Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huvittaa nuo opettajien ajatukset alanvaihdosta mukamasta työn kuormittavuuden takia

Vierailija
29.09.2021 |

Muutama tunti päivässä opetusta ja järkky pitkät lomat ja ajattelevat työnsä olevan jotenkin raskasta :D :D
Lähes kaikki muut tekee töitä tuplasti sen mitä nuo opettajat. Muutenkin kevyt sisätyö joka ei rasita edes fyysisesti.

Kommentit (733)

Vierailija
541/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän ovat alalle kouluttautuneet. Luulivat olevansa jotain parempaa väkeä jo tuolloin.

Eiväthän he mitään luule olevnsa parempaa väkeä, he tietävät. Samaa sakkia elitistisessä yläluokkaisuudessaan kuin papit.

Millä vuosisadalla sinä elät? Opettajat ovat ihan tavallisia duunareita. Monet tienaavat lyhyemmällä kolutuksella paljon paremmin. Meillä ei ainakaan opettajat ole sen parempia ja jopa vahtimestareillakin on osalla yliopistokoulutus. Meillä ei ainakaan opettaja ole sen arvokkaampi kuin muutkaan. 

Luokkajaon aiheuttama vääryys ei ole vuosisatakysymys. Jako eliitin ja rahvaan välillä on edelleen voimassaoleva tosiseikka. Vaikka opettajat ja vahtimestarit, taikka papit ja kirkon vapaaehtoistyöntekijät, työskentelevät samassa työyhteisössä näennäisesti tasa-arvoisina, on totuus kuitenkin raadollisempi. Eliitti, kuten opettajat ja papisto, sisimmässään kuitenkin syvästi halveksuvat rahvaan alaluokkaa vaikka ovat pääsääntöisesti tämän halveksuntansa oppineet kätkemäänkin. Viimeistään tämä luokkajako paljastuu siinä vaiheessa kun eliitti, kuten vaikkapa opettajat ja papit, lomallaan jättävät hulppeat edustuasunnot eliittiasuinalueillaan taakseen lähteäkseen purjehtimaan, kesähuvilalleen tai eksoottiseen ulkomaan matkakohteeseen viettämään taloudellisesti turvattua lomaa vailla huolen häivää. Samaan aikaan nämä pienempipalkkaiset rahvaan edustajat joutuvat tyytymään pienissä vuokra-asunnoissaan suorittamaansa jokapäiväiseen selviytymistaisteluun taloudellisten huolten raskauttamana, punalappusia ruoka-aineita lohduttomasti järsien.

Näin on aina ollut, yläluokkaa ei köyhän elämä tai kuolema kiinnosta. Kuhan itsellä menee hyvin.

Vierailija
542/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän ovat alalle kouluttautuneet. Luulivat olevansa jotain parempaa väkeä jo tuolloin.

Eiväthän he mitään luule olevnsa parempaa väkeä, he tietävät. Samaa sakkia elitistisessä yläluokkaisuudessaan kuin papit.

Millä vuosisadalla sinä elät? Opettajat ovat ihan tavallisia duunareita. Monet tienaavat lyhyemmällä kolutuksella paljon paremmin. Meillä ei ainakaan opettajat ole sen parempia ja jopa vahtimestareillakin on osalla yliopistokoulutus. Meillä ei ainakaan opettaja ole sen arvokkaampi kuin muutkaan. 

Luokkajaon aiheuttama vääryys ei ole vuosisatakysymys. Jako eliitin ja rahvaan välillä on edelleen voimassaoleva tosiseikka. Vaikka opettajat ja vahtimestarit, taikka papit ja kirkon vapaaehtoistyöntekijät, työskentelevät samassa työyhteisössä näennäisesti tasa-arvoisina, on totuus kuitenkin raadollisempi. Eliitti, kuten opettajat ja papisto, sisimmässään kuitenkin syvästi halveksuvat rahvaan alaluokkaa vaikka ovat pääsääntöisesti tämän halveksuntansa oppineet kätkemäänkin. Viimeistään tämä luokkajako paljastuu siinä vaiheessa kun eliitti, kuten vaikkapa opettajat ja papit, lomallaan jättävät hulppeat edustuasunnot eliittiasuinalueillaan taakseen lähteäkseen purjehtimaan, kesähuvilalleen tai eksoottiseen ulkomaan matkakohteeseen viettämään taloudellisesti turvattua lomaa vailla huolen häivää. Samaan aikaan nämä pienempipalkkaiset rahvaan edustajat joutuvat tyytymään pienissä vuokra-asunnoissaan suorittamaansa jokapäiväiseen selviytymistaisteluun taloudellisten huolten raskauttamana, punalappusia ruoka-aineita lohduttomasti järsien.

Näin on aina ollut, yläluokkaa ei köyhän elämä tai kuolema kiinnosta. Kuhan itsellä menee hyvin.[/quot

Sinä itse olet päähäsi iskostanut eliitin, mutta totuus on että suuri osa opettajista on köyhiä. Eliittielämä on kaukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on aina ollut, yläluokkaa ei köyhän elämä tai kuolema kiinnosta. Kuhan itsellä menee hyvin.

Kiinnostaako hyvin tienaavaa duunaria köyhän elämä?

Vierailija
544/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, mutta kai seuraatte jo instagramissa @vashaiskasvatuksenkertomuksia?

Vierailija
545/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä köyhä opettaja ostaa vaatteet alesta, koska ovat muuten niin kalliita. Ravintolassa en pysty käymään lainkaan, koska on sen verran kallista.

Vierailija
546/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva tietää mikä työn ala on helppoa.

Vierailija
547/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiedä yhtäkään alaa, jolla ei kukaan koskaan fundeeraisi alan vaihtoa. Itse olen toimittaja, ja jokainen toimittaja miettii samaa myös välillä, vaikka tykkäisikin yleensä työstään!

Opettajilla on varmasti stressiä ajoittain. On hankalia oppilaita, vanhempia, kollegoja ja esimiehiä. Kelläpä ei olisi hankalia asiakkaita, kollegoja ja esimiehiä?

Opetusvelvollisuus vaihtelee, mutta on reilut 20 h viikossa. Se ON vähän. Aloittava opettaja joutuu valmistelemaan tunteja aika lailla, mutta vähänkään pidempään alalla ollut aika vähän. Monet korjaavat kokeet tunneilla/välitunneilla.

Ja tosiaan lomaa on neljäsosa vuodesta, puolet enemmän kuin muissa ammateissa. Ei paha. Ok, liksa ei ole kummoinen.

En vaihtaisi, mutten nyt ihan kyllä allekirjoita opettajan työn erityistä raskauttakaan. Olen itse siis koulun johtokunnassa, ollut jo vuosia, ja perhepiirissä on opettajia, joten väitän jotakin asiasta ymmärtävänikin.

No näinhän se on. Opettajilla on kiistämättä omia työhön liittyviä haasteita, muttei sellaista alaa ole olemassakaan, jolla ei olisi.

Koko keskustelussa on unohtunut laaja kuva. Ei ole ollenkaan suhteutettu opettajien ongelmia muihin tai alanvaihdon harkintaintoa muihin. Mä väitän, ettei opettajan ammatti todella ole mikään next to hell, vaan melko mukava sisätyö runsaalla vapaa-ajalla ja hyvällä motivaatiolla.

Kyllä sitä joka päivä käy lähellä tuota nex to hell monesta syystä. Mulla on aikuisia opiskelijoita, jotka ovat niin minä-tyyppisiä, että eivät osaa toimia ryhmässä. Vaativat erityispalveluita, jos eivät saa, valittavat te-toimistoon. Meteli on niin kova, että 25 viikkotunnin opetus vie mehut, että loppupäivän olet puoliksi kuollut ja teet suunnittelut ja hallinnolliset työt puolikuolleena. Lomaa et saa kuin heinäkuussa kuukauden, etkä voi olla edes sairas, koska ei ole sijaisia. Sen sijaan opiskelijat valittavat päivä toisensa jälkeen sairauksistaan yms.  Samaan aikaan pomo valittaa, kun ei ole mihinkään varaa, ei kirjoihin......ei yhtään mihinkään. Rahat on loppu.

Missä koulussa on opetusta kesäkuut ja elokuut?

On aikuiskoulutusta, mutta en halua tähän kirjoittaa tarkemmin alaa. Meillä toisaan ei ole lomaa kuin heinäkuu. Lisäksi monilla muilla ei ole kesä lomaa, vaan ovat tyttöminä kesän, eivätkä saa palkkaa. Kyllä se on vähän eri kuin olla lomalla.  Määräaikaiset työsuhteet ovat aika tavallisia, kun säästetään kaikesta. Näissä työsuhde katkaistaan, kun koulu loppuu eli opettaja ei ole millään lomalla, vaan työtön.

