Lue keskustelun säännöt.
Tajusin omaavani Aspergerin
19.11.2014 |
Aina olen miettinyt olevani erilainen ja etsinyt syitä erilaisuudelleni. Nyt kun olen aikani tutkinut ja lueskellut Aspergerin oireyhtymästä, sain vihdoin vastauksen. En voisi olla enempää helpottunut!
- N18
Kommentit (24)
Ap, oletko Lounais-Suomesta? Kuulostat hyvin tutulta.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ja sen Aspergerin oireyhtymän keksijä on pelkkä Asperger, et voi sanoa olevasi Asperger jos nimesi ei ole se.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 16:05"]Ap, oletko Lounais-Suomesta? Kuulostat hyvin tutulta.
[/quote]
Olen Etelä-Suomesta.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:19"] [quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:13"] anna nyt kuitenkin neurologin asettaa dg. [/quote] Niin, mietin että pitäisikö mennä neurologille, mutta miksi maksaisin käynnistä ja diagnoosista, kun olen itse aivan varma tästä. Vai antaisiko virallinen diagnoosi minulle jotain? Lisää helpottuneisuuden tunnetta? [/quote] Jotta sinä oikeasti olisit asperger, sinun pitää täyttää tietyt kriteerit. Se, että sinulla on joitakin piirteitä ei tee sinusta aspergeria. Et voi olla myöskään täysin varma siitä, ellet mene asperger- tutkimuksiin. Olen itse diagnosoitu asperger. Asia varmistettiin erilaisilla testeillä. Virallisella diagnoosilla voit saada helpommin tukitoimia. [/quote] Miksi toteaisin varmana minulla olevan Asperger, jollen olisi itsetutkiskelun ja eri palasten yhdistelyn avulla tajunnut täyttäväni monet kriteerit, lukenut as henkilöiden persoonakuvauksia, sekä verrannut omia "erilaisempia" piirteitäni ja kokemuksiani itsestäni keskeisiin Asperger piirteisiin ja ominaisuuksiin. En koe tarvitsevani tukea tai apua. Koen vain että olen tullut päätökseen tässä oman persoonallisuuteni kyseenalaistamisessa ja kaikenkaikkiaan itseni erilaiseksi tuntemisessa. Nyt sain "vastauksen" kun tajusin olevani Asperger :) ap
[/quote]
Väität siis, että voit itse tehdä luotettavan diagnoosin, vaikka et ole alan asiantuntija? Usein niistä as- piirteistä on sen verran haittaa henkilölle, että haluaa selvittää niiden oireiden syyn. Virallisesti. Minullekin näistä "piirteistä" on huomattavasti enemmän haittaa kuin hyötyä.
[/quote]
Niinhän niistä onkin ollut haittaa, ja siksi olen monta vuotta yrittänyt selvittää syyn. Ja tajusin syyn, vihdoin. Mutta en mitenkään "vihaa" itseäni, vaikka olen kokenut vihan tunteita omaa luonnettani kohtaan. Mutta silti pidän itsestäni. Onko sanomisissani edes mitään järkeä.. vaikeaa selittää. Mutta tuntuu hyvältä jotenkin edes täällä av palstalla purkaa ajatukset sanoiksi.
ap