Poikalapsen ympärileikkaus lääketieteellisistä syistä
Onko kokemuksia? Onko pitkään kipeä? Tuleeko tulehduksia helposti?
Lapselle tehdään tällainen hyvin kireän esinahan takia, pissa jää kiertämään ihan sen alle ennen kuin tiputtelee tai lirisee heikkona suihkuna pois. Ymmärtääkseni vaatii suihkuttelua 2-3 viikkoa.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:43"]
Ettet vaan olisi kuitenkin piilopippelinsilpoja, joka haluaa täällä tukea fantasioilleen?
[/quote]
Anteeksi mitä? Kyllä ihan siksi kysyin, että haluaisin kuulla onko toipumisaika osoittautunut kipeäksi ja hankalaksi. Ei tarvitse olla yksityiskohtainen kuvailuissaan. ap
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:45"]
Ettet vaan olisi kuitenkin piilopippelinsilpoja, joka haluaa täällä tukea fantasioilleen?
[/quote]
Anteeksi mitä? Kyllä ihan siksi kysyin, että haluaisin kuulla onko toipumisaika osoittautunut kipeäksi ja hankalaksi. Ei tarvitse olla yksityiskohtainen kuvailuissaan. ap
[/quote]
Ok. Täällä on joskus kirjoitellut tyyppi, joka haluaa silpoa pippeleitä ilman syytä.
Meillä pojalle tehtiin 6-vuotiaana toistuvien tulehdusten ja kireän esinahan vuoksi, kipeä oli muistaakseni muutamia päiviä. Operaatiosta toipuminen meni ongelmitta ja oli helpompi kuin nielurisaleikkauksesta toipuminen.
Ok. Täällä on joskus kirjoitellut tyyppi, joka haluaa silpoa pippeleitä ilman syytä.
[/quote]
[/quote]
[/quote] Ei niita pippeleita silvota vaan esinahka poistetaan kirugisesti. Amerikassa asuminen riittaa syyksi taalla, suurin osa poikalapsia leikataan synnytyslaitoksella enka ole kuullut kenenkaan sita muistelevan.
Olisi myös mielenkiintoista kuulla kokemuksia. Meillä on ilmeisesti sama homma edessä, syynä haljennut esinahka jossa myös liikakasvua.
Kiitti vastauksesta, 5! Tehtiinkö hänelle kokonainen ympärileikkaus siis? Tämä oma poikani on jo 9-vuotias ja lääkäri esitti vaihtoehdoksi "pienempää nippaisua", mutta sen tekemisen voi joutua uusimaan murrosiässä. Päädyin siksi tuohon totaalisempaan korjaukseen. Hyvä, ettei kipeänä sitten tarvitse olla pitempään. ap
Meillä pojalla todennäköisesti sama edessä, loppuvuodesta mennään lastenkirurgin arvioon. Onko teillä minkä ikäinen poika? Itse pelkään eniten juuri sitä mahdollista kipua, lapsi 8kk ja mietin vain että miten pahalta tuntuu kun toinen ei itse edes ymmärrä miksi sattuu.. Tosin voihan se olla etteivät leikkaa, saa nyt nähdä. Mutta kokemukset kiinnostais muakin!
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:52"]
Meillä pojalla todennäköisesti sama edessä, loppuvuodesta mennään lastenkirurgin arvioon. Onko teillä minkä ikäinen poika? Itse pelkään eniten juuri sitä mahdollista kipua, lapsi 8kk ja mietin vain että miten pahalta tuntuu kun toinen ei itse edes ymmärrä miksi sattuu.. Tosin voihan se olla etteivät leikkaa, saa nyt nähdä. Mutta kokemukset kiinnostais muakin!
[/quote] No herranjestas eiko Suomessa osata puuduttaa? Tuon asian selvittaisin ensimmaiseksi jos olisi minun poikani.
Kiitti vastauksesta, 5! Tehtiinkö hänelle kokonainen ympärileikkaus siis? Tämä oma poikani on jo 9-vuotias ja lääkäri esitti vaihtoehdoksi "pienempää nippaisua", mutta sen tekemisen voi joutua uusimaan murrosiässä. Päädyin siksi tuohon totaalisempaan korjaukseen. Hyvä, ettei kipeänä sitten tarvitse olla pitempään. ap
[/quote]
Taidat sittenkin olla se pippelinsilpoja.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Ei niita pippeleita silvota vaan esinahka poistetaan kirugisesti. Amerikassa asuminen riittaa syyksi taalla, suurin osa poikalapsia leikataan synnytyslaitoksella enka ole kuullut kenenkaan sita muistelevan. [/quote]
Toisen ihmisen ruumista palojen irrottaminen ilman lääketieteellistä syytä on aina silpomista.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:58"]
[/quote]
[/quote]
En kyllä yhtään tiedä mistä puhut, mutta ainakin onnistut tekemään tästä ketjusta tosi omituisen kuuloisen. Huokaus, kyllä ihan edelleenkin kyse on ihan siitä mistä otsikossa kysyn. Lääketieteellisestä syystä tehdä ympärileikkaus. Emme ole vielä saaneet leikkausaikaa, tullee tammikuulle. Kirurgi vain soitti tänään ja ratkaisin puhelimessa mihin toimenpiteeseen lähdetään. ap
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:58"]
[/quote]
[/quote]
En kyllä yhtään tiedä mistä puhut, mutta ainakin onnistut tekemään tästä ketjusta tosi omituisen kuuloisen. Huokaus, kyllä ihan edelleenkin kyse on ihan siitä mistä otsikossa kysyn. Lääketieteellisestä syystä tehdä ympärileikkaus. Emme ole vielä saaneet leikkausaikaa, tullee tammikuulle. Kirurgi vain soitti tänään ja ratkaisin puhelimessa mihin toimenpiteeseen lähdetään. ap
[/quote]
Miksi haluat silpoa pippelin kokonaan, jos lääkärin mielestä pienempikin operaatio riittäisi? Jos pitää uusia niin sitten pitää, mutta kai nyt tärkeintä on säilyttää pippeli mahdollisimman ehjänä?
Pienempi on parempi, sillä ympärileikattu terska hankautuu esimerkiksi pidempiä matkoja kävellessä.
Onko lapsen itse suorittamaa venyttelyä kokeiltu?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:52"]
[/quote] No herranjestas eiko Suomessa osata puuduttaa? Tuon asian selvittaisin ensimmaiseksi jos olisi minun poikani.
[/quote]
Siis eiköhän tuo tehdä ihan nukutuksessa. Kivulla tarkoitin leikkauksen jälkeistä kipua, esinahassa on tikit ja tuonikäisellä se pissa suihkuaa vaipassa niihin tikkeihin ja aiheuttaa todennäköisesti aivan älyttömän, joskin hetkellisen kivun.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 23:09"]
Pienempi on parempi, sillä ympärileikattu terska hankautuu esimerkiksi pidempiä matkoja kävellessä.
[/quote]
Ja itsetyydytys hankaloituu. Ja muutenkin herkkyys katoaa. Ei hyvä. Näpit irti niistä pippeleistä, jos ei ole ihan ehdoton lääketieteellinen peruste.
Olen tuo ketjuun kirjoittanut nro 5 ja meillä pojalta poistettiin koko esinahka toistuvien tulehdusten aiheuttamien kiinnikkeiden vuoksi. Toimenpiteen jlk oli eka pissaaminen kipeä, mutta turvotus ja mustelmat hävisi aika nopeasti ja leikki ja touhuili normaalisti jo muutaman päivän päästä. Normaalit särkylääkket (burana ja panadol) riitti kipuun.
Esinahkaa tarvitaan aikuisena, siksi se kannattaa säästää. Esinahka venyy, jos sitä venyttää.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 23:09"]
[/quote]
No tuota.. Tässä on hieman erityispiirteitä. Hän ei kykene tekemään sellaista ilman avustajaa/ hoitajaa. Tuo on häveliäisyyssyistä siis hylätty vaihtoehto ja siihen myöntyi lääkärikin ilman muuta. Poika vierastaa jo vanhemman puuttumista noin yksityisiin asioihin. Lisäksi tilanteen arvioinut kirurgi (ei ollut sama joka soitti) sanoi, ettei kortisonisalvavenyttely enää auta, tilanne on hyvin kireä ja vaarana täydellinen kureutuminen. Arvein itse että 1 ainoa toimenpide nyt lapsuusiässä on vähemmän kurja muisto kuin se, että värkkeihin puututaan 2 kertaa. Murrosikäisenä nolottaisi vielä enemmän. ap
Eli nolostelun takia haluat lapsellesi pysyvän haitan? Sillä esinahalla on monta tarkoitusta.
Ei todellakaan menisi tässä perheessä läpi!