Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voinko käyttää kuolleen rahoja hautauskuluihin?

Vierailija
29.09.2021 |

Ennen kuin perukirjoitusta on tehty? Olen ainoa perillinen (ellei jotain ihmeellistä nyt paljastu).

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en haluaisi, että rahoja tuhlattaisiin. Sen kun heitätte johonkin pusikkoon maatumaan. Juhlitte sitten niillä rahoilla.

Itseltäni ei jää rahaa,mutta ei velkaakaan.Tuskin 1 kk.työ-eläkeni riitää edes hautajaiskuluihini kun vuokra siitä pois,sähkö ,puhelin netti. Joteen yksin asuvana 2 aikuisen lapseni ei ole velvolisia minua hautaamaan!Toimeksi anto sosiaali virasto olen sanonut jo kun olin työ-elämä.Kukaan ei kuolessa jää maan päälle!Sen enempää mualla asuvat aikuiset lapset eivät ole velvolisia minua hautaamaan tai tekemään perunkirjotusta.Sen tekee sosiaali virasto.Perintöäkään ei jää,ei velkaakaan. Ainoa toivomus tuhkat harmajan majakalle mereen. Minun takia ei tarvitse tapella kuka vie kyntilät haudalle 24.12. Tai maksaa kesäyrtit, nurmen hoidot? Yhtä tappelua oli kun isäni kuoli 1964. Perikunta otti haudan ja nurmikon 25v.( olin alaikänen orpo silloin,ei sana valtaa.)Sen jälkeen onkin se ikuinen tappelu ollut. Kun olen yksin asuva autoton.Niin velvolisuuteni Itä-Helsingistä .Vantaa Honkanummi hautausmaa mennä aikoinaan 1 e,yrtit kpl .viemään. Kuin 24.12. kyntilä (se irtoo 1e.) Kun yksin asun ja joulutkin yksin,on aktiviteettia. Lopetin sen koko paskan ajat sitten.1 systeri on viimeksi yrtit maksanut ja haudan johonkin v. 2026. Ihan sama menekö sen jälkeen hauta?.Ei kuulu minulle. Siellä on isä,veli ja isän_veli.Elävät sydämessäni!Äitin hauta on mennyt jo 16v.sitten.Kun oli kerta hautaus.Vanhemat jo eroneet 1957.

Vierailija
62/63 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuoli syöpään heinäkuussa. Olin ensimmäistä kertaa tämän tilanteen edessä. Äidin avopuoliso pesi järkytykseltään kätensä kaikesta. Ja minähän tietysti se ainoa nimi virkatodistuksessa olin. Apu olis kyllä kelvannut!

Äidillä ei ollut omaisuutta. Eläke ne 1600, jonka nakkeli lapsenlapsille. Mies omisti heidän kodin.

Kuolinpäivän saldo oli n 1300. Sain viedä pankkiin hautaustoimiston laskun, vähän alle tonnin, tuhkausmaksun. Yksipalstainen kuolinilmoitus oli, n 380.

Virkailija sanoi, ettei hän voi mm puhelinlaskuja yms maksaa vielä tässä vaiheessa. Johtuiko tilin pienestä saldosta vai siitä, että kuolemaan liittyvät maksetaan ensisijaisesti.

Perukirja valmistui reilu viikko sitten ja pesän tappio oli 2361. Mm loppuvaiheen sairaalalaskut jätettiin perimättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tietää vainajan nettipankki tunnukset eikö olisi halvempaa maksaa laskut suoraan sillä lailla, koska Nordea veloittaa eli ryöstää 5 euroa/ joka lasku jos kuollut.???? Neuvokaa

Ei niitä voi käyttää enää kuoleman jälkeen.

Oletko ap? Olit siis ainoa perillinen, onko esim. leskeä? Jos olet ainut, niin prosessi menee varmaan huomattavasti helpommin, koska esim. valtakirjoja ei tarvi. Ei varmaan perinnönjakoakaan? Mutta perukirjoitus kuitenkin. Ja sitä ennen sukuselvitys.

- hae laskuihin mahdollisimman pitkää maksuaikaa, kunnes perinnnönjako on tehty tai lähellä.