Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia vedenpitäviä vaatteita lapset käytti ennen?

Vierailija
08.10.2014 |

Meillä ainakin 11-vuotiaskin vielä tarvii syksyllä veden ja kuran pitävää vaatetta melkein joka päivä, mutta onneksi tavalliselta näyttävät ulkovaatteet pitää nykyään vettä, eikä tarvitse olla mitään erillisiä kuravaatteita. Mutta miten silloin kun ei ollut näitä teknisiä materiaaleja ja lapset leikki ihan samaan malliin kuin nykyäänkin, niin minkälaiset vaatteet oli isommilla? Tuskin kouluikäiset ennenkään suostui mitään kurahousuja enää laittamaan, en ainakaan itse muista, että itsellä olisi ollut sellaisia, vaikka ulkona paljon leikittiinkin. Mikä siis oli entisajan "reimatec" ??

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:43"]Hmm... Kyllä minulla ainakin oli 80/90-luvun vaihteessa ihan tavalliset sellaiset kurahaalarihousut vaikka olin jotain 10v. Olin tosi ujo ja kiltti ja varmaankin puin kiltisti mitä käskettiin ja olin myös aika lyhyt, eli varmaan tämäkin vaikutti siihen, mitä vaatetta minulle hankittiin, eli tätä ei ehkä voi yleistää koskemaan tuota aikakautta.
[/quote]

Löysinpäs albumista kuvan, jota muistelin! Eli olen syksyllä kotipihalla haravoimassa lehtiä keltaiset kurahaalarit jalassa. Päiväyksen mukaan olen 10,5 mutta näytän kyllä nuoremmalta. Tosi hassu kuva.

Vierailija
2/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enstex-housut ja -takin minäkin muistan. Ne olivat talvivaatteita, mutta taidettiin käyttää myös märkänä aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enstex, joka oli aina märkää. Kouluikäisenä sitten kevyttoppavaatteita, jotka nekin oli aina märkiä. 11-vuotiaana alettiin vaan seisoskella levisten lahkeet, mitäpä muutakaan kuin märkinä. 

Vierailija
4/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen, eli 70- ja 80-luvuilla oli hyvät Rukan kurahaalarit, jotka oli tehty niin vahvasta kankaasta, että kesti minulta nuorimmalle sisarelle. On vielä yhdet tallessa, mutta hieman kovettunut. Nykyään Rukkakaan ei kestä ihan niin hyvin. Vähän isompana minulla oli Fjällrävenin housut partiohommissa ja piti kosteuden poissa, kun muisti ennen pt-kisoja kerran vuodessa vahata.

Vierailija
5/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:16"]

Ennen, eli 70- ja 80-luvuilla oli hyvät Rukan kurahaalarit, jotka oli tehty niin vahvasta kankaasta, että kesti minulta nuorimmalle sisarelle. On vielä yhdet tallessa, mutta hieman kovettunut. Nykyään Rukkakaan ei kestä ihan niin hyvin. Vähän isompana minulla oli Fjällrävenin housut partiohommissa ja piti kosteuden poissa, kun muisti ennen pt-kisoja kerran vuodessa vahata.

[/quote]

Oli sullakin ne Rukan haalarit vielä kymmenvuotiaana kuten tuolla yhdellä kirjoittajalla?

Vierailija
6/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen, eli 70- ja 80-luvuilla oli hyvät Rukan kurahaalarit, jotka oli tehty niin vahvasta kankaasta, että kesti minulta nuorimmalle sisarelle. 

[/quote]

Oliko nämä sellaisia, joissa ei ollut erillisiä henkseleitä vaan se sama kangas jatkui tavallaan henkselinä ja meni napeilla kiinni? Hämärä muistikuva sellaisista...

Vierailija
7/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon kastuttiin joka päivä ja kylmissä oltiin kun ei malttanut kotiin mennä. Ei mitään vedenpitäviä rukkasia ollut vaan kuljettiin lapasissa. Oli vastustuskyky ihan toista luokkaa. Niin ja siis 80-luvulla olen syntynyt.

Vierailija
8/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:22"]

Sillon kastuttiin joka päivä ja kylmissä oltiin kun ei malttanut kotiin mennä. Ei mitään vedenpitäviä rukkasia ollut vaan kuljettiin lapasissa. Oli vastustuskyky ihan toista luokkaa. Niin ja siis 80-luvulla olen syntynyt.

[/quote]

Kyllä kurarukkasia oli 80-luvulla.

Vierailija
9/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:19"]

[/quote]

Oli sullakin ne Rukan haalarit vielä kymmenvuotiaana kuten tuolla yhdellä kirjoittajalla?

[/quote]

Silloin olin jo partiolainen ja oli parit joitain vahvaa kangasta olevia housuja, joihin isä laittoi samaa vahaa kuin Fjällräveneihin. Se vaha auttoi todella hyvin pitämään vettä. Muistelen, että mökillä marjametsään kuitenkin ainakin mentiin rukan housuissa aika isonakin.

Vierailija
10/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan, että mulla oli ainakin viidet äidin ompelemat toppahousut. Niitä vaihdoin kun edelliset kastuivat. Kaverit olivat kateellisia, kun mulla oli aina kuivia housuja!

Vierailija
11/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:23"]

[/quote]

Kyllä kurarukkasia oli 80-luvulla.

[/quote]

Oli oli, mutta kyse olikin vähän vanhemmista lapsista. Kyllä minäkin käytin 80-luvulla kurarukkasia, mutta isompana lapsena en.

Vierailija
12/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:28"]Mä muistan, että mulla oli ainakin viidet äidin ompelemat toppahousut. Niitä vaihdoin kun edelliset kastuivat. Kaverit olivat kateellisia, kun mulla oli aina kuivia housuja!
[/quote]

Tämä siis 80-luvulla.

Vierailija
13/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen, eli 70- ja 80-luvuilla oli hyvät Rukan kurahaalarit, jotka oli tehty niin vahvasta kankaasta, että kesti minulta nuorimmalle sisarelle. 

[/quote]

Oliko nämä sellaisia, joissa ei ollut erillisiä henkseleitä vaan se sama kangas jatkui tavallaan henkselinä ja meni napeilla kiinni? Hämärä muistikuva sellaisista...

[/quote]

muistan tuollaisiakin, mutta tainnut olla lähinnä pienimmille.

Mulla on lisäksi poplarin näköinen musta tosi makee Rukan sadetakki tallessa. Taisi Rukalla olla ennen vähän enemmänkin erilaisia malleja.

Vierailija
14/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadin entisajan vaatteista vedenpitäviä todisteita.

Vierailija
15/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sateella sitä kastui. Talvella kastui lapaset. Niitä sit yritti tunkea patterille välkän ajaksi + ne märät kengät. Kaikkeen tottuu. Vm -73

Vierailija
16/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi parka, etkö tiedä?

Vierailija
17/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:48"]Enstex keksittiin 60-luvulla, sitä ennen oli villahousuja. Ne lämmittivät märkänäkin kai.
[/quote]
Meillä ei kaupunkilaislapsina sitä enstexiä niin käytetty. No pienenä joo, mutta ei enää koulussa. Mulla oli ekalla ja tokalla talvihousut, sit ei enää. Farkut ja sammarit.

Olen 40

Vierailija
18/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:43"]Hmm... Kyllä minulla ainakin oli 80/90-luvun vaihteessa ihan tavalliset sellaiset kurahaalarihousut vaikka olin jotain 10v. Olin tosi ujo ja kiltti ja varmaankin puin kiltisti mitä käskettiin ja olin myös aika lyhyt, eli varmaan tämäkin vaikutti siihen, mitä vaatetta minulle hankittiin, eli tätä ei ehkä voi yleistää koskemaan tuota aikakautta. [/quote] Löysinpäs albumista kuvan, jota muistelin! Eli olen syksyllä kotipihalla haravoimassa lehtiä keltaiset kurahaalarit jalassa. Päiväyksen mukaan olen 10,5 mutta näytän kyllä nuoremmalta. Tosi hassu kuva.

[/quote]

Kyllä vähän täytyy ihmetellä äitiäsi, että jos kiltti ja ujo 10-vuotias tulee lehtiä haravoituaan sisälle putipuhtaissa kurahousuissa, niin miksi ne piti taas seuraavalla kerralla pukea päälle? Kuitenkin vielä 80-luvulla ne oli aika "tönkköjä" ja tuntui varmasti ikäviltä jalassa.

Vierailija
19/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:32"]

Vaadin entisajan vaatteista vedenpitäviä todisteita.

[/quote]

Vaatteita on vahatttu varmaan iät ja ajat. Teknisten vaatteiden ja sadetakkien myötä on vähentynyt vaatteiden vahaus samoin kuin paikkaus tai sukkien parsiminen. Minä en ole koskaan itse parainut aukkia, mutta isoäitini kävi käydessään aina läpi meidän sukat...

Fjällrävenin vaha on nykyään niitä harvoja, joita tunnetaan, mutta taisi aikanaan joka kaupungissa suutarit tarjota niitä. Tuossa vedenpitävää todistetta: http://www.fjallraven.fi/hyvaksi-havaittu-resepti

Vierailija
20/46 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:43"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:43"]Hmm... Kyllä minulla ainakin oli 80/90-luvun vaihteessa ihan tavalliset sellaiset kurahaalarihousut vaikka olin jotain 10v. Olin tosi ujo ja kiltti ja varmaankin puin kiltisti mitä käskettiin ja olin myös aika lyhyt, eli varmaan tämäkin vaikutti siihen, mitä vaatetta minulle hankittiin, eli tätä ei ehkä voi yleistää koskemaan tuota aikakautta. [/quote] Löysinpäs albumista kuvan, jota muistelin! Eli olen syksyllä kotipihalla haravoimassa lehtiä keltaiset kurahaalarit jalassa. Päiväyksen mukaan olen 10,5 mutta näytän kyllä nuoremmalta. Tosi hassu kuva.

[/quote]

Kyllä vähän täytyy ihmetellä äitiäsi, että jos kiltti ja ujo 10-vuotias tulee lehtiä haravoituaan sisälle putipuhtaissa kurahousuissa, niin miksi ne piti taas seuraavalla kerralla pukea päälle? Kuitenkin vielä 80-luvulla ne oli aika "tönkköjä" ja tuntui varmasti ikäviltä jalassa.

[/quote]

Rukan sadehousut oli tosi hyvät jo aikanaan. Nyt jälkeenpäin saattaa luulla niiden olleen tönkköjä, koska se materiaali jäykistyy uv-valossa vuosikymmenten saatossa. Silloin kuitenkin Suomessa käsityötaito oli "haitekkiä" ja sai leikkauksiltaan parempia vaatteita ja parempia kankaita kuin nyt ulkomailla mahdollisimman halvasti tuotetut. Vasta 80 luvun jälkeen aikanaan mittava vaateteollisuus hävisi Suomesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan