Mielipiteitä 6-vuotiaan kilpaurheilusta?
Etenkin mielipiteitä teiltä, joiden lapset ovat nuorena alkaneet treenaamaan. Olen itse hämmästynyt ja häkeltynyt. En tiennyt, että noin pienillä treenaaminen voi olla niin pirun tavoitteellista. Nyt 3 kertaa viikossa, keväällä 4krt. Lisäksi leirit ja kisat... Huhu huh. Vastahan se oli taapero ja nyt on tällaisia asioita mietittävänä.
Mikä on liikaa? Suljenko lapselta muita harrastuksia ja mahdollisuuksia, jos elämä tulee olemaan vain tuota yhtä lajia? Riittääkö aika vapaaseen leikkiin? Onko kurinalainen treenaaminen jotenkin vahingoittavaa? Lapsi on itse innoissaan eikä ole osoittanut väsymyksen merkkejä. On kovin kunnianhimoinen. Toki olen itse ylpeä, mutta enemmän nautin siitä, kun lapsi onnistuu ja on ylpeä itsestään ja kovan treenaamisen tuottamasta tuloksesta.
Jotenkin kovin ristiriitaiset tunnelmat. Tietenkin tuen ja Tsemppaan, mutta jotenkin eskarilainen huippuvalmennus hämmentää ja mietityttää.
Ajatuksia?
Kommentit (13)
Jep, 6 vuotiaana treeniä tohon tahtiin, helvetin terve meininki. Olisi oikeasti hauska kuulla missä lajissa kilpaurheillaan 6 vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:14"]Jep, 6 vuotiaana treeniä tohon tahtiin, helvetin terve meininki. Olisi oikeasti hauska kuulla missä lajissa kilpaurheillaan 6 vuotiaana.
[/quote]
Kyseessä ei välttämättä laji jossa 6-vuotiaana kilpaillaan, vaan jossa tuossa iässä aletaan jo valmistautumaan vanhempana kilpailemiseen. Huipulle tähdätessä työ on oikeasti aloitettava tosi nuorena.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:14"]
Mikä laji kyseessä. Voimistelu?
[/quote]
6 vuotiaanako :D Kas kun ei voimannostossa.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:14"]Jep, 6 vuotiaana treeniä tohon tahtiin, helvetin terve meininki. Olisi oikeasti hauska kuulla missä lajissa kilpaurheillaan 6 vuotiaana. [/quote] Kyseessä ei välttämättä laji jossa 6-vuotiaana kilpaillaan, vaan jossa tuossa iässä aletaan jo valmistautumaan vanhempana kilpailemiseen. Huipulle tähdätessä työ on oikeasti aloitettava tosi nuorena.
[/quote]
Missä lajissa, lajeissa alkaa huipulle tähtääminen 6vuotiaana ?
Jos lapsi on itse innostunut, niin sitten vaan kannattaa tukea.
Ei tuon ikäistä pakolla saa menemään harkkoihin, eli anna palaa, jos hyvin menee. On ihan hyvä panostaa yhteen lajiin kunnolla, jos se lasta kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:23"]
Jos lapsi on itse innostunut, niin sitten vaan kannattaa tukea.
Ei tuon ikäistä pakolla saa menemään harkkoihin, eli anna palaa, jos hyvin menee. On ihan hyvä panostaa yhteen lajiin kunnolla, jos se lasta kiinnostaa.
[/quote]
Väärin, lapsen pitäisi liikkua ja harrastaa mahdollisimman monipuolisesti lapsena, suurin osa huippu-urheilijoista joista tulee menestyviä on urheilutausta monipuolinen, eri lajien kokeilua suositellaan. Johtuu siitä, että eri lajeja ja liikkumismuotoja harrastessa tulee kehittäneeksi monipuolisesti itseään ja siitä on yleensä hyötyä oli kyseessä mikä laji hyvänsä johon tähtää vaikka huipulle.
oma poikani aloitti jalkapallon 5 vuotiaana, teenasi kokoajan joko omalla ajalla tai organisoiduissa treeneissä. Pelasi lopulta junnumaajoukkueessa. Jos lapsi on innnostunut anna palaa vain. Kyllä ne ilmoittaa jos ei jaksa tai halua. Pelaaminenkin on lasten leikkiä ja varmasti parempi kuin istua pleikkarin vieressä illat pitkät. Tässä aiheessa yleensä kriittisimpiä ovat ne joiden omat muksut eivät innostu lajista tai lapsia ei ole ollenkaan tai eivät ole urheilullisia.
Muistan kun itse toivoin tuon ikäisenä että vanhemmat olisivat laittaneet minut luistelemaan tai balettiin. Toivottavasti annat lapsen tehdä mitä hän haluaa, oli se sitten urheilua tai "lapsena oloa". Muista ettei kaikkien lasten tarvitse olla lapsia vain lapsena olemisen takia. Harjoitukset ovat sitä paitsi leikinomaisia tuon ikäisille.
No voimistelussahan se alkaa tuossa iässä olla jo myöhäistä.
Lapseni aloitti voimistelun 4-vuotiaana ja kilparyhmässä 5-vuotiaana. Erittäinkin perässä tässä tullaan kun vertaa vaikka USA, Kiina, Venäjä.
Voimistelussa saa kilpailla kouluikäinen, voi siis olla 6. Kilpatreenit monin paikoin alkavat aiemmin.
Toisille lapsille ja perheille se sopii, toisille ei. Ohjattu liikunnallinen toiminta, turvalliset aikuiskontaktit oman perheen ja koulun lisäksi sekä tuttu ryhmä kavereita läpi vuossien on hyväksi joka lapselle.
Vanhempi tietää kyllä jos lapsi ei nauti tai ylirasittuu. Kuten joku sanoi jo, vastustajat ovat yleensä aina epäurheilullisia. Jos vanhemmalla on omaa taustaa, hän ymmärtää hyödyt. Toki poikkeuksia on aina.[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:14"]Jep, 6 vuotiaana treeniä tohon tahtiin, helvetin terve meininki. Olisi oikeasti hauska kuulla missä lajissa kilpaurheillaan 6 vuotiaana. [/quote] Kyseessä ei välttämättä laji jossa 6-vuotiaana kilpaillaan, vaan jossa tuossa iässä aletaan jo valmistautumaan vanhempana kilpailemiseen. Huipulle tähdätessä työ on oikeasti aloitettava tosi nuorena.
[/quote]
Missä lajissa, lajeissa alkaa huipulle tähtääminen 6vuotiaana ?
[/quote]
6 vuotiaana tähdätään johonkin menestykseen melkein jokaisessa urheilulajissa. En edes keksi missä näin ei olisi. Urheilu on kilpailua ja kilpailuissa haetaan menestystä.Yksinkertaista.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:38"]
oma poikani aloitti jalkapallon 5 vuotiaana, teenasi kokoajan joko omalla ajalla tai organisoiduissa treeneissä. Pelasi lopulta junnumaajoukkueessa. Jos lapsi on innnostunut anna palaa vain. Kyllä ne ilmoittaa jos ei jaksa tai halua. Pelaaminenkin on lasten leikkiä ja varmasti parempi kuin istua pleikkarin vieressä illat pitkät. Tässä aiheessa yleensä kriittisimpiä ovat ne joiden omat muksut eivät innostu lajista tai lapsia ei ole ollenkaan tai eivät ole urheilullisia.
[/quote]
No kyllä minä pikkuisen eri tahtiin treenasin 5 vuotiaana kuin vaikka teininä. Lisäksi harrastin muitakin lajeja ja liikuin monipuolisesti. Harjoittelu ei ollut mitään huipulle tähtäävää vaan hauskaa liikkumista kavereiden kanssa. Aikamoinen ero niihin treeneihin ja harjoitteisiin jota vaaditaan vanhempana. Jos treenimäärät ja samanlainen kilpailumentaliteetti olisi ollut 5 vuotiaana, olisin luultavasti lopettanut koko lajin, yksi isoin syy koska sellainen ei yksinkertaisesti ole hauskaa tuonikäisen mielestä, ei ainakaan minun.
Terveisin nuorten maajoukkueessa pelannut mies myöskin.
Kai sinä näet mihin aikaa riittää?