Lapsi itkee ettei halua mennä treeneihin. En kai voi pakottaa, mutta harmittaa, kun harrastus on maksettu.
Kuulema on huono olo. Niin just. Ärsyttää, kun on harrastus maksettu ja sitten siellä ei haluta käydä, kun kerran ollut uusi asia treeneissä, jota ei vielä osaa vaan pitäisi harjoitella. Eihän sitä ikinä opi, jos ei harjoittele. Kyllä ärsyttää. Olkoon poika sitten kotona, mutta kavereille ei tarvitse mennä. Sen verran typerää käytöstä.
Kommentit (50)
Ap taisi saada idean tästä
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/7ccbadaf-c7d7-4d2d-9ae2-ed76…
Ei harrastusta lopeteta noin vain, etenkin jos se on tuttu ja ennenkin ollut mukavaa. Keskustelisin lapsen kanssa mikä mättää ja huolettaa, voisi jättää yhdet reenit väliin.
Mutta haluan opettaa lapsille myös sitä että jos joku homma aloitetaan niin siihen sitoudutaan. Eli sitten siellä käydään se kausi loppuun ja sen jälkeen voi lopettaa. 🤷♀️
Vierailija kirjoitti:
Ap taisi saada idean tästä
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/7ccbadaf-c7d7-4d2d-9ae2-ed76…
Tuo artikkeli on julkaistu tänään, tämä keskustelu on aloitettu eilen. Onkohan tuon jutun kirjoittaja inspiroitunut tästä?
Vierailija kirjoitti:
Kerro että harrastus on maksettu ja siellä on käytävä, kun kerran itse on sen halunnut aloittaa. Kun pakottaa ei voi, niin ota pois jotain etuja, esim. viikkoraha, ruutuaika tms. Miettikööt sitten mikä on tärkeää.
Jotkut lapset on (kasvatuksesta johtuen?) todella ärsyttäviä tuollaisissa asioissa, eikä siinä auta kuin olla tiukkana.
Ihminen ja ainakin lapsi SAA MUUTTAA MIELTÄÄN koska haluaa.Ilman selityksiäkin. Jopa.
Lastensa kautta ei saa ikinä elää. Pitää olla omakin elämä.
Voi poika parka. Anna lopettaa, mielenterveys kärsii muuten.
Yllättävän moni on valmis opettamaan lasta luovuttamaan heti kun vähänkään siltä tuntuu.
Meillä myös tokaluokkalainen lopetti jalkapallon juuri kun oli maksettu 450e vuosimaksu, ostettu seuravaatteet 150e, nappikset 75e yms. Mut vastaavia rahanmenoja koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni on valmis opettamaan lasta luovuttamaan heti kun vähänkään siltä tuntuu.
Harrastus on harrastus. Se on ilon ja rentoutumisen vuoksi olemassa.
Minua yllättää paljon enemmän se, että jotkut vanhemmat ajattelevat harrastuksen olevan tärkeämpi sinnikkyyden osoittamisen kohde kuin koulutyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastus on harrastus. Se on ilon ja rentoutumisen vuoksi olemassa.
Minua yllättää paljon enemmän se, että jotkut vanhemmat ajattelevat harrastuksen olevan tärkeämpi sinnikkyyden osoittamisen kohde kuin koulutyö.
Aloituksen mukaan lapsen syy on se, että harjoituksissa on opetettu jotain uutta mitä lapsi ei jo ennestään osannut eikä jaksaisi harjoitella.
Oli provo tai ei, kyllähän tuo on pelkkää laiskuutta ja opettaa siihen, että jos joku asia tuntuu tylsältä ei sitä tarvitse tehdä.
Ihan sama oppi pätee lapsen mielessä varmasti siihen koulutyöhönkin.
Pisti heti silmään tuo, että ei halua mennä kun on "ollut uusi asia treeneissä, jota ei vielä osaa vaan pitäisi harjoitella." Mä olisin itsekin voinut lapsena hyvin lopettaa harrastuksen tuon takia, huono itsetunto ja mun olisi pitänyt osata tehdä kaikki uudet jutut heti, muuten on noloa ja ei enää kehtaa mennä. Jos on tuosta kyse, niin kannattaa kyllä pureutua asiaan, siitä on todellakin haittaa myös tulevaisuudessa.