Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kissa! Pissa! Kaunokirjoituksen eli käsialakirjoituksen opetus poistuu koulusta!

Vierailija
18.11.2014 |

Kissa! Pissa! Kaunokirjoituksen eli käsialakirjoituksen opetus poistuu peruskoulusta syksyllä 2016???

Tilalle tekstaamalla kirjoittamista ja opetusta kirjoittaa näppäimistöllä???

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014111818846664_uu.shtml

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitan kaikki muistiinpanot nopeasti käsialalla. Ei se tietennkään koulusasopitun näköistä ole, vaan minulle sopivaa, mutta pohjana on kuitenkin käsialakirjoitus.

Miten tekstaajasukupolvi oppii sitomaan kirjaimet ja kirjoittamaan nopeasti, sitä en ymmärrä.

Vierailija
42/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reilu parikymppinen, ja viimeksi käyttänyt kaunoa ala-asteella. Hyvä vaan että poistuu, ei sillä tee yhtään mitään. Allekirjoituksen opettamiseen voi käyttää vaikka yhden oppitunnin, ei oman nimen kirjoittaminen kauempaa vie. Mielummin opetetaan selkeää tekstausta kuin kaunoa, kaunoa kirjoittavien vanhempien ihmisten käsialasta on tuskaa saada selvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 12:47"]

Iiiiiiikinä en ole kaunokirjoitusta tarvinnut. Aivan totaalisen turhaa, paljon parempi jos vaikka Word ja Excel opetetaan kaikille peruskoulussa.

[/quote]

Hahahaha.

Eikun ne opettelee siellä vaan puukonkahvojen vuolentaa.

Vierailija
44/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan kaunokirjoituskursseja harrastukseksi lapsille. Sivistää ja kehittää aivoja, niin kuin muutkin harrastukset. Haluaisin linkin noihin kaunokirjoitukseen ja aivojen kehittymiseen liittyviin tutkimuksiin. En usko, että kaunoa poistettaisiin jos sen vaikutus älykkyyteen olisi ylivertainen. Sen voi kompensoida monella tavalla ja luokkayhteiskunta on muodissa ja tulevaisuuden sana kuitenkin. Eli ne jotka ei harrasta (ei ole varaa)instrumenttimusiikkia eikä kaunokirjoitusta jää vähä-älyisiksi.

Mutta onhan se ikävää kun jälkipolvet eivät osaa lukea mummon päiväkirjoja. Nykyinen kauno on erilaista kuin äitini aikan ja lapseni lukee äitini kaunokirjoitusta ihan hyvin.

Vierailija
45/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että nämä kaunon opettamisen kannattajat ovat vanhempaa väestöä, jotka eivät ymmärrä tai halua hyväksyä, että maailma muuttuu ja opetuksen tulee muuttua sen mukana.

Vierailija
46/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun inspiroimana hain paperin ja kokeilin kirjoittaa kaunoa. Olen käynyt kouluni 90-luvulla ja kaunon opetellut. Yläasteen jälkeen en sitä ole käyttänyt ja järkytyin huomatessani että se olikin vaikeaa! Joutui oikein miettimään miten ne r- ja s- kirjaimet tulivatkaan.

Vierailija
47/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi se poistetaan. Kaunohan on helppoa ja nopeaa kirjoittamista. Kirjoitin opiskellessani aina kaikki muistiinpanot kaunolla koska se oli puolet nopeampaa. Lisäksi se on paljon kauniimpaa ja tunnelmallisempaa. Kaunokirjoituksesta jää paljon persoonallisempi jälki kuin tekstauksesta. Näkyy olevan tämän ajan trendi, että kaikki hyvät ja kauniit asiat halutaan poistaa.

Vierailija
48/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:27"]

Kissa! Pissa! Kaunokirjoituksen eli käsialakirjoituksen opetus poistuu peruskoulusta syksyllä 2016???

Tilalle tekstaamalla kirjoittamista ja opetusta kirjoittaa näppäimistöllä???

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014111818846664_uu.shtml

[/quote]

Ilmeisesti nimikirjoituskin tehdään jatkossa näppäimistöllä? Tulee vaikeuksia niille, jotka yrittävät selvittää nimenväärennöksiä esim. erilaisissa sopimuksissa...

Vierailija
50/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:45"]

Jaa. Mä olen aloittanut koulunkäyntini 70-luvun alussa ja kyllä meillä opeteltiin ensin kaunokirjoitus. Mikä sinänsä on musta järjetöntä. Mut meillä oli muutenkin kaikki omituista, kuulun siihen sakkiin, jonka matematiikan opetuksessa käytettiin alkioita ja joukkioita (menetelmä, jonka on myöhemmin todettu hankaloittaneen oppimista todella paljon, mua ei kyllä haitannu)...

[/quote]

Samaa mieltä kanssasi. Aloitin koulun v. 1972.

Vierailija
51/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkään kirjoittaa edelleen käsin ja koulussa varsinkin kirjoitan käsin samalla kun luen kokeisiin. Koneella kirjoittaminen on ihan eri juttu, ei muistiinpanoja koneella kirjoiteta, tai ainakin ei opi samalla yhtä paljon. Onneksi tekstaus säästyy. Itse kirjoitan joskus vanhanaikaista kaunoa, koska se on kätevintä ja nopeinta kirjoittaa. Nykyään kaunossa ei ole mitään järkeä. Olen  -90 luvulla syntynyt ja kunnon kaunoa opin ihan muualta kuin koulusta. En ymmärrä mikä järki oli joskus luopua siitä alkuperäisestä kaunosta, kaunonhan tarkoitus on kirjoittaa ilman nostamatta kynää ja se ei nykyisin kyllä onnistu. Miten ihmiset kirjoittavat jatkossa nimmarit, tekstaamalla vai?

Vierailija
52/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:35"]

Jos ihan rehellisiä ollaan, kaunokirjoituksesta on elämässä ollut hyötyä vain koulussa. Eli kaunoa opetetaan, että osattaisiin kaunoa opetuksen ajan (suurin osa ei kaunoa kirjoita koulusta päästyään). Kyllähän silloin on perusteltua pudottaa koko juttu.

Olisihan se hienoa, jos koulussa olisi oppinut kymmensormijärjestelmän. Ainakin miljoona kertaa hyödyllisempi taito tässä maailmassa kuin kaunokirjoitus.

[/quote]

Ehkä sä et ole kirjoittanut paljon käsin? Jos kirjoittaisit, niin kyllä siitä kaunokirjoituksesta silloin olisi ollut hyötyä, koska sillä on paljon sujuvampi ja nopeampi kirjoittaa kuin tekstauksella, jossa kynää pitää nostaa paperista vähän väliä. Itse siis pidän kaunokirjoitustaitoa itselleni tärkeänä siksi, että se mahdollistaa nopean tekstintuoton käsin kirjoittaessa, esim. päiväkirjaa kirjoittaessa tekstaus on liian hidasta, kun ajatukset liikkuu niin paljon nopeammin.

Mä muuten oon oppinut kymmensormijärjestelmän koulussa, otin 90-luvulla valinnaisen konekirjoituksen nimittäin :D . On tainnut poistua sekin oppiaine.

Vierailija
53/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:38"]

Minä kuuluin jo 90-luvulla siihen "testiporukkaan", jolle opetettiin ensin tekstaus. Kaunoa opeteltiin hyvin vähän ja oppimatta se sitten jäikin. Ja ihan hyvin olen elämässä pärjännyt. :)

[/quote]

Miki ihmeen testiporukka? Ainahan tekstaus on opetettu ennen kaunoa.

[/quote]
itse oon synt. -82 eikä meille koskaan opetettu tekstausta

Vierailija
54/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitukset hoidetaan kohta sormenjäljellä sähköisesti, sähköinen allekirjoitus kynällä ruutuun on vain esiaste samoin sähköiset tunnistekortit, kohta on sormenjälkilukija joka paikassa. Odotellaan vain, että kaikki vanhanmalliset passit poistuvat käytöstä ja kaikki saaneet "bio"passin sormenjälkitunnistuksella. Passitkin tulee jossain vaiheessa pakollisiksi kaikille ei kuljeteta rinnakain montaa id järjestelmää, kuvallista kelakorttia, id korttia, ajokorttia. Kaikki yhdistyy ja sormenjälkitunnistus.

Vierailija
55/55 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:22"]

Miten ihmiset kirjoittavat jatkossa nimmarit, tekstaamalla vai?

[/quote]

Tikkukirjaimilla. :D K-E-E-K-K-I. :D