Mikä aikuisen lässytys lapselle ärsyttää?
Tykkään lapsista kyllä, mutta tietyt aikuisten tavat ärsyttää. Esim. kirosanojen lässytys. "Voi taatana, voi peekele." Että voi olla typerän kuulosta!
Kommentit (5)
Mua ärsyttää se, että sanoja sanotaan juuri tuohon tyyliin väärin, eli "taatana". Lapselle pitää sanoa sanat oikein (R:t ärränä ei ällänä, S:t ässänä ei teenä jne), vaikka äänensävy voikin olla "lässyttävä", vaikuttaa nimittäin kielen oppimiseen.
On joko liikaa ahdistusta elämässä tai sitten ei ole ikinä tapahtunut mitään oikeasti pahaa, jos pikkuasiat vituttaa
Vierailija kirjoitti:
On joko liikaa ahdistusta elämässä tai sitten ei ole ikinä tapahtunut mitään oikeasti pahaa, jos pikkuasiat vituttaa
Joo mulla on liikaa. Mutta ei ole pikkuasia kiroilun opettaminen. Mun lapsen kohdalla ei tarvi verrata mihinkään kirosanaa. Hyi!
Kyllä joillain aikuisilla on hieman ärsyttävän lässyttävä tapa puhua. Tottakai on normaalia ohjeistaa lasta esim. kaupoissa tai muualla, mutta jotkut tekevät sen niin kuuluvasti, että luulisi heidän olevan tekemässä jotain yleistä luentoa. Olen sen verran vanhanaikainen, että mielestäni yleisillä paikoilla pitää käyttäytyä mahdollisimman hillitysti, aikuisten ja lasten kesken. Eli aikuiset ei esim. tiuski tai riitele eikä lapsille lässytetä korostuneen kovalla äänellä. Riittää, että se lapsi kuulee.
Petos satuttaa aikuisia. Pettäminen vahingoittaa aikuisia. Valehtelu voi tappaa.