Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajuatteko te mitä pankkialalla tapahtuu?

Vierailija
21.11.2014 |

Kokoomuksen politiikka on nyt aikaansaanut sen, että tulevaisuudessa vain rikkailla on varaa asua omistusasunnossa. Jos olet köyhästä perheestä, ja onnistunut luovimaan itsesi vaikkapa lääketieteelliseen (tilastollisesti ei todennäköistä mutta näitäkin löytyy), ja päätät ostaa opintojesi päätyttyä osakkeen, ei se onnistukaan ellei sinulla ole varakkaita vanhempia. Vuokrat ovat tähtitieteelliset, saunallisesta kaksiosta joudut maksamaan lähes tuhat euroa ja samaan aikaan pitäisi säästää.Pankki kokee että asiakkaalla ei riitä vakuus asuntolainaan, mutta varaa pitäisi olla korkeisiin vuokriin?

Vaikka kuukausiansiosi olisi 4000 nettina, et saa lainaa vaan joudut säästämään vuokran lisäksi 1000e /kk, että saat edes jonkinlaisen käsirahan osakkeeseen. Sitten maksat opintolainoja, joita on kertynyt reippaasti.  Käytännössä tienaamaan et pääse, eli et voi esimerkiksi ostaa remontoimatonta osaketta ja yrittää saada siitä myyntivoittoa remontin kautta parin vuoden päästä. Näin tuttavani rahoitti käsirahan kalliiseen osakkeeseen, osti Vantaalta huonokuntoisen kaksion ja remontoi sitä hiljakseen kaksi vuotta.

Päästäksesi kiinni tähän, sinun täytyy ensin säästää useita vuosia jolloin maksat koko ajan kallista vuokraa. Käytännössä siis vuokra menee suoraan viemäriin, joten sillä plus säästöillä lyhentäisi lainaa huomattavasti.

Tässä ei olisi mitään ongelmaa, JOS vielä kesällä eivät olisi kaikki persaukiset osa-aikaiset työntekijät saaneet lainaa siten että kuolemankielissä oleva varaton mummo takaa lainan. Pankkien vastuuttomuus ja huolettomuus, ylenpalttinen lainan tyrkyttäminen on johtanut siihen että tällä hetkellä maksukykyiset, hyväpalkkaiset ihmiset eivät saa pankista lainaa. Ne ketkä huutelevat että no miksei sulla ole säästöjä, voivat vastata siihen että miksi pankki ei ole vaatinut säästöjä kaikilta muiltakin? Elokuussa sai lainaa ilman omarahoitusta, tällä hetkellä ei saa. Vuosi sitten siivooja ja linjastomies saivat lähes 200 000 euron lainan ilman vakuuksia, riitti kaksi henkilötakaajaa. Vastaavia lainansaajia on Suomessa tuhansia.

Mielestäni on epäreilua, että raha-asiansa hyvin hoitaneet, koulutetut ihmiset eivät saa pankkilainaa koska heillä ei ole omaisia jotka voisivat pantata omat kiinteistönsä, he jäävät asuntomarkkinoiden ulkopuolelle. Ja sitten persaukiset duunarit maksavat hampaat irvessä hirmuisia lainoja, ja kiroavat verotusta ja lapsilisien leikkausta. Vierestä olen seurannut tätä farssia, lapsiperhettä joilla rahat loppu joka kuukauden lopussa koska asuntolaina, ja hyväpalkkaista akateemista joka maksaa hirmuvuokran lisäksi rahaa säästötilille, että saisi joskus sen asuntolainan. Mietin vaan, miten paljon mieluummin tuokin tyyppi maksaisi sen lähes tonnin kuussa mieluummin omaa osaketta kuin syytäisi rahaa vuokranantajalle.

En ihmettele miksi omakotitalot eivät käy kaupaksi, koska pankit eivät myönnä enää lainaa. Lisäksi asuntojen vaihto hidastuu, nuoret osakkeenomistajat haluaisivat perheen kasvamisen myötä siirtyä omakotitaloon, mutta miten lapsiperheessä säästät 1000e kk käsirahaa varten? Hirvittävän iso osa suomalaista keskituloisista kärsii tällä hetkellä siitä, että on olemassa ihmisiä jotka ovat ottaneet lainoja yli varojensa. Pankit ovat myöntäneet ahneuttaan, ja nyt on hanat kiinni.

nimim. itse omistusasunnossa asuva, mutta asuntomarkkinoiden jumiutumista kauhisteleva

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, minäkin haluaisin myydä meidän kämpän ja muuttaa itse vuokralle, mutta vaikeaa saada kaupaksi vaikka onkin hyvällä alueella. Ollaan eroamassa ja enää tämä asuntolaina pitää meidät yhdessä...

Vierailija
2/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt luodaan hienoa uutta kahden kerroksen väkeä. Kokoomuksen kannattajat säästävät lapsilisät lastensa tileille, sieltä ne on sitten kiva ottaa asunto-osakkeen omavastuuosuudeksi ja loppu, jos tarvitsee, lainana pankista.

Ei niin hyväosaiset voivat asua vuokralla, kun eivät saa hankittua asunto-osakkeeseen vaadittua omarahoitusosuutta.

Vuokrat taas saadaan mukavasti nousemaan asuntorahastojen kautta, kun asukkaatkin on niihin jo valittu/pakotettu. No hei, ei muuta kun yhteistä hyvää tässä jaetaan; mulle, mulle, mulle, mulle..... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, eli noin käy jossain Helsingissä.

Mites me kaikki muut jotka emme asu pääkaupunkiseudulla, meillä menee varmaan jatkossakin ihan hyvin. :)

Tulkaa tekin tänne, ainakin osa, niin homma muuttuu niille jälkeenjääneillekin paremmaksi. :)

Vierailija
4/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 16:52"]

Mites me kaikki muut jotka emme asu pääkaupunkiseudulla, meillä menee varmaan jatkossakin ihan hyvin. :)

Tulkaa tekin tänne, ainakin osa, niin homma muuttuu niille jälkeenjääneillekin paremmaksi. :)

[/quote]

Samaa mieltä. Mä en jaksa tuota helsinkiläisten kohkaamista kovista vuokrista yms. Elämä on valintoja. Suurin osa suomalaisista ei kuitenkaan vielä onneksi asu pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
5/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään että Kokoomus vaikuttaa maailman taloustilanteeseen NOIN paljon!

Lisää veroja vissiin olisi ratkaisu tähänkin, vai?

Vierailija
6/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, mikä tuossa on oikea ongelma taustalla siellä? Se oikea ongelma on se, että Suomessa yhden työntekijän työpanos ei tuota kovinkaan paljon. Sehän nähdään nyt, kun on massoittain irtisanomisia. Iso osa työtekijöistä ei työpanoksellaan tuota edes sitä, mitä saa palkkaa.

Jotta saisi rahaa, pitää tehdä töitä. Sillä työllä luodaan arvoa siihen työn tulokseen. Kuinka arvokas sun työsi tulos  on, siitä riippuu se, kuinka paljon siitä työstä voi saada rahaa. Tosiasia on se, että suurin osa töistä ei tuota niin paljoa, että niin iso osa voisi asua omistusasunnoissa, kuin nyt yrittää asua. Ei ennenkään asuttu. Tai omistaa älykännyköitä. Tai auton. Tai tehdä ulkomaanmatkoja. Ei ainakaan kaikkia näitä yhtaikaa.

Se on ikävä juttu. Paskamainen juttu suorastaan. En minäkään siitä ajatuksesta pidä. Mutta se, että minä en pidä siitä, ei tarkoita, ettei se olisi se tositilanne, jonka edessä me nyt olemme.

Vierailija
7/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa etukäteissäästämisessä on vikana? Niinhän suuret ikäluokatkin teki: asui vuokralla jossain omakotitalon yläkerrassa tai puolikkaassa kaksiota eikä kuten nyt nuoret pariskunnat asuu 3h+k:ssa Töölössä asumistukeen turvautuen.

Ei se ole pankin vika, että ei kyetä säästämään, se on ihmisen ihan oma valinta, että mieluummin kuluttaa kuin säästää. Eikä sekään ole pankin vika, että ei anneta persaukisille lainaa ja sitten pakkohuutokaupata niitä asuntoja ensi vuonna.

Kaikkien ei ole pakko asua Helsingin keskustassa. Jo 70 km päästä löytyy varsin hyviä halvempia asuntoja.

Vierailija
8/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, köyhyys on perinnöllistä.

Vierailija
9/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy niitä joilla olisi ollut mahdollisuus ostaa asunto 2000-luvun alussa, mutta jäivät odottelemaan asuntojen hintaromahdusta.

Vierailija
10/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 16:59"]

Mikä tuossa etukäteissäästämisessä on vikana? Niinhän suuret ikäluokatkin teki: asui vuokralla jossain omakotitalon yläkerrassa tai puolikkaassa kaksiota eikä kuten nyt nuoret pariskunnat asuu 3h+k:ssa Töölössä asumistukeen turvautuen.

Ei se ole pankin vika, että ei kyetä säästämään, se on ihmisen ihan oma valinta, että mieluummin kuluttaa kuin säästää. Eikä sekään ole pankin vika, että ei anneta persaukisille lainaa ja sitten pakkohuutokaupata niitä asuntoja ensi vuonna.

Kaikkien ei ole pakko asua Helsingin keskustassa. Jo 70 km päästä löytyy varsin hyviä halvempia asuntoja.

[/quote]

Kaikki, heti, mulle ja NYT-sukupolvi. Siinäpä se.

Osta kaksio kauempaa asu 5-10v, myy ja osta kolmio asu 5-10v, myy ja osta omakotitalo asu 10-60v tai myy. 

Vierailija
11/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä vähän ihmettelen, ettei menneinä hyvinä vuosikymmeninä nykyisten nuorten aikuisten vanhemmat ole saaneet mitään sukanvarteen, että voisivat lastensa perheitä jeesata tuossa takaamisasiassa. Mun kavereiden perheet on ihan normaalia keskiluokkaista porukkaa ja kaikkien vanhemmat on jollain lailla voineet auttaa tuossa ensiasunnon hankkimisessa. Ne, joiden ei ole voinut, niin ne on kyllä sitten oikeasti jotain moniongelmaista porukkaa, taustalla hoitojaksoja suljetulla psykiatrisella osastolla, jne. 

Vierailija
12/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisten 20v-30v aikuisten vanhemmilla sitä rahaa juurikin on ja paljon! Sieltä vaan lainaamaan.. 

Vierailija
13/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 16:49"]

Nyt luodaan hienoa uutta kahden kerroksen väkeä. Kokoomuksen kannattajat säästävät lapsilisät lastensa tileille, sieltä ne on sitten kiva ottaa asunto-osakkeen omavastuuosuudeksi ja loppu, jos tarvitsee, lainana pankista.

Ei niin hyväosaiset voivat asua vuokralla, kun eivät saa hankittua asunto-osakkeeseen vaadittua omarahoitusosuutta.

Vuokrat taas saadaan mukavasti nousemaan asuntorahastojen kautta, kun asukkaatkin on niihin jo valittu/pakotettu. No hei, ei muuta kun yhteistä hyvää tässä jaetaan; mulle, mulle, mulle, mulle..... 

[/quote]

Suuri osa kokoomuksen kannattajista ei todellakaan säästä lapsilisiä, koska heillä ei ole siihen varaa. Miksi sitten äänestävän kokomusta? No koska ovat vähän tyhmiä.

Vierailija
14/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko tiivistää 160 merkkiin? Kauheen raskasta lukea noin pitkää tekstiä nykypäivänä.

Vierailija
15/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pankit sitten pyörivät jos eivät myönnä lainoja?

Riittääkö niille tuloiksi jo olemassa olevien lainojen marginaalin nosto?

Eikö asuntojen hinnat lähde laskuun jos kauppa ei käy?

Vierailija
16/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös sitä mieltä, että ihmisten vaan pitää saada kaikki heti nyt.

Mun isoisän isä oli juoppo. Perhe asui jossain torpassa maaseudulla ja äijä joi kaikki rahat, mitä vaimo sai hankittua muttei ehtinyt piilottaa. Eli aika huonot lähtökohdat oli. Isoisäni tyttöystävä tuli raskaaksi, joutuivat nuorena naimisiin, kun tuli perhettä. Ei koulutusta kummallakaan.

Muuttivat kaupunkiin huonomaineisimpaan slummikaupunginosaan, sen huonomaineisimmalle kadulle alivuokralaisiksi taloon, jossa ei ollut mitään nykyajan mukavuuksia. Seudulla mellasti rikolliset ja portot. Mutta kaupungissa oli töitä. Isoäiti hoiti kotona kasvavaa perhettä. Isoisä raatoi, säästi rahaa, osti moottoripyörän ja alkoi tehdä töitä lähettinä.

