Pizzataikina ollut viikonlopusta jääkaapissa
Taikinassa siis vehnäjauhoja, vähän ruisjauhoja, vettä, hiivaa, suolaa, öljyä. Taikina tehty, kohotettu ja enin osa taikinasta pitsaksi leivottu ja paistettu silloin lauantaina tai sunnuntaina, en muista varmaksi. Kun ei ehditty kaikest atehdä niin työnsin lopun jääkaappiin. Nyt tämä kulhon pohjalle jäljelle jäänyt osa tuoksui ihan hyvälle, mutta raakana maistui tosi pistävälle, happamalle. Onko pilalla vai voiko vielä jauhoja lisäämällä leipoa pizzapohjaksi?
Kommentit (5)
Kyl mä leiposin. Se on happamoitunu se taikina ku hiiva on siellä rellestänyt.
Mä aina kohotan taikinaa (00-jauhoja, tuorehiivaa, vettä, sokeria, suolaa) kolme vuorokautta viileässä ennen leipomista. En ole kyllä sitä raakaa taikinaa maistanut. :)
Ok! Teen pikapizzaa siitä kun uuni jo lämmin. Ei sitä paljoo olekaan, eli jos on liian jotakin mitälie, väkevää, niin ei mene paljon hukkaan paiston jälkeenkään. Kiitos vastauksista!
Sattumoisin luin juuri uudesta ravintolasta joka on avattu Helsingissä. Paikan pizzapohjat olevat kuulemma loistavia, ja heidän salaisuus on että pizzataikinaa nostatetaan kolmen-neljän päivän ajan.
Hah, olin lukenut tuosta samasta mutten muistanut ollenkaan! Tuli muuten kyllä tosi hyvää, perhekin kehui vaikka täyteainekset oli hyvin vaatimattomat. Seuraavalla pitsantekokerralla teen ison annoksen ja jätän tarkoituksella osan vanhenemaan.