Tuota... Tuosta on minusta aika turha kitistä niin kauan kuin opettajat itse pitävät annettuna sen, että palaavat esim. hoitovapaalta "töihin" kesän ajaksi niin, että tuuraaja joutuu kesäkuukausien ajaksi työttömäksi.

Tiedän opettajia, jotka aikoinaan ovat kärsineet tuosta, mutta silti vakiduunin saatuaan toimivat aivan samalla lailla itse.

Syyttäkää siis toisianne. Jos olisitte keskenään solidaarisempia ja kieltäytyisitte hakemasta sijaisuuksia, joissa kunnat yrittävät kusettaa määrittämällä sijaisuuden vain lukuvuoden ajaksi (niitäkin toki on), niin saisitte asian korjattua.

Mutta kun ei, minä, minä ja mun liksa...

Vierailija
548/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä köyhä opettaja ostaa vaatteet alesta, koska ovat muuten niin kalliita. Ravintolassa en pysty käymään lainkaan, koska on sen verran kallista.

Valivali. Luuletko sinä taulapää, että se on muillakaan keskipalkkasilla eri?

Nimim. YTM, 32 vuotta alallaan, esimiestehtävissä ja aivan sama juttu

Vierailija
549/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kuormittaa lasten koulunkäynnissä useampikin asia. 

Opettejat eivät viitsi käyttää wilmaa mihinkään tärkeään, kuten siihen että läksyt olisi laitettu sinne josta ne voisi tarkistaa.

Sen sijaan wilmaa käytetään ilmoittamiseen että lapsella ei ollut yhdellä tunnilla kynää koska se oli jäänyt kotiin.

Se että laitetaan 22.10 su iltana viesti wilmaan että seuraavana aamuna pitää olla sukset koulussa. Ei näin.

Vanhempainillat jotka ovat hassunhauskasti järkätty johonkin puuhatalolle jossa onkin lasten kouluasioiden sijasta tarkoitus ryhmäytyä lapsen koulukavereiden vanhempien kanssa pussihyppelyn merkeissä. 

Ylipäätään se ettei keskitytä lapsiin ja heidän opettamiseensa, vaan epäolennaisuuksiin, sekä ylipäätään se että informoidaan helkkaristi kaikkea turhaa, mutta jätetään ne oikeasti tärkeät asiat kertomatta vanemmille.

Luuletko, että opettajat eivät haluaisi keskittyä vain opettamiseen ja lasten kasvattamiseen Wilman täyttelyn sijaan? Meidät on pakotettu siihen Wilma-pelleilyyn. Muuten, me opetetaan sitä vastuun kantamista ja olennaiseen keskittymistä sillä, että kirjoitetaan läksyt taululle, josta lapsen on itse laitettava ne läksyt ylös eikä voi turvautua siihen, että sieltä Wilmasta voi katsoa kun itse ei jaksa keskittyä niin paljoa, että ottaisi ne läksyt ylös. Ei maailma toimi niin ettei itse tarvitse mitään tehdä ja pitää huolta omista asioistaan.

Musta olisi ihanaa kun ainoa yhteys vanhempiin toimisi niin, että ilmoittaisin heille vain oikeasti tähdelliset asiat niin kuin vanhempainillan ajankohdan, koulun retkien ajankohdat ja mahdolliset käytösongelmat. Jos opesta ei kuulu mitään niin silloin kaikki sujuu hyvin. Mutta meidät on velvoitettu täyttämään sinne Wilmaan tuntiaktiivisuudet yms. jutut.

Ohiksena. Sitä vastuullisuutta voidaan treenata niin, että kotona vanhempi tarkastaa illalla, että läksyt on tehty. Niin minä ainakin olen omieni kanssa tehnyt, koska teillä opettajille on niin "kiire", että te että asiaa useinkaan tarkasta - tai sitä, että tehtävät ovat oikein. Kumminkin se oikean vastauksen saaminen olisi oppimiselle elintärkeää, korjaamattomat tehtävät ovat likipitäen turhia.

