Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koti on pidettävä järjestyksessä ja sotkuttomana myös lapsia varten kertoo asiantuntija

Vierailija
29.09.2021 |

Neuvolapsykologi hh mukaan järjestelty koti jossa ei ole sotkua tukee lapsen tervettä sekä tasapainoista kasvua ja kehitystä sillä järjestyksen ylläpitäminen ja sotkuttomuus lisää lapsen turvallisuuden tunnetta ja auttaa lapsen mieltä. Sotkuinen koti sen sijaan saa mielen ärtyneeksi.

https://www.is.fi/perhe/art-2000008292463.html

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäsyy tehdä lasu niistä perheistä joiden kotona on sotkuista tai pölyistä.

Vierailija
2/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat tähän varmaan eriävän mielipiteen ja haukkua tiukkapipoisia, mutta mun mielestä sotkuton koti on erittäin jees. Sotkuton ei ole välttämättä yhtä kuin puhdas, vaan järjestyksessä oleva. Se kertoo hyvin paljon siellä asuvan henkilön elämänhallinnasta kokonaisuutena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut juttua, mutta en usko, että tuosta on olemassa mitään tutkimuksia. Siitä huolimatta koti kertoo paljon. Viihtyisässä kodissa on välillä sotkuistakin, mutta se jos kaikki on aina likaista ja sotkuista todella haittaa lapsen kehitystä, koska hän oppii, että näin eletään. 

Eräs ihana ja fiksu poika pyyhki kerran nenästään räkäklöntin meidän pöytäliinaan. Ei kiusatakseen, vaan se oli heidän kotonaan varmaan tapana. Monissa kodeissa ei syödä koskaan lämmintä ruokaa (paitsi take away pizzaa ja hampurilaista) eikä ruokailla yhdessä, ei siivota vessaa, hellaa, roskat lojuvat ympäriinsä eikä vietetä aikaa yhdessä. Tuollaisesta kodista lähteneellä ei ole minkäänlaisia taitoja pitää omasta kodistaan tai terveellisestä ruokavaliosta huolta, vaan kaikki alkaa nollasta. Yksipuolinen ravinto voi vaikuttaa myös älykkyysosamäärään sikiö-, vauva- ja taaperoikäisenä.

Vierailija
4/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse tulen ärtyneeksi, jos kotona on sotkuista. Ja nyt en laske sotkuksi lasten leluja. Koti on ihan helppoa pitää puhtaana, kun hoitaa esim tiskit suorilta koneeseen, vaatteet pyykkikoriin, roskat roskiin yms. Pöytien pyyhkimisessäkään ei kauaa mene, kun ne ei ole täynnä rojua. Lisäksi imuroin päivittäin. Lastenhuoneissa saa olla leluja levällään ja jokaista leikkiä ei tarvitse heti olla siivoamassa pois. Olohuoneesta ja keittiöstä kerätään joka ilta lelut paikoilleen, niin on mukava aloittaa uusi päivä siistissä ympäristössä.

Vierailija
5/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuttavamme lastensuojelun sossu asuu itse todella sotkuisesti. Kolme lastaan on kyllä aivan ihania ja todella hyvin hoidetun oloisia.

Itse en kestä kaaosta kotona, mutta kun yksin siivoaa 250-neliöistä taloa niin pakko oli välillä antaa periksi.

Vierailija
6/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole lasta. Olisi jo huostaanotettu rassukka.

Vierailija
7/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi syy miksi ei kannata lapsia hankkia.

Vierailija
8/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tuttavamme lastensuojelun sossu asuu itse todella sotkuisesti. Kolme lastaan on kyllä aivan ihania ja todella hyvin hoidetun oloisia.

Itse en kestä kaaosta kotona, mutta kun yksin siivoaa 250-neliöistä taloa niin pakko oli välillä antaa periksi.

Joo, tossa jutussa painotetaan nimenomaan sitä, että lapsia olisi hyvä ottaa mukaan ikätasoisesti ja opettaa siihen, että tavaroilla on paikkansa . Vähän hassusti sanotaan, että lasta voi päivähoidon alettua opettaa huolehtimaan tavaroistaan. Osa lapsistahan tulee hoitoon jo alle vuoden ikäisinä. Mutta kyllä kai siinä tietysti keskimääräistä ikää tarkoitetaan. 

Vierailija
9/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotkuttomia lapsiperheiden koteja näkee joskus. Useimmiten tehokkaimpia lisääntyjiä ovat alemmat ihmisluokat (yhteiskuntaluokat), joten useimmiten lapsiperheiden kodit ovat likaisia ja sotkuisia.

Vierailija
10/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluat tähän varmaan eriävän mielipiteen ja haukkua tiukkapipoisia, mutta mun mielestä sotkuton koti on erittäin jees. Sotkuton ei ole välttämättä yhtä kuin puhdas, vaan järjestyksessä oleva. Se kertoo hyvin paljon siellä asuvan henkilön elämänhallinnasta kokonaisuutena.

Ehkäpä se kertookin siellä asuvan henkilön prioriteeteista? On tärkeämpiäkin asioita kuin jatkuva kämpän puunaus.

Vierailija
11/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se koti muutu sotkuiseksi lapsien vuoksi. Saastaisen ihmisen koti on sotkuinen jo ennen lapsia. Lapsista vaan saa hyvän tekosyyn sotkulle.

Vierailija
12/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi olen vela, ettei lapsiraukkani kärsi siivottomuudestani... Ehkä elämänhallinnassani sitten on puutteita, mutta koen tärkeämmäksi olla itse siisti ja huoliteltu kuin pitää kämpän (jonne ei juuri ketään yllättäen tule) tiptop-kunnossa.

Vierailija
13/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassahan oli siistiä, alkaa jo olla sama meno.

Vierailija
14/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisteys on osa elämänhallintaa ja käytöstapoja, joka vaikuttaa suoraan työelämään ja myös parisuhteeseen. Ei epäsiistiä ulkonäköäkään eduksi voi sanoa. Kliinisen sairaalasiisteyden ja kaatopaikan välille mahtuu monenmoista kotia ja sukan kuluttajaa. Siisteyden ylläpitäminen kotona on simppeliä, kuten eräs edellä oleva kirjoitti: Ei turhaa rojua, joten siivoaminen on silloin helppoa ja nopeaa. Lisäksi jälkien korjaaminen saman tien ei kauaa aikaa vie. Lasten ei tarvitse kahlata tavarakasan eikä lian keskellä. EIKÄ miettiä kehtaako kotiin kavereita pyytää.

Vierailija
15/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. En ota kauheita paineita siivoamisesta, siinä voi mennä kyllä överiksikin.

Koti on elämistä varten, siellä saa leikkiä, askarrella ja rakentaa majoja. Ja kun me vanhemmat teemme molemmat vaativaa vuorotyötä, minkä lisäksi kaikilla on harrastuksia ja luottamustehtäviä, kodissa ON kyllä myös epäsiistiä. Viikkosiivous tehdään, likaista ei ole - sotkuista kyllä.

Eri ihmiset arvostavat niin kovin eri asioita. Minulle lapsille lukeminen ja heidän kanssaan piirtäminen ja askarteleminen menee esimerkiksi kyllä koska tahansa ohi kasvatuksellisessa mielessä siitä, että kaikki pinnat olisivat pölyttömiä ja tyhjiä.

Vierailija
16/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä se kertookin siellä asuvan henkilön prioriteeteista? On tärkeämpiäkin asioita kuin jatkuva kämpän puunaus.

En ole tuo jolle vastasit, mutta ylläpito siivous ei ole jatkuvaa puunausta.

Vierailija
17/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten määritellään sotku? Saako kotona näkyä, että siellä tehdään muutakin kuin tuijotetaan jotain näyttöruutua? Saako olla keskeneräisiä projekteja näkyvissä? Aikuisten? Entä lasten?

Vierailija
18/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se koti muutu sotkuiseksi lapsien vuoksi. Saastaisen ihmisen koti on sotkuinen jo ennen lapsia. Lapsista vaan saa hyvän tekosyyn sotkulle.

Jaa? Harva aikuinen levittelee tavaroitaan pitkin lattioita, aiheuttaa säännöllisesti sotkua ruokapöydässä jne. Kyllä lapset vaan tuovat lisää siivoamista, kaiken muun lisäksi.

Vierailija
19/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni epäjärjestys tuo mun mielestä ihan kodikkaan tunnelman. En siis missään nimessä tarkoita sitä että joka puolella on roskia ja vessaa ei ole pesty kuukauteen vaan sitä ettei siisteydestä tehdä jotain ylimaallista nipotuksen aihetta. Puhdasta, mutta ei välttämättä aina siistiä. Jos kaiken pitää olla ihan aina omalla paikallaan ja viimeisen päälle niin minua se ainakin ahdistaisi todella paljon ja tuntuisi että kotona ei saa elää.

Tämä on aina sellaista tasapainon hakemista. Osa on todella taitavia ns hoitamaan ne kotihommat siinä sivussa ja oikeastaan lähes aina on siistiä ja silti lapset saavat halutessaan rakentaa sen majan ja tehdä ihan järjettömän sotkun askarrellessaan tms. Osa ei tähän pysty ja jos siisteydestä tehdään itse tarkoitus niin alkaa herkästi se ahdistus ja natsimeininki, jossa kielletään kaikki ja nalkutetaan joka ainoasta sotkusta. Tullaan kesken värittämisen viemään kynä kädestä kun nyt pitää siivota jne. Siitä ei enää nauti kukaan vaikka siistiä ehkä onkin.

Vierailija
20/29 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo. En ota kauheita paineita siivoamisesta, siinä voi mennä kyllä överiksikin.

Koti on elämistä varten, siellä saa leikkiä, askarrella ja rakentaa majoja. Ja kun me vanhemmat teemme molemmat vaativaa vuorotyötä, minkä lisäksi kaikilla on harrastuksia ja luottamustehtäviä, kodissa ON kyllä myös epäsiistiä. Viikkosiivous tehdään, likaista ei ole - sotkuista kyllä.

Eri ihmiset arvostavat niin kovin eri asioita. Minulle lapsille lukeminen ja heidän kanssaan piirtäminen ja askarteleminen menee esimerkiksi kyllä koska tahansa ohi kasvatuksellisessa mielessä siitä, että kaikki pinnat olisivat pölyttömiä ja tyhjiä.

Eli he joiden kotona onkin siistiä, niin eivät lue ja askartele lasten kanssa?😁 toki jos sen asunnon päästää kaokseen, niin meneehän siihen siivoukseen aikaa. Kannattaa opetella hoitamaan asioita suorilta maaliin asti, niin ei pääse kertymään sotkua. Tavarat voi käytön jälkeen laittaa takaisin omille paikoilleen, eikä hamstara pöydille yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä