Mieheni "muutti" autotalliin. Neuvoja miten solmuja voisi aukaista?
Kaipaisin apuja umpisolmujen avaamiseen. Aloitimme mieheni kanssa omakotitalon rakennuttamisen 2017. Kesken rakentamisen mieheni halusi hakea lisää lainaa autotallin rakentamista varten. Olin itse sitä mieltä, että näillä rahoilla ostettaisiin perheeseen parempi auto kuin rakennettaisiin talli "romuja" varten. Mies halusi välttämättä rakentaa tallin ja saimme lisälainan tallille. Nyt olemme asuneet talossa reilut kaksi vuotta ja mieheni on käytännössä "muuttanut" autotalliin. Kaikki illat ja viikonloput touhuaa autotallissa omiaan ja yhteinen aika on todella vähissä. Yhteisiä lapsia on kaksi ja 16-vuotiaan pojan mopokaverit kokoontuvat viikonloppuisin meidän autotallissa. Isäntä on siellä teinien kanssa. Viikonlopun jäljiltä autotallissa on oluttölkkejä nuorten ja varmasti myös mieheni jäljiltä. Mies korjailee tallissa muiden autoja ja saa toki tästä jotain rahaakin. Kaikki aika menee hänellä kuitenkin tallissa. En tiedä miten lähtisin asiaa purkamaan mieheni kanssa, koska asian esilletuominen on selvästi "punainen vaate" miehelle. Osaisiko joku antaa neuvoja? Olen lopen kyllästynyt tähän.
Kommentit (80)
Lähde lätkimään jos noin ahdistaa miehen harrastukset.
Minäkin jäin tässä kuuntelemaan, että mikä se varsinainen ongelma on? Eikö hän enää nuku sinun kanssa, vai eikö enää tee kotitöitä, vai mikä?
Minä tykkäisin tuosta, kun saisin olla välillä omissa oloissanikin, ja mies ei jatkuvasti nyhjäisi minussa kiinni.
Voisit myös katsoa peiliin ja miettiä, miksi miehesi viettää aikaansa mieluummin autotallissa, kuin sinun kanssasi.
Itse ajattelin samaa ku ap, mut oikeesti kyse on miehen elämästä ja mistä hän nauttii. Naiset pitää miehiä tavallaan vankina et se on hyvä kun on jotain harrastuksia ja parisuhde etenee omalla painollaan. Joko ei vietetä aikaa yhdessä tai sitten tasapuolisesti joku toinen viikonloppu tehdään yhdessä asioita enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on AP:n ongelma? Mies ei kaihda lastensa seuraa, vaan huolehtii teinilaumasta autotallissaan autonkorjailun ohella ja opettaa kundeille hyödyllisiä taitoja. Mitä miehesi pitäisi sitten tehdä? Pidellä sinua kädestä? Valikoida verhoja olohuoneeseen? Shoppailla kanssasi vaatekaupoissa, sisustusputiikeissa ja juoda soijalattea sivistyneesti? Mikset hanki itsellesi jotain harrastusta? Teinit sen verran isoja, ettei varmaan äidin tarvitse koko ajan perään vahdata, etenkin jos viihtyvät siellä autotallissa. Tee jotain mielekästä murjottamisen sijaan, lähde lenkille, uimaan, hanki koira, käsityöharrastus..
Nää teidän ongelmat on aivan käsittämättömiä, ensin mies ei tee mitään lastensa eteen, sitten kun tekee, niin sekin väärin. Mies ei saa harrastaa liikuntaa, muttei oikein saisi olla kotonakaan, jos on liikaa kavereiden kanssa rymyreissuilla, niin sekin on väärin, joku kellottaa satelliittipaikantimesta, että nyt se mies on rannassa ollut jo 20 minuuttia, varmaan pettämässä. Voi teitä nuoret tytöt, keskittykää omaan elämäänne vähän enemmän ja kasvattakaa itseluottamusta. Jos se mies viihtyy siellä autotallissaan, niin olkaa iloisia, eipä ainakaan ole paneksimassa jotain työkaveriaan tai satunnaista kapakkapanoa. Hankkikaa omaan elämäänne sisältöä. Ei se mies ole mikään napanuoran perässä raahautuva olento, jonka pitäisi koko elämänsä keskittää jonkun prinsessan viihdyttämiseen.
