Dokaamisesta
Olen nyt ollut noin kaksi kuukautta juomatta alkoholia ja tässä havaintoja:
- Rahat säästyvät
- Ei morkkista aamulla
- Enemmän aikaa tehdä kaikenlaista
- Vireystaso korkea
- Turvotus laskenut, kiloja pudonnut
- Pää toimii skarpimmin
- Työt luistaa
- Pelit ja treenit menee loistavasti, olen niinsanotusti liekeissä
- Minun normaali positiivinen ja iloinen luonne tulee paremmin esiin
Tiedän, että pari kuukautta on lyhyt aika, mutta jo noinkin lyhyt aika tekee ihmeitä :) En ole mikään alkoholisti aikaisemmin ollut, ihan perusäijä joka ottaa viikonloppuisin monta kertaa. Aikamoiset vaikutukset oluen juonnilla, tuntuu että mitä vanhemmaksi tulee, niin vaeltaa dokaamisen jälkeen monta päivää kuin zombie, eikä ole oma itsensä.
Olen päättänyt vähentää juomistani rajusti.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:12"]
Mulla kolme kuukautta mennyt raittiina ja olen samoilla linjoilla. Tosi onnellinen ja se kamala pöhötys on kadonnut. Olen 37v ja aloin pelkäämään että näytän kohta just sellaselta liki nelikymppiseltä viinivyötäröltä, jolla on naama turvoksissa ja tukka hampulla.
[/quote]
Joo, uskomatonta kuinka kaljasta tulee se pöhötys, tuntuu kuin ilmaa olisi lähtenyt kehosta vaikka kuinka paljon. Sitten ne krapulamäiskeet ryyppäämisen jälkeen, tulee syötyä niin paljon että sama kun tykittäisi suolaa ja rasvaa suoneen, aivan karmea olo pelkästä syömisestä.
ap
Wau! Mullakin 3,5kk täysraittiutta takana ja aivan samat fiilikset! Aika jännä kun miettii nyt, että alunperin ajattelin vain muuttaa alkoholinkulutustottumuksiani, muuttuikin koko elämäni siinä samalla.
En ymmärrä, miten minulla on koskaan ollut aikaa alkoholille niin kuin silloin oli. Nyt aika menee kaikkeen muuhun, eikä tahdo riittääkään..=) Ja nuo positiiviset asiat, mitä ap listasit, on niin totta. Ja kaiken kruunaa se suunnaton ylpeys itsestä, rakastan uutta minää ja elämääni aivan valtavasti nykyään.
Itse kyllä join paljon ennen, siis tosi paljon. Siksi kai tämä uusi elämä tuntuukin jotenkin niin..ainutlaatuisen jännittävältä ja "puhtaalta".
No nimen omaan just ne hirveät mässäillyt jotka ainakaan mulla ei jääneet vaan siihen seuraavaan päivään.
Jätän firman pikkujoulut väliin etten ratkea ryyppäämään. Nyppii kun kaikilla kavereilla vaan toi sosiaalinen elämä pyörii lasillisen ympärillä. No, on ollut aikaa käydä salilla ja viettää aikaa kotona.
Asiakkaat ja töissä ovat sanoneet että näytän onnelliselta ja hehkuvalla. Kehtaa siihen sanoa että joo lopetin tissuttelun ja viikonloppuryypyt. :D
Ja juuri niin kuin joku sanoi tossa niin se ajan käyttö mikä alkoholiin meni. Nyt tuntuu turhalta juoda yksi vaan ja ihan typerältä tuntuisi ajatus vetää kännit.
Aikasemmin oli kiva pörrätä klubeilla ja baareissa mutta nyt sekin tuntuu ihan dorkalta. Mitä siellä toimittamaan, ihmisiä voin tavata muuallakin.
Ainoa mitä on ikävä on se alottelufiilis kun laittaa itsensä nätiksi ja tunnelma on mukava.
-2
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:20"]
Wau! Mullakin 3,5kk täysraittiutta takana ja aivan samat fiilikset! Aika jännä kun miettii nyt, että alunperin ajattelin vain muuttaa alkoholinkulutustottumuksiani, muuttuikin koko elämäni siinä samalla.
En ymmärrä, miten minulla on koskaan ollut aikaa alkoholille niin kuin silloin oli. Nyt aika menee kaikkeen muuhun, eikä tahdo riittääkään..=) Ja nuo positiiviset asiat, mitä ap listasit, on niin totta. Ja kaiken kruunaa se suunnaton ylpeys itsestä, rakastan uutta minää ja elämääni aivan valtavasti nykyään.
Itse kyllä join paljon ennen, siis tosi paljon. Siksi kai tämä uusi elämä tuntuukin jotenkin niin..ainutlaatuisen jännittävältä ja "puhtaalta".
[/quote]
Mulla on tullut positiivinen ongelma, on ylimääräistä rahaa. Ihan joutuu miettimään, että mihin ne tuhlaa, en ole kova säästämään ja yleensä mennyt kaikki fyrkat takseihin, baareihin ja muuhun säätöön. Ostin ps4, vielä pitäis innostua pelaamaan jotain, no onpahan toi vehje tossa, kyllä kai sille käyttöä keksii. Mihinköhän muuhun sitä törsäisi, mietin jos rupeaisi käymään ulkona syömässä enemmän ja leffoissa voisi ruveta käymään kanssa.
Toinen juttu mihin voisi pistää haisemaan, niin päivittäisi vaatevaraston kokonaan, heittäisi suurimman osan vaikka roskiin tai laittaisi kierrätykseen.
ap
huhuh mitä alko holisteja täällä.., toivottavasti alkoholi vero nousee niin loppuu juomiset!!!!!
Kiitos tästä. Tsemppaa hyvin tätä aloittelevaa raitistujaa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 22:44"]
Kiitos tästä. Tsemppaa hyvin tätä aloittelevaa raitistujaa.
[/quote]
Tsemppiä kovasti tosiaan ja sen olen myös huomannut, että mitä pidempään on nyt ollut juomatta, ei edes tee mieli ottaa. Tuntuu ihan luonnolliselta, että ei esim.viikonloppuna ota kaljaa.
Mä en kovin usein ottanu ennenkään, mutta ns normisti se zombi-olotila kesti sen seuraavan päivän. Nyt olin juomatta 8kk suunnilleen, ja viime viikonloppuna oli kaverin polttarit joissa tuli otettua. KOLME PÄIVÄÄ ihan karmea olo, pelotti lähteä uloskin (what, miksiköhän??), ihan kun olisin tehny jotain hirveetä. Kuitenkin muistan kaiken enkä mielestäni ollu edes hirveässä humalassa. Että ap, älä ota enää ikinä, se vaan pahenee :D
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 23:38"]
Mä en kovin usein ottanu ennenkään, mutta ns normisti se zombi-olotila kesti sen seuraavan päivän. Nyt olin juomatta 8kk suunnilleen, ja viime viikonloppuna oli kaverin polttarit joissa tuli otettua. KOLME PÄIVÄÄ ihan karmea olo, pelotti lähteä uloskin (what, miksiköhän??), ihan kun olisin tehny jotain hirveetä. Kuitenkin muistan kaiken enkä mielestäni ollu edes hirveässä humalassa. Että ap, älä ota enää ikinä, se vaan pahenee :D
[/quote]
On tosiaan ollu joskus niin karmeet kankkuset, että ei mitään järkeä, ahdistaa ja pelottaa. Minäkään en ymmärrä mistä ne morkkikset tulee, kun käyttäydyn asiallisesti aina humalassa, jostain ne vaan tulee.
ap
Mulla parikymmentä vuotta lähes päätoimsta dokaamista takana, nyt viides täysin selvä vuosi aluillaan. Suosittelen lämpimästi täysraittiutta kaikille, jotka eivät osaa säännöstellä juomistaan kuten minä en osaaa. Teille, jotka osaatte pitää hauskaa ja joiden juominen ei mene överiksi toivotan oikein hauskaa pikkujoulukautta.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 00:00"]
Mulla parikymmentä vuotta lähes päätoimsta dokaamista takana, nyt viides täysin selvä vuosi aluillaan. Suosittelen lämpimästi täysraittiutta kaikille, jotka eivät osaa säännöstellä juomistaan kuten minä en osaaa. Teille, jotka osaatte pitää hauskaa ja joiden juominen ei mene överiksi toivotan oikein hauskaa pikkujoulukautta.
[/quote]
Onneksi olkoon, minulla on tuttuja jotka on tehneet saman päätöksen ja pistäneet korkin kiinni lopullisesti. Parasta mitä heille on koskaan tapahtunu, löytäneet naisen ja työpaikan, muutenkin tuntuu elämä maistuvan ihan eri malliin kuin ennen.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 23:38"]
[/quote]
On tosiaan ollu joskus niin karmeet kankkuset, että ei mitään järkeä, ahdistaa ja pelottaa. Minäkään en ymmärrä mistä ne morkkikset tulee, kun käyttäydyn asiallisesti aina humalassa, jostain ne vaan tulee.
ap
[/quote]
Ne pelkotilat ja ahdistukset johtuu serotoniinin vajeesta mikä iskee alkoholin käytön jälkeen. Vaikka olisi edellisenä iltana pelastanut maailman, aivokemia pitää huolen että morkkis siitä tulee.
12 jatkaa. En ole tehnyt minkäänlaista raittiuslupausta, en itselleni enkä kenellekään muulle. En vanno, että ei ikinä enää tippaakaan, vaan ajattelen, että olen vapaa juomaan niin paljon kuin minulla raha riittää heti kun saan siihen tarpeeksi painavan syyn. Toivon, että saisin säilytettyä edes tämän vähäisen järkeni, etten saisi sitä syytä. Tiedän juomiseni riistäytyvän käsistä hyvinkin pienestä määrästä alkoholia, siksi en ajattele, että kyllä nyt yhden voi... toisaalta miksi ottaisin sen yhden, enhän ennenkään hakenut kaupasta yhtä kaljapulloa ja juonut sitä, kyllä niitä enemmän täytyi olla. Kieltäydyn siis ainoastaan yhdestä huikasta tai kaljapullosta, eli en siis juuri mistään.
Joskus on tullut mieleeni miten joku alkoholijuoma maistui hyvälle ja että olisipa kiva jos olisi olemassa vaikkapa alkoholitonta viskiä, mikä oikeasti kai on mahdotonta. Toisaalta maailmassa on aikamoiset määrät hyvänmakuisia alkoholittomiakin juomia kuten vaikkapa kraanavesi. Halvempaakin se on.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 00:06"][quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 00:00"]
[/quote]
Onneksi olkoon, minulla on tuttuja jotka on tehneet saman päätöksen ja pistäneet korkin kiinni lopullisesti. Parasta mitä heille on koskaan tapahtunu, löytäneet naisen ja työpaikan, muutenkin tuntuu elämä maistuvan ihan eri malliin kuin ennen.
ap
[/quote]
Ei elämä silti aina niin herkkua ole, selvänäkään, mutta koskaan ei mikään asia ole niin huonosti, etteikö sitä viinan avulla saisi vielä huonommaksi. Ja huom. Edelleen puhun itsestäni ja kaltaisistani. Kyllä elämässä vastaantulevat vaikeudet on huomattavasti helpompi käsitellä selvin päin, useimmat ratkeavat oikeastaan ihan sillä, että pysyy poissa alkosta. Ennen luulin - kuvittelin sairaassa mielessäni - vastauksen kaikkeen löytyvän pullosta, siitä pullosta, jonka juon tänään, huomennahan en enää juo vaan aloitan raittiin elämän. Mutta kun huomennakin oli mieltä askarruttavia asioita ja krapulakin, kai se on pullo kuitenkin vielä haettava, se viimeinen pullo...
Olipas itsestäänselvin lukemani teksti ikinä.
Mulla kolme kuukautta mennyt raittiina ja olen samoilla linjoilla. Tosi onnellinen ja se kamala pöhötys on kadonnut. Olen 37v ja aloin pelkäämään että näytän kohta just sellaselta liki nelikymppiseltä viinivyötäröltä, jolla on naama turvoksissa ja tukka hampulla.