Miten hyvin nuo ulkokuntosalilaitteiden vastukset vastaavat vapaita painoja?
Esimerkiksi penkkipunnerruksessa, missä vastusta pystyy säätämään 10 ja 85 kilon välillä, kuinka hyvin tuo vastaa vaikka 40 kilon tankopenkkiä jos laitteeseen lataa 40 kiloa vastukseksi? Käykö täällä kukaan ulkosaleilla?
Kommentit (50)
Ei pidä alkuunkaan paikkaansa,David(nykyisin Omni Gym) on testannut pitkään laitteittaan ja todennut että vastaavat painoiltaan vapailla painoilla tehtävää kuormitusta.
Minä ole treenannut pitkään kuntosalilla penkkiä vapailla painoilla ja maksimini oli 80 kiloa,olkavaivan takia vähensin penkkitreeniä ja aloitin ulkokuntosali treenin Omni gym jossa penkissä kaksi painopakkaa a 42,5 eli yhteensä 85 kiloa en saanut painoa ylös vain 75 kg meni,kävin sitten kokeilemassa urheiluhallissa vapailla painoilla penkkiä ja sain sen 75 kg ylös en enempää eli aivan samat painot sisällä ja ulkona.
Varmaankin 200 kilon punnertaja joita suomessa ei kovin montaa ole voi pitää kevyenä ulkosalin painoja.
Omnigymin penkkiä on olemassa yhdellä pakalla oleva 55 kg ja kahdella pakalla 85kg ja vanhemmassa Davidin nimellä olevassa on tietääkseni 100 kg.
Varmaankin olet kokeillut yhdellä pakalla olevaa kun väität kevyeksi tai sitten et ole säätänyt molempia pakkoja vain toisen eli laitteen molemilla puolilla on pakat.
Kävin kokeilemassa myös Lappset nimistä penkkiä eri ulkosalilla siisä oli maks sata kg ei liikahtanutkaan kun satasta kokeilin ja 70 kg sain juuri ja juuri.
Ovat kyllä laatulaitteita jokaiselle ja lihaskunto ja voima nousee ja Suomalaista työtä.
Ainakin Omnigymin painopakalliset laitteet tosi jämäköitä ja vastaavat mm.penkkipunnerruksessa sisäsalin vapaiden painojen penkkiä.
Näistä muista valmistajista en tiedä on niitä esim.Leikkiset joka tekee lasten liikuntapaikkoja minkä tason laitteet heillä.
Omnigym(David) ainakin pelittää ja on hyvä käyttää.
Olen kesän treenannut ulkosalilla Omnigym ja saanut maks penkkipunnerruksen 70 kg ja 60 kg kertaa 8.
Kävin nyt sisäsalilla kokeilemassa penkkipunnerrusta eli vapaat painot sain 7 kertaa 60 kg ja maksiminosto 70 kg eli aivan sama penkkimaksimi ulkosali ja sisäsali vaikka tuntuma vähän eri mutta kyllä Omnigym laitteet ulkona ovat tehokkaita kun aloitin toukokuusssa oli salimaksimimi 62.5 kg ja kahden kuukauden treenillä ulkona sain maksimin nousemaan 70 kiloon.
Huippulaitteita on Omnigymin ulkolaitteet.
ainakin oma ulkosali missä käyn niin siinä penkilaitteessa on 8 x 10kg ja 8 x 5kg painot. jos laittaa koko pakan niin 120kg. Mutta sanoisin että vastaa vapailla painoilla n 75-80kg painoa
Tuo on sitten erilainen laite ja varmaan eri valmistajan,Meillä on Omnigym penkki ja siinä kaksi pakkaa molemmin puolin ja maks 42.5 kertaa kaksi eli 85 kiloa ja vastaa hyvin lähelle salipenkin tasoa.
Toinen paikka on Lappset laitteet säädetään vaijerilla ja köydellä maks 100 kg jaolen siinäkin saanut aika paljon samat tulokset kuin kuntosalin vapailla painoilla
Hyvin ainakin Omnigymin penkkisäädöt vastaavat vapailla painoilla tehtävää penkkipunnerrusta,otin omnigymin ulkokuntosalilla 9 toistoa 60 kilolla ja sisäsalin penkissä vapailla painoilla 8 toistoa 60 kg
Ykkösen otin ulkosalilla 75 kg ja vapailla painoilla vain 72 5 kun ei ollut varmistajaa eli pelivaraa oli vielä ja 75 olisi mennyt kyllä.
