Huvittaa nuo opettajien ajatukset alanvaihdosta mukamasta työn kuormittavuuden takia
Muutama tunti päivässä opetusta ja järkky pitkät lomat ja ajattelevat työnsä olevan jotenkin raskasta :D :D
Lähes kaikki muut tekee töitä tuplasti sen mitä nuo opettajat. Muutenkin kevyt sisätyö joka ei rasita edes fyysisesti.
Kommentit (733)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini toimii erityisluokan opettajana. Olen huomannut viimeisinä vuosina äidin väsähtäneen. Äiti on toiminnallinen ja pirtsakka ihminen. On toki edelleen persoonaltaan sama, mutta väsymyksen ja stressin vaikutukset huomaa. Äiti jopa kärsii sydämenrytmihäiriöistä, jotka alkoivat tämän koronakriisin sisällä. Lääkäri sanoi syyksi stressin.
Äiti sanoi viimeeksi eilen kuinka kokee olevansa uupunut. Samaan aikaan ollaan opettaja, psykologi ( palveluita ei saa nopeasti ja tarpeeksi), poliisi (välienselvittelyissä ja väkivaltatilanteissa), lastensuojelutyöntekijä (perheiden hyvinvoinnin arvioimisessa). Lisäksi kasvava määrä vieraskielisiä luokassa aiheuttaa kielimuurin, ja tulkit ovat kalliita kouluille.
Opettajien hätä on aito. Tsemppiä kaikille opeille, olette sankareita!P ER S K U T A T R O L L A A
Tää on sen miehen kirjoittama. Yrittää näillä sanoilla psyykata ylensyönyttä, loppuunpalanutta rumaa eukkoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras oli kun opettajat ulisivat kuinka joutuivat suunnittelemaan etäopetuksen. Me vanhemmat toisin sanoen tehtiin opettajien työt omien töiden ohessa. :D
Opettajille annettiin yksi (1) vuorokausi aikaa suunnitella etäopetus keväällä 2020. Ei se varmaan kenestäkään hyvin mennyt, mutta suurin osa teki parhaansa sen ajan ja resurssien puitteissa.
Jos sulla on jotain toimivia ratkaisuja hyvää etäopetusta varten niin ole ihmeessä yhteydessä OPH:een. Ottavat vinkkejä vastaan enemmän kuin mielellään. Muistathan kuitenkin ottaa huomioon oman keskivertolapsesi lisäksi luokassa opiskelevat erityistä tukea vaativat oppilaat, S2-oppilaat, ne ketkä kaipaisivat lisähaastetta jne.
Ai tämäkin työ pitäisi muiden tehdä? Kyllä se etäopetus meni niin, että annettiin sivut, jotka käydään läpi ja vanhemmat saivat opettaa oman työnsä ohessa. Mitään kiitosta ei herunut vanhemmille, ainoastaan opettajien uhriutuminen kuinka rankkaa taas oli. Ja sama linja näköjään jatkuu...
No voisko mitenkään johtua siitä, että sitä suunnitteluaikaa ei ollut 🙄
Siinäkö syy uhriutua? Muut teki työt, joista opettajat saavat palkan.
Jos se suunnittelu kerta on niin helppoa niin kerro nyt ihmeessä, että miten se laadukas etäopetus järjestetään? Ei tuo uhoaminen ole kuin noloa, jos sulla ei ole mitään oikeaa sanottavaa.
Itse olet nolo, kun suunnittelukin pitäisi tehdä puolesta. Olisi enemmän aikaa olla uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini toimii erityisluokan opettajana. Olen huomannut viimeisinä vuosina äidin väsähtäneen. Äiti on toiminnallinen ja pirtsakka ihminen. On toki edelleen persoonaltaan sama, mutta väsymyksen ja stressin vaikutukset huomaa. Äiti jopa kärsii sydämenrytmihäiriöistä, jotka alkoivat tämän koronakriisin sisällä. Lääkäri sanoi syyksi stressin.
Äiti sanoi viimeeksi eilen kuinka kokee olevansa uupunut. Samaan aikaan ollaan opettaja, psykologi ( palveluita ei saa nopeasti ja tarpeeksi), poliisi (välienselvittelyissä ja väkivaltatilanteissa), lastensuojelutyöntekijä (perheiden hyvinvoinnin arvioimisessa). Lisäksi kasvava määrä vieraskielisiä luokassa aiheuttaa kielimuurin, ja tulkit ovat kalliita kouluille.
Opettajien hätä on aito. Tsemppiä kaikille opeille, olette sankareita!P ER S K U T A T R O L L A A
Tää on sen miehen kirjoittama. Yrittää näillä sanoilla psyykata ylensyönyttä, loppuunpalanutta rumaa eukkoaan.
Yritä nyt kasvaa aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras oli kun opettajat ulisivat kuinka joutuivat suunnittelemaan etäopetuksen. Me vanhemmat toisin sanoen tehtiin opettajien työt omien töiden ohessa. :D
Ihan mielenkiinnosta: missä sä kuvittelit opettajien omien lasten silloin olevan? Jossain salaisessa opettajien lapsille tarkoitetussa päivähoidossa/koulussa?
Mitä sekoilet? Opettaja saa palkan opettamisesta, me muut aivan muusta. Siitä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajaksi opiskellaan sama aika kuin lääkäriksi mutta palkat hyvin paljon huonommat raskaasta työstä huolimatta.
Lääkärit tekee pitkää päivää ilman jatkuvia lomia
Minä olin tänään töissä klo 8-14 ja nyt alkaa ”kotityöt” eli tulevien oppituntien ja aikataulujen suunnittelut ja valmistelut, arviontien tekeminen, kokeiden tarkastelu yms. Päivä menee todnäk sinne iltaan. (tänäänkin).
Kyllä huomaa, että on naisvaltainen ala.
Ei oteta johtajuutta. Omaa työtä pitää johtaa. Asiat eivät ole noin mustavalkoisia. Aikataulut katsotaan kerralla kahdeksi viikoksi kuntoon, arvioinnit ja kokeiden korjaukset tehdään kaksi kertaa viikossa 14-16. Oppituntien suunnitteluun jää kaksi päivää 14-16 ja viikossa aikaa lisäksi yksi 2h palsu. Ota myös käyttöön oppituntien aika. Alussa annetaan oppilaille vaikkapa 15min itsenäinen tehtävä. Sinä aikana vahdit järjestystä luokassa ja siirrät tehtäviä oppilaiden laitteille. En neuvo, vaan havainnollistan, miten tuo kommenttisi ulkopuolisen silmissä näyttäytyy turhana ruikutuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: missä sä kuvittelit opettajien omien lasten silloin olevan? Jossain salaisessa opettajien lapsille tarkoitetussa päivähoidossa/koulussa?
Mitä sekoilet? Opettaja saa palkan opettamisesta, me muut aivan muusta. Siitä on kyse.
Sitä, että myös opettajat joutuivat työn ohessa hoitamaan pienet lapsensa kotona ja auttamaan kouluikäisiä etäkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajille annettiin yksi (1) vuorokausi aikaa suunnitella etäopetus keväällä 2020. Ei se varmaan kenestäkään hyvin mennyt, mutta suurin osa teki parhaansa sen ajan ja resurssien puitteissa.
Jos sulla on jotain toimivia ratkaisuja hyvää etäopetusta varten niin ole ihmeessä yhteydessä OPH:een. Ottavat vinkkejä vastaan enemmän kuin mielellään. Muistathan kuitenkin ottaa huomioon oman keskivertolapsesi lisäksi luokassa opiskelevat erityistä tukea vaativat oppilaat, S2-oppilaat, ne ketkä kaipaisivat lisähaastetta jne.
Ai tämäkin työ pitäisi muiden tehdä? Kyllä se etäopetus meni niin, että annettiin sivut, jotka käydään läpi ja vanhemmat saivat opettaa oman työnsä ohessa. Mitään kiitosta ei herunut vanhemmille, ainoastaan opettajien uhriutuminen kuinka rankkaa taas oli. Ja sama linja näköjään jatkuu...
