auttekee! liittyy englantiin
Onko olemassa jotain jämptejä sääntöjä milloin tulee/milloin ei tule that sanaa? Oon googletellu mutta hnngh. Auttakaa tietämätöntä mammaa.
Kommentit (12)
2/2 jatkaa .... lauselyhennettä käyttämällä that sanan voi jättää kokonaan pois
Ei auteta, kun et osaa edes suomea kunnolla. Opettele ensin se.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:12"]
That= tuo =mieti.
[/quote]
??
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 20:10"]
Onko olemassa jotain jämptejä sääntöjä milloin tulee/milloin ei tule that sanaa? Oon googletellu mutta hnngh. Auttakaa tietämätöntä mammaa.
[/quote] This and that. What do you want to say?
Olen käyttänyt sen mukaan, mikä kuulostaa hyvältä, en muista, olenko oppinut siihen mitään sääntöä.
I'm happy you came.
I'm happy that you came.
Käyttäisin ekaa tapaa, koska keventää lauseenrakennetta. Varsinkin pidemmissä lauseissa, johon sopisi that-sana pari, kolmekin kertaa, laitan ehkä yhteen väliin. Toisaalta joissakin pitkissä lauseissa käytän, joissa on selkeä rakenne sen että-sanan ympärille. Ja sitten jos lause alkaa "it is" käytän that sanaa. Esim. it is noticeable that...
Eli käytä, kun vaikuttaa sopivalta.
That-sanalla on niin monta eri tehtävää englannin lauserakenteissa. Se voi olla joko determiner, pronomini, adverbi tai konjunktio. Millaista lausetta oikein mietit?
Riippuu tilanteesta. Oletko siis kirjoittamassa virallista tekstiä, tai ihastukselle tekstaria, tai koulun joku tehtävä?? Puhekielenä rennosti kaverille vai työhaastattelussa? Amerikan englanti, vai britti?
Paljon vaihtoehtoja. vaikea auttaa näillä tiedoilla.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:04"]
Riippuu tilanteesta. Oletko siis kirjoittamassa virallista tekstiä, tai ihastukselle tekstaria, tai koulun joku tehtävä?? Puhekielenä rennosti kaverille vai työhaastattelussa? Amerikan englanti, vai britti?
Paljon vaihtoehtoja. vaikea auttaa näillä tiedoilla.
[/quote]
Am E ja Br E mitä eroa niillä muka?
Tarkoitat ilmeisesti that -sanaa relatiivilauseissa? Aika paljon löytyy ohjeita google-haulla, esim. http://brushupyourenglish.wikispaces.com/file/view/Relatiivipronominit.pdf
I think that that "that" that that girl said was wrong.
that eteen ei juuri koskaan tule pilkkua