Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa ystävän ymmärtämään, että vauva muuttaa elämää?

Vierailija
21.11.2014 |

Olen viimeisellä kolmanneksella raskaana ja innoissani tulevasta vauvasta. Minulla on todella hyvä ystävä, jota olen ajatellut kummiksi, mutta hän ei tunnun ymmärtävän, että vauvan syntymän jälkeen en voi enää samalla tavalla tulla ja mennä kuin ennen. Ainakaan aluksi.

Esimerkkejä. Juttelin hänelle, että aion mennä käymään Tukholmassa vielä joulukuussa (ihan vaan juttelin, en ajatellut, että hän tulisi mukaan). Hän innostui kovin, että haluaisi lähteä mukaan. Hän alkoi kaavailla matkaa, jossa menisimme junalla Turusta Helsinkiin, sieltä laivalla Tukholmaan, olisimme vaan päiväkseltään ja tulisimme takaisin. Kun HÄNESTÄ se olisi niin kivaa. Mutta HÄNELLE sopii parhaiten tammikuussa.

Ollaan kerran tehty tuolla tavalla. Sanoin, että haluaisin olla perillä yön yli ja turha maksaa junamatkasta Helsinkiin, kun Turustakin pääsee. Ja, ennen kaikkea, tammikuussa en taida enää lähteä reissuun, kun on kuukausi laskettuun aikaan... Hän on ihan ihmeissään, miksen voisi lähteä ja on useampaan otteeseen yrittänyt maanitella, että tehtäisiin hänen tahtonsa mukaan.

Samoin hän haluaisi kovasti varata keväälle liput teatteriin. Helsingissä. Sanoin, että hänen täytyy nyt suunnitella jonkun muun kanssa, koska vauva on huhtikuussa vielä niin pieni. Että katsotaan syksyllä sitten. Turussa voidaan mennä teatteriin keväälläkin varmasti. Hän kummasteli, eikö äitini voi hoitaa vauvaa, kun olen Helsingissä. Ei mene jakeluun, että 2kk ikäistä vauvaa ei jätetä koko päiväksi noin vain hoitoon ja lähdetä itse kahden tunnin junamatkan päähän, josta ollaan takaisin joskus aamuyöllä. Ja ei, ei ole mielestäni reilua raahata äitiäni, joka myös tykkää teatterista, Helsinkiin lapsenvahdiksi ja itse lähteä huvittelemaan. Syksyllä varmaan jo eri juttu, kun tiedän, millainen tyyppi vauva on, hän syö jo kiinteitä eikä ole täysimetyksessä, jne. Mutta nyt en voi luvata ja ostaa varastoon 70 euron pääsylippua.

Eilen hän ehdotti, että hei, Helsingissä (taas?) järjestetään yö, jolloin voi mennä jonottamaan leffateatteriin seuraavan Hobitti-leffan ensi-iltalippuja. Niin siistiä, valvotaan koko yö, katsotaan siellä leffoja ja yritetään pysyä hereillä ja aamulla saa ostaa liput! Totesin, että nyt en jaksa pysytellä koko yötä hereillä, eikä se leffa ole mulle niin tärkeä, että pitäisi mennä ensi-iltaan väkisin.

Ikävintä tässä on se, että silloin, kun meillä muilla kavereilla oli tuollainen menovaihe, 3-4 vuotta sitten, niin hän vaan opiskeli eikä suostunut lähtemään mihinkään kuin joskus tosi harvoin. Nyt, yli kolmikymppisinä, muilla alkaa olla jo eri elämäntilanteet ja tuollaiset koko yön valvomiset leffalippujonossa ei oikein kiinnosta enää ketään muuta. Toivon vaan, etten menetä tätä kaveria...

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan saamnen muuttaa kaverisuhteita joka tapauksessa. Silloin on tärkeä ymmärtää, mikä siinä muutoksessa on tietoista, tietoisia valintoja siitä mitä tekee ja sanoo, ja mikä vaan kokemuksen puutteen tuomaa ymmärtämättömyyttä ja kyspymättömyyttä. Usein sitä vaan ollaan niin eri tilanteissa, että etäännytään. Ei se ole kenenkään vika, ja ajan myötä välit voivat myös lähentyä.

