Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaurapuuro ?

Vierailija
28.09.2021 |

Miten teet kaurapuuron? Kuumaan/kylmään nesteeseen, suolaa? Rasvaa? Pika vai tavallinen? Pitääkö veden kiehua? Pitääkö puuron kiehua? Vettä vai maitoa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysmaitoon, keitän viis minuuttia ja sitten annan hautua ainakin kymmenen minuuttia.  Nautin voisilmällä.

Vierailija
2/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiutaleet ja vesi lautaselle ja mikroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudutuskattilassa. Voita, vettä, ripaus suolaa ja kaurahiutaleita. Ei pika. Ravintoarvot voivat olla sama, mutta glykeemisessä indeksissä on eroa, pitkään haudutettava on parempi vaihtoehto. Myös maku ratkaisee. Itse en usein syö, mutta lapsille laitan aamulla hautumaan ennen töihin lähtöä, niin saaavat aamupalaksi kunnon puuron. Eli kylmään veteen hiutaleet, suola, voi, vesi kiehumaan. Kun vesi on kunnolla kiehunut, sekoitus, levy pois päältä ja antaa olla vaan. Muksut syö sen noin tunnin-puolentoista kuluttua. On lämmintä ja kuulemma maailman parasta puuroa.

Vierailija
4/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pika, kuten sanottukin jo. On pahempaa.

Vierailija
5/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo laittaa kylmään veteen jäisiä mansikoita ja suolan. Kun vesi kiehuu, lisää kaurahiutaleet, vain elovena kelpaa. Antaa kiehua ehkä minuutin ja ottaa levyltä pois, kansi kattilaan ja 10 minuutin päästä aikaisintaan saa syödä. Tuo on maailman parasta puuroa, itse en vain osaa sitä tehdä, tai ei ainakaan maistu niin hyvältä kuin mummon tekemänä.

Vierailija
6/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vihainen. Tästä ketjusta innostuin tekemäännkaurapuuron maitoon, maidolla oli eilen päiväys. Ja kävästin vessassa ja sssss... Siellä se nyt on ruskeana palaneena, sitä on liedellä, kattilan reunoilla ja lattialla ja... Hitsi teidän kanssa, sotkua vaan tuler kun teidän juttuja lukee.

Vierailija
7/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiutaleet ja vesi lautaselle ja mikroon.

Näin mäkin oon vuosikymmeniä tehnyt. Helppo, nopea ja varma tapa. Sitä pitää vaan vahtia viimeiset sekunnit, ettei mene yli. Puuron putsaaminen mikrosta tai lautasen ulkopuolelta on inhottavaa.

Vierailija
8/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elovenan kaurahiutaleet kiehuvaan veteen ja sitten keitellään reilu 5 minuuttia. Syödään marjasopan kanssa.

- jos laittaa hiutaleet kylmään veteen saa aikaiseksi liisteriä

- jos käyttää pikakaurahiutaleita saa aikaiseksi liisteriä

- muutkin yli 5 minuuttia keitettävät kauraryynit kelpaavat

Vierailija
9/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä kun täällä puhutaan mikropuurosta. Ei tule hyvää.

- jos laittaa mikroaaltouuniin saa aikaiseksi liisteriä

Vierailija
10/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä kun täällä puhutaan mikropuurosta. Ei tule hyvää.

- jos laittaa mikroaaltouuniin saa aikaiseksi liisteriä

Jos ei osaa tehdä puuroa kuin yhdellä tavalla saa aikaiseksi liisteriä

Vierailija
11/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elovenan kaurahiutaleet kiehuvaan veteen ja sitten keitellään reilu 5 minuuttia. Syödään marjasopan kanssa.

- jos laittaa hiutaleet kylmään veteen saa aikaiseksi liisteriä

- jos käyttää pikakaurahiutaleita saa aikaiseksi liisteriä

- muutkin yli 5 minuuttia keitettävät kauraryynit kelpaavat

Sattumalta vaihdoin tänään pikakaurahietaleet pitempään haudutettaviin juuri glykeemisen indeksin takia ja istun tässä kaipaamassa sitä liisteriä 😥. Ihme ryynimössöä tämä.

Vierailija
12/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan pääasiassa Kinnarin tilan höyryttämättömiä kaurahiutaleita. Ne laitetaan kylmään veteen ja kiehautetaan pari minuuttia.

Vierailija
13/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vihainen. Tästä ketjusta innostuin tekemäännkaurapuuron maitoon, maidolla oli eilen päiväys. Ja kävästin vessassa ja sssss... Siellä se nyt on ruskeana palaneena, sitä on liedellä, kattilan reunoilla ja lattialla ja... Hitsi teidän kanssa, sotkua vaan tuler kun teidän juttuja lukee.

Joo ei noin! Ensin keität ihan pikkasen vettä,sitten laitat maidon,ODOTAT siinä vieressä kun maito alkaa "elää" ja sitten kaurahiutaleet,odotat sekoittaen hetken,sitten levy kiinni ja kansi päälle. Kannen väliin voi laittaa vaikka puulastan että jää kansi vähän koholle,ettei kuohu hellalle se puuro. Sitten odotat 5-10 min ja namnam.

EI PIKAHIUTALEITA!

Vierailija
14/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, en ole kovin taiteellinen tai esteettinen ihminen muutenkaan. Kaurapuurokin on ravintoa.

Vesi kiehumaan, mittaan puurolautaselle odottamaan hiutaleet ja suolan (hiutaleet mitä nyt milloinkin on halvalla ostettu/jostain saatu), kun vesi kiehuu, virta pois, hiutaleet kattilaan ja sekoitus, kansi pois. Kun kiehuu niin siirrän usein pois levyltä ja kansi päälle, saa hautua 10min-puoli tuntia (jos menee kauan, niin siirrän takaisin siihen vielä lämpimälle levylle, kun ei enää ole niin kuuma, että kiehuisi).

On valurautalevyt siis hellassa vielä.

Vierailija
15/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuron keitän niin, että vesi kiehumaan ja kun kiehuu niin hiutaleet joukkoon. Muut puurot niin että vesi ja hiutaleet yhtä aikaa kattilaan ja kiehumaan.

Vierailija
16/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen pikahiutaleista ja mantelimaidosta, ripaus suolaa. Valmiiseen puuroon sekoitan raejuustoa, pari lusikallista siemeniä, ripaus mehiläisen siitepölyä ja lopuksi jotain marjoja tai hedelmää.

Vierailija
17/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kuitupitoisia kaurahiutaleita. Laitan 2dl kerroskattilan yläosaan. Kiehautan litran vettä vedenkeittimessä. Kun vesi kiehahtaa, laitan sitä hiutaieiden pääll niin että peittyvät. Loput kaadan kerroskattilan pohjaosaan. Nupit kaakkoon. Tällä väin laitan kahvin. Kun kahvi on tippumassa, kiehuu vesi kerroskattilassa, kytken virran pois. Kun tulen aamupesulta, laitan pakastepuolukkaa lautaselle ja höyryävää kaurapuuroa päälle, sitten sekoitan.

Annan vähän jäähtyä ja syön .

Puuro on kuin pumpulia mahalle, ikävä kyllä se ei ole kovin ravitsevaa. Suosittelen kyytipojaksi vaikka kananmunaa jos olet sekasyöjä. Kasvissyöjänä haluat ehkä sekoittaa jotain proteiinia itse puuroon?

Vierailija
18/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain isoja kaurahiutaleita, joilla on vähintään 15 minuutin keittoaika. Pikakaurahiutaleista keitetty puuro on mautonta.

Jos ei ole kiire mihinkään, niin paahdan hiutaleita ensin muutaman minuutin kuivassa kattilassa (keskilämmöllä, jotta kattila ei menisi pilalle). Paahtaminen parantaa makua.

Vierailija
19/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset alapeukuttaa tätä reseptiä kun olen vuosien mittaan kirjoittanut pari kertaa, mutta on niin hyvää ja täyttävää ja pitää nälkää kauan. Valmis puuro kaadetaan viipaleina pakastettujen mansikoiden päälle. Odotetaan minuutti pari että mansikat sulavat sen verran että ne saa mössättyä haarukalla puuroon. Sekaan heitetään öljyssä paistettu suolattu kanamuna ja saksitaan paloiksi. Komeus kruunataan vielä mustikoilla. Nam ja nälkä pysyy poissa kauan.

Vierailija
20/36 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun reseptini:

2 dl kaurahiutaleita kattilaan, kiehuvaa vettä (tulee suoraan hanasta) päälle 4 dl ja miedolla lämmöllä annan kiehua muutaman minuutin. Lisään 1 rkl luomu-maapähkinävoita ja sekoitan hyvin. Lopuksi kauramaitoa sen verran, että puurosta tulee sopivan pehmeää, kuumennus.

Päälle pilkon puolikkaan banaanin ja muutaman saksanpähkinän. Jos on tuoreita mustikoitavtai mansikoita, niin banaanin sijasta niitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi