Sanoin suutuspäissäni lapselle, että annan hänet pois :(
Kyse 4-vuotiaasta, joka saa ihan hirveitä raivareita, hakkaa minua, pienempää sisarustaan, rikkoo tavaroita jne. Tiedän, että niin ei todellakaan saisi sanoa, mutta kun tuntuu siltä että en pärjää hänen kanssaan. Mietin, että mitä jos en osaakaan kasvattaa häntä oikein, kun hän reagoi sillä tavalla. Pyysin kyllä anteeksi sitä, mutta se ei varmasti paljoa auta. Eikö tuo ole pahinta mitä voi sanoa lapselle, jolla muutenkin paha olla? :(
Mutta miten jatkossa? Mitä voin tehdä kun lapsi saa hillittömiä raivokohtauksia?
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 22:48"]
Jäähypenkki ei sovi pienelle lapselle. rangistukset ylipäätään johtavat uhmaan ja lisäävät aggressiota. Tieteelliset tutkimukset osoittavat autoritaarisen, rangaistuksia käyttävän kasvatuksen johtavan huonoon lopputulokseen, se kasvattaa aggressiota ja häiriökäytöstä, sekä käytöshäiriöitä (samoin kuin välinpitämätön kasvatus, jossa lapsi saa tehdä mitä huvittaa heikon vanhemman ollessa kyvytön lapsen ohjaamiseen). Lapsen kasvatuksessa on paras pyrkiä ohjaamaan lasta, estämään oma ja toisten vahingoittaminen esim rajoittamalla lapsen toimintaa, mutta rangaistukset eivät kuulu kasvatukseen niin että lasta pidetään jossain penkillä miettimässä tekojaan. Siitä ei ole hyötyä.
[/quote]
Ei minkäännäköiset rangastukset? Onko väärin ottaa leluja pois? Kieltää telkkarinkatsomista? Pelaamista?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 22:38"]
Miksi jäähyistä luovuit?? Eihän se ole hylkäämistä vaan rangaistus huonosta käytöksestä sekä lapselle tilaisuus rauhoittua ja mietiskellä käytöstään.
[/quote]
No me ei koettu että niistä olisi ollut apua. Lapsi meni vaan entistä enemmän pois tolaltaan, ja nythän on ollut paljon juttua jäähyjen tarpeellisuudesta (tai tarpeettomuudesta). Ilmeisesti sitä eivät kasvatusalan asiantuntijat enää suosittele käytettäväksi rangaistuskeinona, koska siinä lapsi jää yksin niiden pelottavien tunteiden kanssa, juuri kun eniten tarvisi aikuisen tukea ja turvaa. -ap
[/quote]
Lue mitä Sinkkonen sanoo jäähyistä.
Mä olen sanonut ettei voida lasta pitää lotona kun on vaaraksi toisille. Siis kun ollut väkivaltainen. Ja tarkoitan sitä. Eli hetkeksi kasvatuslaitokseen että oppii käuttäytymään. En vaan tiedä onko sellaisia enää. Olen pulassa tuon kanssa. Huutaa joka asiaa aamuisinkin niin paljon ettei ehdi ikinä kouluun. Muitten kanssa ei ongelmia. Paljon lapsia ja sama kasvatus. Aamuisin on kaikki tarvittava valmiina lähtöä varten mut aina joku asia on huonosti. Tänään syy oli kypärä. Liikkui päässä muttei saanut kiristää.
Tämä meidän 4v on melko periksiantamaton tyyppi. Siksi esim tuo sylissäpitely on tosi haastavaa, jos olen kahden lapsen kanssa yksin kotona. Raivoamista saattaa kestää tunninkin. Ja jos pienempi itkee, kun häntä tietysti pelottaa se kauhea huutaminen, niin pakkohan mun on häntäkin välillä lohduttaa. Kun taas päästän isomman sylistäni niin hän heittelee tavaroita, särkee paikkoja ja yrittää satuttaa pienempää sisarusta, sylkee jne.. Mitä voin tehdä? Yleensä siinä vaiheessa huudan vaan että lopeta! -ap
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 23:04"]
Mä olen sanonut ettei voida lasta pitää lotona kun on vaaraksi toisille. Siis kun ollut väkivaltainen. Ja tarkoitan sitä. Eli hetkeksi kasvatuslaitokseen että oppii käuttäytymään. En vaan tiedä onko sellaisia enää. Olen pulassa tuon kanssa. Huutaa joka asiaa aamuisinkin niin paljon ettei ehdi ikinä kouluun. Muitten kanssa ei ongelmia. Paljon lapsia ja sama kasvatus. Aamuisin on kaikki tarvittava valmiina lähtöä varten mut aina joku asia on huonosti. Tänään syy oli kypärä. Liikkui päässä muttei saanut kiristää.
[/quote]
aistiyliherkkä tai jotain?
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 22:11"]
Kyse 4-vuotiaasta, joka saa ihan hirveitä raivareita, hakkaa minua, pienempää sisarustaan, rikkoo tavaroita jne. Tiedän, että niin ei todellakaan saisi sanoa, mutta kun tuntuu siltä että en pärjää hänen kanssaan. Mietin, että mitä jos en osaakaan kasvattaa häntä oikein, kun hän reagoi sillä tavalla. Pyysin kyllä anteeksi sitä, mutta se ei varmasti paljoa auta. Eikö tuo ole pahinta mitä voi sanoa lapselle, jolla muutenkin paha olla? :(
Mutta miten jatkossa? Mitä voin tehdä kun lapsi saa hillittömiä raivokohtauksia?
[/quote]
Big deal. Meillä uhkaillaan koulukodilla, orpokodilla, Venäjälle lähettämisellä jne, mutta ei se oikein tehoa edes.
Ehkä se lelun ottaaminen pois on ennemminkin seuraamus kuin rangaistus esim, silloin, kun lasta ohjeistetaan että jos lelulla satuttaa toista, niin sillä ei voi enää leikkiä. Ja lapsella on itsellä mahdollisuus valita kuinka toimia. Ohjeistuksen voi tehdä rauhallisesti ja neuvoen, mutta jämäkästi. Ja jos sillä lelulla aletaan viskoa, niin sitten sen voi ottaa pois ja kertoa, että sen saa sitten myöhemmin kun on rauhoittunut ja osaa leikkiä sillä niin ettei ketään satu. Sen sijaan rangaistukset ovat enemmän aikuisen mielivaltaa, käskyttämistä ikävään sävyyn ja alistavasti, ja sen tarkoitusperät eivät ole ohjaukselliset. Sellainen herättää uhmaa ja "silmän palvomista", ei käsitystä siitä mikä on oikeaa ja mikä väärää käyttäytymistä moraalisesti. Näin mä ajattelen asian. Ei aikuinen voi olla avuton ja antaa lapsen tehdä mitä tahansa, aina pitää kertoa mikä on oikein ja mikä väärin ja mitä lapselta odotetaan, ja sitten ehkäistä lapsen väärä toiminta, mutta ei siihen tarvita rangaistuksia.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 23:07"]
Ehkä se lelun ottaaminen pois on ennemminkin seuraamus kuin rangaistus esim, silloin, kun lasta ohjeistetaan että jos lelulla satuttaa toista, niin sillä ei voi enää leikkiä. Ja lapsella on itsellä mahdollisuus valita kuinka toimia. Ohjeistuksen voi tehdä rauhallisesti ja neuvoen, mutta jämäkästi. Ja jos sillä lelulla aletaan viskoa, niin sitten sen voi ottaa pois ja kertoa, että sen saa sitten myöhemmin kun on rauhoittunut ja osaa leikkiä sillä niin ettei ketään satu. Sen sijaan rangaistukset ovat enemmän aikuisen mielivaltaa, käskyttämistä ikävään sävyyn ja alistavasti, ja sen tarkoitusperät eivät ole ohjaukselliset. Sellainen herättää uhmaa ja "silmän palvomista", ei käsitystä siitä mikä on oikeaa ja mikä väärää käyttäytymistä moraalisesti. Näin mä ajattelen asian. Ei aikuinen voi olla avuton ja antaa lapsen tehdä mitä tahansa, aina pitää kertoa mikä on oikein ja mikä väärin ja mitä lapselta odotetaan, ja sitten ehkäistä lapsen väärä toiminta, mutta ei siihen tarvita rangaistuksia.
[/quote]
Sori, olen varmaan vähän yksinkertainen, mutta en oikein ymmärtänyt tätä. Tosi monimutkaista tämä kasvatus nykyään muutenkin...
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 23:04"]
[/quote]
aistiyliherkkä tai jotain?
[/quote]samaa olen miettinyt mutta mitä voin tehdä? Vaatekaappi on uudistettu niin että lapsi saanut päättää kaikki vaatteet uusiksi sillä ehdolla että jokainen uusi vaate tuntuu hyvältä ennenkuin ostettu. Se on helpottanut mut tullut hurjan kalliiksi. Mut nut sit syyt löytyy muualta kuten kypärä, hiukset yms. Mut luojan kiitos vaatteet tuntuu edes hyviltä.
Lapsesi on psykopaatti, kyllä hänestä kannattaakin luopua.
Muistat vaan ens kerralla myös toteuttaa uhkauksesi. Muuten lapsi oppii, että vanhemmat vain uhkailevat, ja teoilla ei ole seuraamuksia.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 23:04"] Mä olen sanonut ettei voida lasta pitää lotona kun on vaaraksi toisille. Siis kun ollut väkivaltainen. Ja tarkoitan sitä. Eli hetkeksi kasvatuslaitokseen että oppii käuttäytymään. En vaan tiedä onko sellaisia enää. Olen pulassa tuon kanssa. Huutaa joka asiaa aamuisinkin niin paljon ettei ehdi ikinä kouluun. Muitten kanssa ei ongelmia. Paljon lapsia ja sama kasvatus. Aamuisin on kaikki tarvittava valmiina lähtöä varten mut aina joku asia on huonosti. Tänään syy oli kypärä. Liikkui päässä muttei saanut kiristää. [/quote] aistiyliherkkä tai jotain? [/quote]samaa olen miettinyt mutta mitä voin tehdä? Vaatekaappi on uudistettu niin että lapsi saanut päättää kaikki vaatteet uusiksi sillä ehdolla että jokainen uusi vaate tuntuu hyvältä ennenkuin ostettu. Se on helpottanut mut tullut hurjan kalliiksi. Mut nut sit syyt löytyy muualta kuten kypärä, hiukset yms. Mut luojan kiitos vaatteet tuntuu edes hyviltä.
[/quote]
Aivan varmasti on aistiyliherkkä. Varmaan netistä löytyy paljon tietoa. Asperger oli toinen joka tuli mieleen...
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 23:04"] Mä olen sanonut ettei voida lasta pitää lotona kun on vaaraksi toisille. Siis kun ollut väkivaltainen. Ja tarkoitan sitä. Eli hetkeksi kasvatuslaitokseen että oppii käuttäytymään. En vaan tiedä onko sellaisia enää. Olen pulassa tuon kanssa. Huutaa joka asiaa aamuisinkin niin paljon ettei ehdi ikinä kouluun. Muitten kanssa ei ongelmia. Paljon lapsia ja sama kasvatus. Aamuisin on kaikki tarvittava valmiina lähtöä varten mut aina joku asia on huonosti. Tänään syy oli kypärä. Liikkui päässä muttei saanut kiristää. [/quote] aistiyliherkkä tai jotain? [/quote]samaa olen miettinyt mutta mitä voin tehdä? Vaatekaappi on uudistettu niin että lapsi saanut päättää kaikki vaatteet uusiksi sillä ehdolla että jokainen uusi vaate tuntuu hyvältä ennenkuin ostettu. Se on helpottanut mut tullut hurjan kalliiksi. Mut nut sit syyt löytyy muualta kuten kypärä, hiukset yms. Mut luojan kiitos vaatteet tuntuu edes hyviltä.
[/quote]
Aivan varmasti on aistiyliherkkä. Varmaan netistä löytyy paljon tietoa. Asperger oli toinen joka tuli mieleen...
[/quote]aistiyliherkkä on kyllä minunkin mielestä. Sen kun tajusin niin uusittiin kaikki vaatteet. Neuvolassa olen puhunut mut eivät näe ongelmaa vaikka välillä soitan et nut oon loppu tuon kanssa.. ja mitäpä ne neuvolassa tai siis terveudenhoitajakaan voisi asialle tehdä vai onko jotain apua mahdollista saada ja mitä se olisi?
Pyydä lapselta anteeksi ja hanki hänelle apua, jos käytös ei kohene.
Ei se mitään. Mulle sanottiin lapsena myös. Uhattiin hylkäämisellä ja jättämällä yksin ostoskeskukseen tai sanottiin, että vartia tulee ja vie pois. Nykyään olen läheisriippuvainen.