Mirtatsapiini lääkkeenä unettomuuteen kokemuksia?
Lääkäri tarjosi aluksi tavallisia unilääkkeitä, mutten halunnut koska ne toimivat minulla aina vain muutaman päivän ja sitten ei enää. Sitten keksi, että pieni annos mirtatsapiinia illalla olisi pitempiaikainen ratkaisu unen korjaamiseen. Kellään kokemuksia tästä? Siis tosi pienellä annoksella, niin että neljäsosa 15mg tabletista otetaan illalla tunti ennen nukkumaanmenoa.
Kommentit (76)
Olen käyttänyt unettomuuteen vuosia 1/8 tabletti ja siitä pienempiä annoksia. Toimii tosi hyvin. Paino ei ole noussut, päinvastoin, mutta liikun paljon ja syön terveellisesti muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Melatoniini vähentää omaa melatoniinia.
Mirtazapiini auttaa aikansa.
Tärkeintä on selvittää/ ymmärtää syy unettomuuteen.
Aina syylle ei voi mitään. Mulla se on ylivireä hermosto, johtuu väkivaltalapsuudesta naristin lapsena. Hermosto on pysyvästi muuttunut tuon takia ja sitä ei voi korjata. Voi yrittää vaan rentoutua mutta sekään ei poista ominaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+33 kg vuodessa.
Samaa räällä, +12kg n. viidessä kuukaudessa, ja ihan tän koko ajan juoksin 40km viikossa. Millään logiikalla ei olisi voinut paino nousta, söin terveellisesti.
Muutenkin ikävä lääke, pöhnäinen olo koko ajan. Eikä auttanut itse nukahtamisongelmaan, siihen kyllä auttoi että kun heräili monta kertaa yössä. Tän kanssa siis sai sit uudestaan unta.Nyt olen taas uneton. En koske lääkkeisiin. Kaikki on kokeiltu jo, siis lääkkeistä. Päätin että kärsin ja totuttelen elämään tän kanssa.
Joo, kiitos tästä kommentista. Eli ei mielestäni muullakaan ollut mitään erityistä muutosta ruokailussa. Kauppalaskut suht samoissa kuin aiemmin ja pyöräilin lasta kyyditen n. 14 km viitenä päivänä viikossa. Ulkoilua/vaunulenkkejä lapsen kanssa lisäksi 1-3 h useimpina päivinä. Toi lääke muuttaa jotenkin aineenvaihduntaa. Itsellä putosi taianomaisesti se 25 kg 8 kk kun vaihdoin lääkkeitä.
Atarax sopii mulle. Ei aiheuta riippuvuutta, ei lihota. Sehän on oikeasti allergialääke.
Pitää vielä kirjoittaa se, että tietysti ihmisen oma ruokahalu ja syömiset vaikuttavat. Olin itse talvella hyvin levoton ja ahdistunutkin. Ruoka ei maittanut ja paino laski monia kiloja. Unettomuutta oli myös. Sitten kuin sain tämän lääkkeen unettomuuteen niin samalla aloin nukkumaan paremmin ja ehkä se syöminen palasi myös normaalille tasolle. Itselle ei ruoka aina maita muutenkaan niin paljon. Lihoin siis pari kiloa, mutta olin laihtunut ennen lääkkeen aloittamista. Samalla olen silti laihempi kuin vuosia sitten ja paino pysynyt samana. Tämän kaiken jälkeen voin sanoa, ettei minulle vaikuttanut painoon.
Uneen auttoi ja oli ihana. Käytin 6 kk, paino nousi sinä aikana 5 kg, koska ruokahalu kasvoi ja söin mielettömän paljon.
Miehelläni ei nosta ruokahalua, eli ei tietenkään painoakaan.
Kannattaahan tuota kokeilla, ruokahalun nousun huomaa heti.
Neljäsosa/15 mg käytettiin molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten isoja annoksia söitte te, joilla paino nousi? Lääkäri minulle vakuutteli, ettei paino nouse pienellä annoksella. Olen kyllä nähnyt unia herkuista lääkkeen otettuani, mutta ehkä ne unessa syödyt herkut ei lihota kuitenkaan.
Painoa 15kg puolessa vuodessa ja otin 1/4 tabletin sitä miedompaa versiota! Ja koko ajan urheilin ja söin rajoitetusti. Tuota painonnousua ei vaan voi uskoa ennenkuin itse kokee!
Koin saman ja lääkärini sanoi, että hänkin uskoo nyt kun hänen sukulaisensa oli kokenut saman, eli lihonut samalla annostuksella. Lääke ei lihota mutta se poistaa säätelymekanismin aivoista, joka normaalisti ilmoittaa että vatsa on täynnä.
Kylläisyystunne poistuu. Päätin kokeilla Ketipinoria ja se on toiminut paremmin kuin hyvin.
Annos 25mgx2 iltaisin. Paino tippui entiselleen, aamuisin olen virkeä ( aiemmin pöhnä olo) ja nukun hyvin. Hyvinkin yksilöllisiä on ihmisten kokemukset ja koska olemme erilaisia, niin toiset hyötyvät ja toiset eivät, samasta lääkkeestä. Yleensä löytyy kokeilemalla sopiva jokaiselle.
Neljäsosa mirtsapiinitabletista antaa hyvät unet. Melatoniini vielä lisäksi. Mutta ne pitää ottaa hyvissä ajoin illalla, viimeistään 22.30. Niin kuin kaikki unilääkkeet. Ei pidä kukkua pystyssä ja napata joskus aamuyöstä. Sitten on pöpperöinen olo aamulla. Ei mitään lihottavaa vaikutusta eikä muutakaan haittaa. Vuoden ainakin jo käyttänyt. Tabletin leikkaaminen neljään osaan vaatii terävän veitsen.
Vierailija kirjoitti:
Uneen auttoi ja oli ihana. Käytin 6 kk, paino nousi sinä aikana 5 kg, koska ruokahalu kasvoi ja söin mielettömän paljon.
Miehelläni ei nosta ruokahalua, eli ei tietenkään painoakaan.
Kannattaahan tuota kokeilla, ruokahalun nousun huomaa heti.
Neljäsosa/15 mg käytettiin molemmat.
niin joo ja pitää lisätä, että kuten edellisellä, paino oli univelan takia laskenut pari kg ennen lääkkeen aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melatoniini vähentää omaa melatoniinia.
Mirtazapiini auttaa aikansa.
Tärkeintä on selvittää/ ymmärtää syy unettomuuteen.
Aina syylle ei voi mitään. Mulla se on ylivireä hermosto, johtuu väkivaltalapsuudesta naristin lapsena. Hermosto on pysyvästi muuttunut tuon takia ja sitä ei voi korjata. Voi yrittää vaan rentoutua mutta sekään ei poista ominaisuutta.
Yritä eriyttää itsesi niistä lapsuusajoista. Olet aikuinen . Oma on elämäsi.
Olen käyttänyt jo vuosia ihan murusen yössä, yksi paketti 30 kpl 15 mg kestää käytössä noin vuoden päivät. Lomilla ja viikonloppuisin olen ilman. Nukun nykyään hyvin eikä paino ei ole noussut (tai on selannut max +/- 5 kg muista syistä näiden vuosien aikana) Olen normaalipainoinen.
Ennemmin tosiaan huonommin nukutun yön jälkeen huomaan että ruokahalu on suuri ja sitä on lähes mahdotonta hallita. Hyvin nukutun yön jälkeen syön paljon terveellisemmin.
mirtza on vihoviimeinen unettomuuden hoidossa. Tai jos haluat äkisti 10 kg lisää ja pienen sekavan oloisen pöhnän tunteen aivoihisi. Ruokahalu sitten on ja pysyy. Kilotkin tulee sillä tavalla aivan huomaamatta, kunnes jonain päivänä katsot itsestäs otettua kuvaa etkä tunnista.
Ulkoilkaa päivittäin, niin nukutte paremmin!
Aloitin 1/8 pillerillä, ja ensimmäisenä yönä toimi, mutta teho alkoi mulla laskea aika nopeasti. Nostin muutaman viikon jälkeen 1/4 pilleriin ja toimi taas hetken, kunnes ei enää ja piti ottaa puolikas. Sitten en enää jaksanut nostaa annosta, kun sekään ei enää toiminut. Lopetin lääkkeen syömisen ja luojan kiitos uniongelmat vähenivät sitten, kun niitä aiheuttanut elämäntilanne helpotti. Vielä vuosien jälkeenkin menee usein tunteja nukahtaa ja joskus on unettomia öitä jopa 3-4 putkeen, joten hyvä nukkuja en ole vieläkään. Paino tuosta lääkkeestä muuten nousi myös n. 10 kg muutamassa kuukaudessa. Ikinä elämässäni sitä ennen tai sen jälkeen en ole ollut ylipainoinen, vaikka syön mitä.
Tämä on ainoa lääke, josta olen kuullut vahvan viestin, ettei kenenkään pitäisi sitä käyttää. Omakohtaista kokemusta minulla ei ole, koska en uskaltanut ottaa ensimmäistäkään murua. Rauhallisen puheen kuunteleminen koko yön ajan auttaa minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka jonkun lääkkeen myötä ruokahalu muuttuu, niin silti ei ole mikään pakko syödä kaksin käsin. Näin pikku vinkkinä.
No, jos kärsit unettomuudesta ja lääke ei toimi kuten pitäis ja heräät yöllä, niin saatat herätä yöllä tokkurassa niin kovaan nälkään, ettet ole sellaista ennen kokenut. Siinä vaiheessa on tolkkua olla syömättä kuin janousella juopolla lopettaa ottaminen hyvässä nousussa reilun promillen kohalla.
Mutta kaikki ei saa näitä oireita ja pienet määrät ei kaikilla nosta painoa. Joillain kyllä
Vierailija kirjoitti:
Mikä on syy ettette nuku?
Koska en saa unta.
Ei sopinut minulle, vaan jäi kokeiluksi. Ei väsyttänyt illalla, lisäsi yöheräilyä, aamulla olo kuin olisi lyijypainot raajoissa ja puolet päivästä jomottava päänsärky. Söin 7,5 mg (eli puolet 15 mg tablettista). Toisaalta olin kokeilun aikaan reippaasti alipainoinen. Lisäksi olen herkkä sivuvaikutuksille.
Mulla ei moista vaikutusta. Olen ottanut neljäsosan mirtaz. ja lisäksi 1g melatoniinin. Ehkä uni vähän rauhoittunut, mutta heräilen silti. Siitä hyvä tuo mirtazapin, että ei aiheuta riippuvutta. Käytän voi lopettaa silloin kun haluaa. Tai käyttää vain tarvittaessa.