Ota rauhassa ajan kanssa ja laske aina sataan jos kaveri päästää jonkun sammakon. Ei hän vaan vielä tajua enempää. Jonain päivänä hän sitten ymmärtää.:)

Vierailija
2/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi kuulostaa tosi hauskalta ihmiseltä, joka järjestää mielellään ohjelmaa kavereilleenkin. Tuollaiset ihmiset ovat ainakin minusta tosi arvokkaita. Mutta minulle elämästä nauttiminen onkin hyvin korkealla arvojärjestyksessäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta olisi siis parempi, etteivät kaverisi kutsu sinua minnekään, kun et kuitenkaan pääse? Olisit tyytyväinen, että joku on sinusta kiinnostunut. Ehdota itse tekemistä, joka sopii paremmin elämäntilanteeseesi. 

Vierailija
4/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein elämäntilanteiden muuttuessa ystäväpiirikin vähän vaihtuu, ainakin se, kenen kanssa ollaa tosi paljon tekemisissä ja kenen kanssa harvakseltaan. Teillä on erilaiset elämäntilanteet. Ystäväsi haluaa nyt mennä ja tulla ja tehdä ja valvoa ja bilettää ja se sopii hänen tämän hetkiseen elämäntilanteeseen. Sulla se vaihe on ollut aiemmin ja vauvan myötä tuollainen jää väistämättä vähemmälle.

Ei sun tartte sitä saada nyt asiaa tajuamaan, kyllä se sen huomaan pikkuhiljaa. Pidät vain puolesi etkä annan ystävän sanella jotain, mitä itse et halua tehdä. Sanot, että tammikuussa et enää lähde Ruotsiin, koska la on lähellä ja piste. Sanot, että et halua nyt varata mitään lippuja keväälle, kun et tiedä yhtään, millaista elämä vauvan kanssa on, katsotaan asiaa myöhemmin. VOi olla, että kun ystävä huomaa, että sinusta ei saa koko ajan seuraa häntä kiinnostaviin juttuihin, hän etsii muuta seuraa ja teidän yhteydenpito jää vähemmälle. Se ei tarkoita, että ystävyys katkeaisi kokonaan. Mutta niin vaan elämä menee.

Vierailija
5/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy häneltä, millaista hän kuvittelee elämän vastasyntyneen kanssa olevan ja keskustelkaa eri näkökannoista ja sitten, kun se on ajankohtaista, voit kertoa kokemusperäistä tietoa. Sinun ei kuitenkaan tarvitse suostua mihinkään ehdotuksiin, jonka näet uhkaksi pienen vauvan hoidolle. Mutta noin muuten siitä saisitte varmaan hyviä keskusteluja aikaiseksi.

Vierailija
6/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä olette?

Vierailija
7/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:21"]

Minkä ikäisiä olette?

[/quote]

Ap kertoi tämän: yli kolmekymppisiä.

Vierailija
8/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan reippaasi yli 30-v. kumpikin.

No, en nyt vielä ole osannut ehdottaa mitään kovin ihmeellisiä menoja keväälle. Täytyy nyt ensin katsoa, millaista on elää ja liikkua pienen vauvan kanssa. Jos hän on rauhallinen tyyppi, sitten voi varmaan helpostikin jättää esim isovanhempien hoitoon muutamaksi tunniksi. Kesällä olen luvannut järjestää perinteisen viikonloppuretken kavereille johonkin sellaiseen paikkaan, jonne pääsee vauvan kanssakin helposti.

Tilanne on siis se, että minä olen kaveripiirissä aiemmin ollut se, joka järjestää teatteriretkiä ym ohjelmaa muihin kaupunkeihin, reissuja, jne. Nyt en sattuneesta syystä ole järkännyt ensi keväälle mitään. Katselen sitten keväämmällä, miten vauva-arki alkaa pyöriä ja mihin voin irrottautua. Ja tietysti voin sitten ehdottaa tekemistä, jossa vauva voi olla mukana. Mutta en nyt vielä marraskuussa ala ehdotella puuhaa huhtikuulle. Veikkaan, että helmi-maaliskuu menee uuteen elämäntilanteeseen sopeutuessa. No, nyt tämä kaveri on sitten ottamassa mun paikkaa aktiviteettien järjestämisessä, ihan hyvä.

Niin, ehkä on paras antaa ajan kulua ja sanoa, että katsotaan sitten, kun vauva on syntynyt. Katsotaan sitten kesällä ja syksyllä. Kyllä hänn varmaan ajan myötä hahmottaa tilanteen.

Vierailija
9/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina ihminen on kypsymätön, vastuuton, holtiton jos ei ole lapsia? Älä huoli AP tämä sinun ystäväsi kyllä löytää ystäviä. Sinä taas, olet muutaman vuoden kotona, hoidat lasta/lapsiasi ja kukaan ei kutsu mihinkään. Ihmettelet vain kun ei ole naiskavereita.

Vierailija
10/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:07"]

Sinusta olisi siis parempi, etteivät kaverisi kutsu sinua minnekään, kun et kuitenkaan pääse? Olisit tyytyväinen, että joku on sinusta kiinnostunut. Ehdota itse tekemistä, joka sopii paremmin elämäntilanteeseesi. 

[/quote]

Minusta tuntuu, ettei kaveri oikeasti ole ap:sta kiinnostunut. Jos olisi niin tajuaisi kyllä ettei ap voi ihan kaikkeen hänen keksimäänsä lähteä. Minusta hyvä kaveri myös hitusen ottaa sen toisen ja tämän elämäntilanteen huomioon kun ehdottelee tekemistä. Ei vaan omaa hauskuuttaan kuten tämä ap:n kaveri tuntuu tekevän. Hän haluaa tehdä risteilyn tammikuussa, hän haluaa teatteriin huhtikuussa. Viis siitä sopiiko tämä kaverille, jättäkööt vauvansa mummolle hoitoon, kun hän haluaa mennä. Ei minusta lapsettomaltakaan ole liikaa pyydetty että hetken miettisi raskaana olevan kaverin tilannetta. Joko tuo kaveri on tyhmä tai totaalisen piittaamaton minä minä tyyppi.

Vierailija
11/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:34"]

Ja aina ihminen on kypsymätön, vastuuton, holtiton jos ei ole lapsia? Älä huoli AP tämä sinun ystäväsi kyllä löytää ystäviä. Sinä taas, olet muutaman vuoden kotona, hoidat lasta/lapsiasi ja kukaan ei kutsu mihinkään. Ihmettelet vain kun ei ole naiskavereita.

[/quote]

En mä sanonut, että hän on kypsymätön tai holtiton. Totesin vaan, että hän ei ymmärrä, vaikka yritän selittää. Kysyn nyt vaan, että onko sinusta järkevää sopia lähtevänsä Turusta Helsinkiin teatteriin, jos kotona on siihen aikaan 1,5 kk ikäinen vauva eikä sulla ole itsellä mitään kokemusta vauvoista aiemmin? Vain, jotta säilyisi kaverit? Jos kaveruus on noista vauvan ekoista elinkuukausista kiinni, niin voivoi. Ja tuskin on.

Vierailija
12/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, huh näitä pseudo-ongelmaisia!

Vierailija
13/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:39"]

[/quote]

Minusta tuntuu, ettei kaveri oikeasti ole ap:sta kiinnostunut. Jos olisi niin tajuaisi kyllä ettei ap voi ihan kaikkeen hänen keksimäänsä lähteä. Minusta hyvä kaveri myös hitusen ottaa sen toisen ja tämän elämäntilanteen huomioon kun ehdottelee tekemistä. Ei vaan omaa hauskuuttaan kuten tämä ap:n kaveri tuntuu tekevän. Hän haluaa tehdä risteilyn tammikuussa, hän haluaa teatteriin huhtikuussa. Viis siitä sopiiko tämä kaverille, jättäkööt vauvansa mummolle hoitoon, kun hän haluaa mennä. Ei minusta lapsettomaltakaan ole liikaa pyydetty että hetken miettisi raskaana olevan kaverin tilannetta. Joko tuo kaveri on tyhmä tai totaalisen piittaamaton minä minä tyyppi.

[/quote]

Herra jumala, siis sinä loukkaannut jo pyytämisestäkin?

Okei, täytyykin muistaa olla ehdottamasta lapsia hankkineille kavereille mitään kivaa tekemstä ja antaa heidän itse arvioida, pystyvätkö he osallistumaan vai eivät. Totta kai minä tiedän heitä paremmin, mikä heiltä onnistuu ja mikä ei.

Vierailija
14/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:04"]

Ystäväsi kuulostaa tosi hauskalta ihmiseltä, joka järjestää mielellään ohjelmaa kavereilleenkin. Tuollaiset ihmiset ovat ainakin minusta tosi arvokkaita. Mutta minulle elämästä nauttiminen onkin hyvin korkealla arvojärjestyksessäni.

