Työporukka suunnittelee yhteistä mökkireissua työajalla - en tosiaan halua mennä, miten parhaiten kieltäytyä?
En todellakaan halua mennä istumaan jonnekin metsän keskelle mökille työkavereiden kanssa. Ei mitään heitä vastaan, en vain halua.
Parhaita tapoja kieltäytyä?
Kommentit (141)
Olen käyttänyt tätä usein. Serkun perhe Ranskasta taas tulossa just meille. Toinen kätevä on ; Ruotsissa on just sukulaisilla hautajaiset, on pakko mennä. Meillä ei voi paljastaa inhovansa saunovia työtovreita ja Firman mökkejä. Jos olis hotellihuone yksin tai valitulla ystävällä. Porukalla en lähde mökeille , aina on saanut jäädä pois. Muiltakin" luokkatetkiltä". En myöskään juo alkoholia, ja siellä pitää aina hoitaa oksentelevia akkoja.Olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana olin työssä alalla jota inhosin ihan vain keräämässä rahaa elämiseen eikä yhtään kiinnostanut työkaverit sen normaalin työvuoron aikaisen sosiaalisuuden lisäksi.
Olen absolutisti ja työkavereilla oli tapana järjestää vapaa-ajalle jatkuvia ryyppäjäisiä joihin olisi pitänyt osallistua.
Tosi kiusallista ja turhaa aikarosvousta. Minulla oli oma elämänikin, puoliso, ystäviä ja vaativat opinnot. Enkä yhtään pidä känniörveltäjien seuraamisesta.
Jätin aina menemättä. Sain lopulta pomon moitteet, kun en osallistunut yhteenkään mukahauskaan viikonlopun viettoon.
Tein työni hyvin mutta oli kuulemma iso ongelma, kun en "halunnut tutustua heihin" enkä "omalta osaltani ottanut vastuuta yhteishengen luomisesta".
Se oli kuitenkin ihan vain vapaa-ajalla yhdessä ryyppäämistä ja näiden siinä vaatimattomassa työssä uransa huipulla olleiden henkilöiden kännistä ihmissuhdedraamaa.
Lisäksi pomo puristeli ja hiplasi meitä nuorempia naisia ihan riittämiin jo selvinpäin työvuoroissa, joissa oli välillä myös vaimonsa. Tyylikästä. Kuulin sitä paitsi ihan riittämiin näiden bileiden aivottomista tapahtumista aina työvuorojen aikana.
Otin loparit, lopulta, eikä kaduta. Älä lähde jos et halua viettää juuri niiden ihmisten kanssa juuri sillä tavoin ainutkertaista vapaa-aikaasi. Sitä ei saa ostettua mistään lisää.
Mutta varaudu, että jos tuo alkaa yleistyä niin sillä on sinulle negatiivisia seurauksia.
Niin tyhmää kuin se onkin, massat ovat ikään kuin "oikeassa". Jopa ne miljoona kärpästä.No just tämä! Osa täällä ihmettelee, että miten voi olla vaikea kieltäytyä. Ei selvästi ole kokemusta työpaikoista, joissa erilainen "yhteinen hauskanpito" sekä työ- että vapaa-ajalla on suurinpiirtein työpaikan tärkein juttu, ja jos et osallistu niin sinut savustetaan hyvin nopeasti ulos. Juuri noilla perusteilla, että vaikka hoitaa työnsä huippuhyvin ja tulee kaikkien kanssa hyvin toimeen, niin kun ei halua osallistua kaikkiin yhteisiin harrastuksiin ja juhliin ja ryyppäjäisiin, niin "ei ole tarpeeksi kiinnostunut muista" ja "ei ole yhteisön jäsen".
Ap
Tällaiset työpaikat on aikuisten Hoplopeja, joissa tärkeintä on hyvä fiilis ja bestikset, ei työnjälki tai aito työhyvinvointi.
Sanon aina näin : olen täällä just sitä varten tössä kun täällä ei tarvites työssä matkustaa. Siitä oli puhetta minun tullessa taloon. Minulla on siis vakitiuinen virka. Olen sitten sen ajan toissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä työpaikassa työnantaja hankkisi mökin, jossa tehtäisiin porukalla etätöitä? Ymmärtäisin, jos kyse olisi kahden päivän kokousreissusta.
Miksi ei?
Koska turhia kustannuksia. Mökki, matkat, päivärahat, ylläpito.
Ei ole mitään päivärahoja kun ei ole työmatka vaan tiimin huvittelutoimintaa. Eikä akavalaisille makseta ylityökorvauksia. En ole varma, maksetaanko mitään korvauksia matkoistakaan vai tulevatko ihmiset vain omalla kustannuksellaan omilla autoillaan. Miten tämä voi olla näin vaikeaa ymmärtää?
Ja rahaa on käyttää virkistystoimintaan ja "tiimiytymiseen", varsinkin koronan jälkeen, niin kun joku keksi tämän, niin eihän se mökin vuokra ja parin päivän ruoat nyt kovin paljon maksa. Mökki yhdeksi yöksi ehkä max. jonkun 500€, ruoat max toiset 500€. Tiimissä on alle 20 jäsentä.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt tätä usein. Serkun perhe Ranskasta taas tulossa just meille. Toinen kätevä on ; Ruotsissa on just sukulaisilla hautajaiset, on pakko mennä. Meillä ei voi paljastaa inhovansa saunovia työtovreita ja Firman mökkejä. Jos olis hotellihuone yksin tai valitulla ystävällä. Porukalla en lähde mökeille , aina on saanut jäädä pois. Muiltakin" luokkatetkiltä". En myöskään juo alkoholia, ja siellä pitää aina hoitaa oksentelevia akkoja.Olen nainen.
Yksi epämukavimmista kokemuksistani oli tällainen työpaikan virkistysreissu, johon kuului tietysti saunominen. Olen kasvanut USA:ssa, joten en mitenkään koe oloani mukavaksi alasti aika ventovieraiden ihmisten kanssa. Sitten saunassa yksi työkaveri vielä alkoi avautumaan avio-ongelmistaan ja miehensä pettämisestä.
Jos on mentävä, niin voihan siitä koettaa nauttia itselleen sopivilla tavoilla, kävellä luontopoluilla ja syödä hyvää ruokaa (grillimakkaraa?). Ja aikaisin nukkumaan kirjan kanssa.
Jääkäähapannaamat kptiin keksimillänne verukkeilla, kaikkihan sen oikeasti tietää, mistä kenkä (vai paremminkin pipo) oikeasti teidän kohdallanne puristaa.
Vierailija kirjoitti:
Jääkäähapannaamat kptiin keksimillänne verukkeilla, kaikkihan sen oikeasti tietää, mistä kenkä (vai paremminkin pipo) oikeasti teidän kohdallanne puristaa.
Eli mistä puristaa? :D Et kai nyt keksi jotain omia päätelmiä mistä syystä kukin jää pois yhteisistä riennoista ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, nopeesti ap:n tarina muuttui. Ensin oli kyse työajasta, nyt vapaa-ajasta…
Luetun ymmärtämisen taito on hyväksi ihmiselle.
Aloituksessa ei mainittu sanallakaan vapaa-aikaa
Jätät vain työpaikalla PC:n näytölle auki Word-tiedoston, jossa tekstinä:
All work and no play makes Jack a dull boy All work and no play makes Jack a dull boy All work and no play makes Jack a dull boy All work and no play makes Jack a dull boy All work and no play makes Jack a dull boy All work and no play makes Jack a dull boy All work and no play makes Jack a dull boy All work and no play makes Jack a dull boy All work and no play makes Jack a dull boy All work and no play makes Jack a dull boy All work and no play makes Jack a dull boy All work and no play makes Jack a dull boy...
No onpas outoa. Mikä järki on tehdä etätöitä työporukan kanssa yhdessä jossain korvessa? Ja kuka sen maksaa? Sen mökin ja kulkemiset nimittäin. Millä työnantajalla on nykyään varaa kustantaa tällaisia päähänpistoja? Ja jos on vain jonkun heitto, niin työnanataja ei kyllä ole velvollinen maksamaan mitään matkakorvauksia tms. Eli sillä tavallakin aika kuolleena syntynyt ajatus. Jos työnanataja velvoittaa osallistumaan, on joku tyky-juttu, niin siitähän tulee sitten päivärahat ja palkat ylityökorvauksineen (tai vastaavasti vapaata). Niin ihmettelen suuresti että jollakin työnantajalla on varaa maksaa. Jos kyseessä on joku työporukan oma juttu, niin ap voi ihna hyvin kieltäytyä. Ap:n kannattaisi vaan reilusti sanoa että en ole lähdössä, voi olla että muutkin rohkaistuvat sanomaan todellisen mielipiteensä kun ensimmäine uskaltaa aukaista suunsa. Ja syyksi voi vain sanoa ettei oikein ole mökki-ihmisiä.
Siis onko se reissu työajalla vai suunnitteleeko ne sitä työajalla?
Itsekin jätin kerran vaan ilmoittautumatta tapahtumaan ja ajattelin, että se on sillä selvä. Sen jälkeen tuli viesti esimieheltä:
"Huomasin, että et ole vielä ilmoittautunut työporukan pikkujouluihin, tulihan sinulle se kutsu varmasti sähköpostiin? Voin laittaa toki kutsun uudestaan, niin voit ilmoittautua mukaan"
Vastasin vaan: "Kiitos on tullut kutsu. Valitettavasti en pääse osallistumaan".
Mutta onhan nää sauna-illat ja pikkujoulut tärkeitä joillekin. Jotkut oikein kinuavat näitä työporukan tapahtumia. Itselleni vapaa-aika on niin tärkeää ja pyhää, että en suostu antamaan vapaa-aikaani johonkin ilmaisen viinan bileisiin. Mieluummin vaikka yksin kotona.
Mä olen ollut hieman vastaavassa tilanteessa eli että työpäivä oli tarkoitus tehdä työasioita ja sitten jäädä illaksi ja yöksi viettämään työkavereiden kanssa aikaa. Satuin olemaan kahden alakouluikäisen yksinhuoltaja, joten ilmoitin vain pomolle, että lähden ihan mielelläni, mutta mun on tultava illaksi takaisin kotiin. Ei mitään ongelmaa, firma maksoi taksin lähimmälle juna-asemalle sekä junalipun, että pääsin kotiin.
Ei hitto, kuulostaa aivan painajaiselta. Kieltäydyt vain, ja jos tulee jotain sanomista niin otat saikkua tai keksit jonkun syyn.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut hieman vastaavassa tilanteessa eli että työpäivä oli tarkoitus tehdä työasioita ja sitten jäädä illaksi ja yöksi viettämään työkavereiden kanssa aikaa. Satuin olemaan kahden alakouluikäisen yksinhuoltaja, joten ilmoitin vain pomolle, että lähden ihan mielelläni, mutta mun on tultava illaksi takaisin kotiin. Ei mitään ongelmaa, firma maksoi taksin lähimmälle juna-asemalle sekä junalipun, että pääsin kotiin.
Miehelle maksettiin kotihoidontuella ollessaan taksi työpaikan pikkujouluun, koska mä en päässyt kotiin ennenkuin heidän bussikyyti lähti iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ihan vaan sanoa, että taidat jättää väliin tällä kertaa. Tai heittää valkoisen valheen, että sinulla on muuta juuri tuona ajankohtana. Siis jos päivämäärä on jo lyöty lukkoon.
Ei kun tämä ei toimi, pari ihmistä yritti sitä jo omalla kohdallaan, niin vastaus oli, että sieltähän voi tehdä etätöitä.
Ap
Itse olen saanut mukaan pyytämiselle stopin sanomalla kohteliaasti "Ja vi**t teidän kanssa mihkää lähde, menkää keskenänne, pervot."
Sen jälkeen vielä nimesin tapahtuman firman orgioiksi ja jos puolison saa ottaa mukaan niin totean ettei meillä harrasteta parinvaihtoa.
Pulkkisessa on hyviä vinkkejä luoda kauhukuvia kaikkiin työpaikan yhteisiin juttuihin niin että ne jätetään toteuttamatta.
Minä taas olin ensimmäisenä menossa. Jalka jo oven välissä, vaikka reissuun oli vielä viikko aikaa. Osa tuli vain käymään, osa jäi yöksi.
Muutama sanoi suoraan ei kiitos ja jäivät töihin.
Koska turhia kustannuksia. Mökki, matkat, päivärahat, ylläpito.