Onko sinusta ok, että liivijengiläiset ryhtyvät ”suojelijoiksi” koulukiusattuja kohtaan?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c81071fe-f5d0-4287-8551-ebe272fccd1e
Minusta tuo on väkivallalla uhkailua eikä sovi lainkaan kouluyhteisöön.
Kommentit (139)
Entä jos se kiusattu lapsi pelästyi?
Kyllä ainakin mä olisin lapsena pelästynyt tuollaista.
Jokainen perhe voi maksaa lapsiensa suojelusta liivijengeille. Sama periaate kuin Afganistanin suurlähetystön palkatuilla vartijoilla, mitä enemmän maksat, sitä paremman turvallisuuden saat.
Jos vanhemmat tahtovat lapsilleen maksettua suojelua vain koulumatkojen ajaksi, kukaan ei suojele lapsia välitunneilla...
Siinä vaiheessa kun viranomaiset eivät saa, pysty saamaan kuriin tai välitä puuttua, otetaan oikeus omiin käsiin. Näin se valitettavasti on ja ihan yhteiskuntarauhan vuoksi toivoisin, että puututtaisiin tiukemmin kaikenlaiseen rikolliseen toimintaan (jota koulukiusaaminenkin on) ennen kuin yksittäiset ihmiset yksin tai joukkona tarttuvat aseisiin ja toimivat itse epäkohtien korjaamiseksi.
Jos omaa lastani kiusattaisiin, eikä järkipuhe riittäisi ja toimenpiteen koulun ja viranomaisten puolesta olisi riittämättömät, varmasti turvautuisin kovempiin keinoihin.
Erittäin ok. Jos lastani kiusattaisiin voisin maksaa siitä että joku liivijengiläinen hakisi lapseni koulusta. En toistaalta kyllä uskaltaisi lähestyä jengiläisiä ja kysyä moista.
Eivät olleet liivijengiläisiä. Minusta enemmän kun jees, että auttavat kiusattuja. Eiväthän tehneet muuta kun ajoivat koulun pihaan. Lisää tätä.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin ok. Jos lastani kiusattaisiin voisin maksaa siitä että joku liivijengiläinen hakisi lapseni koulusta. En toistaalta kyllä uskaltaisi lähestyä jengiläisiä ja kysyä moista.
Niissä on sitten se haittapuoli, jos kerran maksat, sitten maksat aina jatkossakin. Maksut myös nousevat. Huomaavat että olet helppo uhri, jota lypsetään loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liivijengi=rikolliset
Niin? Tähän tempaukseen osallistuivat harrastajamotoristit sekä jokunen paikallinen mopojonne.
Liivijengiläinen=rikollinen. Minä vastasin ainakin otsikon kysymykseen. On aiheen aloittajan vastuulla ettei otsikko ja sisältö riitele keskenään. On ok että paikallinen mp-harrastajaporukka tukee kiusaamattomuutta, mutta ei ole ok että liivijengiläiset (eli rikolliset)värväävät kouluista niitä kiusattuja porukkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te olette ihan sairaita kun puolustatte rikollisia!
Olisin ihan kauhuissani jos mun lapselleni olisi käynyt noin!
Eikö riitä, että kiusataan? Pitääkö rikollistenkin vielä sotkeentua asiaan?!Eikö enemmän tulisi kysyä että miksi oikeusvaltioksi itseään nimittävässä onnelassa rikollisten pitää puuttua tällaiseen asiaan? Miksei muuten tapahdu mitään?
TÄMÄ^ on se kysymys, mikä pitäisi esittää. Jos mikään virallinen taho ei pysty pelkkää paheksumista enempää tekemään asialle mitään, joku tekee.
Ja millä perusteella ihmisiä leimataan rikollisiksi? Pukeutumisenko takia?
Herätkää pahvit!
Olen samaa mieltä. Uskomatonta että Suomessa pitää ryhtyä tälläisiin keinoihin. Mutta kun asioille ei tehdä niin yhtään mitään eikä mitään saada aikaiseksi. Pelkkää hyssyttelyä.
Olen kunniallinen keskiluokkainen perheen äiti enkä tuomitse ollenkaan rikollisten puuttumista kiusaamiseen.
Tämähän on oikein hyvä. Ja laillistakin vielä.
Itse koulukiusattuna yläastelaisena aikoinaan googlailin, kuinka voisin palkata jonkun "asiantuntijan" satuttamaan kiusaajiani ja kenties pahempaakin, ja saada se näyttämään vahingolta. Käytän kiertoilmaisuja, jotta viesti tulee läpi. Liioiteltua ehkä, mutta kärsin koulussa heidän takiaan joka päivä ja olin todella ahdistunut.
Voi kun olisi joku aikuinen joka olisi seissyt rinnallani kun itse olin puolustuskyvytön ja kiusattu kouluaikoina. Ei tullut tukea senkoommin vanhemmilta kuin opettajiltakaan, päinvastoin opettaja itse piti minua silmätikkuna ja vanhemmat sortivat henkisesti. Nyt olenkin sitten ihan kelvoton keaki-ikäinen.
Eivät olleet liivijengiläisiä. Mukana oli mopojonneja, Järvenpään kasvatustoiminnan johtaja tms, naisia ja jokunen, jolla oli jotkut liivit päällä. Puolisoni olisi lähtenyt myös, jos olisi huomannut ilmoituksen ajoissa. Hän on kohta seitsemänkymppinen eikä kirjaimellisesti tee pahaa kärpäsellekään - no, ainakaan banaanikärpäsiä suuremmille.
Ei nuo ole edes mitään liivijengiläisiä.
Liivijengeihin hakeutuu se huonoitsetuntoinen ihmistyyppi jota on kiusattu, tai joka on pelännyt kiusaamista. Sellainen joka toivoo löytävänsä ns. oman porukan joka tukee ja auttaa ja hyväksyy. Koulukiusatut ovat siis hyvin otollista maaperää houkutella liivijengiin mukaan. Lukekaapa tutkimuksia miten jengeihin päädytään...
Noi oikeat liivijengiläiset ovat kyllä alinta sakkia. Arman Alizadin ohjelmassa joku noista vatipäistä puolusteli toimintaansa sillä, että perhe pitää ruokkia. Noh, mitä jos et olisi ottanut niitä leimoja, mitkä maksaa alkaen 500 euroa kappale ja möisit sen 20 tuhannen euron moottoripyörän. Siinä ois ruokarahaa isollekin perheelle joksikin aikaa.
Toinen asia on sitten nämä muut moottoripyöräjengit. Eivät ole rikollisia, mutta miksi haluavat näyttää niiltä. Joku vika ihmisellä on päässä silloinkin, kun haluaa näyttää pelottavalta. Eikä muuten koske pelkästään harrikkaharrastajia. Aika moni mies nykyään haluaa näyttää siltä kuin olisi tuomioita takana. En voi ymmärtää.
On . Toivottavasti viesti meni perille.
On erittäin oikein ottaisin sellaisen mukaan myös silloin kun käyn kiusaajien vanhempia haastattelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo ole edes mitään liivijengiläisiä.
No ei ollut ei osa ei vaan tajua et mopoilla voi ilman liivejäkin.
Liivijengiläisillä on oikeus ajaa koulun lähellä siinä missä muillakin. Eli on ok.
Erittäin ok. Mielestäni voisivat erityisesti vierailla kouluissa missä esiintyy tätä punavihreän unelman jengiväkivaltaa.
Jaahas. AP ei enää makaa sikiöasennossa olkkarin maton alla koronakuolemaa odottamassa. Noniin -- ,,,,,,,,,, seuraava öyhötyksen aihe.