Mutta tuota on melkoisen mahdoton tehdä, jos ei näe wilmasta, mitä oli tehtävänä. Monella koululaisella on myös esimerkiksi aistiärsykkeisiin ja meluun liittyviä ongelmia saada ylös niitä tehtäviä tai kuulla opettajan sanallisia ohjeita, joten heillekin tuo olisi todella tärkeää. Muistathan, että yksi teidän opettajien päävalituksen aihe oli, että luokkiin on integroituna paljon erityisoppilaita, kuten adhd-lapsia ja autismikirjolaisia? Oliskohan silloin syytä hiukan korjata tuota ylimielistä asennettasi...

Minusta yhteydenpito kotiin ainakin läksyjen ja koepäivien/alueiden kertomisen muodossa EI ole turhaa pelleilyä. Me teemme kotona myös kaikkemme, että lapsemme oppisivat ja pärjäisivät. Se tuntuu teiltä opettajilta hyvin usein unohtuvan.

Ohis

Vierailija
550/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt tässä kohta kuudennen täyden työpäivän tällä viikolla, mutta en olekaan opettaja. Pitäisiköhän vaihtaa alaa?

Vierailija
551/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulle ole täysiä tunteja vai miksi olet köyhä? Minulla on aika lailla tasan peruspalkka ja hyvin riittää rahat ravintoloissa syömiseen ja sijoittamiseen.

Vierailija
552/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei opettaja vaihda alaa kun muistaa pitkät lomat. 2kk kesäloma, syys, joulu ja hiihtoloma 👍

Meidän opetusalalla ei ole pitkää lomaa. Loma on meillä 1 kuukausi ja sekin pitää käyttää heinäkuussa. Muina aikoina et saa lomaa edes viikkoa, koska ei ole sijaisia. Et voi edes sairastaa, koska ei ole niitä sijaisia.

Haist nyt home. Se loma ON kesällä reilu 2 kk, ihan sama miksi "koulutyön kesäkeskeytykseksi" olette sen keksineet nimetä.

Se on silti lomaa täydellä palkalla.

Ja kyllä opettajat pitävät saikkua siinä missä muutkin. Talvella lomia on pidettävä koulun loma-aikoina, se on totta, mutta vastapainona niitä sitten onkin neljä viikkoa kun muilla talvilomaa yleensä on vain yksi. Eikä se joulu/uusi vuosi ole välttämättä joka vuosi vapaata...

Kyllä arvostan opettajan työtä, mutta kaltaistesi täysin reaalimaailmasta irrallaan olevat luulot ärsyttävät. Et selvästi tiedä muiden ihmisten töistä mitään, mikä kyllä taitaa selittää alasi ihmisten ruikuttavaa itsesääliä paljon.

Meillä ei kyllä voi jäädä saikulle, koska ei ole sijaisia.  Voit itse haistaa sen homeen, mutta näin on.  Meillä ei ole opiskelijoillakaan hiihtolomia, ainoastaan jouluna ei ole työtä, mutta siitä ei makseta palkkaa eli voit hakea siltä ajalta työttömyyskorvausta. 

No nyt löytyi ne koronan levittäjät.

Jos ihminen on oikeasti sairas, hän ei mene töihin. Piste.

Vierailija
553/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua, varmaan täällä jo useaan otteeseen sanottukin, mutta opettajan työ PALJON enemmän kuin vain se opetusosuus. Oppituntien opettamisen lisäksi siihen kuuluu oppituntien ja opintokokonaisuuksien suunnittelua, oppimateriaalin etsimistä ja tekemistä, oppimisen eriyttämisen suunnittelua, kokeiden ja tehtävien korjaamista, arviointia, tukiopetusta ja huolehtimista siitä ettei kukaan putoa kelkasta, valvontaluokan asioiden järjestelyä ja tiedottamista, yhteydenpitoa huoltajiin ja oppilaspalavereja erilaisten tahojen kuten lastensuojelun kanssa, tulkki- ja taksipalveluiden tilaamista, oppilaiden välisten väkivalta- ja kiusaamistapausten selvittelyä, altistumista päivittäiselle suunsoitolle ja väkivallan uhalle, oppilaiden hyvinvoinnista huolehtimista, välituntivalvontoja (aina pois omasta tauosta), koulun tapahtumien järjestämistä, tarvikkeiden tilausta, täydennyskoulutusta, retkien suunnittelua ja niiden valvomista, it-tukena toimista. Listasta varmasti unohtui paljon asioita. Mutta tervetuloa kokeilemaan opettajan työtä, se on henkisesti (ja usein fyysisestikin) raskasta ja kuluttavaa, mutta rakastan sitä silti. En vaihtaisi mihinkään.

Laiska töitään luettelee.

Vierailija
554/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei opettaja vaihda alaa kun muistaa pitkät lomat. 2kk kesäloma, syys, joulu ja hiihtoloma 👍

Meidän opetusalalla ei ole pitkää lomaa. Loma on meillä 1 kuukausi ja sekin pitää käyttää heinäkuussa. Muina aikoina et saa lomaa edes viikkoa, koska ei ole sijaisia. Et voi edes sairastaa, koska ei ole niitä sijaisia.

Haist nyt home. Se loma ON kesällä reilu 2 kk, ihan sama miksi "koulutyön kesäkeskeytykseksi" olette sen keksineet nimetä.

Se on silti lomaa täydellä palkalla.

Ja kyllä opettajat pitävät saikkua siinä missä muutkin. Talvella lomia on pidettävä koulun loma-aikoina, se on totta, mutta vastapainona niitä sitten onkin neljä viikkoa kun muilla talvilomaa yleensä on vain yksi. Eikä se joulu/uusi vuosi ole välttämättä joka vuosi vapaata...

Kyllä arvostan opettajan työtä, mutta kaltaistesi täysin reaalimaailmasta irrallaan olevat luulot ärsyttävät. Et selvästi tiedä muiden ihmisten töistä mitään, mikä kyllä taitaa selittää alasi ihmisten ruikuttavaa itsesääliä paljon.

Meillä ei kyllä voi jäädä saikulle, koska ei ole sijaisia.  Voit itse haistaa sen homeen, mutta näin on.  Meillä ei ole opiskelijoillakaan hiihtolomia, ainoastaan jouluna ei ole työtä, mutta siitä ei makseta palkkaa eli voit hakea siltä ajalta työttömyyskorvausta. 

No nyt löytyi ne koronan levittäjät.

Jos ihminen on oikeasti sairas, hän ei mene töihin. Piste.

No ei ole koronaa, kun on rokotettu, mutta muita vaivoja on, eikä sijaisia ole eli saikulle ei voi jäädä. 

Vierailija
555/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulle ole täysiä tunteja vai miksi olet köyhä? Minulla on aika lailla tasan peruspalkka ja hyvin riittää rahat ravintoloissa syömiseen ja sijoittamiseen.

On mutta pääkaupunkiseudulla on asuminen niin kallista, ettei ole varaa juuri muuhun kuin asumiseen.  

Vierailija
556/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt tässä kohta kuudennen täyden työpäivän tällä viikolla, mutta en olekaan opettaja. Pitäisiköhän vaihtaa alaa?

Monet opettajat tekevät kyllä myös viikonloppuisin töitä. He tarkastavat kokeita ja suunnittelevat tulevaa. Lisäksi joillakin on ihan huonon palkan muita töitä viikonloppuisin. 

Vierailija
557/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valivali. Luuletko sinä taulapää, että se on muillakaan keskipalkkasilla eri?

Nimim. YTM, 32 vuotta alallaan, esimiestehtävissä ja aivan sama juttu

En luule taulapää, mutta kun täällä sanotaan, että opettajat ovat eliittiä ja elävät eliitistä niin tätä oikaisen eli opettajata eivät elä eliittisesti. Voi vain unelmoida jostain eliitistä.

Vierailija
558/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ihan koulun vieressä ja sen läheisyydessä on opettajille osoitetetut parkkipaikat. Ensimmäiset autot ilmestyy parkkipaikalle yleensä noin klo 9 ja parkkipaikka on tyhjä aina kello 15 jälkeen. Moni siis tulee ja lähtee tuossa välissä. Lieneekö joka päivä edes tunteja.

Vierailija
559/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiedä yhtäkään alaa, jolla ei kukaan koskaan fundeeraisi alan vaihtoa. Itse olen toimittaja, ja jokainen toimittaja miettii samaa myös välillä, vaikka tykkäisikin yleensä työstään!

Opettajilla on varmasti stressiä ajoittain. On hankalia oppilaita, vanhempia, kollegoja ja esimiehiä. Kelläpä ei olisi hankalia asiakkaita, kollegoja ja esimiehiä?

Opetusvelvollisuus vaihtelee, mutta on reilut 20 h viikossa. Se ON vähän. Aloittava opettaja joutuu valmistelemaan tunteja aika lailla, mutta vähänkään pidempään alalla ollut aika vähän. Monet korjaavat kokeet tunneilla/välitunneilla.

Ja tosiaan lomaa on neljäsosa vuodesta, puolet enemmän kuin muissa ammateissa. Ei paha. Ok, liksa ei ole kummoinen.

En vaihtaisi, mutten nyt ihan kyllä allekirjoita opettajan työn erityistä raskauttakaan. Olen itse siis koulun johtokunnassa, ollut jo vuosia, ja perhepiirissä on opettajia, joten väitän jotakin asiasta ymmärtävänikin.

No näinhän se on. Opettajilla on kiistämättä omia työhön liittyviä haasteita, muttei sellaista alaa ole olemassakaan, jolla ei olisi.

Koko keskustelussa on unohtunut laaja kuva. Ei ole ollenkaan suhteutettu opettajien ongelmia muihin tai alanvaihdon harkintaintoa muihin. Mä väitän, ettei opettajan ammatti todella ole mikään next to hell, vaan melko mukava sisätyö runsaalla vapaa-ajalla ja hyvällä motivaatiolla.

Kyllä sitä joka päivä käy lähellä tuota nex to hell monesta syystä. Mulla on aikuisia opiskelijoita, jotka ovat niin minä-tyyppisiä, että eivät osaa toimia ryhmässä. Vaativat erityispalveluita, jos eivät saa, valittavat te-toimistoon. Meteli on niin kova, että 25 viikkotunnin opetus vie mehut, että loppupäivän olet puoliksi kuollut ja teet suunnittelut ja hallinnolliset työt puolikuolleena. Lomaa et saa kuin heinäkuussa kuukauden, etkä voi olla edes sairas, koska ei ole sijaisia. Sen sijaan opiskelijat valittavat päivä toisensa jälkeen sairauksistaan yms.  Samaan aikaan pomo valittaa, kun ei ole mihinkään varaa, ei kirjoihin......ei yhtään mihinkään. Rahat on loppu.

Missä koulussa on opetusta kesäkuut ja elokuut?

On aikuiskoulutusta, mutta en halua tähän kirjoittaa tarkemmin alaa. Meillä toisaan ei ole lomaa kuin heinäkuu. Lisäksi monilla muilla ei ole kesä lomaa, vaan ovat tyttöminä kesän, eivätkä saa palkkaa. Kyllä se on vähän eri kuin olla lomalla.  Määräaikaiset työsuhteet ovat aika tavallisia, kun säästetään kaikesta. Näissä työsuhde katkaistaan, kun koulu loppuu eli opettaja ei ole millään lomalla, vaan työtön.

Tuota... Tuosta on minusta aika turha kitistä niin kauan kuin opettajat itse pitävät annettuna sen, että palaavat esim. hoitovapaalta "töihin" kesän ajaksi niin, että tuuraaja joutuu kesäkuukausien ajaksi työttömäksi.

Tiedän opettajia, jotka aikoinaan ovat kärsineet tuosta, mutta silti vakiduunin saatuaan toimivat aivan samalla lailla itse.

Syyttäkää siis toisianne. Jos olisitte keskenään solidaarisempia ja kieltäytyisitte hakemasta sijaisuuksia, joissa kunnat yrittävät kusettaa määrittämällä sijaisuuden vain lukuvuoden ajaksi (niitäkin toki on), niin saisitte asian korjattua.

Mutta kun ei, minä, minä ja mun liksa...

Eikö nyt mene jakeluun ettei kaikilla aloilla ole opettajilla koko kesää lomaa. Heillä on samat lomaedut kuin muillakin aloilla eli se 30 päivää.  He ovat työttömänä sen ajan, kun ei ole opetusta, eivät saa siitä palkkaa. Eivät saa edes joulun ajasta, vaan hakevat työttömyyskorvausta.

Vierailija
560/733 |
09.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen varastossa töissä ja ajattelen että työni on raskasta. Jatkuvasti täytyy tehdä tarkemmin ja nopeammin hommia. Palkka on surkea. Toisinaan varasto on niin täynnä että hyvä kun mahtuu trukilla kääntymään. Siellä on jatkuvasti likaista ja pölyistä. Tiedonanto takkuilee..