Olipa vähättelevä, naisvihamielinen kommentti. Ei siinä ole mitään väärää että haluaa viettää aikaa puolisonsa kanssa. Naisten mielenkiinnonkohteet ei muuten aina ole pelkkää olohuoneen verhoa ja soijalattea, tunnetkohan edes naisia. Kuulostat ilkeältä ja yksinäiseltä ihmiseltä.
Mä mietin, että tunteekohan tuo tyyppi edes miehiä, jos ajattelee, että jos mies ei piilottele kaikkea vapaa-aikaansa jossakin kaljanhajuisessa miesluolassa, on se panemassa työkaveriaan tai kapakkapanoa. Onkohan kyseinen tyyppi itse soijalattea litkivä verhoshoppailija vai ympäriinsä paneskeleva rasvanäppi?
No on aika kapea käsitys miehistäkin, ja ihan totta, olisi mielenkiintoista tietää että millainen tyyppi noin ajattelee.
Eli aloittajalla ei ole ystäviä tai harrastuksia, ja harmittaa kun miehellä on ja se pitää heti pilata jotenkin jos vain pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelin samaa ku ap, mut oikeesti kyse on miehen elämästä ja mistä hän nauttii. Naiset pitää miehiä tavallaan vankina et se on hyvä kun on jotain harrastuksia ja parisuhde etenee omalla painollaan. Joko ei vietetä aikaa yhdessä tai sitten tasapuolisesti joku toinen viikonloppu tehdään yhdessä asioita enemmän.
Kukaan ei varmaan ole pakottanut miestä pariutumaan naisen kanssa? Kyllä on ihan miehen omalla vastuulla miettiä mitä elämältään haluaa ja tehdä perhe-elämää koskevat päätökset sen pohjalta. Jos on suhteessa jonkun kanssa niin kyllä siinä sitoutuu sitä toistakin vähän huomioimaan.
Aloituksessahan sanottiin, että yhteistä aikaa on hyvin vähän. Jos olisi niin päin että mies suree kun ei saa naiselta läheisyyttä niin varmasti kehotettaisiin vaihtamaan parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli aloittajalla ei ole ystäviä tai harrastuksia, ja harmittaa kun miehellä on ja se pitää heti pilata jotenkin jos vain pystyy.
Mitä iloa sellaisesta parisuhteesta on, että molemmat on aina vain kavereidensa kanssa tai harrastuksissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessahan sanottiin, että yhteistä aikaa on hyvin vähän. Jos olisi niin päin että mies suree kun ei saa naiselta läheisyyttä niin varmasti kehotettaisiin vaihtamaan parempaan.
Palstamammojen vakiovastaus on kehoitus tehdä enemmän kotitöitä eikä vaihtaa parempaan.
En osaa kyllä tähän ongelmaan auttaa, mutta jotenkin ihana, että lapsi kavereineen viettää siellä isän kanssa aikaa. Varmasti isä opettaa heille paljon uusia asioita. Miehen olisi kyllä hyvä ymmärtää viettää aikaa myös vaimon kanssa. Entä jos ehdotat vaikka jotain menoa viikonlopulle? Saisitte yhteistä aikaa.
Kun pinpsan saanti väheni radikaalisti - ajoittuen mystisesti OK:n käyttöönottotarkastuksen tienoille - tein johtopäätöksiä ja muutin talliin.
Onneksi olin jo suunnitteluvaiheessa varannut sinne verstashuoneen taakse pienen mieskopin, jossa on hyvät äänieristykset, allas yms niin kummasti viihtyy tuolla vaikka useammankin yön.
Minulle ei nyt oikein valkene se umpisolmu eikä ap ole palannut kommentoimaan ketjuun, mikä viittaa provoon. Mutta voisihan tuollainen tilanne olla ihan tottakin.
Kalja ei kuulu 16-vuotiaille, siihen pitää panna stoppi. Muuten tuollainen touhuilu autojen ja mopojen kanssa on vain hyvä juttu. Pojat saavat aikuisen miehen huomiota ja mallia.
Mutta ongelmasi on ilmeisesti se, että mies viettää mielestäsi liikaa aikaa autotallissa?
Mistä se aika on pois eli mitä hän ei tee? Osuuttaan kotitöistä? Vai onko ongelma, ettei teillä ole yhteisiä harrastuksia? Mitä konkreettista olet jo ehdottanut? Miksi mies ei ole kiinnostunut? Onko hän kertonut, mistä hän kiinnostuisi yhteisenä harrastuksena?
Meillä ei ole lapsia mutta miehellä on verstas, jossa hän viihtyy. Touhuaa siellä illat pitkät. Minulla on omat juttuni työpäivän jälkeen (opiskeluja, politiikkaa, harrastuksia). Sitähän se arki on. Yhteistä aikaa vietetään lähinnä viikonloppuisin; tehdään reissuja (tällä hetkellä vain kotimaassa) tai käydään patikoimassa jossain lähistöllä tms. Saunotaan ja istutaan takan äärellä juttelemassa. Normiaikoina käytiin leffassa silloin tällöin ja keikoilla noin kerran kuukaudessa. Mutta suurin osa arjesta meni ja menee omilla tahoillamme omissa touhuissamme, yhteinen päivällinen syödään joskus 20.30 aikoihin mutta ei aina sitäkään. Toisaalta nyt, kun työskentelen etänä (mies työskentelee aina kotoa käsin koska on yrittäjä) kohtaamme jo päivällä kun haen kahvia tai lounasta tms ja hänkin on keittiössä.
Jos minulle tulee tarve saada lisää aikaa tai huomiota mieheltäni, pyydän sitä. Teen konkreettisen ehdotuksen: lähde tänään kävelylle kanssani, juodaan iltapäivällä kahvit yhdessä, mennään sunnuntaiajelulle paikkaan x.
Mun mies hankki crossipyörän ja suunnitteli alkavansa sitä jatkuvasti tallissa rassaamaan. Tein heti stopin tuommoiselle touhulle ja sanoin että sitten crossit molemmille. Ja niin meillä on yksi hauska yhteinen harrastus ja yhteistä aikaa. Että sinne talliin vaan auttamaan ruuvaamisessa, ota vaikka itsellesikin ruuvausjuoma sinne niin johan alkaa parisuhde parantua 😊
Mieheni kanssa vietti aikaa autotallissa poikiemme ja heidän kavereiden mopoja korjaamassa ja huoltamassa. Itse en kyllä kokenut jääneeni mistään paitsi, päinvastoin. Minulla on oma elämä ja omat harrastukset. Uskoisin, että tuo aika oli hänelle ja pojille tosi tärkeää, ainakin pojat eivät jääneet kädettömiksi. Tuo kaljan juonti tallissa voi kyllä muodostua ongelmaksi = alkoholismiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä miehellesi on tärkeintä? Tissutella rauhassa?
Mainio vaihtoehto jos toisena vaihtoehtona on kälättävä, valittava, kiukutteleva ja kaikki tietävä ämmä.
Mitä luulette, kumman noista kahdesta suurin osa ellei jopa kaikki valitsisi?
Kuulostaa siltä että ap on mustasukkainen kun mies viettää nuorten kanssa aikaa. Saisit olla ylpeä isästä ja niistä nuorista että tuon ikäiset viihtyy isänsä seurassa ja on yhteinen harrastus. Eipä ole pojat kylillä pahojaan tekemässä.
Kyllä on meilläkin laastaria kulunut kun mies könynyt autotallista yläkertaan. Saati sitten pojan kavereitten polviin kun ovat kaljapäissään lähteneet mopoilee eivätkä ole päässeet pihaa pitemmälle. Onneks osaavat sentää kypärää käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä miehellesi on tärkeintä? Tissutella rauhassa?
Mainio vaihtoehto jos toisena vaihtoehtona on kälättävä, valittava, kiukutteleva ja kaikki tietävä ämmä.
Mitä luulette, kumman noista kahdesta suurin osa ellei jopa kaikki valitsisi?
No jostain syystä se mies on tuon ämmän itselleen vapaaehtoisesti kuitenkin valinnut, niin ei se varmaan ihan kamala voi olla.
Mä mietin, että tunteekohan tuo tyyppi edes miehiä, jos ajattelee, että jos mies ei piilottele kaikkea vapaa-aikaansa jossakin kaljanhajuisessa miesluolassa, on se panemassa työkaveriaan tai kapakkapanoa. Onkohan kyseinen tyyppi itse soijalattea litkivä verhoshoppailija vai ympäriinsä paneskeleva rasvanäppi?