mistä syystä äidit palaavat töihin hoitovapaalta?
Ovatko ne syyt taloudellisia, painostetaanko töistä vai mitä?
Itselläni 2v lapsi ja opiskelen tässä ohella. Tarkoitus olisi pitää lasta kotihoidossa n.3-vuotiaaksi, aloittelen tässä gradua ja siinä kestää vuosi, voisin valmistua kun lapsi on n. 3v.
Ajattelen niin, että lapsi on vain kerran pieni ja tästä ajasta haluan nauttia. Ja nautinkin kotona olosta.
Leikkipuistossa kun törmää äiteihin, he usein sanovat, että ei kiinnostaisi mennä töihin, mutta pakko on mennä takaisin (lapset n. 1,5vuotiaita).
Pohdin sitä, mitkä syyt vievät äidit takaisin töihin ja lapset hoitoon?
Jossain vaiheessa haluaisin nimittäin toisen lapsen. Mietin, eikö työelämässä ole "sallittua" olla 3 vuotta kotona hoitamassa lastaan?
Jos vuoden päästä valmistun, vien lapsen hoitoon ja menen töihin... Ja haluan toisen lapsen työelämässä, niin onko mahdotonta edes kuvitella olevansa poissa työelämästä 3 vuotta lapsen takia?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:33"]
Nykymiehethän eivät suostu elättämään laiskoja kotona makoilevia syöttiläitä. Sehän on käynyt selväksi tälläkin palsatalla, perheessäkin jokaisen on elätettävä itse itsensä. Se, että mies huolehtisi perheen elatuksesta, on mennyttä aikaa, joka ei palaa. Asennehan on vielä usein se, että vaimon pienemmästä palkasta elätetään koko perhe ja mies käyttää rahansa, mihin sitten käyttääkään, noin hiukan kärjistetysti sanottuna.
[/quote]
Se onkin eri juttu haluaako olla miehen elätettävänä. Naisen on hyvä kerryttää omaa eläkettään ja sitä paitsi on kivaa kun on edes hieman omaa taskurahaa toisin kuin hoitovapaalla. Saa mennä ihan itse laittamaan kynnet tai ripset eikä tartte anella mieheltä rahaa.
Saattaahan se mies kuolla, halvaantua tai muuten joutua työkyvyttömäksi.
Meidän kummankaan työpaikassa ei voi olla pois yli vuotta kerralla tai muuten tiputetaan alempiin tehtäviin. Olemme ratkaisseet ongelman siten, että ensimmäisen lapsen kanssa minä olin kotona 9 kk, mies vuoden osittaisella hoitovapaalla. Toisen lapsen syntyessä, minä olin kotona 10 kk ja mies jäi kokoaikaiselle hoitovapaalle tämän jälkeen 6 kuukaudeksi. Lapsilla oli ikäeroa 4 vuotta. Kun vanhin meni kouluun, niin minä jäin 6 kuukaudeksi vuorotteluvapaalle. Mies varmaankin jää vuorotteluvapaalle, sitten kun nuorin menee kouluun, siihen mennessä hän ehtii keräämään tarvittavat 15 vuotta työkokemusta.
Meille sopiva ratkaisu. Lasten kanssa ollaan oltu kotona, mutta aika on jakaantunut tasaisemmin 7 vuoden ajalle kuin vain ensimmäisille 3 vuodelle. Molemmat vanhemmat ovat saaneet kantaa vastuuta lapsista ja perheesta. Töistä ei ole tullut liian pitkiä poissaoloja, taloudellisesti ei ole ollut liian rankkaa eikä säästöjä ole tarvinnut syödä. Eläkkeisiinkään ei ole tullut isoja lommoja.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:04"]
Ovatko ne syyt taloudellisia, painostetaanko töistä vai mitä?
Itselläni 2v lapsi ja opiskelen tässä ohella. Tarkoitus olisi pitää lasta kotihoidossa n.3-vuotiaaksi, aloittelen tässä gradua ja siinä kestää vuosi, voisin valmistua kun lapsi on n. 3v.
Ajattelen niin, että lapsi on vain kerran pieni ja tästä ajasta haluan nauttia. Ja nautinkin kotona olosta.
Leikkipuistossa kun törmää äiteihin, he usein sanovat, että ei kiinnostaisi mennä töihin, mutta pakko on mennä takaisin (lapset n. 1,5vuotiaita).
Pohdin sitä, mitkä syyt vievät äidit takaisin töihin ja lapset hoitoon?
Jossain vaiheessa haluaisin nimittäin toisen lapsen. Mietin, eikö työelämässä ole "sallittua" olla 3 vuotta kotona hoitamassa lastaan?
Jos vuoden päästä valmistun, vien lapsen hoitoon ja menen töihin... Ja haluan toisen lapsen työelämässä, niin onko mahdotonta edes kuvitella olevansa poissa työelämästä 3 vuotta lapsen takia?
[/quote]
Haen koko ajan töitä, että mieheni voisi jäädä lapsemme kanssa kotiin. Vaikka mieheni ei haluaisikaan jäädä kotiin (mikä on käsittämätön ajatus, en ikinä olisi valinnut sellaista miestä lasteni isäksi), niin pyrkisin silti jo nyt takaisin työelämään. Syyt: viihdyn paremmin töissä kuin kotona ja todellakin vituttaa katsoa vierestä kun samanikäiset (kolmevitoset) miehet, joilla paljon heikompi koulutus ja työkokemus etenevät urallaan tuosta vain. Ja paremmalla palkallakin vielä. Ettekö te naiset oikeasti tajua, että mikään ei näissä sukupuolijaotteluissa muutu, ellemme itse ala aktiivisesti toimia toisin?
Ja ap, jos opiskelet ja teet gradua "samalla" kun hoidat 2-vuotiasta, niin taidat hieman kaunistella tilannettasi. Ettei vai olisi mummo ilmaiseksi käytettävissä lastenhoitajaksi tarvittaessa?
Vielä noista puistokommenteista on pakko todeta, että ensinnäkin minun kaltaiseni äidit tajuavat yleensä pitää suunsa kiinni kun puheeksi tulee leikkipuistossa lasten kotihoito. Jotenkin olen huomannut, että "ihanaa kun pääsis pian duuniin, pää hajoo kotona ja täällä hiekkalaatikon reunalla teidän jorinoitanne kuunnellessa" ei ole se sosiaalisesti hyväksytty kommentti tuohon keskusteluun :).
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 15:26"]
Rehellisesti - syyllistäminen työpaikalla. Kaikkia yli 1v kotona olleita pidetään täällä lusmuina ja vastuun pakoilijoina. Mies taas on sellaisissa tehtävissä, missä oman osaamisen ja itsensä kehittäminen sekä jatkuva esilläolo on kaiken A ja O, muuten kilpailijat vievät asiakkaat.
Säästöjen puolesta minä tai mieheni olisimme voineet jäädä kotiin vaikka lapsen 6v synttäreihin asti. Kyllä teki pahaa viedä lapsi päiväkotiin kun olisi voinut hoitaa kotonakin.
[/quote]
Miksi sä välitit enemmän työkavereiden ja työpaikan älyttömyyksistä kuin lapsestasi?
Työkaverini ovat mulle olemassa vain työpaikalla ja työpaikka on yksi lysti, kun en ole siellä. Työt teen tietenkin niin kuin pitää, mutta elämäni on omaa.
No ethän sinäkään sen lapsen kanssa varsinaisesti ole jos opiskelet!