Kissa! Pissa! Kaunokirjoituksen eli käsialakirjoituksen opetus poistuu koulusta!
Kissa! Pissa! Kaunokirjoituksen eli käsialakirjoituksen opetus poistuu peruskoulusta syksyllä 2016???
Tilalle tekstaamalla kirjoittamista ja opetusta kirjoittaa näppäimistöllä???
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:38"]
Minä kuuluin jo 90-luvulla siihen "testiporukkaan", jolle opetettiin ensin tekstaus. Kaunoa opeteltiin hyvin vähän ja oppimatta se sitten jäikin. Ja ihan hyvin olen elämässä pärjännyt. :)
[/quote]
Miki ihmeen testiporukka? Ainahan tekstaus on opetettu ennen kaunoa.
Missä tulevaisuudessa tarvitaan allekirjoitusta? Ajokortissa? Missä muualla? Eiköhän sormenjälki muutu jossain vaiheessa allekirjoitukseksi kun tekniikka vielä kehittyy.
Enkä olis huolissani siitä, ettei tulevat polvet osaa kaunokirjotusta lukea. Miksi pitäisi kun ei sitä kaunokirjoitusta ole kuin vanhoissa teksteissä, ei missään arkipäivän asioissa. Jos tämä olisi peruste jatkaa kaunokirjoituksen opetusta, niin silloinhan meidän pitäsi palata 1700-luvun kirjoitukseen kun ei nykyihminen saa niistä mitään selvää, ei edes 1800-luvun kirjoituksesta välttämättä.
Yhteiskunta kehittyy, annetaan sen kehittyä.
Hm. Kaikessa sitä säästetäänkin. Kaunokirjoitus voi olla paljon nopeampaa kuin tekstaus ja rasittaa kättäkin vähemmän. Onneksi peruskoulu on tullut jo käytyä.
Meidän juniori on ysiluokalla ja kertoi että heidän äidinkielen opettaja ei ole opettanut kaunoa, koska sitä ei vaadita lukiossa, niin sitä on turha opettaa myöskään peruskoulussa.
Se mikä on häkellyttävää, on se että kymmensormijärjestelmää ei ole missään vaiheessa opetettu perukoulussa, vaikka koneella kirjoittaminen on takuulla yleisin tapa kirjoittaa nykyisin. Asiaa oli kuulema kevyesti sivuttu viidennen luokan atk-tunneilla, mutta sitä ei ole opetettu, eikä sitä ole testattu.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:37"]
Ihan oikea päätös. Seuraavaksi pakkoruotsi huit helvettiin.
[/quote]
Ja oman uskonnon opetus kans pois.
Entäs sitten kun joutuukin vanhoista papereista, vaikkapa kirkonkirjoista lukemaan kaunokirjoitettua tekstiä?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:38"]
Entäs sitten kun joutuukin vanhoista papereista, vaikkapa kirkonkirjoista lukemaan kaunokirjoitettua tekstiä?
[/quote]
tosi realistinen tilanne suurimmalle osalle. Ei se wanha kauno ole ihan samanlaista kuin nykyinen... Mitäs jos joutuu lukemaan nuolenpääkirjoitusta?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:38"]
Minä kuuluin jo 90-luvulla siihen "testiporukkaan", jolle opetettiin ensin tekstaus. Kaunoa opeteltiin hyvin vähän ja oppimatta se sitten jäikin. Ja ihan hyvin olen elämässä pärjännyt. :)
[/quote]
Miki ihmeen testiporukka? Ainahan tekstaus on opetettu ennen kaunoa.
[/quote]
Jaa. Mä olen aloittanut koulunkäyntini 70-luvun alussa ja kyllä meillä opeteltiin ensin kaunokirjoitus. Mikä sinänsä on musta järjetöntä. Mut meillä oli muutenkin kaikki omituista, kuulun siihen sakkiin, jonka matematiikan opetuksessa käytettiin alkioita ja joukkioita (menetelmä, jonka on myöhemmin todettu hankaloittaneen oppimista todella paljon, mua ei kyllä haitannu)...
Miten ihmiset yliarvioivat kaunokirjoituksen ja aliarvioivat kymmensormijärjestelmän? Laitetaan kaksi asiaa vastakkain. Vanhojen kirkonkirjojen lukeminen ja gradun kirjoittaminen?
Ikävää. Minusta kaunokirjoitus on ollut tärkeä osa sivistystä ja kulttuuria. Nyt Suomi on jotenkin askeleen barbaarisempi.
Ikävä juttu. Tutkimuksin on todistettu, että käsin kirjoittaminen aktivoi aivoja ihan toisella tapaa, kuin tekstin naputtelu koneella. Miten vaikuttaa ihmisen aivoihin ja ajatteluun se, että tulevat sukupolvet eivät opi enää kunnolla kirjoittamaan perinteisesti käsin? Tätä emme voi tietää. Tästä tulee Suomen kaikkien aikojen suurin ihmiskoe. Oman lapseni aion opettaa kirjoittamaan kaunokirjoitusta sitten itse.
http://www.edutopia.org/blog/writing-by-hand-benefits-brain-ainissa-ramirez
http://www.rd.com/advice/parenting/why-handwriting-makes-you-smarter/
http://www.psychologytoday.com/blog/memory-medic/201303/why-writing-hand-could-make-you-smarter
Iiiiiiikinä en ole kaunokirjoitusta tarvinnut. Aivan totaalisen turhaa, paljon parempi jos vaikka Word ja Excel opetetaan kaikille peruskoulussa.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 12:35"]
Miten ihmiset yliarvioivat kaunokirjoituksen ja aliarvioivat kymmensormijärjestelmän? Laitetaan kaksi asiaa vastakkain. Vanhojen kirkonkirjojen lukeminen ja gradun kirjoittaminen?
[/quote]
Tutkimusten mukaan, jos et harjoittele kirjoittamaan käsin kaunoa, niin todennäköisesti ajattelusi ei kehity niin paljon, että koskaan selviäisit opinnoissa siihen gradun kirjoittamiseen asti...
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 12:47"]
Iiiiiiikinä en ole kaunokirjoitusta tarvinnut. Aivan totaalisen turhaa, paljon parempi jos vaikka Word ja Excel opetetaan kaikille peruskoulussa.
[/quote]
Miten se, että koulussa opeteltaisiin kaunokirjoitusta, sulkisi pois Wordin ja Excelin opettelun? Ongelma on pikemminkin siinä, että kun pitäisi opetella sitä Exceliä, ne teidän pahviaivoiset pilttinne mielummin whatsuppaavat tai katsovat youtubevideoita.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:27"]
Kissa! Pissa! Kaunokirjoituksen eli käsialakirjoituksen opetus poistuu peruskoulusta syksyllä 2016???
Tilalle tekstaamalla kirjoittamista ja opetusta kirjoittaa näppäimistöllä???
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014111818846664_uu.shtml
[/quote]
Harmi että nyt vasta,sain traumoja ala-asteella kun melkein itkien turhautumisesta tuhersin niitä kaunokirjaimia eikä ne koskaan näyttäneet samalta kuin mallissa :D Tekstaamalla pärjää. Tosin joku sanoi,että jos ei opeteta kaunoa,miten ihmiset osaavat tehdä nimikirjoituksensa? Muuta hyötyä kaunokirjoitustaidosta ei taida olla.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 07:47"]
Koulun tehtävä on nykyään tehdä lapsista tyhmempiä. Siirrytään suoraan kirjoittamaan tikkukirjaimilla ja allekijoitukseksi riittää likainen peukalon jälki.
[/quote]
Kaunokirjoituksella ei ole mitään tekemistä älyn kanssa, taidat itse olla vähän tyhmä.
[/quote]
Sinuna olisin nyt ollut ihan hiljaa... Sillä käsin kirjoittamisella on osoitettu monissa tutkimuksissa olevan merkittävä yhteys ajattelun kehittymiseen. Se aktivoi aivoja niin paljon monipuolisemmin. Emme yksinkertaisesti tiedä, millaiseksi ihmisen ajattelu muuttuu, jos käsin kirjoittaminen jää pois. Todennäköisesti se yksipuolistuu. Ja mitä on äly? Onko se vain jotain myötäsyntyistä? Onko se jotain, mikä kehittyy hankkimiemme tietojen ja taitojen myötä?
Miten tuo kissa pissa liittyy aiheeseen?!
Tekstauksen ja kymmensormijärjestelmän opettelu harjoittaa kyllä enemmän hienomotoriikkaa kuin pelkkä kaunokirjoitus, joka nykyisin on muutenkin ollut jo hyvin lähellä tekstausta.
Yläkoulussa käytännössä kaikki oppilaat käyttävät jo tekstausta.