Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka suuri asunto pitäisi olla?

Vierailija
20.11.2014 |

Ehkä tyhmä kysymys mutta kuinka suuri asunto pitäisi olla kun saa vauvan? Asumme mieheni kanssa yksiössä missä viihdyn niin hyvin että en ihan heti haluaisi muuttaa täältä pois. Vauva on suunnitteilla ja nyt mietitään kauanko me täällä voimme vielä asua. Vaihtoehtona olisi tietenkin vuokrata isompi asunto tai myöhemmin ostaa oma asunto. Mutta kun tämä talo sijaitsee hyvällä paikalla ja asunto on niin viihtyisä että ei ole halua lähteä täältä. Toki ymmärrän että tämä jossain vaiheessa käy liian ahtaaksi ja lapsikin tarvitsee oman huoneen kun kasvaa. Mutta pärjäisikö täällä edes sen vauva-ajan?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon pitää olla sen kokoinen, että sinä ja perheesi viihdytte siellä ja koette sen teille sopivaksi. Mitään neliörajaa siihen ei ole.

Vierailija
2/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin tänne vuosi sitten ja aloitin sisustamisen ihan nollasta, alkuun ei ollut kun sänky. Nyt olen pikkuhiljaa sisustanut asunnon juuri minun maun mukaiseksi. Mies tuli kuvioihin 10 kk sitten ja haaveena olisi yhteinen vauva mutta luopuminen tästä kodista ei tunnu tässä vaiheessa kivalta. Ei inspiroi muuttaa johonkin toiseen asuntoon missä tapetit repsahtaa ja lattiat on kuluneet ym.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva tarvitsee läheisyyttä, ei se kaipaa niitä neliöitä. Ensimmäisenä vuotenaan lapsi vie hyvin vähän tilaa. Tai riippuuhan se varustelutasostakin, jos pitää olla kaikki pinnasängyt, vannat ja hoitopöydät niin varmasti on ahdasta.

Vierailija
4/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 06:36"]

Vauva tarvitsee läheisyyttä, ei se kaipaa niitä neliöitä. Ensimmäisenä vuotenaan lapsi vie hyvin vähän tilaa. Tai riippuuhan se varustelutasostakin, jos pitää olla kaikki pinnasängyt, vannat ja hoitopöydät niin varmasti on ahdasta.

[/quote]

Pinnasänky mahtuu hyvin ja kylppäri on reilun kokoinen. Hoitopöytää en tarvitse. Vaunun mahduttaminen asuntoon olisi pulma mutta sen voisi ratkaista kahdella vaunulla, toinen parvekkeella päiväunia varten ja toinen pyörävajassa tai kellarikomerossa ulkoiluja varten. Olisi niin mukavaa jos täällä voisi olla siihen saakka kunnes olisi mahdollista ostaa se oma koti ettei tarvi vuokralla olla. Kuulostaa varmaan siltä kun olisin joku teiniäidiksi pyrkivä mutta ikää mulla on jo 38 vuotta ;)

Vierailija
5/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksiokin riittää 3 hengen asunnoksi, jos siinä on tilava komero, esim. itselläni noin 2 x 2 m kokoinen komero. Sinne saa sängynkin mahtumaan juuri ja juuri aikuiselle, mutta lapselle se mahtuu ihan hyvin vaikka olisi jo 10 vuotta vanha + pöytä ja pieni hylly. Tietty ikkunaa ei ole.

Vierailija
6/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, meillä on nyt 170 huoneitonliötä omakotitalossa ja meitä on asunut tässä viisi ja nyt asuu nejä. Kun loputkin lapset lähtee maailmalle niin ei tämä ole yhtään liian iso meille kahdelle, mutta vähemmän huoneita riittäisi ja ne saisivat olla vähän suurempia. Ehkä rakennetaan uusi talo, saman kokoinen mutta kahden tarpeisiin.

Vierailija
7/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 06:31"]

Muutin tänne vuosi sitten ja aloitin sisustamisen ihan nollasta, alkuun ei ollut kun sänky. Nyt olen pikkuhiljaa sisustanut asunnon juuri minun maun mukaiseksi. Mies tuli kuvioihin 10 kk sitten ja haaveena olisi yhteinen vauva mutta luopuminen tästä kodista ei tunnu tässä vaiheessa kivalta. Ei inspiroi muuttaa johonkin toiseen asuntoon missä tapetit repsahtaa ja lattiat on kuluneet ym.

ap

[/quote]

Miksi edes ajattelet että vaihtoehtona on repsottavat lattiat ja kulahtaneet tapetit?

Vierailija
8/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota iisisti ja viihdy kodissasi. Ette ole olleet poikaystäväsi kanssa vuottakaan yhdessä, ette vielä ehkä asukaan yhdessä, et ole vielä raskaana. Keskittykää toisiinne ja suhteeseenne, älä mieti vauvoja ja neliöitä. 

Vierailija
9/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä kyllä todella miettisin vauvoja, jos ikää on 38 ja haluaa äidiksi joskus. Asunto ei mikään ongelma, mainiosti siinä pärjää ainakin pari vuotta ja onhan niitä muitakin kivoja asuntoja.

Siihen kannattaa varautua, että ulkopuoliset ihmettelevät asuntoon mahtumista, mutta ainahan ne jotain ihmettelevät ja asia ei kuulu heille.

Vierailija
10/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se vauva niitä neliöitä heti tarvitse, mutta vauva-aikana se työssäkäyvä isä voi hyvinkin kaivata ylimääräistä huonetta ihan jo lepäämistarkoitukseen... Töissä jatkava kuitenkaan harvemmin jaksaa tai edes pystyy elämään samassa rytmissä vauvan ja kotiinjäävän (eli yleensä äidin) kanssa. Kovasti nyt oletin että isäehdokas käy työssä myös koska asunnonostoa mietitään.

Tietty jos yksiö on valtava esim. isolla alkovilla ja toisella on loistavat unenlahjat tai isällä on oma asunto niin se voi toimia. Mutta itse en perheenä (enkä kyllä kaksinkaan pidemmän päälle) asuisi yksiössä. Kaksiossa nyt pärjääkin hyvin vauva-aikana :)

Vierailija
11/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset alkavat leikkiä yksinään omassa huoneessa vasta lähempänä eskari-ikää /ekaluokkaa. Sitä ennen lapsi hilautuu tasan siihen tilaan leluineen, jossa aikuiset ovat. Ja lapset tykkää nukkua aikuisten lähellä samassa tilassa. Tarvitte lisää tilaa mun näkökulmasta ehkä sitten, kun lapsi aloittaa koulun, saa oman huoneen, pöydän läksyjä varten yms. jos tulee kavereita kylään, saavat olla rauhassa keskenään.

Vierailija
12/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te sinne mahdutte. Ole huoleti. Jos kaikki menee hyvin ja vauva tulee maailmaan niin sitten jossain vaiheessa on isompi asunto ajankohtainen.

Asun yksin lapseni kanssa kolmiossa. Ensimmäiseen kahteen vuotee emme olisi tarvinneet kuin max. kaksion. Vauvan tavaratkaan eivät ihan järjettömästi vie tilaa. Vauvoilla on niin pienet vaatteetkin että mahtuvat parille hyllylle plus ulkovaatteet. 

Vierailija
13/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuimme ennen 55 neliön kaksiossa. Kun öastenhankinta otetttiin puheeks aloimme heti etsimään uutta kotia. Ei meille olisi mahtunut tuonne pinnasänkyä ja hoitopöytää yms... Nyt pstimme 94 neliön rivari neliön. Nyt on tilaa jos lapsia siunautuu

Vierailija
14/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lapsi ei tarvii tilaa mutta aikuinen tarvii. Mä nukun melkein joka yö samassa huoneessa lasteni kanssa mutta on se ihanaa että voi aamulla nousta ja syödä aamupala, jättää lapset nukkumaan vielä koska kämppä on tarpeeksi iso. Ja yllättävän paljon tilaa kaikennäköiset legot vie :)

Vierailija
15/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun lapsen kanssa kaksiossa kahdestaan. 2-3 ekaa vuotta nukuimme samassa huoneessa ja tila riitti erinomaisesti. Nyt makuuhuone on lapsella ja itselläni on makuusoppi olohuoneen puolella.

Pienessä asunnossa säilytystila tuntuu loppuvan, kun lapsen vaatekoko kasvaa ja kausivaatteet menevät pari vuotta eli niitäkin pitää säilyttää, tulee leluja ja urheiluvälinetä jne. Mutta muutama vuosi menee "helposti" vauvan tai taaperon kanssa yksiössä.

Itse arvostaisin asunnon sijaintia esim. lähellä sukulaisia, ystäviä tai muita lapsiperheitä. Hyvät kulkuyhteydet vauvavuosina, kun on ehkä autotta kotona. Hissi (vaunut ja/tai yhdistelmä vauva sylissä ja ruokakassit käsissä).

Haluat ehkä jäädä hoitovapaallekin, jolloin tulotaso tippuu vanhempainvapaavuotta enemmän. Isomman asunnonlaina- tai vuokrakulut stressaavat silloin turhaan.

Vierailija
16/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 06:50"]

Ota iisisti ja viihdy kodissasi. Ette ole olleet poikaystäväsi kanssa vuottakaan yhdessä, ette vielä ehkä asukaan yhdessä, et ole vielä raskaana. Keskittykää toisiinne ja suhteeseenne, älä mieti vauvoja ja neliöitä. 

[/quote]

Alle kahden vuoden yhdessä ololla ei kannata vielä edes harkita lasta. Kannattaa odottaa ensin että alkuhuuma menee ohi ja arki astuu suhteeseen, sitten näkee vasta oikeasti että miten yhteiselo sujuu ja onko lapselle mahkuja.

Vierailija
17/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 08:08"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 06:50"]

[/quote]

Alle kahden vuoden yhdessä ololla ei kannata vielä edes harkita lasta. Kannattaa odottaa ensin että alkuhuuma menee ohi ja arki astuu suhteeseen, sitten näkee vasta oikeasti että miten yhteiselo sujuu ja onko lapselle mahkuja.
[/quote] Ap on kuitenkin jo 38 vuotias, ei parikymppinen.

Vierailija
18/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 06:31"]

Nyt olen pikkuhiljaa sisustanut asunnon juuri minun maun mukaiseksi. Mies tuli kuvioihin 10 kk sitten

ap

[/quote]

Sinun maksusi mukainen? (ot: Onko miehellä ollut tähän mitään sanomista?)

Onkohan 38 v naisen maun mukainen sisustus sopiva seisomaan opettelevalle alle 1-vuotiaalle?

Voi siis olla, ettei se sinun sisustuksesi lopulta kestä sitä pyykki-, vaippa-, ryömintä-, kaikkea pitää koskea- jne. ekavuosikaan-vaihetta ;)

Vierailija
19/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 08:08"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 06:50"]

[/quote]

[/quote]
Jos minä olisin 38v ja MINÄ haluaisi lapsen tekeisin lapsen jos mies suostuu. Se on yksi ja sama miten pitkään on yhdessä oltu. Lapsi muuttaa niin paljon elämää että harva mies siihen kumminkaan jää tai osallistuu vaikka paikalla olisikin.

Vierailija
20/20 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

38v, asut vuokrayksiössä ja haaveilet vauvasta 10kk sitten tapaamasi miehen kanssa?? Oletko viettänyt viimeiset 20 vuotta elämästäsi pakastettuna, vai miten on mahdollista olla tuossa iässä vielä noin lapsellinen :o?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi