Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen systeemi teillä on tärkeiden papereiden, laskujen yms kanssa?

Vierailija
21.11.2014 |

Mulla on kaikki vaan sekaisin. Haluaisin alkaa säntilliseksi ja siistiksi tässä asiassa. 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeät, ikuisesti säilytettävät, paperit mappiin. Oma mappi mulla, miehellä, lapsella ja talolla. Samassa mapissa säilössä mm. passit.

E-lasku.

Muut paperit lykkään laatikkoon ja kun laatikko on täynnä (e-laskun ansiosta kerran 3 vuodessa) käyn läpi ja heitän tarpeettomat pois sekä mapitan sellaiset jotka haluan syystä tai toisesta säästää.

Vierailija
2/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keittiössä rotiinkikori jossa ns. keskeneräiset asiat jos ei vielä mapitettavassa kunnossa, toisessa korissa maksamattomat laskut ..sitten kun hoidettu mapitetaan. Tsekataan korit kerran viikossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-lasku on kyllä tosi kätevä, kun vaan sais miehenkin tajuamaan että ottais sen. Voi kun viittis tänään reijittää paperit ja heittää kansioon. Nyt ne lojuu laatikossa ja siellä on varmaan paljon turhiakin seassa.

Vierailija
4/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus. Itselläni on takana kymmeniä ryhdistäytymisyrityksiä tämän asian suhteen. Joko olen vain laiska ja lepsu tai en ole löytänyt itselleni sopivaa arkistointitapaa.

Vierailija
5/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on laskut laitettu magneeteilla jääkaapin oveen. Siitä kun sitten jompi kumpi maksaa jonkun pois, niin lasku heitetään sen jälkeen roskiin.
Sopimukset ja talopaperit jne säilytämme mapissa. Jonne minä ne mapitan. Samalla hyllyllä lokerossa kaikkien passit.

Vierailija
6/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kaikki pitää säilyttää? Miehen arkistoissa on kaikki taloon ja vakuutuksiin liittyvät asiat. Mulla lähinnä satunnaiset laskut ja palkkakuitit ja ostokuitteja. Tietysti tutkintotodistukset myös.

Vierailija
7/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutuspaperit, työsopimukset yms tärkeät mapissa omissa väleissään. Maksamattomat laskut laatikossa, kun ne on maksettu, silppuriin ja pois. Jos jokin lasku täytyy säilyttää, esim kotitalousvähennykseen, mappiin.

En ikinä säilytä ns. normaaleja maksettuja laskuja, enkä ymmärrä miksi pitäisi.

Vierailija
8/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistöverotiedot, vakuutuspaperit kansiossa muovitaskuissa.

Maksettavat ja jo maksetut laskut ja lähetysten selvitykset muovitaskuissa.  Ei kannata heittää tositteita pois koska joskus on tullut karhulasku vaikka on muistanut maksaneensa.  Tosin näinkin päin että olen unohtanut.

Kirjoitan lehtiöön kun olen tilannut jotain pvm ja summan.

Lisäksi menot kuukausittain eritelty.

Vierailija
9/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperilaskut maksetaan heti kun ne postilaatikosta sisälle kannetaan. Sitten ne työnnetään yhteen kaappiin, johon laitetaan myös kaikki muukin tärkeä paperi, ylähyllylle niitä maksettuja laskuja ja alahyllylle muut.

Vähän ennen pääsiäistä kaapin sisältö levitetään olohuoneen lattialle. Tärkeät paperit saavat mennä takaisin kaappiin ja ei-tärkeät pakataan paperipusseihin ja viedään pääsiäiskokkoon.

Vierailija
10/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mapissa kaikki, laskuja tosin tulee enää hyvin vähän paperilla joten ne säilyy verkkopankissa. Verkkopalveluissa säilyy moni muukin asiakirja, esim vakuutustodistukset jne

Vierailija
11/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kirjoituspöydän laatikossa oma paikka laskuille, jotka tulevat vielä postitse (e-lasku on mahtava!), maksan ne kaikki tilipäivän aikoihin. Maksetut laskut tuhoan, en jätä minnekään leijumaan. Vero- ja vakuutuspaperille on oma mappinsa, johon pyrin ne mapittamaan heti kun ne tulevat (rei'itin on heti keittiössä, missä postit tulee luettua, mapit kirjoituspöydän isossa laatikossa). Lapsilla on omat mappinsa tärkeille asioille (esim. hoitotiedot, epikriisit, tdistukset) ja sitten sellainen haitarikansio vähemmän tärkeille asioille (uimakoulun todistukset jne).

Systeemejä voi olla vaikka millaisia, tärkeintä on että papereille löytyy se paikkansa mahdollisimman pian, tai sitten syntyy taas niitä kekoja... Paikat joihin meillä "kekoja" syntyy käyn läpi joka ilta ja pyydän miestä lajittelemaan omat paperinsa joko keräykseen, talletukseen tai omaan to-do-paikkaansa. Meillä ei ole tällainen meininki siksi että olisimme jotenkin jämptejä ja tarkkoja, vaan juuri siksi että emme ole, helpottaa elämää huomattavasti! 

Vierailija
12/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytettäville papereille on pari omaa laatikkoa/kansiota joita käydään läpi silloin tällöin. Palkkakuitit ym kaikki säästössä parin vuoden takaa. Maksettaville ja maksetuille laskuille omat kansiot ja maksettuihin laskuihin vielä kirjataan maksupäivä ja maksaja, että on helppo selvittää jos tulee ongelmia :)

Vierailija
13/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on sekaisin. Pakko hankkia joku kansio maksamattomille paperilaskuille nyt, koska välillä jopa kadotan niitä ja muistan vasta kun tulee muistutuslasku.

Vierailija
14/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nin vähän papereita, että niille riittää yksi laatikko. Kaikki laskut jne. tulevat sähköisinä.

Vierailija
15/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pistän saapuvat laskut, palkkatositteet ja tiliotteet kaikki seinäkalenterin taskuun ja maksan tilipäivänä pois eli etuajassa. Sitten laitan laskut johonkin mainos/laskukuoreen ja kirjoitan päälle mitä niissä on ja milloin maksettu. Jos on tärkeää säilytettävää, kirjoitan kuoreen että esim. kattoremonttilaskuja/takuukuitteja, ÄLÄ HÄVITÄ ENNEN ppkkvvvv. Sitten otan rei-ittimen ja mapitan koko kuoren. Säilytän noin vuoden normilaskujakin.

noin uutenavuotena poltan tänä vuonna 2013 laskut roskatynnyrissä mökillä/vedän silppurista. Remontti ym. laskut on syytä säilyttää kauemmin, jos vaikka myy esim. mökin (ne kulut voi vähentää myyntivoitosta), joten se Älä hävitä-merkintä auttaa erottelussa. ja jos kävisi niin ihmeellisesti, että remppafirma ei olisikaan hoitanut myyntireskontraansa kunnolla, niin konkurssitilanteessa pesä voisi vaikka 3 v. päästä väittää että laskua ei ole maksettu....onneksi on nykyään nettipankki. Siellä ei kuitenkaan voi säilyttää laskun erittelyä, että mistä olen maksanut. Voisi ne tietty skannatakkin.

Lasten paperit nakkelen kirjahyllyn laatikkoon. Passeille on oma pikkulaatikko samassa kaapissa. Todistukset ym. tärkeät paperit olen skannannut töissä ja lähettänyt itselleni, eli tallentanut sähköposti-arkistooni ja muistitikulle, samoin passeista kopiot. Ihan vaan jos sattuisi tulipalo tulemaan tai joku reissussa varastaisi passin, niin sähköpostista pdf-värikopiot saa helposti.

Vierailija
16/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaikki paperit lokerollisessa kansiossa, vanhat mutta säilytettävät omassa.

Vierailija
17/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperisilppuri

Vierailija
18/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilyttää aikansa, kun riittävästi aikaa mennyt niin saunansytykkeeksi. Kaikki, mikä palaa,voi polttaa. Mitään ikuisesti säilytettävää paperia ei olekaan. Ei edes kiinnosta koota perfektionistin nippuja mapeista, ahdistaisi katsella sellaisia kotona.

Vierailija
19/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on semmoin seinälehtiteline. Lapset ja minä, työ, laskut ja koti. Kerta vuoteen mapittelen tärkeet. E-lasku kans käytössä. Mulle systeemi pitää olla vaivaton, et vaan sujauttaa paprut sinne.

Vierailija
20/22 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oottepa te ahkeria mapittajia. Mulla ei ole mitään hyväksi havaittua systeemiä. oon yrittänyt mutta sitten se lipsuu ja ei tule mapitettua tai mappi täyttyy jne. Ei ole lapsuudenkodissakaan ollut ainakaan mitään kovin toimivaa systeemiä. Aina etsittiin papereita kissojen ja koirien kanssa. En siis ole oppinut miten pitäisi toimia. Maksamattomat paperit omassa lehtiössä ja maksetut omassa. Sitten kun maksetut lehtiö täyttyy niin tyhjentelen loppupäästä. Muista papereista en tiedä tarkkaan missä on. Jossain mappi ö:ssä. Pitäisi ja pitäisi ryhdistäytyä mutta aika..