Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on nykyinen lainsäädäntö kuntouttavan työtoiminnan osalta?

Vierailija
29.09.2021 |

Voidaanko sinne käytännössä pakottaa? Puhuin sosiaalityöntekijän kanssa äsken ja hän sanoi, että kuntouttavaa työtoimintaa on sairasloman jälkeen suositeltu (en ole kyllä itse missään vaiheessa sanonut tälle jaa tai allekirjoittanut mitään sellaista) ja jotain hän sanoi, että mieluummin se kuntouttava kuin esimerkiksi osa-aikaisen työn haku. Siis miksihän ihmeessä mieluummin joku työtoiminta kuin osa-aikainen työ? Olen fyysisesti rajoittunut, että kuntouttava työtoiminta ei mitenkään auta minua parempaan työkykyyn tai esimerkiksi päivärytmiin mikä on käsittääkseni sen alkuperäinen tarkoitus, ainakin nimellisesti nöyryytyksen sijaan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/10 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vielä mietin, että jos saisin jonkun osa-aikatyön mistä saisin sen korkeintaan 300e/kk niin on kai työkkärillä velvollisuus maksaa sitä työttömyyskorvausta siihen päälle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla joutuu ottamaan vastaan jollei halua sanktioita

Vierailija
4/10 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos on hakenut työkyvyttömyyseläkettä?

Vierailija
5/10 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, että ainakaan ennen ei voinut sinne pistää, ellei asiaa ollut työkkärin kanssa yhdessä sovittu eli kirjattu sinne suunnitelmaan ja työnhakija hyväksynyt suunnitelman. Tässä tapauksessa se suunnitelman noudattamatta jättäminen johtaisi sanktioon, mutta jos taas työnhakija ei hyväksy ko asiaa suunnitelmaansa, niin ei voida velvoittaa. Onko tässä asiassa sitten tapahtunut jokin muutos?

Vierailija
6/10 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten vielä mietin, että jos saisin jonkun osa-aikatyön mistä saisin sen korkeintaan 300e/kk niin on kai työkkärillä velvollisuus maksaa sitä työttömyyskorvausta siihen päälle?

Työkkäri ei maksa mitään, vaan Kela tai työttömyyskassa riippuen kumpaan kuulut, eikä palkan tarvitse jäädä alle 300e/kk, vaan voit huoletta tienata enemmän, jolloin tuosta ylimenevä osa sovitellaan yhteen työttömyysetuuden kanssa. Eli turha rajoittaa palkan perusteella työnhakua, vaan korkeintaan omien voimien. Osa-aikatyössäkin saa tienata aika lailla ennen kuin jää kokonaan työttömyysetuudet saamatta, tyyliin 1300 euron bruttopalkalla jää useimmilla vielä maksettavaa, jos ei ole vähentäviä etuuksia, mitkä pienentäisi etuuden määrää joka tapauksessa.

Työkyvyttömyyseläkettä hakiessa sinulla taas on luultavasti olemassa lausunto sairaslomasta, jolloin TE-toimisto ei yleensä pakota mihinkään toimenpiteisiin, joihin työkyky ei riitä. Sairasloma on yleensä pätevä syy kieltäytyä, mutta kannattaa toki aina keskustella asiasta, jos sairauslausunnossasi on maininta, että kuntouttava työtoiminta voisi olla työkyvyn tukemiselle/palauttamiselle hyväksi, koska tällöin oletuksena on, että olet siihen kykeneväinen.

Vierailija
7/10 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennevamma sinulla on. Todennäköisesti vielä tällä hetkellä mahdollisuutesi päästä osa-aikaiseen työhön on olemattomat.

Vierailija
8/10 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei maksa mitään, vaan Kela tai työttömyyskassa riippuen kumpaan kuulut, eikä palkan tarvitse jäädä alle 300e/kk, vaan voit huoletta tienata enemmän, jolloin tuosta ylimenevä osa sovitellaan yhteen työttömyysetuuden kanssa. Eli turha rajoittaa palkan perusteella työnhakua, vaan korkeintaan omien voimien. Osa-aikatyössäkin saa tienata aika lailla ennen kuin jää kokonaan työttömyysetuudet saamatta, tyyliin 1300 euron bruttopalkalla jää useimmilla vielä maksettavaa, jos ei ole vähentäviä etuuksia, mitkä pienentäisi etuuden määrää joka tapauksessa.

Työkyvyttömyyseläkettä hakiessa sinulla taas on luultavasti olemassa lausunto sairaslomasta, jolloin TE-toimisto ei yleensä pakota mihinkään toimenpiteisiin, joihin työkyky ei riitä. Sairasloma on yleensä pätevä syy kieltäytyä, mutta kannattaa toki aina keskustella asiasta, jos sairauslausunnossasi on maininta, että kuntouttava työtoiminta voisi olla työkyvyn tukemiselle/palauttamiselle hyväksi, koska tällöin oletuksena on, että olet siihen kykeneväinen.

Minulla on takana yli vuosi sairauslomaa, mutta kela on hylännyt sen. Voisin kai periaatteessa hakea työkyvyttömyyseläkettä, koska se vuosi on takana ja valitus on menossa ja kesken hylkäämisestä. Nyt sairausloma on pian loppumassa. En koe että olen kokopäivätyöhön todennäköisesti pystyvä/että saisin nopeasti ainakaan sellaista työtä joka soveltuu rajoitteisiin eli jota pystyisin käytännössä tekemään. Mielestäni minun olisi järkevintä nyt kuitenkin hakea töitä eikä ruveta käymään jossain työkkärin ryhmässä turhan takia. myös muutama päivä epäsopivaa työtä kuussa saattaisi mennä, jos ei sitä joka päivä ole niin

kroppa ja jaksaminen saattaa kestää. Opiskelemaankin olen hakenut ja voisin yrittää sovitellusti opiskella, mutta paikka ei ole varma ja mahdollinen opiskelu alkaisi tammikuussa, sairasloma on sitä ennen päättymässä ellen jatkoa koeta hakea. En oikein nyt tiedä mitä tässä pitäisi yrittää tehdä. Ap

Vierailija
9/10 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Vierailija
10/10 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan tajunnut tuota logiikkaa, että miksi en "saisi" hakea osa-aikaisia töitä. Pitää varmaan siitä kysyä ensi kerralla. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä