Kissa! Pissa! Kaunokirjoituksen eli käsialakirjoituksen opetus poistuu koulusta!
Kissa! Pissa! Kaunokirjoituksen eli käsialakirjoituksen opetus poistuu peruskoulusta syksyllä 2016???
Tilalle tekstaamalla kirjoittamista ja opetusta kirjoittaa näppäimistöllä???
Kommentit (55)
Ihan oikea päätös. Seuraavaksi pakkoruotsi huit helvettiin.
Minä kuuluin jo 90-luvulla siihen "testiporukkaan", jolle opetettiin ensin tekstaus. Kaunoa opeteltiin hyvin vähän ja oppimatta se sitten jäikin. Ja ihan hyvin olen elämässä pärjännyt. :)
Kissa! Pissa! Kaunokirjoituksen eli käsialakirjoituksen opetus poistuu peruskoulusta syksyllä 2016???
Tilalle tekstaamalla kirjoittamista ja opetusta kirjoittaa näppäimistöllä???
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014111818846664_uu.shtml
Tämä on kurja juttu, koska nykytekniikka ei ole luotettava. Jos kirjoitat vaikka blogia netissä, niin tekstisi saatetaan sotkea. Käsikirjoitukset joutuu kirjoittamaan käsin ja monet muut asiakirjat tulevaisuudessa. Moni ei kuitenkaan osaa edes lukea käsialakirjoituksia eli siitä on nyt sitten tulossa harvojen ja valittujen SALAKIELI... maailma on sinun, jos osaat kirjoittaa ja lukea käsialakirjoitusta. Isot kirjaimet voisi kyllä yksinkertaistaan ja ottaa alkuväkäset kokonaan pois eli isot kirjaimet voisivat olla kuin keppikirjaimet. Saattaa myös pitää paikkansa, että tekstattu kirjoitus voi olla kenen tahansa kirjoittama, mutta käsialakirjoitus olisi yksilöllisempi. Näin ollen massojen koulu opettaa sitten massoille massojen kirjoitusta ja "aateliset" kirjoittaa sitten salakirjoitusta eli kaunokirjoitusta, jolla myös kertovat samalla jotain itsestään... yksinäiset sudet käyttävät käsialakirjoitusta tulevaisuudessa ja pyörittävät maailmaa - näinkö? Varmaan yksi syy käsialakirjoituksen poistumiseen on opettajien tason romahtaminen eli ei löydy tarpeeksi päteviä opettajia opettamaan jotain käsialakirjoitusta. Huomatkaa myös, että käsialakirjoittaminen ja hienojen kirjainten tekeminen on lähellä sekä kalligrafiaa että grafittia... On niitä jotka tykkää sekä piirtää, että tehdä kaikkea hienoa... Jos käsialakirjoittamisesta tulee vapaaehtoinen, niin laittakaa kouluun myös piirustuskurssi, kalligrafiakurssi ja grafittikirjoituskurssi tuon vapaaehtoisen käsialakurssin lisäksi... Maailma muuttuu ja me sen mukana... Joku tässä voisi sitten alkaa pitää omaa koulua, jossa opetetaan näitä taitoja vaikka urheilun kustannuksella... Koulu luo urheiluhömpällä jatkuvasti levottomuutta, mutta jos haluaa laskea matikkaa tai kirjoittaa tai piirtää, niin se vaatii eräänlaista rauhoittumista ja rauhallisena olemista melkeinpä ehkä vastakohtana kaikelle urheilulle...
Kaikki pakollinen huit helvettiin koulusta! Tekstaus voi olla kenen tahansa kirjoittama! Heh - tekstattu nimmari! Kenen tahansa nimmari!!! WT astuuuuu näyttämölle oikein näyttävästi Suomessakin! Anonyymit massaihmiset vastaan ei anonyymit individualistit. Who wins this war?
Käsiala on ollutkin aika turhaa ja työllistävää, ihan ok siis. Tosin miten allekirjoitukset sitten tapahtuvat? Tekstaamalla? Näppäimistökirjoittamisen tuleminen on hyvä juttu, sitä tarvitaan. Mulla oli silloin joskus yläasteella konekirjoitusta valinnaisena aineena ja sen jäljiltä olen nopea ja tarkka kirjoittaja. N40
Koulun tehtävä on nykyään tehdä lapsista tyhmempiä. Siirrytään suoraan kirjoittamaan tikkukirjaimilla ja allekijoitukseksi riittää likainen peukalon jälki.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:47"]
Koulun tehtävä on nykyään tehdä lapsista tyhmempiä. Siirrytään suoraan kirjoittamaan tikkukirjaimilla ja allekijoitukseksi riittää likainen peukalon jälki.
[/quote]
Kaunokirjoituksella ei ole mitään tekemistä älyn kanssa, taidat itse olla vähän tyhmä.
