Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mirtatsapiini lääkkeenä unettomuuteen kokemuksia?

Vierailija
29.09.2021 |

Lääkäri tarjosi aluksi tavallisia unilääkkeitä, mutten halunnut koska ne toimivat minulla aina vain muutaman päivän ja sitten ei enää. Sitten keksi, että pieni annos mirtatsapiinia illalla olisi pitempiaikainen ratkaisu unen korjaamiseen. Kellään kokemuksia tästä? Siis tosi pienellä annoksella, niin että neljäsosa 15mg tabletista otetaan illalla tunti ennen nukkumaanmenoa.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lääke, ei ole paino noussut, hyvin nukkuu, suosittelen.

Vierailija
62/76 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta lähes joka ilta ottanut puolikkaan,  ei ole paino noussut yhtään.

Niinjoo,olen mies. Siitä se johtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin 1,5 kuukaudessa 5kg.

Vierailija
64/76 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Aluksi) Auttoi nukahtamiseen hyvin, varsinkin pari ekaa yötä oli oikein kunnon nuijanukutus.

Pari ensimmäistä päivää olin aivan kuutamolla ja kuolemanväsynyt, vaikka nukuin yli 12 tuntia kumpanakin yönä. En jaksanut päivällä yhtään mitään ja olo oli kuin humalaisella. Työnteosta ei olisi tullut mitään.

Parin päivän jälkeen tuo pahin tokkura hellitti, mutta edelleen olin erittäin väsynyt päivisin.

Joidenkin kuukausien käytön jälkeen väsyttävä vaikutus alkoi heiketä eikä lääke enää tehonnut nukahtamiseen. (Näinhän siis masennuslääkkeissä yleensä on, että alkuun ne väsyttävät, mutta ajan myötä väsyttävä vaikutus heikkenee).

Ruokahalu lisääntyi myös ja lihoin.

Ei siis toiminut minulla, mutta joskus, jos on pakko saada pitkät unet, otan puolikkaan/tai puolikkaan puolikkaan mirtan. Uni todellakin tulee sen avulla (jos vain ei haittaa, että seuraava päivä menee koomassa)

Vierailija
65/76 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on syy ettette nuku?

Koska en saa unta.

Hyvä vastaus tyhmään kysymykseen. Itselläni toiminut parhaiten doksepiini 10 mg yössä.

Vierailija
66/76 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidastaa tosiaan aineenvaihduntaa samoin kuin neuroleptit (esim Zyprexa/olantsapiini, Ketipinor/ketiapiini...).

Eli lihottaa vaikka syö ja liikkuu saman verran.

Itselläni toimii Atarax 2x50mg ja melatonin 3mg.

Samalla annoksella jo kolme vuotta. En ota joka yö mutta yleensä otan, 4-7 kertaa viikossa. En ole havainnut tehon laskua tai tarvetta nostaa annosta. Paino ei nouse, aamulla ei väsytä, ei muutakaan. Nukahdan vain nopeammin ja herään harvemmin.

Vierailija
67/76 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pariin otteeseen ottanut murusen tabletista ennen nukkumaan menoa. Olen jotenkuten saanut nukuttua, mutta se koko seuraavan päivän jatkuva tokkura oli hirveää.

Mieluummin olen nukkumatta ja kärsin sen seuraavan päivän nukkumattomuudesta johtuvaa oloa kuin olen Mirtazapin-tokkurassa.

Vierailija
68/76 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut, se seuraavan päivän tokkura on kauhea. Sama Ataraxilla.

Vierailija
69/76 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoilkaa päivittäin, niin nukutte paremmin!

Hei kiitos infosta. Seuraavaksi varmaan tulet kertomaan, miten unettomuudesta kärsivän tulisi välttää kahvinjuontia illalla 🙃

Vierailija
70/76 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut, se seuraavan päivän tokkura on kauhea. Sama Ataraxilla.

Aika jännä, mulla ja siskolla tuon Ataraxin vaikutus on 50mg annostuksella sen 4h. Olen monesti jopa herännyt keskellä yötä ja ottanut kun en ole saanut unta, ja 3-4h päästä ihan virkeä kun herään. Lääkärikin sanoi ettei pitäisi vaikuttaa enää aamulla vaikka nukkuisi 6 tuntia.

Yksilöllisiä eroja toki on aina.

Vierailija
71/76 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atarax vaan pisti seuraavaksi päiväksi kauheat ahdistukset,ei voinu edes ulos mennä.

Unta se ei tuonut myöskään.

3 kertaa kokeilin,aina sama juttu.

Vierailija
72/76 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa joka auttaa varmasti on hikilenkki iltapäivällä.

Vierailija
73/76 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saa unta syöpädiagnoosi jälkeen, vaikka millä lääkkeillä kokeilen. En voi lopettaa syöpä lääkettä yli kahteen vuoteen, joten tässä sitä ollaan....

Vierailija
74/76 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmin auttaa kun vapetat neljännes ketolan pajaria ennen koisaamaan menoa.

Vierailija
75/76 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin syödä lääkettä vajaa vuosi sitten puolikkaalla tabletilla, olisiko se annos sitten n. 7 mg? Uneen se auttoi hyvin, mutta olin ihan pöhnässä pitkälle iltapäivään, vaikka otin lääkkeen illalla ajoissa. Alussa tuli joitain ahmintakohtauksia, mutta sitten ne katosivat ja söin kuten ennenkin ja liikuin enemmän. Järkytys oli, kun kävin vaa'alla ja tajusin muutamassa kuukaudessa lihoneeni 8 kg! Sanoisin, että itselläni lääke lihottaa ahmintakohtausten myötä, mutta niiden loputtua ilmeisesti aineenvaihdunta sakkaa ja paino nousee, vaikka söisin kuten ennenkin.

Ihmettelen sitä väheksyntää, mitä ihminen saa, jos lihoo vaikka sitten ahmimallakin. Se näläntunne ei ole todellakaan "tästä maailmasta", sitä ei voi verratakaan siihen, että vähän tekisi jotain mieli, mutta enpäs syökään, vaan käytän itsekuria. Kun esim. teen töitä, sitä häiritsee aika tavalla se, että ajatukset singahtavat vähän väliä ruokaan, kuola valuu jne. Se ei todellakaan ole mitään "normaalia elämää". Ei voi olla tarkoitus, että ihminen käyttää pääosan ajattelukapasiteetistaan ruokahimojen vastustamiseen, kyllä hemmetti elämässä pitää jotain muutakin olla. Tätä en olisi itsekään käsittänyt, ellen olisi itse kokenut.

Vierailija
76/76 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkoilkaa päivittäin, niin nukutte paremmin!

Hei kiitos infosta. Seuraavaksi varmaan tulet kertomaan, miten unettomuudesta kärsivän tulisi välttää kahvinjuontia illalla 🙃

Älä unohda rentouttavia ajatuksia ja puuvillasukkia :)