Onko sinusta ok, että liivijengiläiset ryhtyvät ”suojelijoiksi” koulukiusattuja kohtaan?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c81071fe-f5d0-4287-8551-ebe272fccd1e
Minusta tuo on väkivallalla uhkailua eikä sovi lainkaan kouluyhteisöön.
Kommentit (139)
Eiköhän useat liivijengiläisetkin ole sitä mieltä, ettei uusia koskeloita SAA enää tulla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ei tainneet olla mitään varsinaisia liivijengiläisiä?
Nyt tulee epäsuosittu mielipide: ei ole ok, että liivijengiläiset pyörivät koulun pihalla, tai tulevat kouluun. Tai puuttuvat koulun arkeen millään tavalla. Suomen poliisi on määritellyt osan näistä rikollisjärjestöiksi, joilla on kytköksiä mm huumekauppaan ja laittomiin aseisiin. Jäsenet hyvin edustettuna Suomen vankiloissa.
On ihan tunnettu ilmiö, että rikollisjärjestöt saalistaa ja rekrytoi haavoittuvassa asemassa olevia. Lasten ja nuorten oikeustaju ja maailmankuva vääristyy, kun se on rikollinen eikä turvallinen aikuinen, joka suojelee.
Opettajien oikeudet pitää yllä kuria ja järjestystä pitää pikaisesti palauttaa, samoin häiriköt ja kiusaajat kuuluvat sosiaalityön piiriin ja erityisluokille. On koulun tehtävä ja vastuu kitkeä kiusaaminen pois ja luoda kaikille turvallinen ympäristö opiskella.
Erityisluokille häiritsemään kilttejä ja hiljaisia oppimisvaikeuksisia lapsia? Kyllä häiriköille ja kiusaajille pitäisi olla omat tarkkiksensa.
Todellakin on ok. Olisi voinut käydä ihan jututtamassa kiusaajia.
Mahtavaa että on välittäviä aikuisia. Varsinaiset mätäpaiseet on virkamiehiä ja rehtoreita joiden mukaan ongelmia ei ole.
Ja tässähän ei ole kyse moottoriajoneuvoista eikä rikoksista vaan että kiusaaminen tehdään näkyväksi.
Opettajana kyllä mietityttää mitäs alkaa tapahtua, jos koulun pihoille alkaa ilmestyä milloin minkäkin lapsen porukkaa ja mitä he saattavat muille oppilaille tehdä. Sinänsä tässä ollut varmaan hyvä tarkoitus ja motoristikokoontumisen paikalle kutsunut oli kiinnostunut toisenkin lapsesta. Mutta mitäs jos ne luokan/koulun pahimmat kiusaajat tai muuten koko ajan sääntöjä rikkovat oppilaat alkavat tuoda koululle omia tukijoukkojaan. Esittävät aina selvitystilanteissa hanakasti mitä muut on heidän mukaansa sanoneet tai tehneet... Vanhemmille vain stooria itsestä uhrina ja pahimmassa tapauksessa epävakaat vanhemmat ilmestyy myös koululle.
Lapset, mukaanlukien sadistisin kiusaaja, selittävät asiat läheisilleen parhain päin.
Ennen kovisteluja pitäisi saada joku varmuus, että ollaan oikealla asialla, eikä kiusaajan puolella. Miten tuo on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki keinot on sallittuja kiusaajien nujertamiseksi
Ei ole. Kaiken lisäksi kiusatut eivät aina ole mitään puhtaita pulmusia myöskään.
Mä luulen et tuollainen ei kiusaajia pahemmin hetkauta, saattaa vaan pahentaa tilannetta. Kiusattu on hakenut aikuisilta apua, mutta nämä aikuiset eivät ole edes koulun henkilökuntaa. Ne voi käytännössä suojella matkalla kouluun ja kotiin. Silloin kun aikuiset eivät ole paikalla auttamassa, kiusaaminen pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki keinot on sallittuja kiusaajien nujertamiseksi
Ei ole. Kaiken lisäksi kiusatut eivät aina ole mitään puhtaita pulmusia myöskään.
Juuri näin. 24/7 luokkakavereita härnäävä elämäntapavittuilijakin voi kokea että häntä kiusataan, kun kerran jollain palaa pinna ja toinen tinttaa urpoa tauluun.
Kyllä saa olla harvinaisen typerä ja kieroutunut jäykkis että näkee tämän millään tavalla vääränlaisena toimintana. Aivan mahtava idea ja hienoja ihmisiä jotka tuohon osallistuivat. En itse ole koskaan jaksanut uskoa että kiusaamisongelmaa tullaan ikinä ratkaisemaan, mutta tämä antaa jopa hiukan toivoa.
Itse olisin ala-asteella ollut aivan ihastuksissani jos jotain tuollaista nahnyt.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen et tuollainen ei kiusaajia pahemmin hetkauta, saattaa vaan pahentaa tilannetta. Kiusattu on hakenut aikuisilta apua, mutta nämä aikuiset eivät ole edes koulun henkilökuntaa. Ne voi käytännössä suojella matkalla kouluun ja kotiin. Silloin kun aikuiset eivät ole paikalla auttamassa, kiusaaminen pahenee.
Toivottavasti ei ole niin.
Vierailija kirjoitti:
Tää kyseinen tempaus on ihan hyvä, mutta siitä vie maun se tosiasia, että Tää poika jonka jengiläiset haki, on itse paha koulukiusaaja.
On vääntänyt lasten käsiä, istunut päällä ja esimerkiksi piilotellut oppilaiden kenkiä niin ettei nämä ole päässyt kotiin. Haukkunut sanallisesti ym
En osaa sanoa miten häntä on kiusattu joskus tai nyt, mutta halusin tuoda esille monen muun lapsen kokemat asiat tämän kyseisen pojan tekemänä.
Mitä tästä opimme? Kannattaisi aina kuulla tarinoiden molemmat puolet.
Juuri tämä. Siksi tällaiset tunteelliset hyvesignalointitempaukset eivät useinkaan osu maaliin, vaan ymmärryksen puutteen vuoksi tapahtuu ylilyöntejä, joilla onkin päinvastainen vaikutus kuin haluttiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa olla harvinaisen typerä ja kieroutunut jäykkis että näkee tämän millään tavalla vääränlaisena toimintana. Aivan mahtava idea ja hienoja ihmisiä jotka tuohon osallistuivat. En itse ole koskaan jaksanut uskoa että kiusaamisongelmaa tullaan ikinä ratkaisemaan, mutta tämä antaa jopa hiukan toivoa.
Itse olisin ala-asteella ollut aivan ihastuksissani jos jotain tuollaista nahnyt.
Voi tätä ironiaa. ”Harvinaisen typerä ja kieroutunut jäykkis”. Tulit sitten kiusaamisketjuun nimittelemään muita keskustelijoita, jotka ovat kyenneet perustelemaan mielipiteensä täysin asiallisesti. Miksi sinä et kykene? Tässä sen näkee taas kun ihmiset on täysin sokeita omalle käytökselleen. Kiusaajat kuvittelevat olevansa kiusattuja ja toisinpäin.
Omasta mielestäni opettajille ja kouluille pitäisi antaa takaisin keinot puuttua häiriköintiin ja kiusaamiseen ja lisätä niitä. Ei niin että vanhemmat,vanhempien kaverit, kaikenmaailman jengiläiset alkaa pyöriä koululla. Oletko yhtään miettinyt sitä, että jotkut lapset voivat kokea tuollaisen pelottavana, enkä tarkoita nyt kiusaajia tai kiusattuja?
Sellainen mielipide että vaikka ilmeisesti olivatkin ihan tavallisia mp-harrastajia, niin jättäisin tuon aspektin pois. Siis mieluummin paikalle ilman pyöriä ja liivejä.
Silloin kun tullaan paikalle edustaen omaa kerhoa tai harrastusta, hommassa on myös itsensä ja oman porukan mainostamisen maku.
Ihan ok juttu silti minun puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ihmetytti vähän tuo asia. Vaikka kyseessä ei ollut mikään rikollis-motskarijengi niin suuren shown vääntäminen kiusatuksi joutumisesta voi olla ujolle nuorelle vieläkin kiusallisempaa.
Anteeksi MITÄ? Enemmän siitä hakkaamisesta, nolaamisesta ja muusta tuli paskaolo.
Voin omasta puolesta sanoa, että olisin aikanaan ollut tosi onnellinen, jos edes YKSI aikuinen olisi sanonut ettei ole ok "kiusata" minua.
Ei tosiaan olisi ollut kiusallista, jos muutama kymmenen erilaista aikuista olisi ollut puolellani. Ihan saa vetää vaikka millasen shown, jos menis perille että ei ole oikein satuttaa ja alistaa toisia.
Keskiuusimaa-lehdessä on kerrottu ilmeisesti asiasta enemmän kuin Iltalehdessä. Kiinnostaisi tietää.
https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/4313229
Oletteko lukeneet jutu?
Helsingin sanomat kirjoitti aiheesta.
Lapset ei välttämättä tiedä mikä prätkäjengi on 1% ja mikä ei, niille kaikki näyttää varmaan suht samalta.