Ulkosalilla on jopa paremöi treenata kun kunnon laitteet ja jos ei ykkönen nouse ei hätää samoin toistot voi vetää loppuun asti niin kauan kuin pystyy eikä painot putoa päälle ja hyvässä kesäilmassa on hieno treenata.
Omnigym on parasta mitä on.
Olen kans samaa mieltä lappset ulkokuntosalilaitteista. Ainakin penkkipunnerruslaitteessa missä on 100kg pakka. Vuoden olen treenaillut satunnaisesti lähinnä ulkosaleilla. Penkkipunnerrus on noussut 60kg>80kg jopa sisäsalilla. Tosin kun olen tuolla jalkalaitteella tehnyt kyykkyjä viime vuodesta jolloin sain oikealla tangolla n.100kg melko syvä kyykystä ja laitteella 1-2 toistoa. Tänä vuonna menee parhaimmillaan laitteessa 15-16 toistoa. Kuitenkaan eräässä sisäsalissa laitoin tietääkseni 90kg tankoon ja en saanut kuin 6 toistoa 😟 tuntui kuin olis ollut 100kg. Toisella missä oli selvästi merkattu 20kg tanko ja levypainot. 70kg 15 kertaa, 80kg 8 kertaa ja perään vielä 90kg 3 kertaa, että mitä ihmettä? 🙄 jalkakyykky on tangolla tehtynä kyllä itelle vähän haastavaa vieläkin mutta oletin että 110kg menis jo ainakin
Vapailla painoilla sisäsalilla penkkipunnerrus on erilainen koska tanko nostetaan telineestä ja ulkokuntosalipenkissä nostetaan suoraan alhaalta ylös eli eri tuntuma mutta se lähtöasento alhaalta on sama.
En ole satavarma mutta luulen että 2-5 kiloa enemmän painaa sisäsalin penkkipunnerrus, tosin olen saanut molemisssa saliessa samat tuloksetkin, mutta kun viimeksi kävin sisäsalilla niin oli huono penkki siellä ja tanko oli liian korkealla enkä saanut säädettyä tappeja alemmas eli nostoasento oli huono ja painotkaan eivät olleet virallisia ja tällöin sain vähemmän mitä ulkosalilla(omnigym ja Lappset) mutta aiemin kun kävin sisäsalilla jossa hyvä penkki ja viralliset painot niin tulos liki sama eli summasmarum
Hyvää treeniä kyllä ulkosalilla saa ja olen tehnyt myös kovia vetoja ulkona niillä vetolaitteilla ja tehnyt myös hauista niillä ja ainakin keho on vahvistunut ja aion sinnikkästi tehdä ulkona hyvissä puitteissa ja välillä käydä kokeilemassa sisäsalilla tuntumaa.
Minun mielestäni Omnigym laitteet vastaavat aika tarkkaan vapailla painoilla tehtävää penkkipunnerrusta eli Omnigym 70 kiloa on sama kuin vapailla painoilla salipenkki 70 kg.
Lappset penkissä ehkä kahden kilon heitto eli Lappset penkkipunnerrus 60 kiloa vastaa sisäsalilla n 57,5-58 kg ja perustan tämän toistojen määrään.
Hyviä salejakyllä molemmat ja ulkosalilla on helppo ja halpa treenata koska vain.
Mielestäni mitkään laitteet eivät ikinä vastaa millään tavalla vapaita painoja. Laitteiden kanssa ei ns tukilihakset kehity koska laitteissa on kiinteä liikerata.
Laitteilla on mielestäni treenissä vain rajallinen käyttö loukkaantuneen toipumisessa/kuntouttamisessa.
Jos haluaa kehittyä niin vapaat painot on se juttu. Vaatii paljon perehtymistä mutta tulokset puhuvat puolestaan.
Jos laitteilla treenaat vuoden ja sitten kokeilet mitä nousee vapailla painoilla, on tuloksesi surkea.
Mikäli treenaat vapailla painoilla vuoden ja sitten kokeilet mitä laitteilla nousee, saat laittaa kaikkiin laitteisiin max painot. Tässä on tiivistettynä laitteiden ja painojen ero