se jätti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki naiset ovat ottaneet miehekseen narsistin🤔? Itsekseni vain mietin, anteeksi.
Narsistit teeskentelevät hyvin olevansa jotain mitä he eivät ole. Naiset huijaavat heitä. Se on todella surullista.