No voisko mitenkään johtua siitä, että sitä suunnitteluaikaa ei ollut 🙄
Siinäkö syy uhriutua? Muut teki työt, joista opettajat saavat palkan.
Jos se suunnittelu kerta on niin helppoa niin kerro nyt ihmeessä, että miten se laadukas etäopetus järjestetään? Ei tuo uhoaminen ole kuin noloa, jos sulla ei ole mitään oikeaa sanottavaa.
Itse olet nolo, kun suunnittelukin pitäisi tehdä puolesta. Olisi enemmän aikaa olla uhri.
Argumentaatiotaitosi ovat 2.-luokkalaisen tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siin vaan tsittaa ja sippaa teetä samalla, kun vähän laajentaa nuorten mieltä. Onpas raskasta. Kaikki tieto on valmiina kirjoissa ja, jos sitä ei joku osaa sieltä katsoa, niin voi auttaa.
Eivät opiskelijat mitään kirjoja käytä. Opettajien on itse kerättävä kaikki materiaali, mitä tunneilla käyttävät. Kunnon materiaalivaraston keräämiseen menee vuosia ja sitä pitää päivittää koko ajan.
Hön höpön, netistä ja pinterestistä keräävät.
Luulen, että opettajilla on ihan sikana kaikenmaailman turhia koulutuksia ja kehittämisen kehittämispäiviä varsinaisen työn lisäksi. Se kuormittaa. Suurin osa asiantuntijatöistä koulutus- ja sosiaalipuolella on tunkkaisen täyteen ahdettu kaikenmaailman turhaa sälää.
Minun vaimoni työskentelee erityisluokanopettajana ja sivusta seuranneena täytyy sanoa että en kadehdi häntä tai vähättele työn kuormittavuutta.
Olen itse insinööri ja nykyään myyntipäällikkönä tekniikan alalla ja työni on tosi hetkistä ja sitä on paljon. Vastuuta on paljon, reissaamista ympäri maailman jne. Silti, en kestäisi päivääkään vaimoni työtä. Menisi vähintäänkin mielenterveys noiden erityislasten paimentamisessa. Kaikki kunnia teille opeille ketkä tätä keskustelua luette! 💪🏼💪🏼
Voisin uskoa että opettajien työ on aivan kamalaa varsinkin peruskouluissa kun moni ongelmaiset häirikkö kakarat lisääntyvät koko ajan joita ei kiinnosta koko koulunkäynti muuta kuin häiriköiminen. Siellä pitää olla opettajan vartija, poliisi, hoitaja, psykologi, erotuomari jne. Ja näillä arvostelijoilla itsellään pää ei kestäisi viikkoakaan siinä työssä. Sitten vielä soppaa keittämässä häiriköiden sekoilevat vanhemmat joilla kaikilla elämänhallinta ihan sekaisin. Ja päiväkotihin tuodaan lapsia joidenka paikka olisi psykiatrisella eikä päiväkodissa.
Joka arvostelee niin olisikohan mahdollista mennä vaikka työharjoitteluun alalle mitä arvostelee helpoksi. Voisi mielikuva hieman muuttua sen jälkeen.
kuten milja kirjoitti:
Ja opettajat lihovat ja turpoavat valaaksi veronmaksajien ostamista ruuista ja pullista.
Olen ollut opettaja yli 20 vuotta, mutta vielä ei ole opehuoneessa muiden veronmaksajien, kuin itse meidän opettajien, ostamia ruokia tai pullia näkynyt.
Tässä selkeä ristiriita nyt työn ja tutkinnon välillä.
Kun on suoritettu se yliopistotutkinto, niin noustaan ikään kuin muiden yläpuolelle ja ansaitaan jo pelkästään sillä tutkinnolla ne pitkät lomat, arvostukset ja palkat.
Mutta se mitä koulumaailma tarvitsee on suorittavaa työtä. Ajankäytön taitoja, ryhmädynamiikan hallintaa ja muita ihan käytännön tason keinoja työskennellä lasten ja nuorten kanssa. Niitä voisi opiskella myös ammattikorkeassa, pitäisi vaan perustaa sinne tuo tutkinto.
En myöskään tiedä yhtään muuta suorittavaa alaa, jolle ei olisi vaikutusta sillä, että reilu KUUKAUSI poistetaan työskentelyaikaa.
Opet kuukaudeksi töihin syksyllä ennen koulun alkua. Sinä aikana kuntoon vuoden aikataulutukset, tuntisuunnitelmat, materiaalit, kokeet jne. johan helpottaa arjessa, kun on työkalut valmiina.
Voi kuulkaas vanhemmat. Sen yhden opettajan harteilla on kymmeniä kauhukakaroita, joista tekin olette olleet mukana muovaamassa koulukunnan hirviötä. Saisitte olla kiitollisia kun jaksetaan teidän riiviöitä paimentaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun vaimoni työskentelee erityisluokanopettajana ja sivusta seuranneena täytyy sanoa että en kadehdi häntä tai vähättele työn kuormittavuutta.
Olen itse insinööri ja nykyään myyntipäällikkönä tekniikan alalla ja työni on tosi hetkistä ja sitä on paljon. Vastuuta on paljon, reissaamista ympäri maailman jne. Silti, en kestäisi päivääkään vaimoni työtä. Menisi vähintäänkin mielenterveys noiden erityislasten paimentamisessa. Kaikki kunnia teille opeille ketkä tätä keskustelua luette! 💪🏼💪🏼
Onko niitä erityisluokkia nyt vai ei?!
Kun iso ruikutus mediassa ollut siitä, että kauhean raskasta kun kaikki erityisoppilaat on nykyään tavallisissa luokissa. Sitten luetellaan diagnoosit joita sieltä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
kuten milja kirjoitti:
Ja opettajat lihovat ja turpoavat valaaksi veronmaksajien ostamista ruuista ja pullista.
Olen ollut opettaja yli 20 vuotta, mutta vielä ei ole opehuoneessa muiden veronmaksajien, kuin itse meidän opettajien, ostamia ruokia tai pullia näkynyt.
Niin joo, niitä saakin vain kevätjuhlien ja joumun aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse insinööri ja nykyään myyntipäällikkönä tekniikan alalla ja työni on tosi hetkistä ja sitä on paljon. Vastuuta on paljon, reissaamista ympäri maailman jne. Silti, en kestäisi päivääkään vaimoni työtä. Menisi vähintäänkin mielenterveys noiden erityislasten paimentamisessa. Kaikki kunnia teille opeille ketkä tätä keskustelua luette! 💪🏼💪🏼Onko niitä erityisluokkia nyt vai ei?!
Kun iso ruikutus mediassa ollut siitä, että kauhean raskasta kun kaikki erityisoppilaat on nykyään tavallisissa luokissa. Sitten luetellaan diagnoosit joita sieltä löytyy.
On, mutta hyvin vähän. Aivan liian vähän tarpeeseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse insinööri ja nykyään myyntipäällikkönä tekniikan alalla ja työni on tosi hetkistä ja sitä on paljon. Vastuuta on paljon, reissaamista ympäri maailman jne. Silti, en kestäisi päivääkään vaimoni työtä. Menisi vähintäänkin mielenterveys noiden erityislasten paimentamisessa. Kaikki kunnia teille opeille ketkä tätä keskustelua luette! 💪🏼💪🏼Onko niitä erityisluokkia nyt vai ei?!
Tottakai on. Silti suuri osa erityisopetusta tarvitseva on normiluokalla. Erityisluokkia on liian vähän ja erityisluokanopettajia myöskin. Enkä ihmettele…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuten milja kirjoitti:
Niin joo, niitä saakin vain kevätjuhlien ja joumun aikaan.
Totta! Helsingissä annettiin kunnan puolesta opettajille joululahja ensimmäisen kerran ikinä. Kyllä niillä kahdella suklaakonvehdilla pääseekin lihomaan.
Ihan itse me tuodaan kevätjuhliin ja jouluisin tarjoiluja opettajanhuoneeseen, jos jotain tarjoiluja halutaan. Se on minusta täysin ok, miksipä kenenkään muun pitäisikään niitä kustantaa, mutta en pidä siitä, että joku asiasta tietämätön täällä valehtelee.