Minusta tuo tekstaaminen kuulostaa paitsi ankealta myös köyhältä. Minä 70-luvulla syntynyt kirjoitan kaikki tekstini omalla käsialallani eli en tekstaamalla enkä kaunokirjoituksella vaan sillä nimenomaan itselleni ominaisella tavalla joka on syntynyt näiden kahden tyylin sekoituksesta. Samalla tavalla olen luonut sen allekirjoitukseni.
Nyt ihanteena on koneenkaltainen ihminen, joka tuottaa koneenkaltaista tekstiä. Missä on se persoonallisuus ja yksilöllisyys? Puhumattakaan kaunokirjoituksen tarjoamasta hienomotorisesta taidosta. Taitaa tulla heikkoja hampaiden pesijöitä, kun käden koordinaatio ei kehity. Käsitöiden tekeminen tulee yhä haasteellisemmaksi ja kuvataiteessakin haasteet näkyy takuuulla.
En kannata, en laisinkaan.
Mulla on jotenkin sellanen tuntuma että pakkoruotsin kannattajat haluaisi säilyttää kaunokirjoituksen opetuksen. Kummatkin yhtä turhaa.
Kymmensormijärjestelmän opettaminen on kyllä fiksumpaa kuin kaunokirjoituksen.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:53"]Mulla on jotenkin sellanen tuntuma että pakkoruotsin kannattajat haluaisi säilyttää kaunokirjoituksen opetuksen. Kummatkin yhtä turhaa.
[/quote]
En kannata pakkoruotsia, mutta haluaisin säilyttää kaunokirjoituksen opetuksen kouluissa. Miksi ei voi opettaa sitä kaunokirjoitusta ja tekstausta? Kohta poistuu kaiken kirjoituksen opetus kouluissa ja käytetään vain tietokoneita. :/
Jos ei voi luottaa tekniikkaan, niin kyllä se kirjoittaminen sujuu ihan hyvin tekstaamallakin. Mihin nykyään enää tarvitaan kaunokirjoitusta, mitä te sillä taidolla teette, ihan käytännössä oikeasti käytättekö kaunokirjoitusta?
Jos ihan rehellisiä ollaan, kaunokirjoituksesta on elämässä ollut hyötyä vain koulussa. Eli kaunoa opetetaan, että osattaisiin kaunoa opetuksen ajan (suurin osa ei kaunoa kirjoita koulusta päästyään). Kyllähän silloin on perusteltua pudottaa koko juttu.
Olisihan se hienoa, jos koulussa olisi oppinut kymmensormijärjestelmän. Ainakin miljoona kertaa hyödyllisempi taito tässä maailmassa kuin kaunokirjoitus.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:57"]
Kymmensormijärjestelmän opettaminen on kyllä fiksumpaa kuin kaunokirjoituksen.
[/quote]
Kaikki suomalaiset kouluikäiset käyttävät jo tietokonetta ja puhelimia kirjoittamiseen. He kirjoittavat nopeasti ilman kymmensormijärjestelmääkin, koska sitä tehdään monta kertaa päivässä.
Minusta on huono ratkaisu poistaa kaunokirjoituksen opetus, juurikin käden hienomotoriikan kehittymisen takia. Kuvataiteden opetusta on jo vähennetty, mitä jää jäljelle.
Meidän 4lk ei ole ollut kaunokirjoitusta ollenkaan. Saivat 3lk kaunovihot. Tekivät koko vihista ehkä 3 sivua. Tänä vuonna ei ollenkaan. Kirjoittavat tietokoneella puhtaaksi aineitansa niillä äikän tunneilla. Että täällä tuo ei kaunon poistuminen ei aiheuta suurta draamaa kun ei sitä ole edes ollut :-)
Tänä päivänä tuon tietokoneella kirjoittamisen oppii nopeasti vaikka ei siinä kymmentä sormea käyttäisikään.. Melkein voisi sanoa että tietokoneella kirjoittaminen on ihan perustaito jo tänä päivänä ilman opetusta, toisin kuin kauno jota ei opi ilman opetusta.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 09:42"]
Minusta on huono ratkaisu poistaa kaunokirjoituksen opetus, juurikin käden hienomotoriikan kehittymisen takia. Kuvataiteden opetusta on jo vähennetty, mitä jää jäljelle.
[/quote]
Väitätkö tosissasi, että siisti tekstaaminen vaatii merkittävästi vähemmän hienomotorisia taitoja kuin siisti kaunokirjoitus?
Minusta idea on hyvä. En ole käyttänyt kaunokirjotuta koulun jälkeen muuhun kuin allekirjotukseen.
Ja totta kai lapset opetetaan kirjoittamaan! Mutta nykypäivänä melko iso osa teksteistä kirjoitetaan koneella.
Tiivistettynä Hyvä juttu! :)
Sehän onkin sit kätevää kun tulevaisuudessa lapset eivät osaa enää lukea kaunokirjoitustekstiä :D Kyllä minä aion omilleni ainakin opettaa, vaikkei koulu opettaisikaan. On sitäpaitsi nopeampi kirjoitustapa kuin tekstaus.
Hienoa! Eihän koulussa opetettu kaunokirjoitus ole ollut enää mitenkään kaunista moneen vuoteen...