Hyvin pienet hautajaiset
Omainen kuoli eikä meillä (hänellä ) ole paljon sukulaisia tai ystäviä, kun oli viimeiset vuoden palvelukodissa. Onko häpeällistä järjestää ihan pienimuotoinen muistotilaisuus ns hiljaisessa huoneessa? Vain 2-3 vierasta. Kirkko tuntuu kolkolta paikalta, kun läheisiä näim vähän. Miten tilaisuudsta saa kauniin?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Oma aloitukseni pompahti silmilleni. Meitä oli yhteensä alle 5 muistajaa. Siunauksesta jäi kaunis tunne. Musiikki, pappi, tunnelma. Kaikki meni hyvin. Ap
Kiva kuulla, että meni hyvin
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä seurakuntaan, siellä osataan kehitellä kyllä kaunis tilaisuus yhdessä sinun kanssasi. Tilan valintaan voi vaikuttaa se, mihin voi arkun kuljettaa. Joka paikkaan sitä ei voi viedä.
Pienet hautajaiset ovat jo normaaleja, ei niitä suuria enää järjestetä kuin harvoin.
Etkö käsittänyt, että ap puhuu muistohuoneesta.
Ne ovat sairaalassa olevia tiloja, joissa vainaja voidaan myös siunata.
Ja tuo on täysin ja jopa paras tapa ap:n tapauksessa, jos hyvästelijöinä on pari kolme ihmistä.
Aivan rauhallisin mielin voit ap tuollaisen tilaisuuden järjestää, suosittelen lämpimästi.
Mua taas ottaa päähän sellanen, että toiset änkee hautajaisiin, niinku vaikka ei olis moneen vuoteen ollu tekemisissä vainajan kanssa, niin miks sitte tullaan ku ihminen on kuollu, jos ei kelvannu silloin kun vielä oli elossa
Mä haluun tavalliset hautajaiset, jos mahdollista kolmen tähden jallua, ei mitään suurta eikä mahtipontista, voi syksyn tuoda kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä seurakuntaan, siellä osataan kehitellä kyllä kaunis tilaisuus yhdessä sinun kanssasi. Tilan valintaan voi vaikuttaa se, mihin voi arkun kuljettaa. Joka paikkaan sitä ei voi viedä.
Pienet hautajaiset ovat jo normaaleja, ei niitä suuria enää järjestetä kuin harvoin.
Etkö käsittänyt, että ap puhuu muistohuoneesta.
Ne ovat sairaalassa olevia tiloja, joissa vainaja voidaan myös siunata.
Ja tuo on täysin ja jopa paras tapa ap:n tapauksessa, jos hyvästelijöinä on pari kolme ihmistä.
Aivan rauhallisin mielin voit ap tuollaisen tilaisuuden järjestää, suosittelen lämpimästi.
Tää aloitus on 2021, varmaan jo järjestetty
Olen menossa ystäväni muistotilaisuuteen - kirkkoon ensin. Jännittääkin vähän, miten muistotilaisuus pienellä porukalla menee, sillä en tunne kuin ystäväni äidin. Ihmisiä tulee yhteensä 12 ja tilaisuus pidetään vainajan kodissa.
Viimeksi olin hautajaisissa yli 20 vuotta sitten. Oli isot hautajaiset ja paljon tuttuja, kun sukulaisia siis olivat. Millaisia asioita olette pienissä hautajaisissa ja muistotilaisuuksissa jutelleet?
Mietin, että ystäväni ei varmaan olisi halunnut, että kovin tarkasti kerron hänen seikkailuistaan. Toivon, etteivät hänen läheisensä kovin paljon pyydä minua mitään kertomaankaan. Toki jotain haluankin ystävästäni heidän kanssaan jakaa, ja on ihana kuulla, mitä he kertovat sellaista, mitä emme ole tulleet jutelleeksi. Vanhoja kuvia olisi myös kiva katsoa, mutta kaikki eivät ehkä siihen vielä kykene.
Vierailija kirjoitti:
Olin yhteydessä seurakuntaan ja ehdotti ns.hiljaista huonetta. Alle 10 henkeä mahtuu. Tuli vain syyllinen olo, että loukkaanko kuollutta jotenkin kun en järjestä kirkossa suuria hautajaisia. Mietin myös muistotilaisuutta, että missä sen pitäisin. Omaan kotiin en halua ihmisiä, häpeän kotiani ja pienikin on. ap
Mikä on hiljainen huone? Olen ollut pienissä hautajaisissa ja siunaus tapahtui kappelissa. Muistojuhlat sitten kotona oman perheen kesken. Ei edes pappia ole pakollista pyytää.
Olisi kai hyvä järjestää vaikka kappelissa, jossa pappi siunaa ja on kukkia. Mitään ei tarvitse hävetä, pieni määrä väkeä on yhtä kunniallista. Kappelissa (tai kirkossa) voi olla vaikka yksi tai kaksi ihmistä. Ja sen jälkeen kahvittelu eli muistotilaisuus. Jos joku voi huonosti ja tietää sen, ei mene tilaisuuteen.
Kaikki huatajaiset joissa olen ollut, on järjestetty siunauskappelissa. En ole koskaan ollut kirkko hautajaisissa. Kappelit eivät ole mitään hirvittävän isoja. Tai ainakaan sen kokoisisa, että pieni suruväki näyttäisi omituiselta sielä. Pääjuttu on kuitenkin se menehtynyt.
Kenen sitä nyt pitäisi hävetä, jos hautajaiset ovat pienet? Juhlan päähenkilö on jo sellaisessa kunnossa, ettei kykene häpeää tuntemaan. Juhlaan tulee ihmisiä, joille hän oli läheinen.
Hävettääkö sinua se, että hän oli sinulle läheinen?