Psykologiaa ja ihmismieltä ymmärtävät, selittäkää tämä
Se kun yhtäkkiä alkaa ajatella tai saa vahvan tunteen jostain ihmisestä, ja hetken päästä sitten tapaakin hänet. Ei siis suunnitellusti eikä niin, että olisi esim. nähnyt vilauksen hänestä vaikka jossain kaupassa (ja siitä hän alitajuisesti tulee mieleen) ja vasta toisella kohtaamisella tiedostaa että hänhän se siinä on.
Esim. tänään mulle tuli mieleen eräs tuttuni jota en hetkeen ole nähnyt ja pian hän ajoikin autolla mua vastaan.
Tapahtuuko muille tätä?
Kommentit (28)
Se on sattumaa. Mä ajattelin just Big Mac -ateriaa, mutta silti lautasella on vain kuivaa leipää. Ei ollut sattuma puolellani tällä kertaa.
No, onhan se vähän hassu fiilis, kun on juuri kaivanut työkaverin kalenterin auki, että uskaltaako ottaa Teams-puhelun, niin samainen kollege sitten juuri Teamsilla soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmiö tunnetaan psykologiassa nimellä confirmation bias, olisiko vahvistusharha suomeksi?
Näin. Voit kokeilla sitä käytännössä, jos vaikka saisit itse aiheutettua "enteen" itsellesi.
Tässä on kvitteni: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kvitteni
Kerää tietoa siitä niin paljon kuin pystyt ennen nukkumaan menoa ja tarkkaile huomenna ympäristöäsi. Huomaat monia asioita, mitkä muistuttavat sinua tästä hedelmästä, mitkä normaalisti olisi jäänyt täysin vailla huomiota.
En ymmärrä miten joku hedelmä tähän liittyy. Totta kai lukemalla ihan mitä tahansa voi saada uusia näkökulmia ja havaita asioita joita ei ennen olisi huomannut, mutta en minä usko että kvitteneitä opiskelemalla saan ennettä toisesta ihmisestä... edes hedelmätiskillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmiö tunnetaan psykologiassa nimellä confirmation bias, olisiko vahvistusharha suomeksi?
Näin. Voit kokeilla sitä käytännössä, jos vaikka saisit itse aiheutettua "enteen" itsellesi.
Kerää tietoa siitä niin paljon kuin pystyt ennen nukkumaan menoa ja tarkkaile huomenna ympäristöäsi. Huomaat monia asioita, mitkä muistuttavat sinua tästä hedelmästä, mitkä normaalisti olisi jäänyt täysin vailla huomiota.
Just näin. Lisäksi paikka jossa olet vaikuttaa siihen, mitä ajattelet. Esim. jos ajelet nelostietä ja tiedät Marja-Liisan ajavan nelostietä päivittäin, ajattelet Marja-Liisaa todennäköisemmin kuin jos olisit Kanarialla, jota et assosioi Marja-Liisaan millään tavalla. Ja kas, siinähän se Marja-Liisa ajoikin vastaan! Just kun ajattelit häntä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kirjoittaa eri asiasta. Tuo, mistä sinä kirjoitat, tapahtuu esim. silloin, kun vaikka pohtii lapsen yrittämistä, ja yhtäkkiä kaikkialla tulee vastaan raskaana olevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Lisäksi paikka jossa olet vaikuttaa siihen, mitä ajattelet. Esim. jos ajelet nelostietä ja tiedät Marja-Liisan ajavan nelostietä päivittäin, ajattelet Marja-Liisaa todennäköisemmin kuin jos olisit Kanarialla, jota et assosioi Marja-Liisaan millään tavalla. Ja kas, siinähän se Marja-Liisa ajoikin vastaan! Just kun ajattelit häntä!
No tässä on jo pointtia.
Olimme lenkillä kaverini kanssa kapeahkolla kylätiellä jossa näkyvyys huono autolla ajaessa. Aikaisemmin ei kumpikaan ollut meistä siellä käynyt edes lenkillä. Vitsailin kaverilleni, että kohta varmaan tulee sen merkkinen auto meitä vastaan, jospa ei jäädä alle. Meni kaksi minuuttia ja arvailemani automerkki tosiaan tuli meitä vastaan. Pari muutakin tapausta on ollut.
Unissa olen myös nähnyt esineitä tai tapahtumia jotka tapahtuvat myös oikeassa elämässä päivän - vuoden viiveellä unen näkemisestä.
Etiäinen on siitä jännä ilmiö, että se on erityisen yleinen Pohjoismaissa. Jopa monet suomalaiset, jotka eivät niin hirveän "taikauskoisia" ole, ovat kokeneet sen.
Norjaksi ilmiön nimi on vardøger.