Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten korjaat farkkujen haarojen välin?

Vierailija
17.11.2014 |

Harmittaa kun farkut on muuten ihan siistissä kunnossa, mutta haarojen välistä kuluneet puhki. Miten ne voisi helpoiten korjata, vinkkejä huonolle käsityöihmiselle?!

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:10"]Jos sulla on edes vähän taitoja, niin paras tulos tulee kun harsit sinne haaroväliin, sisäpuolelle kulumien kohdale ja ympärille, farkunväristä kangasta ja sitten siksakkaat (mieluusti monipistosiksakilla) siitä ensin reiän reunojen kohdlta ja sitten kauttaalaan yli.

jos taitoja ei tähän riitä, niin kaupasta saa sllaisia nailonisia liimapaikkoja, jotka voi liimata sinne. Ongelma on että jos reiät on isoja, ja panet paikan sisäpulelle, liimaosuus tulee ulkopuolella näkyviin ja tarttuu toisen pulen reisiinjne. Jos taas panet paikan ulkopuolelle, liima tarttuu kalsareihin. Lisäksi ne kestää hunommin kuin ommellut paikat.
[/quote]
Entä jos pistää kaks paikkaa pöksyjen sisäpuolelle liimapuolet vastakkain. Alimmaiseksi pienempi ja sen päälle isompi pala.

Vierailija
22/45 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:12"]En sano tätä nyt mitenkään pahalla, mutta miten ihmeessä teillä menee farkut haaroista rikki? Mulle ei ole ikinä käynyt niin, vaikka olisi halvatkin housut enkä ole edes niin laiha etteivätkö reidet osuisi toisiinsa.
[/quote]
Jotkut kulkee polkupyörällä, jos olet sellaisista joskus kuullut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:34"]

Miksi ette tuunaa, leikkaus alas asti farkkukankaasta, joten näyttää kuin kahdet farkut yhdistetty.

[/quote]

Häh?? Leikkaus alas asti farkkukankaasta?? Kahdet farkut yhdistetty??

[/quote]

Näin sellaiset joskus, niissä oli kahta eri sävyä sinistä, katesaumalla ommeltu.  Haarasauma tavallinen.  Sivuissa kaitaleet hipstersien tyyliin.

[/quote]

Mä en mitenkään ymmärrä, miten tää idea korjaa revenneet haarukset...

Vierailija
24/45 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:12"]

En sano tätä nyt mitenkään pahalla, mutta miten ihmeessä teillä menee farkut haaroista rikki? Mulle ei ole ikinä käynyt niin, vaikka olisi halvatkin housut enkä ole edes niin laiha etteivätkö reidet osuisi toisiinsa.

[/quote]

sä et ehkä käytä niitä kovin paljon tai ehkä et kävele farkuissa esim työmatkoja tms, istut vaan paikallasi. Ei kai silloin kulukaan.
[/quote]
Mä omistan about kolmet farkut ja käytän niitä vähän vuorotellen. Kävelen kaikki mahdolliset matkat, toki koulussa istun päivät, mutta on mulla esim. pitkiä työssäoppimisjaksoja, joissa koko päivän olen liikkeellä farkut jalassa.

Vierailija
25/45 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:34"]Miksi ette tuunaa, leikkaus alas asti farkkukankaasta, joten näyttää kuin kahdet farkut yhdistetty.
[/quote]
Häh?

Vierailija
26/45 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle silityskangaspaikka. Farkkuväriä. Sit edestakaisin sinisellä suoralla tikillä ompelua paikan yli

Vierailija
27/45 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:12"]En sano tätä nyt mitenkään pahalla, mutta miten ihmeessä teillä menee farkut haaroista rikki? Mulle ei ole ikinä käynyt niin, vaikka olisi halvatkin housut enkä ole edes niin laiha etteivätkö reidet osuisi toisiinsa.
[/quote]
[/quote]
Ja mä myös pyöräilen aina kun ei ole lunta maassa tai sada vettä eikä siltikään tätä ongelmaa :)

Vierailija
28/45 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi, kun ymmärtäisin jotain näiden ompelutaitoisten ohjeista...

Vierailija
29/45 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:12"]En sano tätä nyt mitenkään pahalla, mutta miten ihmeessä teillä menee farkut haaroista rikki? Mulle ei ole ikinä käynyt niin, vaikka olisi halvatkin housut enkä ole edes niin laiha etteivätkö reidet osuisi toisiinsa.
[/quote]
Pyöräily.

Vierailija
30/45 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max. 20 % antoi ap:lle korjausehdotuksia ja -neuvoja. Muut riitelee siitä, miten ne haarat saa farkuista rikki,onko lihava vai ei, onko jollain thigh gap vai paksut reidet, onko thigh gap ruma ym. Perustakaa oma ketju noille. Ap kysyi neuvoa ja te ette vastanneet. Minä vastaan samoin kuin ensimmäinen vastaaja.

Vierailija
31/45 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:12"]En sano tätä nyt mitenkään pahalla, mutta miten ihmeessä teillä menee farkut haaroista rikki? Mulle ei ole ikinä käynyt niin, vaikka olisi halvatkin housut enkä ole edes niin laiha etteivätkö reidet osuisi toisiinsa.
[/quote]
[/quote]
Ja mä myös pyöräilen aina kun ei ole lunta maassa tai sada vettä eikä siltikään tätä ongelmaa :)
[/quote]
No mä pyöräilen _aina_ oli keli mikä tahansa, ja todellakin haarat kuluu.

Vierailija
32/45 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:12"]En sano tätä nyt mitenkään pahalla, mutta miten ihmeessä teillä menee farkut haaroista rikki? Mulle ei ole ikinä käynyt niin, vaikka olisi halvatkin housut enkä ole edes niin laiha etteivätkö reidet osuisi toisiinsa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eihän suomessa muuta olekaan kuin vesisadetta tai lunta maassa.. :D

Vierailija
33/45 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hu hu mitä kommetteja

Vierailija
34/45 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:09"]Mä laitan paikkakankaan nurjalle puolelle ja ompelen kolmenpistonsiksakilla edestakaisin (ja sikinsokin) paikan päältä.
[/quote]
Minä teen myös näin. Liimapintainen (silitettävä) kovikekangas toimii myös paikkaukseen, jos housut ovat sen verran vähän revenneet, että reiän reunat saa nätisti lähekkäin. Ja sitten ompelu siksakilla paikan päältä ja repeämäkohdan yli. Tulee ohuempi paikkaus kuin farkkukankaalla.

Vierailija
35/45 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi kaikki pitäisi saada helposti ja nopeasti, mihin on kiire?  Eivätkö edes tytöt osaa ommella nykyään?

Talvitakkiin kai vaihtaisitte vetskarin?

Omassa nuoruudessani hosuttiin, kumminkaan ei ollut sellaista istuksimista mitä nykyään havaitsee.  Silti en koe ompelua ylivoimaiseksi.

Vierailija
36/45 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:04"]

Hitsi, kun ymmärtäisin jotain näiden ompelutaitoisten ohjeista...

[/quote]

Näin.

Ota kahden lahkeen mittainen kaistale farkkukangasta.  Sitten irrotat vyötärönauhan.  Ratko sivusauma auki.

Kiinnitä kaitale nurjalle puolelle lahkeesta lahkeeseen.  Kokeile luontuuko jalkaan, harsi mielellään ensin.

Jos tuntuu kivalta, ompele kiinni.  Sitten leikkaa pois päällipuolelta rikkinäinen alkuperäinen kangas.  Lopuksi muotoile katesauma.

Ompele sivusaumat kiinni ja vyötärökaitale paikoilleen.

Ei saa uudenveroisia kuitenkin siedettävät.

Vaatii farkkuneulan ompelukoneeseen.

[/quote]

Multa paljon ommelleenakin jää ymmärtämättä, että jos tällä tavalla uusii farkkujen haara-alueen kankaan niin miksi vyötärönauha pitää irrottaa? 

EIkä tuossa myökään oikeasti tarvita mitään fakkuneulaa, ihan menee tavallisella yleisneulalla.

Vierailija
37/45 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin senverran että sivusauma aukeaa, miten muutoin voi ommella sisäsauman.

Vierailija
38/45 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyöräilen vähintään viitenä päivänä viikossa bussille pari kilsaa, ja tietysti myös kotio, sataa sitte vettä tai lunta, niin voin kertoa, että kyllä hajoo housut haaroista. Ja aika äkkiäkin.

Vierailija
39/45 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä on käyttänyt jo paljon kangas alkaa ohenemaan ja menee rikki!

Vierailija
40/45 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) silitetään silitettävää kovikekangasta tai -kuitua nurjalle puolelle tukemaan paikattavaa aluetta. Voi käyttää myös ihan ohutta puuvillakangasta tms.

2) valitaan farkkujen väriin soveltuva ompelulanka. Tässä voi mennä pieleen. Usein se kotoa löytyvä sininen lanka on joko liian tummaa tai liian kirkasta. Harmaansininen on usein paras.

3) ommellaan lyhyehköllä tikillä (noin 2) paikkakohtaa loimen ja kuteen suuntaisesti, EI ristiinrastiin ja mitensattuu ja ehdottomasti ei siksakilla. Minäkin ompelin ennen sinnetänne siksakilla, mutta ompelunopen neuvoi tämän suoran ompeleen tavan ja lopputulos on paljon siistimpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän