Auttakaa tyhmää! Miten lasken metrihinnan?
Eli jos lankaa on 8m ja hinta on 5,12€ niin paljonko yksi metri maksaa? Entä 10cm=?
Tiedän, että oikeasti todella simppeli laskea mutten nyt saa pääkoppaa järjestykseen niin, että osaisin ratkaista tämän... ärsyttää!
Kommentit (36)
Kyllä sinun kannattaa ihan vain rauhoittua ja lasket nuo alakoululaisen tehtävät sitten kun olet vähän levännyt.
ap täällä:
Kiitos paljon! Tiedän että laskun osaa ala-aste ikäisetkin, mutta itsellä matikka ollut aina 5, ja tällaisia laskuja olen joutunut laskemaan viimeksi kymmenisen vuotta sitten..
Vierailija kirjoitti:
Hinta jaettuna yksikkömäärällä.
Ei onnistu
Kokeile jakolaskua. Laita toinen numero viivan alapuolelle ja toinen yläpuolelle. Jos huomaat että meni väärin niin vaihda numeroiden paikkaa ja laske uudestaan.
Saattaa vaikuttaa *ittuilulta, mutta ei ole. Näin se lasketaan.
Oletko nyt ihan tosissasi? Jos sulla kahdeksan metriä lankaa ja tarviit yhden metrin hinnan niin tietenkin jaat sen hinnan kahdeksalla.
Mietit vain tarkasti.
Sulla on 8 metriä lankaa. Miten saisit sen metrin pätkiksi? Aivan, jakamalla sen metrin pätkiksi (saksien avulla).
Sama hinnalle. 8 metrin hinnasta saa 8 kpl metrin hintoja, eli jaetaan kasilla.
Kuinka monta kertaa 10 senttiä menee metriin? 10 kertaa. Eli jaat metrihinnan 10:llä, saat 10 sentin hinnan.
t. numerosokean läheinen
Mitä hitto ainakin kymmenen vastausta ja kaikki eri. Mulla meni usko ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
ap täällä:
Kiitos paljon! Tiedän että laskun osaa ala-aste ikäisetkin, mutta itsellä matikka ollut aina 5, ja tällaisia laskuja olen joutunut laskemaan viimeksi kymmenisen vuotta sitten..
Osaat kuitenkin laskea langan menekin, eli paljonko sitä tarvitset?
8 : 5,12€ = 0,6475 €
Tulos pyöristyy : 0,65 €
Vastaus: 0,65 €/ m
Vierailija kirjoitti:
Mitä hitto ainakin kymmenen vastausta ja kaikki eri. Mulla meni usko ihmisiin.
Pitää vaan tietää.
42 on oikea vastaus kaikkiin maailman tärkeisiin asioihin.
Vau, 20 vastausta eikä vieläkään kukaan osannut tehdä täysin oikeaa vastausta kysymykseen.
0,64€/metri