Rahaa säästettiin. Pystyttiin vuokraamaan peräti kaksi huonetta vähän paremmasta kaupunginosasta. Isoisä hankki kuorma-auton ja jatkoi kuljetuksia.

Loppujen lopuksi isoisälläni oli kuusi lasta, omakotitalo kaupungissa, liikennöintiyhtiö ja pankkitilillä 2 miljoonaa markkaa rahaa. Juopon pojalla. Ei saanut aikoinaan mitään lainoja, tukia tai avustuksia mistään. Joten näillä spekseillä, lopettakaa ruikuttaminen ja rakentakaa sitä elämää niin, että tyytyy ensin hiukan vähempään ja painaa hommia. Ei todellakaan tarvi olla kultalusikka suussa syntynyt pärjätäkseen.

Vierailija
17/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 16:59"]

[/quote]

Etukäteen säästäminen on typerää. Hinnat ovat perinteisesti nousseet enemmän  mitä ihminen voi säästää. Virhreän huiputuksen vuoksi asumisesta on tullut lypsylehmä. Sähkövero nousee taas vuodenvaihteessa.

Vierailija
18/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 16:52"]

[/quote]

Samaa mieltä. Mä en jaksa tuota helsinkiläisten kohkaamista kovista vuokrista yms. Elämä on valintoja. Suurin osa suomalaisista ei kuitenkaan vielä onneksi asu pääkaupunkiseudulla.

[/quote]

Aika ikävä asenne sulla. Suurin osa pääkaupunkiseudun asukkaista on työn perässä muualta muuttaneita. Tämä trendi on ollut 60-luvulta lähtien.

Onko se ihmisten vika, että työt ovat keskittyneet pääkaupunkiseudulle?

Olen aivan varma, että moni muuttaisi takaisin kotipuoleen, jos siellä olisi töitä. Mutta kun ei ole. 

Jos sinulla on, ole onnellinen, että voit asua siellä, missä juuresikin ovat.

Vierailija
19/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 17:09"]

Mä olen myös sitä mieltä, että ihmisten vaan pitää saada kaikki heti nyt.

Mun isoisän isä oli juoppo. Perhe asui jossain torpassa maaseudulla ja äijä joi kaikki rahat, mitä vaimo sai hankittua muttei ehtinyt piilottaa. Eli aika huonot lähtökohdat oli. Isoisäni tyttöystävä tuli raskaaksi, joutuivat nuorena naimisiin, kun tuli perhettä. Ei koulutusta kummallakaan.

Muuttivat kaupunkiin huonomaineisimpaan slummikaupunginosaan, sen huonomaineisimmalle kadulle alivuokralaisiksi taloon, jossa ei ollut mitään nykyajan mukavuuksia. Seudulla mellasti rikolliset ja portot. Mutta kaupungissa oli töitä. Isoäiti hoiti kotona kasvavaa perhettä. Isoisä raatoi, säästi rahaa, osti moottoripyörän ja alkoi tehdä töitä lähettinä.

Rahaa säästettiin. Pystyttiin vuokraamaan peräti kaksi huonetta vähän paremmasta kaupunginosasta. Isoisä hankki kuorma-auton ja jatkoi kuljetuksia.

Loppujen lopuksi isoisälläni oli kuusi lasta, omakotitalo kaupungissa, liikennöintiyhtiö ja pankkitilillä 2 miljoonaa markkaa rahaa. Juopon pojalla. Ei saanut aikoinaan mitään lainoja, tukia tai avustuksia mistään. Joten näillä spekseillä, lopettakaa ruikuttaminen ja rakentakaa sitä elämää niin, että tyytyy ensin hiukan vähempään ja painaa hommia. Ei todellakaan tarvi olla kultalusikka suussa syntynyt pärjätäkseen.

[/quote]

40-70-lukua ei voi mitenkään verrata 2010-lukuun. Elinkustannukset aivan eri tasoa, työtä saa aivan eri perusteella jne.

Vierailija
20/32 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 17:04"]

Nykyisten 20v-30v aikuisten vanhemmilla sitä rahaa juurikin on ja paljon! Sieltä vaan lainaamaan.. 

[/quote]

Juuri näin. Mä ostin omille lapsilleni ensiasunnot. Tosin kerrostaloyksiöt eikä mitään 150 neliön omakotitaloja, joita pienempiin ei rahvaan kersat suostuisi edes muuttamaan. Mutta onpahan pääoma, jonka avulla saa rahoituksen seuraaviin asuntoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi