En halua rikastua, pelottaa
Olemme piakkoin saamassa paljon rahaa, siis todella paljon. Olen aina unelmoinut tästä, mutta nyt kun oikeasti on unelma käymässä toteen en osaa olla onnellinen. Vielä toistaiseksi olemme alle keskitulon tienaavia kerrostalossa asuvia, myös lapsuus molemmilla melko köyhä. Säästötilillä 1000e ja kohta siellä on viisi miljoonaa. .. Mitä tapahtuu, mitä tehdä, kenelle uskaltaa puhua, miten käy parisuhteemme, miten maailmankuvamme muokkautuu.
Ahdistaa koska olimme jo onnellisia. Nyt tuntuu että raha on ottanut vallan elämässämme. Menenkö töihin vai jäänkö kotiin, ahdistun varmasti jos een tee mitään, toisaalta töissä väsyn. Pelkään että menetän ystäväni ja kyvyn nauttia elämästä aidosti.
Anteeksi kaikki köyhät ja ahdingossa elävät. Tätä on varmasti vaikea kuvitella omalle kohdalle. Reaktio on minulle itsellekin yllätys. Rikastuminen on ollut tiedossa nyt viikon.
Kommentit (27)
Ap, onko silläkin kuollut kaukainen sukulainen Nigeriassa ja niitä rahoja olet nyt saamassa? Luulen että näin on, lottovoitonhan saisi jo kolmen viikon päästä, mutta noita Nigerian rahoja pitää odottaa tammikuuhun. Mulle tuli kans Se sama sähköposti, varasin jo matkan koko perheelle, maksetaan sitten tammikuussa. Musta on vaan IHANAA kun meistä tulee rikkaita!!!!
No ymmärrän tuon pelon. Minä olen ajatellut kun olen lotonnut että jos saisin päävoiton, olis se miljoona tai viisi, niin jaan sen joko kymmeneen osaan tai kahteenkymmeneen jos on vielä isompi summa. Sitten annan osuuden omalle perheelle, eli itselleni, miehelleni ja meidän kolmelle lapselle, sitten yksi osuus mun vanhemmille, ja neljälle sisarukselle, joista yksi on kyllä isäpuolen lapsi, mutta se ei vaikuta. Kaikki saisi maksettua asuntolainat pois jos sellaisia vielä olisi, ja lapsille jäisi perintöä. Oman perheen rahat sijoittaisin velkojen maksun jälkeen asunto-osakkeisiin, niistä tulee mukavasti käyttörahaa vuokratuloina. Antaisin rahaa myös köyhille ihan vieraille ihmisille, esim. työttömien yhdistyksen, diakonian ym. kautta. Minulle tulisi todella hyvä mieli jos voisin auttaa köyhiä Hannu Karpon tapaan, muutenkin kuin lämminsavuporopaistilla. Myös ystäville toki antaisin sopivan summan. Minä uskon että minulle ei tulisi mitään paniikkia koska suunnitelma on ollut valmiina jo parikymmentä vuotta. Voi olla että jotkut olisivat kateellisia meille, mutta en usko että kukaan tärkeä ihminen, ja muutenkin, ne tärkeät ihmiset pääsisivät kaikki osalliseksi rahoista. Meidän perheelle riittäisi muutama satatuhatta ihan hyvin, saataisiin rauhassa elellä ilman velkoja ja lapsilla olisi omat velattomat asunnot.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 22:05"]
No ymmärrän tuon pelon. Minä olen ajatellut kun olen lotonnut että jos saisin päävoiton, olis se miljoona tai viisi, niin jaan sen joko kymmeneen osaan tai kahteenkymmeneen jos on vielä isompi summa. Sitten annan osuuden omalle perheelle, eli itselleni, miehelleni ja meidän kolmelle lapselle, sitten yksi osuus mun vanhemmille, ja neljälle sisarukselle, joista yksi on kyllä isäpuolen lapsi, mutta se ei vaikuta. Kaikki saisi maksettua asuntolainat pois jos sellaisia vielä olisi, ja lapsille jäisi perintöä. Oman perheen rahat sijoittaisin velkojen maksun jälkeen asunto-osakkeisiin, niistä tulee mukavasti käyttörahaa vuokratuloina. Antaisin rahaa myös köyhille ihan vieraille ihmisille, esim. työttömien yhdistyksen, diakonian ym. kautta. Minulle tulisi todella hyvä mieli jos voisin auttaa köyhiä Hannu Karpon tapaan, muutenkin kuin lämminsavuporopaistilla. Myös ystäville toki antaisin sopivan summan. Minä uskon että minulle ei tulisi mitään paniikkia koska suunnitelma on ollut valmiina jo parikymmentä vuotta. Voi olla että jotkut olisivat kateellisia meille, mutta en usko että kukaan tärkeä ihminen, ja muutenkin, ne tärkeät ihmiset pääsisivät kaikki osalliseksi rahoista. Meidän perheelle riittäisi muutama satatuhatta ihan hyvin, saataisiin rauhassa elellä ilman velkoja ja lapsilla olisi omat velattomat asunnot.
[/quote]
Siis osuudet jokaiselle perheenjäsenelle, vähän huonosti kirjoitin kun lapset tuossa huutaa :)
Meillä oli joitain vuosia sitten sama tilanne. Rahaa tuli yhtäkkiä monta miljoonaa euroa. Mies vaihtoi äkkiä autonsa todella paljon kalliimpaan; jonkin ajan kuluttua hän vaati saada ostaa minullekin hienon auton. Minua hävetti mokomat peniksenjatkeet. Sitten alettiin sisustaa taloa ja remontoimaankin jonkin verran. Se oli minustakin kivaa, mietittiin ratkaisuja yhdessä ja olen lopputulokseen edelleen tyytyväinen. Osalla rahoista on ostettu vuokra-asuntoja, osalla käyty kaukomaissa lomalla. Työpaikkamme pidimme molemmat. Palkkasimme siivojan, joka käy kerran viikossa.
En maininnut kuin parhaille ystävilleni, että rikastuimme. Sanoin heille, että jos heillä on taloudellisesti tiukkaa, annan tai lainaan mielelläni omastani. Kumpikin ystäväni on näiden vuosien aikana käyttänyt tarjousta, mutta kumpikin vain kerran. Ja kumpikin lainasi rahan, eivät halunneet ilmaiseksi. Kumpikin maksoi takaisin, kun pystyi. Viimeistään nyt tiedän, että nämä kaksi ovat todellisia ystäviäni.
Työkaverit ja tuttavat tietenkin huomasivat rikastumisemme uusien autojen ja miehen muiden ostoksien kautta. Joiltain tuli onnitteluja, toisilta nälvimisiä ja ilkeilyjä. Joku lopetti yhteydenpidon. Kukaan ei koettanut "kerjätä" rahaa meiltä.
Kyllähän tuo alussa oli hurjaa, varsinkin kun katseli sitä miehen sopeutumisyritystä vierestä. Nyt hän on tasaantunut, kalloonsa on vihdoinkin mennyt se tieto, ettei rahalla saa kaikkea. Tämän oivaltamiseen häneltä kului ihan oikeasti lähes kymmenen vuotta.
AP, jonkun ehdottama terapiakäynti voisi auttaa sinua. Ehkä joltain toiselta paikkakunnalta? Ja jos raha ahdistaa sinua noin paljon, mitä jos ajattelisit sen mahdollisuutena nostaa vaikutusvaltaasi maailmassa? Supervoimana :) voit tykea itsellesi tärkeiden asioiden edistymistä maailmassa. Tehdä hyvää.
Kannattaa pitää työpaikka, sillä muuten katoaa hyvin suuri osa elämästä. Mutta voitko neuvotella itsellesi vähemmän töitä? Vaikka 2/3 tai jopa 1/2 nykyisestä työajastasi? Jos aikaa tuntuu olevan liikaa, voisit käyttää sitä myös vapaaehtoistyöhön. Sekin on ihan mielekästä puuhaa, jossa oppii kaikenlaista. Tai ala kouluttautua: kolua läpi kansalaisopiston kurssitarjonta ja jos läheltä löytyy yliopisto, niin käy kurkkaamassa semmoisia luentoja, jotka kiinnostavat sinua. Lyhyemmän työajan ansiosta voit käyttää myös enemmän aikaa harrastuksiisi, mitä ne sitten ovatkaan. Tai kokeile jotain uutta harrastusta.
Ja puhu miehellesi toiveistasi. Tee se usein, mutta älä nalkuttaen, vaan yhteistä tulevaisuuttanne suunnitellen. Huolehdi suhteenne hyvinvoinnista erityisen paljon nyt, suuren muutoksen alla.
Erota itsesi miehestäsi ja erottakaa myös omaan hallintaanne omat puolikkaanne potista, mikäli se on aidosti teidän 50/50. Mies saa leveillä omalla puolikkaallaan ja itkeä viiden vuoden kuluttua, kun kaikki mänt ja sinulla on oma puolikkaasi, jonka pidät jemmassa tuottamassa ja käytät sitä oman tahtosi ja harkintasi mukaan niin kuin hyvältä tuntuu.