[/quote]

Minusta ihminen joka järjestää kavereilleen ohjelmaa vain ja ainoastaan oman elämäntilanteensa mukaan ei ole kovin hauska. Kyllä siinä pitäis vähän miettiä myös niitä kavereitakin ja sitä voiko nämä siihen ohjelmaan osallistua. Jos toisella on la ihan lähellä niin onhan se nyt aika typerää keksiä lähteä risteilylle. Tai olettaa, että pienen vauvan äiti lähtee koko päiväksi Helsinkiin teatteriretkelle kun kaveri on näin järkännyt ja haluaa. Todellinen ystävä miettii niitä kavereitakin ja järkkää ohjleman niin että se sopii kaikille ja että kaikilla on hauskaa. Joskus se meinaa, että jotain reissua ei voi toteuttaa juuri silloin vaan myöhemmin ja tilalle pitää keksiä jotain muuta. Tai mennä sinne reissuun sellaisten kanssa jotka pääsee ja haluaa. Minusta ap:n kaveri kuulostaa vähän lapselliselta, mitä ei uskoisi jos kerran on jo päälle 30v. Joka tapauksessa eipä se kaveri paljon ap:ta ajattele, lähinnä itseään ja omaa hauskuuttaan. 

Vierailija
15/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä on väliä jos kaveri ei ymmärrä kun tärkeintä on että sinä ap ymmärrät kun sinustahan se äiti tulee.

Saahan se kaveri ehdottaa vaikka mitä maan ja taivaan väliltä ja sinä vaan et suostu mihinkään mikä sinulle ei sovi...niin kai tekisit vaikka ei olisi vauvaakaan koska tuskin kukaan ihan kaverin pillin mukaan hyppelee!?

Vierailija
16/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:39"]

[/quote]

[/quote]

No en mä nyt noinkaan sanoisi, että olisi tyhmä tai piittaamaton. Ihan mukava ihminen hän on, ehkä vaan tosiaan ajattelematon ja pikkuisen itsekeskeinen. Hänestä aina hänen ideat on parhaita. Tuo teatterijuttu Helsingissä vaan jäi vähän ärsyttämään, kun hän on ehdottanut sitä jo neljä kertaa ja aina tavatessa huokailee, että voi kun sinne olisi kiva mennä. Ihan kuin hän jotenkin väsytystaktiikalla saisi mut lähtemään. Kun sanon, että katsotaan sitten, miten voin täällä Turussa mennä teatteriin, se varmasti onnistuu jo huhtikuussa, niin siihen ei sano mitään.

Vierailija
17/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos ystävä tosiaan hylkää raskaana olevan ystävän sen takia ettei tämä lähde loppuraskaudessa/la kieppeillä risteilylle tai jätä pientä vauvaa teatteriretken takia koko päiväksi (+itse kärsi mahdollisesti pakkautuvista rinnoista jne) niin ei sellainen tosiystävä koskaan ollutkaan ja joutaa mennäkin. 

Vierailija
18/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kun sain lapsia niitä kutsuja vasta alkoikin tulla. Kaikkien uusien kavereiden lapsien synttärit, kakkoslapsien synttärit, kerhot, muskarit, päiväkoti, hop lop -kutsut, leikkitreffit, puistotreffit, puistopiknikit..! 

Se, että ei saa kutsua ryyppäjäisiin ta jonkun vajakin kanssa Hobitti-jonoon, ei tarkoita että ei saisi kutsua mihinkään. Kerro muuten kaverillesi, että voitte ensi vuonna jonottaa uudelleen, kun lapsesi on jo 1,2 vuotias. Teletapeista tulee nimittäin kokoillan elokuva teatterilevitykseen..

Vierailija
19/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:47"]

Mitä sillä on väliä jos kaveri ei ymmärrä kun tärkeintä on että sinä ap ymmärrät kun sinustahan se äiti tulee.

Saahan se kaveri ehdottaa vaikka mitä maan ja taivaan väliltä ja sinä vaan et suostu mihinkään mikä sinulle ei sovi...niin kai tekisit vaikka ei olisi vauvaakaan koska tuskin kukaan ihan kaverin pillin mukaan hyppelee!?

[/quote]

Normaalit tyypit osaavat ottaa huomioon muidenkin tunteita ja elämäntilanteita. Kaveri on itsekäs ja lapsellinen, iäksi veikkaan 12-vuotta.

Vierailija
20/27 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 11:46"]

Minusta ihminen joka järjestää kavereilleen ohjelmaa vain ja ainoastaan oman elämäntilanteensa mukaan ei ole kovin hauska. Kyllä siinä pitäis vähän miettiä myös niitä kavereitakin ja sitä voiko nämä siihen ohjelmaan osallistua.

[/quote]

Ja sitten valitetaan, kun kotiäitiä ei koskaan pyydetä mukaan teatteriin, brunsseille tai risteilylle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi