Lapsen koulukavereiden ruokkiminen..?
Ne siis tulee meille koulusta suoraan. Ovat syöneet puolen päivän maissa ja heitä aletaan kotoaan kyselemään vasta puoli kuuden jälkeen. Meillä olisi ruoka-aika neljän maissa, mutta nyt on syöty lämmin ruoka vasta kuuden maissa, koska en aio lämmintä ruokaa lapsen kavereille tarjota tai sitten olisi siirryttävä makkarakastikelinjalle. Voileipää sitten vaan...
Ihmettelen, että millainen ohjeistus kotoa on annettu ?
Kommentit (60)
nro 36 puhui lähinnä alle kouluikäisistä ja alakouluikäisistä.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:18"]Mun kokemus äärimmäisestä pihiydestä oli lapsen koulukaveri, jonk pihalla lapset hyppelivät trampoliinilla. Tämä äiti kerran oikein vartavasten valitti, että heidän mehuaan juodaan. Se oli tollasta tyypillistä funlight kamaa. Ostin pari kertaa omalle lapselle pullon mukaan, mutta vähitellen se yhteydenpito lakkasi. - Että semmosia vesilasi-välimäkiä.
[/quote]
:(
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:16"]Mä en ole varma, mitä tähän sanoisin, kun oma lapsi on vasta 3kk. Luulen, että menisi kuitenkin näin: mun kotiin tullaan vain jos mä olen itse kotona, ja lapsen vanhemmalle soitan, ja kysyn, että saako lapsi syödä ja mitä hän saa syödä (ollaan muslimiperhe, niin kysyisin saako syöttää esim. Halal-lihaa tms). Ja sitten riippuen meidän ruoka-ajoista, vanhemman suostumuksella annan välipalaa tai vaikkapa päivällisen. Jos lapsi ei tykkää tms, ja mulla ei oo vaihtoehtoa (vaikka syö vaaleeta leipää ja meillä on vain ruisleipää), sanon, ettei nyt satu olemaan ja asia on sillä selvä, ettei kuulu ylimääräistä kitinää. Itse tulen ihmisrakkaasta ja "anteliaasta" perheestä, ja mulle on jotenkin kunnia-asia ruokkia toista, eikä yhden lapsen ruokkiminen mun taloutta kaada, joten teen sen mielelläni. Kuitenkin, tiedän, että jos joku hyvin kiireinen ihminen on tehnyt ruoan vain neljälle ja varsin suuriruokainen (onko sana?) lapsi sattuu vierailulle, voi tehdä hankalaksi häntä ruokkia, ja ymmärrän sen. Tästä tuli nyt kauhee romaani, mutta tässä vähän mun mietteitä, voitte toki kokeneempin kasvattajina kertoa vähän, toimiiko tällainen systeemi vai ei :D toki ihannetapauksessa omat lapset tulevat kotiin tekemään läksyt ja syömään ja vasta sitten menevät kaverille, mutta monesta eri syystä tuo systeemi ei varmaan sovi kaikille.
[/quote]
Kuulostaa hienolta systeemiltä, en vain tiedä toimisiko käytännössä.. :)
Kyllä meillä on aina lapsen kaverit saaneet ruokaa perheemme ruoka-aikaan niin paljon kuin ovat jaksaneet syödä. Aika kylmää ja tylyä toimintaa sellaisilta vanhemmilta jotka eivät ruokaa lapsensa kaverille tarjoa.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:52"]
Kyllä meillä on aina lapsen kaverit saaneet ruokaa perheemme ruoka-aikaan niin paljon kuin ovat jaksaneet syödä. Aika kylmää ja tylyä toimintaa sellaisilta vanhemmilta jotka eivät ruokaa lapsensa kaverille tarjoa.
[/quote]
Mietipä sitä siinä vaiheessa, kun ne kaverit ovat hevosen annoksia syöviä teinejä. Voi meinaan vähän tuntua jo lompakossa...
Jos kutsutaan kylään esim. viikonloppuna, tulevat tottakai ruokapöytään. Mutta kyllä viikolla haluan, että lähtevät kotiin jossain vaiheessa ja syövät kotonaan. Ihan senkin takia, että on läksyt ja kokeet ja jonkinlaisen iltarauhankin haluan. Kun läksyt on tehty, saa mennä pihalle leikkimään.
Meillä on 3 lasta ja jokaisella usein 1-2 kaveria. Joten viiden sijasta pitäisi miettiä ruokalistaa 11 syöjälle. Ja kas, jos tänään ei olisikaan kahdeksaa syömässä, menisi hukkaan paljon ruokaa. Joten en tee moninkertaisia ruokaostoksia siksi, että meillä saattaa olla kotiintullessani 6 lasta kylässä.
Omat lapset tulevat aina kotiin syömään, jos ovat naapureillaan. Kauempana, jos ovat autokyydillä, sovitaan perheen kanssa erikseen käytäntö.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:52"]
[/quote]
Meilläkin saa syödä sellaiset kaverit, jotka joko asuvat kauempana tai käyvät harvemmin kylässä. Mutta en pysty yksinhuoltajana pienellä palkalla syöttämään naapurin tai naapurin taloyhtiön lapsia. Kun ihan oikeasti omillekin joutuu nipottamaan, ettei juustoa tai makkaraa tarvi useampia siivuja, yksi riittää. Ja periaatteesta joudun kuitenkin ostamaan niitä kalliimpia luomutuotteita silloin kun on eläinkunnan tuotteista kyse. Oisin sitten itse jo ilman ruokaa, jos kaikki kaverit joka päivä meillä söisivät.
Omille olen sanonut, että tulee kavereilta kotiin tai pysyttelee kaverin huoneessa, kun hän syö. Poikkeus on jos vanhemmat varta vasten pyytävät tulemaan syömään.
Mitä jos varaatte näille kaveripäiville vaikka pakkaseen ranskalaisia ja kalapuikkoja lapsille tai keittoainekset mistä riittää suuremmallekin porukalle? :) aikuisille voi olla erikseen ns. 'oikeaa ruokaa' kun lapset on saatu takaisin leikkeihin.
Entäs, kun kaveri asuu kaukana tai vaikka teineillä on tyttö- tai poikaystävä kylässä.Meillä tarjotaan aina kaikille samaa, ei aikuistenkaan vieraat odota viereisessä huoneessa, kun toiset syö.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 22:36"]
Mitä jos varaatte näille kaveripäiville vaikka pakkaseen ranskalaisia ja kalapuikkoja lapsille tai keittoainekset mistä riittää suuremmallekin porukalle? :) aikuisille voi olla erikseen ns. 'oikeaa ruokaa' kun lapset on saatu takaisin leikkeihin.
[/quote]
Niin kun meillä on niitä kaveripäiviä 6 krt viikossa, niin ei toimis. Mutta siis esim. viikonloppuisin ne kauempaa tulevat kaverit ovat tervetulleita myös ruokapöytään. nro 44.
Olen omilleni sanonut, että kotiin aina syömään. Poikkeustilanteita on ja niistä sovitaan erikseen. Viimeistään viideksi kotiin. Kuudelta on ruoka. Ehditään siinä höpötellä ruuanvalmistuessa kuulumisia samalla ja vaikka kattella läksyjäkin. TAi sitten tehdään sitä ruokaa yhdessä, katetaan pöytää ja hoilataan. Kohta voi jo viretellä joululaulujakin samalla.
Niin ja välipalan mieluusti kanssa piipahtavat kotona syömässä. Jos ovat meillä, niin välipalaa saa kaikki halukkaat. Mutta viideltä ajan viimeistään kaikki vieraatkin mukulat pois.
Tuntuu olevan lasten kavereilla sama käytäntö, tai sitten ovat tottuneet mun malliin. :D
En tarjoa ruokaa lasten kavereille muutakuin siinä tapauksessa että on etukäteen sovittu että kaveri tulee meille silloin ja silloin. Jokainen ruokkii itse omat lspensa ja fiksut lapset tajuavat tämän ja osaavat odottaa kun kaveri syö. useimmiten lapset syö suoraan koulusta tultuaan ja tulevat siis yksin kotiin, meille ei saa tulla suoraan koulusta. Kaverit tulee sitten yleensä tunnin päästä tai myöhemmin.
Te ketkä ette ymmärrä niitä perheitä, missä kaverit jätetään ruokkimatta niin... onneksi olkoon, olette varakkaita. Omassa lapsuudessani pienipalkkainen kolmen lapsen yksinhuoltaja äitini sai juuri ja juuri meille lapsille leivän pöytään. Ryhdy nyt siinä niukkuudessa ruokkimaan vielä kaveritkin. Miettikää välillä omaa napaanne pidemmälle ennen kuin haukutte muita.
Kuka on vasussa tämän sivun toiminnasta. Kuka otaa vastuun kuolemastani
Tämä sivu tulee maksamaan henkeni..
Se on itsestäänselvää ettei kotona syö muut kuin omat lapset ja joskus jos siltä tuntuu voi pöytään kutsua muitalin lapsia.
Mä olen tosi tyytyväinen siitä että aikanaan sanoin lapsille että koulusta tullaan suoraan kotiin yksin. Ei kavereita paitsi silloin jos erikseen kaverin äidin kanssa oli sovittu js silloin tietty kaveri söi meillä myös ja tämä oli vastavuoroista. Aluksi kun niitä kavereita pyöri siinä meillä ennen koulun alkua niin ne oli tietyt lapset jotka tulivat pöydän viereen norkoilemaan kun pyysin omia lapsia syömään. Tulivat siis ihan pihalta asti kun tiesivät että kaveri syö. Voin kertoa että ne samat kaverit on vuosien aikana ruokailleet kaikissa uusissa alueelle muuttaneissa perheissä kunnes ovat saaneet porttikiellon ja nyt kun teinareilla on omat grillirahat niin ovat kerjäämässä grilliruuan/Mäkkärin jämiä tai lainaa. Muttei mun lapsilta, heille on muotoutunut sellainen ystäväpiiri jossa kerjääminen on noloa. Jos tarjotaan niin on eri asia ja se on aina vastavuoroista. Älkää turhaan hyysätkö niitä ruokapummeja, heistä tulee ongelma vuosiksi!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 23:10"]
Entäs, kun kaveri asuu kaukana tai vaikka teineillä on tyttö- tai poikaystävä kylässä.Meillä tarjotaan aina kaikille samaa, ei aikuistenkaan vieraat odota viereisessä huoneessa, kun toiset syö.
[/quote]
Kauempana asuvien kavereiden ruokailusta sovitaan etukäteen. Teinien vakituiset tyttö- tai poikaystävät ovat meillä enemmänkin omaa väkeä kuin kavereita, heille toki tarjotaan. Ja meidän aikuisten kaverit kutsutaan pöytään vain silloin, kun on tarkoituskin syödä yhdessä, muulloin saa riittää kahvi ja keksit.
Ymmärrän kyllä vieraanvaraisuuden hyveen, mutta itseäni ärsyttäisi kyllä, jos lapseni olisi syönyt kaverin luona jotain hiilarirasvahöttöä ilman ajatustakaan kasviksista, kun itse väännän kotona terveellistä ruokaa ja lautasmallia koitan opettaa lapselleni samalla. Sitä tullaan sitten naapurista ja sanotaan vaan "röyh", kun äiti kutsuu pöytään vaivalla tehdyn aterian eteen. Onko kivaa?
Eikö selkeintä olisi, että jokainen syö kotonaan, ellei matka ole pitkä tai kyseessä ole joku erikoistilaisuus, juhlapäivä tms. ? Jos huomaa, että kaveri on tosi nälkäinen, niin juttelee sen kanssa ja kyselee, mihin aikaan teillä on ruoka ja sopii vanhemman kanssa järjestelyt, mitkä sopii kummallekin perheelle. Mutta oletusarvona siis, jos ei muuta sovita, lapset syövät kotonaan?