Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näin tänään kun joku teinipoika oli jäädä sähköpotkulaudalla auton alle

Vierailija
28.09.2021 |

Oli todella lähellä. Luultavasti oli jäänyt jotenkin auton kuolleeseen kulmaan ja autokuski ei huomannut sähköpotkulautailijaa ennen kuin tämä oli suojatiellä. Kyllä jätti sydän lyönnin välistä kun huomasin mitä tapahtuu. Poika ehti kuitenkin just alta pois ja tämä autoilija näytti todella säikähtäneeltä. Huh.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin pääkaupunkiseudulla oli vain polkupyörillä paahtavia hipsteritorpedoja, nyt sen lisäksi myös sähköpotkulaudoilla paahtavia hipsteritorpedoja.

Vierailija
22/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojatiet ovat jalankulkijoita varten. Sähköpotkulauta taas on ajoneuvo.

Väärin. Sähköpotkulaudat ovat kevyttä liikennettä siinä missä esim. polkupyörätkin. Kevyt liikenne ylittää autotien suojatietä pitkin.

...kävellen ja laitetta taluttaen, ellei kyseessä ole pyörätien jatke. Mutta tässähän oli kyseessä suojatie, joten olisi pitänyt taluttaa ja kävellä.

Asia ei ole noin uuden tieliikennelain mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko oikealta vai vasemmalta? Joka tapauksessa jokaisella liikkujalla on velvollisuus osallistua liikenteen turvaamiseen niin, että ei tee nopeita rynnäköitä ja ilmesty yhtäkkiä risteyksissä eteen, saati pöllähdä suojatielle äkkiarvaamatta. Siinä missä pyöräilijän kuuluu osoittaa kädellä tienylitysaikomuksensa, sama kuuluu sähkölautailijoille.

Vierailija
24/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko oikealta vai vasemmalta? Joka tapauksessa jokaisella liikkujalla on velvollisuus osallistua liikenteen turvaamiseen niin, että ei tee nopeita rynnäköitä ja ilmesty yhtäkkiä risteyksissä eteen, saati pöllähdä suojatielle äkkiarvaamatta. Siinä missä pyöräilijän kuuluu osoittaa kädellä tienylitysaikomuksensa, sama kuuluu sähkölautailijoille.

Suojatielle ei syöksytä varomattomasti. Jalankulkijankin tulee pysähtyä tien reunaan ja katsoa, ettei autoja tule.

Vierailija
25/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko auto kääntymässä?

Ei ollut, vaan auto ajoi suoraan ja tämä sähköpotkulautailija ajoi tällä laudalla hänen takaa ja vaihtoi hänen edestään kadun puolta, kun pyörätie loppui siltä puolelta katua. Vähän saman tyyppinen tilanne, kuin tässä ketjussa kerrottu tilanne autoilijan näkökulmasta, mutta sillä erolla, että tämä sähköpotkulautailija ei ollut ajanut kovin kauaa autoilijan kanssa samaan suuntaan vaan näin, kun hän vähän aiemmin kääntyi tälle tielle yhdestä risteyksestä. Tämä autoilija oli siis hiljentänyt ja päästämässä kävelijää tien yli ja "kiihdyttämässä" vauhtia, kun tämä poika pyyhälsi sähköpotkulaudallaan ikään kuin auton takaa/sivusta auton eteen suojatielle. Vaikea selittää tarkemmin. Ap

Vierailija
26/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko auto kääntymässä?

Ei ollut, vaan auto ajoi suoraan ja tämä sähköpotkulautailija ajoi tällä laudalla hänen takaa ja vaihtoi hänen edestään kadun puolta, kun pyörätie loppui siltä puolelta katua. Vähän saman tyyppinen tilanne, kuin tässä ketjussa kerrottu tilanne autoilijan näkökulmasta, mutta sillä erolla, että tämä sähköpotkulautailija ei ollut ajanut kovin kauaa autoilijan kanssa samaan suuntaan vaan näin, kun hän vähän aiemmin kääntyi tälle tielle yhdestä risteyksestä. Tämä autoilija oli siis hiljentänyt ja päästämässä kävelijää tien yli ja "kiihdyttämässä" vauhtia, kun tämä poika pyyhälsi sähköpotkulaudallaan ikään kuin auton takaa/sivusta auton eteen suojatielle. Vaikea selittää tarkemmin. Ap

Ja siis auton kuskista katsoen oikealta syöksyi eteen. Ap

Vierailija
27/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojatielle ei syöksytä varomattomasti. Jalankulkijankin tulee pysähtyä tien reunaan ja katsoa, ettei autoja tule.

Sepä se. Jokaisella liikkujalla on velvollisuus, niin jalankulkijalla kuin kaikilla muillakin.

Vierailija
28/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kaikki vain tietäisivät ja noudattaisivat sääntöä, että sp-laudalla ei saa ajaa jalkakäytävällä.

Toisaalta se on aika ymmärrettävää, että monikaan ei huomaa onko jollakin väylällä pyörätien kyltti vai ei. Pyörätien kylttejä kun on yleensä vain risteyksissä ja lähimpään risteykseen voi olla pitkä matka.

Millä perusteella se määritellään että mikä on pyörätie ja mikä jalkakäytävä? Tuntuu että niitä kylttejä on aika satunnaisesti siellä täällä. Monesti jalkakäytävä on myös leveämpi kuin mitä pyörätie.

Vierailija
29/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt samoin kuin tuolle autoilijalle. Olin ajamassa suoraa tietä eteenpäin, kun yhtäkkiä suojatielle oli jostakin ilmestynyt potkulautailija. Ajoin tietyöalueella ja varmaan noin 20 km/h ja tämä potkulautailija oli tullut mua nopeampaa ja siksi en ollut havainnut häntä ennen kuin kääntyi mun auton eteen. Piti muutaman kerran vetästä tuon jälkeen syvään henkeä.

Et ollut kääntymässä eikä sinulle ollut liikennemerkillä määrätty väistämisvelvollisuutta, joten väistämisvelvollisuus oli lautailijalla, jos se ajoi sillä. Ainakin, jos se oli sähköpotkulauta. Jotkin tavalliset potkulaudat eivät ilmeisesti ole lain mukaan ajoneuvoja.

Tavallinen potkulauta, joka liikkuu jalkapotkuvoimalla kuten vaikka potkukelkkakin, katsotaan jalankulkijaksi. Laite, joka liikkuu itsestään taikka niin, ettei jalka pötki maata, on ajoneuvo.

Vierailija
30/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko auto kääntymässä?

Potkulautailijan vika siis. Itse oli ajamassa alle.

Vierailija
31/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kaikki vain tietäisivät ja noudattaisivat sääntöä, että sp-laudalla ei saa ajaa jalkakäytävällä.

Toisaalta se on aika ymmärrettävää, että monikaan ei huomaa onko jollakin väylällä pyörätien kyltti vai ei. Pyörätien kylttejä kun on yleensä vain risteyksissä ja lähimpään risteykseen voi olla pitkä matka.

Millä perusteella se määritellään että mikä on pyörätie ja mikä jalkakäytävä? Tuntuu että niitä kylttejä on aika satunnaisesti siellä täällä. Monesti jalkakäytävä on myös leveämpi kuin mitä pyörätie.

kuljethan vain jalan…

Vierailija
32/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt samoin kuin tuolle autoilijalle. Olin ajamassa suoraa tietä eteenpäin, kun yhtäkkiä suojatielle oli jostakin ilmestynyt potkulautailija. Ajoin tietyöalueella ja varmaan noin 20 km/h ja tämä potkulautailija oli tullut mua nopeampaa ja siksi en ollut havainnut häntä ennen kuin kääntyi mun auton eteen. Piti muutaman kerran vetästä tuon jälkeen syvään henkeä.

Et ollut kääntymässä eikä sinulle ollut liikennemerkillä määrätty väistämisvelvollisuutta, joten väistämisvelvollisuus oli lautailijalla, jos se ajoi sillä. Ainakin, jos se oli sähköpotkulauta. Jotkin tavalliset potkulaudat eivät ilmeisesti ole lain mukaan ajoneuvoja.

Joo sähköllä se kulki. T. Se ketä lainasit

Vierailija
33/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko auto kääntymässä?

Ja siis auton kuskista katsoen oikealta syöksyi eteen. Ap

Oikealta tulemisella ei ole merkitystä, jos tulee ajoradalle esim. pyörätieltä, pihasta jne.

Vierailija
34/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko auto kääntymässä?

Potkulautailijan vika siis. Itse oli ajamassa alle.

Ilmeisesti hän ajatteli, että auto päästää hänetkin tien yli, eikä ollut miettinyt sitä vaihtoehtoa, että autoilija ei ole havainnut häntä.

Vierailija
35/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen potkulauta, joka liikkuu jalkapotkuvoimalla kuten vaikka potkukelkkakin, katsotaan jalankulkijaksi. Laite, joka liikkuu itsestään taikka niin, ettei jalka pötki maata, on ajoneuvo.

Sellainen isompipyöräinen potkupyöräkinkö?

Vierailija
36/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se. Jokaisella liikkujalla on velvollisuus, niin jalankulkijalla kuin kaikilla muillakin.

Mutta vaikka syöksyisi suojatielle, niin suojatiellä syyllinen on aina päälleajaja.

Vierailija
37/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo saisi viedä kaatopaikalle nuo roskat.

Vierailija
38/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten jotkut uskaltaa ajaa niillä sähköskuuteilla niin kamalan kovaa keskustassa. Itse olen muutaman kerran testaillut niitä kun olen hakenut painavampia ostoksia kauempaa ilman pyörää tai autoa, ja olen ollut ihan kauhuissani kaikissa käännöksissä ja suojatien ylityksissä :D hirvittää vähän mennä täysiä jopa suorilla teillä.

Vierailija
39/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta vaikka syöksyisi suojatielle, niin suojatiellä syyllinen on aina päälleajaja.

Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille.

Vierailija
40/65 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut lähellä satuttaa yhtä ihan kävellessä. Puhalsin kerran kävelytiellä saippuakuplia ja sähköpotkulautailija ilmestyi huomaamattani takaa ja ajoi ihan vierestä. Melkein jäi käsi lautailijan ajoreitille 😬

Onko sähköpotkulaudoissa kelloa?